دسته‌بندی نشده

بررسی تأثیر مصرف قهوه بر فشار خون

نوشیدن قهوه چه تأثیری بر فشار خون دارد ؟

فشار خون (به انگلیسی: Blood pressure) به مقدار فشاری گفته می‌ شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم حیاتی است. فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است. فشار خون در نواحی نزدیک قلب، بیشتر و نسبت فاصله گرفتن از قلب کم تر می شود.

فشار خون با جریان یافتن به شاهرگ‌ ها و به رگ‌ ها کم می‌ شود. اصولاً فشار خون در بخش های مختلف سیستم گردش خون متفاوت است. معمول‌ ترین روش اندازه‌ گیری فشار خون به‌وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ ها استفاده می‌کند.

با این‌ که خیلی از فشارسنج‌ های فعلی دیگر از جیوه استفاده نمی‌ کنند، فشار خون هنوز در تمام دنیا با mmHg یا میلی‌ متر جیوه اندازه‌گیری می‌ شود.

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. در حقیقت، مردم سراسر جهان سالانه نزدیک به 19 میلیارد پوند (8.6 میلیارد کیلوگرم) مصرف می کنند. قهوه حدود 1000 سال است که بخشی از رژیم غذایی انسان است.

در بیشتر اوقات مبحث قهوه، بحث و جدال های فراوانی را برانگیخته است. یک دلیل برای استدلال افرادی که جنبه منفی قهوه را مورد بحث قرار می دهند وجود دارد و آن اینکه قهوه باعث تحریک سیستم عصبی و افزایش هوشیاری می شود، اما بسیاری از افراد حتی به یک فنجان قهوه نیز حساس هستند و باعث می شود احساس ناخوشایند و تداخلی در خواب آن ها ایجاد شود.

البته این امر بستگی به خصوصیات درونی و بدن و نوع عکس العمل بدن افراد به قهوه دارد. اثرات گردش خون و قهوه پیچیده تر از آنچه به نظر می رسد است و یک مطالعه جالب می تواند به شما در درک واقعیت کمک کند.

اکثر پزشکان به افراد توصیه می کنند قبل از بررسی فشار خون، از مصرف قهوه و سایر منابع کافئین خودداری کنند. این توصیه استاندارد بر اساس این تصور است که کافئین فشار خون را به اندازه کافی بالا می برد تا در اندازه گیری دقیق تداخل داشته باشد.

اما تحقیقات پزشکی زیاد روشن نبوده است. برخی از مطالعات از پیوند بین نوشیدن قهوه و فشار خون بالا حمایت می کنند، اما برخی دیگر این کار را نمی کنند و یک تحقیق ایتالیایی در سال 1987 نشان می دهد که قهوه حتی ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

دانشمندان سوئیس و ایالات متحده پس از مشاهده این نظرات متفاوت، تصمیم گرفتند با انجام مطالعات دقیق در مورد 15 داوطلب، نگاهی تازه به عمل آورند. هیچ یک از این افراد فشار خون بالا یا والدین با فشار خون بالا نداشتند و همه افراد غیر سیگاری سالم بودند.

محققان فشارخون، ضربان قلب و سیستم عصبی سمپاتیک هر داوطلب را تحت نظر گرفتند:

سطح کافئین خون در همه افراد افزایش یافت، اما همگی افزایش فشار خون را تجربه نکردند. قهوه فشار سیستولیک را به طور متوسط 13 میلی متر جیوه و فشارهای دیاستولیک به میزان 7 میلی متر جیوه نسبت به افرادی که قهوه ننوشیده بودند، را بالا می برد.

این مطالعه توضیح می دهد که چرا تحقیقات قبلی نتایج متغیر را ارائه داده است. قهوه باعث افزایش فشار خون در افرادی می شود که به آن عادت نکرده اند و قهوه را مصرف نکرده اند. جوانان نسبت به قهوه حساس تر هستند و به نظر می رسد افرادی که به قهوه عادت ندارند می توانند بعد از نوشیدن منظم قهوه، انتظار افزایش موقت فشارهای خود را داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

بررسی تأثیر فوق العاده سیر بر فشار خون

بررسی تاثیر حیرت انگیز زعفران بر فشار خون + طرز تهیه دمنوش …

آشنایی با زنجبیل و تأثیر شگفت انگیز این گیاه بر فشار خون

فشار خون پیش بینی کننده ی مهم حمله قلبی و سکته مغزی است. در یک مطالعه دو ساله 45.589 مرد در سنین 40 تا 75 سال، دانشمندان دانشگاه هاروارد هیچ ارتباطی بین مصرف قهوه و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر یا سکته مغزی حتی در موارد مصرف بالای قهوه مشاهده نکردند.

در حالی که مصرف قهوه به طور منظم بی ضرر بود، اما با کمی افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه بود، اگر چه این مورد بسیار کم بود. مطالعه سلامت قلب توسط دانشمندان اسکاتلندی اطمینان بخش تر بود، و از کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی در کسانی که قهوه را منظم مصرف می کردند خبر می داد و به نظر نمی رسید قهوه باعث اختلالات جدی در ریتم قلب شود.

قهوه یک نوشیدنی پیچیده است و فراتر از سیستم قلبی – عروقی اثرات زیاد دیگری دارد. برخی از افراد از افزایش هوشیاری بهره مند می شوند، اما برای برخی (درموارد محدود) بواسطه مصرف قهوه باعث بوجود آمدن مواردی شامل بی خوابی، اضطراب یا لرزش می شود.

مصرف فرآوردهای قهوه وابستگی خفیفی ایجاد می کنند، بنابراین برداشت ناگهانی می تواند باعث سردردهای موقتی یا افسردگی شود. مبتلایان به میگرن ممکن است در اثر افزایش یا کاهش ناگهانی مصرف قهوه باعث ایجاد سردرد شوند.

تأثیر قهوه بر فشار خون

برخی از نوشیدنی های قهوه از افزایش تحرک روده بهره می برند و یبوست را برطرف می کند، اما در موارد کمتر رفلاکس معده و سوزش قلب را ایجاد می کنند. بررسی های دانشگاه هاروارد نشان می دهد که مصرف فرآوردهای قهوه خطر ابتلا به دیابت، سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه را کاهش می دهد.

یک مطالعه ایتالیایی به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ اشاره می کند. قهوه باعث تحریک جریان ادرار می شود که می تواند برای مردان مبتلا به هایپر پلازی خوش خیم پروستات مفید واقع شود اما برخلاف عقاید رایج، باعث کم آبی بدن نمی شود.

اثرات قهوه در سوخت و ساز بدن هم مفید واقع می شود. به نظر می رسد سطح هموسیستئین بالا می رود، قهوه ترکی و اسپرسو می توانند سطح کلسترول خون را بالا ببرند، اما قهوه فیلتر شده، پرکرده و فوری این کار را نمی کند. قهوه لوله های برونش را گسترده تر می کند و مزایای کمی برای برخی از آسم ها ایجاد می کند.

تحقیقات علمی نشان می دهد که اثرات فیزیولوژیکی نوشیدن قهوه می تواند فراتر از مقدار کمی از بیداری باشد. این تحقیقات نشان می دهد که ممکن است قهوه فشار خون را برای مدت کوتاهی پس از مصرف افزایش دهد.

بررسی مطالعات نشان داده است که 200 تا 300 میلی گرم کافئین قهوه (تقریباً مقداری که در 1.5 تا 2 لیوان قهوه مصرف می کنید) منجر به افزایش متوسط 6 میلی متر جیوه و 8 میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک شده است.

این اثر تا سه ساعت پس از مصرف مشاهده شد و نتایج در افراد دارای فشار خون طبیعی در شروع مطالعه و افراد با فشار خون بالا از قبل مشابه بود.

جالب اینجاست که مصرف منظم قهوه با همان تأثیر در فشار خون همراه نیست و این ممکن است به دلیل تحمل کافئین باشد که هنگام عادت به نوشیدن آن در بدن بوجود می آید. براساس این داده ها، ممکن است افزایش کوچک تا متوسط فشار خون شما بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه رخ دهد به خصوص اگر آن را به ندرت بنوشید.

خلاصه تحقیقات نشان می دهد قهوه ممکن است فشار خون را تا سه ساعت پس از مصرف افزایش دهد. با این حال، اگر به طور مرتب آن را بنوشید این اثر کم می شود.

بیشتر بخوانید:

تاثیر شگفت انگیز به لیمو در کاهش فشار خون + خواص این گیاه

تأثیر حیرت انگیز دارچین بر فشار خون + پرسش و پاسخ های متداول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا