دسته‌بندی نشده

با سر به هوا بودن کودک چطور برخورد کنیم ؟

کنترل سر به هوا بودن کودک

روشن است که سر به هوایی و به این سو و آن سو رفتن خطرناک است و نه تنها پدر و مادر را می ترساند بلکه وقتی کودک می فهمد که (( گم شده است)) بسیار وحشت زده می شود. لازم است کودک بداند که مرزها و قوانینی وجود دارند که باید از آنها تبعیت کند. راه حل خلاص شدن از شر این ناپدید شدن ها در طی خرید و گردش و… برنامه ریزی پیشاپیش و آموزش حساب شده است.

به کودک بیاموزید که همیشه نزدیک شما بماند :
هیچگاه برای اینکه نزدیک ماندن را به کودک خود بیاموزید زود نیست. برای دستیابی به این منظور در اینجا چندین راه آموزشی آورده شده است :

زود شروع کنید. از همان اولین بار که همراه کودک به بیرون از خانه می روید به او بیاموزید که نزدیک شما بماند حتی اگر دست او را نگرفته باشید. البته شما هیچگاه نباید کودک را تنها بگذارید و یا از او غافل شوید. هرگز نباید جلوتر از کودک راه بروید و خیالتان راحت باشد که کودک حتما پشت سر شما است و گام به گام شما حرکت می کند. برای امنیت بیشتر هم کودک و هم پدر یا مادر باید نقش خود را به درستی ایفا کنند و مراقب باشند که یکدیگر را گم نکنند.

سر به هوا بودن کودک، نشان از چیست؟

قوانین را برای کودک تشریح کنید. هر بار که با کودک به بیرون از منزل می روید قوانین را برای او بازگو کنید و به او بگویید که شما چه انتظاری از او دارید و او چه باید بکند. به کودک بیاموزید در محدوده ی مشخصی بماند و از آنجا فراتر نرود و علت آن را به دقت به او بیاموزید.
برای یک کودک خردسال ماندن درون محدوده به معنای رها نکردن دستان شماست و اگر گرفتن دست شما ممکن نبود – برای مثال وقتی چیزی در دستانتان دارید و یا مشغول پرداخت پول هستید- به کودک بیاموزید لباس شما را بگیرد.

واقع بین باشید. از یک کودک خردسال توقع نداشته باشید از یک خرید طولانی مدت لذت ببرد و خسته هم نشود. در چنین خریدهایی معمولا کودک بی تاب می شود و اگر سر به هوا هم باشد شروع به اکتشاف اطراف خود خواهد کرد تا کمی تنوع ایجاد کند.
میتوانید با ایجاد زنگ تفریحی برای او جلوی این مسئله را بگیرید. مثلا با خریدن یک خوراکی و سرگرم کردن کودکتان با آن و یا بردن او

به بخش فروش اسباب بازی. سر به هوایی در بسیاری از موارد نتیجه ی ساده و مستقیم خستگی مفرط است.
رفتارهای شایسته کودک را تحسین و تقویت کنید.
به او بگویید دیگر بزرگ شده و این مسأله را با رفتار خوبش به شما ثابت کرده است و بدین ترتیب شما به او افتخار می کنید. به کودکتان برای تبعیت از قوانین و ماندن در داخل محدوده ی تعیین شده پاداش بدهید. مثلا وقتی مشغول خرید طولانی مدت هستید هر از چند گاهی یک امتیاز مثبت به کودک بدهید و با او قرار بگذارید که در ازای پنج امتیاز مثبت به او یک پاداش بدهید.

کودکان سر به هوا

برنامه ریزی پیشاپیش داشته باشید :
اگر کودک از بودن با شما لذت ببرد خسته نمیشود و بی تابی نمیکند و احتمال کمتری وجود دارد که برای ایجاد تنوع به این سو و آن سو برود و گم شود.

تنوع ایجاد کنید. رفتار خوب کودک را تحسین کنید و بیرون رفتن از خانه را برای کودک جالب نگه دارید. این کار را میتوانید با ایجاد تنوع انجام دهید. و در صورت امکان به کودک زمان استراحت بدهید.

حتماً بخوانید:

با کودکان بازیگوش چگونه رفتار کنیم؟

با کودکان بازیگوش چگونه رفتار کنیم؟

احتمالاً تا به حال چیزی شبیه به این موضوع را تجربه کرده اید . دلیل آن این است که مفهوم گذشت زمان برای خردسالان کاملاً با بزرگسالان متفاوت است . وقتی…

همچنین میتوانید به کودک بگویید : (( اگر چند دقیقه ی دیگر صبر کنی با هم می رویم و اسباب بازی ها رو نگاه میکنیم)). به کودک اجازه دهید فهرستی از چیزهایی که دوست دارد داشته باشد تهیه کند تا در صورت امکان بعضی از آنها را برای روز تولدش برای او بخرید.
در طول مدت خرید برای کودک چیزی با خود به همراه بیاورید که با آن سرگرم شود.
به یاد داشته باشید خرید کردن معمولا برای کودک کار بسیار خسته کننده و طاقت فرسایی است بنابراین برای کودکتان یک اسباب بازی یا هر وسیله ی سرگرم کننده ی دیگری را به همراه بیاورید. بسیاری از اسباب بازی ها برای کودکان خردسال مناسب اند مانند عروسک و… ولی کودکان بزرگ تر به چیزهایی مثل کتاب فکاهی علاقه ی بیشتری دارند.

به کودک بیاموزید در درون محدوده های تعیین شده بماند :
این بازی ها به کودک نشان خواهند داد که وقتی می گویید : (( همین جا بمان !)) منظورتان چیست.

سایه بازی . یکی از بازی هایی که برای آموزش نزدیک ماندن به کار می آید این است که از کودک بخواهید در (( سایه )) شما بماند. بدین ترتیب که وقتی شما حرکت می کنیدو سایه تان نیز حرکت میکند او باید داخل سایه ی شما باشد و اگر بیرون از سایه بماند بازی را می بازد.
بازی دیگری که میتوانید ترتیب دهید به این صورت است که کودک میتواند آنقدر از شما دور شود که قبل از اینکه شما تا شماره ی ده بشمارید بتواند به شما برسد و دستش را به شما بزند. در غیر این صورت بازی را می بازد.

از پی آمدها استفاده کنید :
اگر پی آمدهای مثبت مانند تشویق و تحسین و پاداش را آزمایش کرده اید و نتیجه نگرفته اید پی آمدهای منفی تعیین کنید و در صورت لزوم آنها را به کار برید.

بار دیگر که بیرون می روید کودک را با خود نبرید. البته این کار در صورتی مفید است که کودک دلش بخواهد با شما بیرون بیاید.

از اخراج موقت استفاده کنید. کودک را به قسمتی از فروشگاه که کودک دوست ندارد ببرید مثلا او را به یک گوشه ی دور افتاده و یا قسمت لوازم خانگی ببرید وادارش کنید که برای مدت معین آنجا بماند. البته واضح است که شما باید او را زیر نظر داشته باشید.

از امتیاز های منفی استفاده کنید. قبل از بیرون رفتن با کودک قرار بگذارید که اگر بریا او میخرید و هر بار که از شما دور شود یک امتیاز منفی خواهد گرفت که باعث از بین رفتن یک امتیاز مثبت می شود.

منبع : کودک انلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا