دسته‌بندی نشده

با خطرناک ترین توده های گردنی آشنا شوید

کدام توده در گردن خطرناک است؟

ممکن است شما در زمان نگاه کردن به آینه و یا معاینه گردنتان متوجه وجود یک توده در آن شوید، در این زمان اولین سوالی که به ذهنتان می رسد این است که چرا این توده به وجود آمده، آیا این توده خطرناک است، این را در نظر بگیرید که توده ممکن است دردناک باشد و ممکن است

هیچ دردی حس نشود از این رو در موارد زیادی توده های گردنی در طی زمان زیادی از وجودشان مشخص نمی شوند، ممکن است با معاینه توسط پزشک و یا خود شخص تشخیص داده شوند، سوال اینجاست که کدام توده در گردن خطرناک است ؟

وجود توده در گردن ناشی از چیست؟

اکثر توده های گردن ناشی از غدد لنفاوی بزرگ شده هستند و گاهی اوقات غدد بزاقی و یا غده تیروئید بزرگ شده و یا توده مادرزادی هستند.

نوشته های مشابه

غدد لنفاوی بزرگ شده

در موارد زیادی توده های گردن به دلیل بزرگ شدن غدد لنفاوی می باشد، این غدد ممکن است بنا به دلایل مختلف بزرگ شده و در معاینات احساس شوند، شایعترین دلیل بزرگ شدن این غدد عبارتند از:

  • واکنش به عفونت های نزدیک به محل از جمله عفنت ناشی از سرما خوردگی و یا عفونت گلو
  • عفونت باکتریایی مستقیم غدد لنفاوی
  • برخی عفونت ها در سراسر بدن (سیستماتیک)
  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، عفونت گلو و یا دندانپزشکی اغلب موجب می شود یک و یا چند غده از غدد لنفاوی دچار عفونت شود، این گره ها نرم هستند و دردناک نیستند، در عین حال به محض از بین رفتن عفونت به حالت اولیه خود باز می گردند.
  • در مواردی غدد لنفاوی به طور مستقیم درگیر عفونت باکتریایی می شوند، چنین گره هایی کاملا حساس به لمس هستند و موقع لمس دردناک می شوند
  • برخی انواع عفونت های سیستمیک باعث می شوند تا چندین لنف نود بزرگ شوند، از جمله لنف نودهایی که درون گردن هستند، از جمله این عفونت های سیستمیک (بیماریهای عفونی) می توان به سل، اچ آی وی و یا همان ایدز و نیز بیماری مونونوکلئوز اشاره کرد.

سرطان

  • در جواب این سوال که کدام توده در گردن خطرناک است باید گفت یک علت کمتر رایج (شیوع کمتری دارد) در توده های گردن سرطان غدد لنفاوی است

توده های سرطانی گردن

توده های سرطانی در افراد مسن شایع تر است ولی ممکن است در جوانان نیز اتفاق بیافتد، توده ممکن است ناشی از سرطانی در ساختارهای نزدیک به غدد لنفاوی باشد، از جمله غده تیروئید که با سرطانی شدن امکان گسترش به این غدد را دارد.

وجود سرطان در ساختارهای گردن و دهان و یا ساختارهای دورتر می تواند با متاستاز به این اندام مواجه شود و همچنین در شرایطی خود غدد دچار سرطان می شوند.

در این شرایط توده ها دردناک و حساس به لمس نیستند و اغلب در معاینات به شکل سخت ظاهر می شوند.


دیگر علتها ( کدام توده در گردن خطرناک است )

کیست ها توخالی هستند، توده هایی پر از مایع، این توده ها معمولا بی ضرر هستند مگر اینکه عفونی شوند، بعضی از کیست ها به دلیل ناهنجاری هایی که در دوران جنینی رخ می دهد از زمان تولد به همراه نوزاد خواهند بود، برخی از کیست ها در پوست گردن رشد می کنند که به آنها کیست های اپیدرموئید اطلاق می شود.

غدد بزاقی

  • همچنین غدد بزاقی می توانند بر اثر عفونت و یا سرطان دچار تورم شده و بزرگ شوند

رشد غده تیروئید

  • بزرگ شدن غده تیروئید که گواتر شایع ترین علت آن است نیز باعث تورم و رشد در ناحیه گردن و وجود توده می شود، سرطان و یا عفونت های تیروئید نیز باعث رشد غده می شوند، توده های تیروئید تاثیرات زیادی را بر روی سلامت بیمار دارند،
  • این غدد فعالیت های بدنی از جمله سوخت و ساز بدن و ضربان قلب را کنترل نموده و رشد غده بنابه هر دلیل عوارض زیادی را به همراه دارد، این توده ها به روش نمونه برداری آزمایش و بررسی می شوند و در صورت خوش خیم بودن و یا بدخیمی هایی با شرایط مساعد می توان از طریق روشهای غیرجراحی آنها را درمان نمود.

چه خصوصیاتی در توده گردن می تواند نگران کننده باشد

  • توده به حالت بسیار سفت و جامد باشد
  • زخم و یا رشد توده در دهان
  • مشکل بلع و یا خفگی
  • ایجاد یک توده جدید در یک فرد مسن

در این مورد برخی افراد نگران وجود درد در ناحیه توده هستند و باید گفت بر خلاف تصور وجود درد بیشتر به نفع خوش خیمی بوده و نگرانی کمتری را نسبت به توده های بدون درد می طلبد.

چه زمانی برای بررسی توده ها به پزشک مراجعه کنیم

  • در بررسی هایی که برای پاسخ سوالتان ( کدام توده در گردن خطرناک است ) انجام شد علائم هشدار دهنده را مطالعه نمودید ولیکن این موارد را در نظر بگیرید که اگر توده گردن شما بیشتر از چند روز باقی مانده باشد مخصوصا اگر علائم هشدار دهنده را در خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.
  • وجود تب به همراه این توده به این معنی است که باید در مراجعه به پزشک کمی سریعتر عمل کنید
  • پزشک چه مواردی را بررسی می کند
  • در ابتدا پزشک با یک معاینه فیزیکی نسبت به رد و یا قبول برخی احتمالات اقدام می کند، در این موارد اگر پزشک به طور مثال متوجه توده ای در غده تیروئید شود به بررسی این توده می پردازد، به این شکل پزشک متوجه این خواهد بود که چه کاری بایست انجام شود.
  • پزشک وجود علائم سرماخوردگی، گلودرد و یا عفونت های دندانی را مورد توجه قرار می دهد.
  • علائم وجود سرطان در گلو، از جمله مشکلات بلع و تنفس، ریسک فاکتورهایی مانند مصرف الکل و سیگار که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
  • عوامل خطر برای بیماری های عفونی مانند سل و ایدز بررسی می شوند.

درمان توده در ناحیه گردن

درمان در نظر گرفته شده بر اساس بیماری که تشخیص داده شده است خواهد بود و بر این اساس پزشک متخصص مربوطه نسبت به تجویز دارو، جراحی و یا دیگر درمانها اقدام می کند.

موسسه های درمانی چه کاری برای شما خواهد کرد

این موسسه به عنوان تنها موسسه فوق تخصصی در زمینه درمانهای کم تهاجمی در بیماری های تیروئید فعال بوده بنابراین در زمینه توده های گردن اگر این توده ها ناشی از تیروئید و یا متاستاز به غدد لنفاوی از طریق تیروئید بوده باشد

می توانید از طریق این موسسه اقدام و پس از تشخیص توده و شرایط آن برای درمان بیماری تان اقدام نموده تا در صورت امکان از روشهای کمتر تهاجمی آر اف تیروئید و یا ماکروویو برای درمان بهره بگیرید.

همچنین بخوانید:

علائم و نشانه های درست در تشخیص سریع کم کاری تیروئید کدامند؟

نشانه های تیروئید پرکار چیست؟

علت ایجاد ندول تیروئید چیست؟

عوارض تیروئید در دوران بارداری بر روی جنین را میدانید؟

علت پرکاری و کم کاری تیروئید چیست؟

آیا سرطان تیروئید درمان دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا