دسته‌بندی نشده

معایب قرص های ضد بارداری LD

با دلگرم همراه باشید تا در مورد عوارض و خطرات استفاده از قرص های ضد بارداری بیشتر بدانید.

قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری LD وعواقب بسیار خطرناک آن برای بدن

قرص های جلوگیری از بارداری هم مانند داروهای شیمایی دیگر عوارض مصرفی خود را دارند که در افراد مختلف میزان آن متفاوت است.این قرص ها که اغلب خانمها برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند اغلب بر اثر عدم آگاهی از عوارض قرص ضدبارداری که برای بدن خطرناک بوده ،اقدام به مصرف خودسرانه و طولانی مدت این قرص ها می کنند.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره گفت:قرص ضدبارداری خوراکی به نام LD دارای دو جزء اصلی استروژن و پروژسترون است که هر جزء از این هورمو ن ها عوارضی بر بدن بر جای می گذارند.

قرص ضد بارداری

عارضه ی قرص های جلوگیری از بارداری

شایع ترین عارضه ی قرص های ضدبارداری، قاعدگی های منقطع و لکه بینی است. این وضعیت معمولا در دوره های اول مصرف بیشتر است و به مرور زمان معمولا بدن خود را با این قرص ها تطبیق خواهد داد.

از دیگر عوارض شایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهوع
  • سردرد
  • درد سینه ها
  • جوش های پوستی
  • کاهش میل جنسی
  • افسردگی
  • تغییرات خلق وخو
  • افزایش وزن

عوارض قرص LD در زنان

همه قرص‌ها و داروها دارای عوارضی هستند که این عوارض در برخی افراد با شدت کمتری بروز می‌کند اما در برخی افراد شدید است. قرص LD از آن دست قرص‌هایی است که بیشتر خانم‌ها با وجود عوارض موجود، مجبور به مصرف آن هستند. برخی نیز بر اثر عدم‌ آگاهی از عوارض خطرناک آن اقدام به مصرف خودسرانه و طولانی مدت این قرص‌ها می‌کنند.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره گفت: قرص ضدبارداری خوراکی به نام LD دارای دو جزء اصلی استروژن و پروژسترون است که هر جزء از این هورمو‌ن‌ها عوارضی بر بدن بر جای می‌گذارند.

دکتر حنیفه اظهار کرد: عوارض گوارشی نظیر تهوع، استفراغ و افزایش وزن به علت احتباس آب در بافت‌های بدن از عوارض هورمون استروژن موجود در قرص LD است. مصرف قرص LD بر روی سیستم انعقاد خون تاثیر گذاشته و موجب افزایش فاکتورهای انعقادی می‌شود. بنابراین احتمال خطر ابتلا به سکته‌های مغزی در افرادی که از این نوع قرص استفاده می‌کنند، بالا می‌رود.

بروز سکته‌های مغزی بر اثر مصرف قرص LD زمانی رخ می‌دهد که فرد پس از خوردن قرص، مایعات زیادی ننوشد. به عنوان مثال افراد در ماه مبارک رمضان نمی‌توانند آب زیادی بنوشند بنابراین این خطر در آن‌ها افزایش می‌یابد.

با تاثیر هورمون استروژن بر روی سیستم عصبی فرد، احتمال وقوع سردرد در افراد بیشتر شده و تعداد حملات میگرن نیز افزایش می‌یابد. همچنین مصرف این قرص موجب بروز سردردهای تنشی می‌شود. افزایش فشارخون نیز از دیگر عوارض قرص LD است که به نوعی هم زمینه‌ساز شروع پرفشاری خون است و هم در افرادی که فشار خون دارند موجب افزایش آن می‌شود. زمانی‌ که فشار خون سیستولیک افراد بالای 140 میلی‌لیتر جیوه باشد توصیه می‌شود که از مصرف قرص‌های LD خودداری کنند.

استروژن موجود در قرص‌های LD احتمال بروز عفونت‌های واژینال را افزایش می‌دهد و اختلال در دوره‌های خونریزی قاعدگی را به دنبال دارد. از دیگر عوارض مربوط به قرص LD افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم است. همچنین مصرف این قرص باعث بزرگ شدن سینه‌ها می‌شود. دکتر حنیفه با بیان اینکه استفاده از قرص‌های LD در مواردی منجر به بروز یرقان و مشکلات کبدی می‌شود، افزود: در مواردی نیز تیره شدن رنگ پوست بر اثر مصرف LD در افراد رخ می‌دهد.

قرص ضد بارداری

قرص ضد بارداری

  • بسیاری از این علائم به دلیل استروژن موجود در قرص ها است.
  • مصرف این قرص ها در افراد مبتلا به بیماری دیابت و قند خون بالا می‌تواند موجب تشدید بیماری شود. پس لازم است در این باره حتما با پزشک مشورت شود
  • در برخی موارد، این عوارض بعد از چند دوره مصرف از بین می روند. اما اگر بعد از چند دوره مصرف، این عوارض همچنان باقی بماند، لازم است از نوع دیگری از قرص های جلوگیری استفاده شود.
  • اما مساله تنها این نیست. مصرف قرص های ضد بارداری عوارض جدی تری را نیز در پی دارد.
  • افزایش خطر فشار خون، لخته شدن خون، افزایش خطر حملات قلبی و مغزی، تومورهای کبدی و سنگ های صفراوی از جمله خطرات مصرف قرص های ضد بارداری مخصوصا در درازمدت هستند.
  • در برخی موارد، خطر این عوارض بیشتر خواهد بود، مانند مواردی که خانم مصرف کننده دچار اضافه وزن باشد، بیش از 32 سال سن داشته باشد، سیگار بکشد، مبتلا به دیابت، فشار خون و یا چربی خون بالا باشد.
  • در واقع وجود هورمون استروژن در قرص است که سبب افزایش فشار خون می‌شود.
  • با این حال در سنین پایین خطر جدی وجود ندارد، اما مصرف دارو از سن 35 سالگی به بعد باید با احتیاط انجام شود.
  • مصرف این قرص ها در افراد مبتلا به بیماری دیابت و قند خون بالا می‌تواند موجب تشدید بیماری شود. پس لازم است در این باره حتما با پزشک مشورت شود.
  • بعلاوه آنکه محققان اظهار می دارند، قرص‌های جلوگیری ترکیبی حجم شیر مادر را کم می‌کند و بنابراین زنان شیرده در شش ماهه اول پس از زایمان نباید از این داروها استفاده کنند.
  • جدیدترین مطالعات نیز نشان می‌دهد خانم هایی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند، یک و نیم برابر بیشتر از سایر خانم ها به عفونت های روده ای مبتلا می‌شوند.

قرص ضد بارداری

و اما در خصوص سرطان ها …

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف قرص های ضد بارداری با خطر سرطان سینه را نشان داده اند. برخی دیگر از مطالعات وجود این ارتباط را رد کره اند.

اما به طور کلی در خصوص ارتباط قرص های جلوگیری از بارداری و سرطان سینه می توان گفت: افزایش خطر سرطان سینه با مصرف قرص های ضد بارداری موقتی است و تنها در پنج سال اول مصرف می تواند نگران کننده باشد. اما در صورت قطع مصرف این قرص ها، خطر ابتلا به سرطان، به اندازه فردی خواهد بود که از قرص های جلوگیری استفاده نمی کند.

از طرفی به نظر می رسد خطر برخی سرطان ها با مصرف قرص های جلوگیری کاهش پیدا می کند، از جمله سرطان تخمدان که مطالعات بسیاری، تاثیر محافظتی قرص های جلوگیری در ابتلا به این سرطان را نشان داده اند.

با تمام این عوارض مطرح شده، برای آن دسته از خانم هایی که دارای عوامل خطر نامبرده نیستند، مزیت ها و فواید مصرف قرص های ضدبارداری بر معایب و خطرات آنها می ارزد.

خانم ها بعد از مصرف این قرص ها معمولا قاعدگی های کوتاه تر، آسان تر و با درد کمتر را گزارش کرده اند.

این قرص ها می توانند به تنظیم دوره های قاعدگی کمک کنند، کم خونی فقر آهن را کاهش دهند و خطر تومورها و کیست های تخمدان را کاهش دهند.

قرص ضد بارداری

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا