دسته‌بندی نشده

بامبو لوتوس : روش نگهداری بامبو لوتوس در منزل چگونه است؟

آموزش نگهداری گل بامبو لوتوس

یکی از انواع گیاه بامبو که در خانواده دراسانا قرار دارد، بامبو لوتوس است. برگ‌های این گیاه، به طول ۱۲ تا ۲۵ سانتی‌متر و عرض آن به نسبت کم و به رنگ سبز تیره یا ابلق است که مهمترین ویژگی شناسایی آن محسوب می‌شود.
ساقه بامبو لوتوس باریک است و برگهایش تسمه‌ای شکل هستند. این گیاه در حقیقت بوته‌ای است که صاف و مستقیم قد کشیده و رشد می‌کند. بامبو لوتوس نسبت به دیگر بامبو‌ها رشد کندتر و ساقه‌های کوتاه‌تری دارد.

بامبو لوتوس با نام‌های دراسینای روبانی، بلژیکی همیشه سبز، یا گیاه روبانی و بامبو خوش شانس نیز شناخته می‌شود. توجه داشته باشید، بامبو‌ها گیاهان بسیار حساسی هستند و در صورت کوچک‌ترین تماسی با موادشیمیایی مثلا مواد‌شوینده، نگهداری در هوای گرم، عدم تعویض آب، قرار گرفتن در مجاورت نور زیاد و گاهی بیماری، کم کم زرد می‌شوند و از بین می‌روند.

به همین دلیل ظرف یا گلدانی که در آن نگهداری می‌شود باید ماهی یک بار شسته شود و قبل از آنکه گیاه در آن قرار گیرد، کاملا خشک شود. همچنین از قرار دادن این گیاه در نزدیکی باد مستقیم کولر، بخاری و شومینه و یا جلو دری که به فضای آزاد راه دارد و گاهی اوقات از آن نسیم وارد می‌شود، خودداری کنید.

بامبو هم مانند بسیاری از گیاهان دیگر انواع مختلفی دارد که یکی از زیباترین و مشهورترین نوع آن بامبو لوتوس است، گیاهی که به نسبت از نظر قیمت جزو گیاهان لوکس محسوب می‌شود و البته به همان اندازه زیبا هم هست.

این گیاه از تیره “Dracaena” است نام تجاری آن لوتوس بوده و به نام های دیگر مانند دراسینای روبانی، بلژیکی همیشه سبز، یا گیاه روبانی و بالاخره بامبو خوش شانس شناخته میشود.ساقه بامبو لوتوس باریک است و برگهایش تسمه ای شکل هستند. این گیاه در حقیقت بوته ای است که صاف و مستقیم قد کشیده و رشد می کند .

رنگ برگ ها سبز است گونه های مختلفی از دراسیناها در خانه ها نگهداری میشوند و بسیار مقاومت از خودشان نشان میدهند. و امروزه بامبوها به دلیل سادگی نگهداری و زیبایی نسبی بسیار پرطرفدار هستند.

Bamboo Lotus

علاوه بر اینها از آنجا که در فرهنگ فنگشویی معتقدند که این گیاه شانس به ارمغان میآورد بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند روی هم رفته نور غیر مستقیم برای این گیاهان بهتر است چرا که در نور مستقیم برگها دچار سوختگی شده و زرد میشوند.

این گیاه توانایی زندگی در خاک را دارد ولی رایج شده است که در آب نگهداری و فروخته میشود. برای لوتوس بامبو مانند هر گیاه دیگری عناصر مورد نیازش را میتوان از طریق کودهای کامل فراهم کرد. کودهایی که عناصر پر مصرف و کم مصرف را داشته باشند.

همچنین بخوانید:

زمان و نحوه ی قلمه زدن بامبو

با روش کاشت و تکثیر درخت بامبو آشنا شوید

شرایط نگهداری و مراقبت از گل بامبو

نیازها و شرایط نگهداری گل بامبو لوتوس

نور: از نظر نیاز به نور بامبو لوتوس مانند خانواده‌اش چندان گیاه پرتنوعی نیست و یک نور متوسط و البته غیرمستقیم برایش کفایت می‌کند، اگر نور مستقیم به آن بخورد برگ‌هایش لکه‌های قهوه‌ای‌شکلی پیدا می‌کند.

آبیاری: بامبوی لوتوس تقریبا در فصل سرما نیاز به هفته‌ای سه بار آبیاری دارد؛ اما به عنوان یک دستورالعمل کلی این نکته را در نظر بگیرید که در فاصله دو آبیاری‌تان باید سطح خاک بامبوی لوتوس همواره مرطوب باشد و هیچ‌گاه خشک نشود، پس از آبیاری هم آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

دما: دمای ایده‌آل برای بامبوی لوتوس دمای داخل خانه است، یعنی یک هوای معتدل بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد.

رطوبت: همان طور که اشاره شد خاک لوتوس باید همواره مرطوب باشد، پس یک رطوبت متوسط را نیاز دارد.

تمیزنمودن برگ: اصولا گیاهانی که محور زیبایی‌شان برگ است و نه گل، باید نظافت برگ‌هایشان را جدی گرفت، بامبوی لوتوس را هم می‌توان به وسیله پارچه یا اسفنج مرطوب برگ‌هایش را درخشان کرد.

بامبو لوتوس

خاک: شامل نسبت مساوی از خاک برگ مرغوب، پیت ماس،‌ خاک باغچه، دانه‌های ریز لیکا یا پرلیت و مقداری پودر قارچ کش ترکیب شده باشد تا زهکشی

تغذیه: محلول تقویتی در قالب کود مایع برای آن مفید است که باید حداکثر ماهی یک بار مورد استفاده قرار گیرد و نه بیشتر چون ریشه‌های آن حساس است و می‌سوزد.

هرس: میتوانید جوانه های جانبی را اگر دوست ندارید ببرید

تکثیر: آسان ترین روش بریدن جوانه های جانبی در فصل تابستان و قرار دادن آن در آب

تعویض گلدان: هروقت احساس کردید گلدان دیگر مناسب نیست آن را تعویض کنید خاک

چند نکته مهم دیگر

بامبوها معمولا با نام دراسینای روبانی، گیاه روبانی، بامبو خوش شانس و بلژیکی همیشه سبز نیز شناخته می‌شوند. بامبوها به مواد شیمیایی بسیار حساس هستند و در صورت کمترین تماس با مواد شیمیایی یا شوینده‌ها، قرار گرفتن در هوای گرم، عدم تعویض آب، قرار گرفتن در نور زیاد و بیماری به مرور از بین می‌روند.

حتما ظرف یا گلدان گیاهتان را برای دوری از بیماری ماهی یک بار بشویید و قبل از قرار دادن گیاه در آن، خوب خشکش کنید. یادتان باشد که نباید این گیاه را در نزدیکی باد مستقیم کولر، شومینه، بخاری و یا در ورودی قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا