دسته‌بندی نشده

اصول و روش نگهداری خرگوش مینیاتوری در منزل

خرگوش مینیاتوری را بهتر بشناسید

خرگوش های مینیاتوری یکی از نژادهای محبوب برای نگهداری هستند. نگهداری از خرگوش مینیاتوری روز به روز در حال افزایش است. اگر شما هم به نگهداری از خرگوش های مینیاتوری به عنوان حیوان خانگی علاقه دارید، باید بدانید که این نژاد از خرگوش ها به مراقبت زیادی نیاز دارند.

بعد از سگ ها و گربه ها، خرگوش ها محبوب ترین حیوان خانگی در سراسر دنیا هستند. مراقبت از این حیوانات خانگی کوچک دشوار نیست، ولی مانند هر حیوان خانگی دیگر به مراقبت کافی احتیاج دارند. برای پرورش خرگوش ها باید درباره ویژگی ها و نیاز های این حیوانات اطلاعات کافی داشته باشید.

مطالعه منابع معتبر دامپزشکی و گفتگو با افراد با تجربه می تواند شما را با اکثر نکات لازم برای نگهداری خرگوش ها به عنوان حیوان خانگی آشنا کند. دانستن اطلاعاتی درباره انواع نژادهای خرگوش ها و نیز اینکه کدام یک از آن ها برای نگهداری به عنوان حیوان خانگی‌ مناسب است، بسیار ضروریست.

خرگوش مینیاتوری

محبوب ترین نژاد های خرگوش برای نگهداری به عنوان حیوان خانگی عبارت اند از:

  • لوپ هلندی
  • جرسی وولی
  • کوتوله هلندی
  • کوتوله هوتوت
  • کوتوله لهستانی
  • خرگوش لیون هد

این نژادها از نظر فضای مورد نیاز، رژیم غذایی، نظافت و بیش از همه نگهداری بهترین گزینه برای پرورش به عنوان حیوان خانگی هستند.

ویژگی های رفتاری خرگوش مینیاتوری

گاز گرفتن، غرغر کردن و حتی نفس کشیدن پرخاشگرانه از نشانه های خشمگین بودن خرگوش ها است. خرگوشی که روی زمین دراز کشیده و گوش خود را بالا گرفته است، در واقع به صداهای اطراف گوش می دهد ولی نسبت با آن ها بی توجه است.

مالیدن چانه به اشیا نشانگر محدوده قلمرو و نیز بیانگر حس مالکیت خرگوش است. غده بویایی واقع در زیر چانه خرگوش هنگامی فعال می شود که خرگوش چانه خود را به حیوانات، اشیا و سایر انسان ها بمالد.

خرگوش هایی کا عقیم نشده اند ممکن است اطراف پای شما بالا و پایین پریده یا شما را گاز بگیرند. در واقع این یکی از رفتار های جنسی خرگوش های عقیم نشده است. اگر خرگوش شما بالا و پایین پریده و پر جنب و جوش است، باید خوشحال باشید زیرا شما صاحب یک خرگوش سالم و شاد هستید.

نگهداری از خرگوش مینیاتوری

خرگوش ها حیواناتی کنجکاو هستند. خرگوشی که کنجکاوی می کند ممکن است که گردن خود را بکشد، چشمها را گشاد کند، گوش های خود را به سمت سمت جلو داده و پاها را به عقب بکشد.

ویژگی های رفتاری بالا ممکن است در نژادهای مختلف خرگوش های مینیاتوری اندکی متفاوت باشد. بنابراین برای داشتن اطلاع دقیق از ویژگی های رفتاری خرگوش تان باید درباره نژاد آن تحقیق کنید.

ویژگی های مثبت خرگوش مینیاتوری

خرگوش های مینیاتوری می توانند حیوانات خانگی ساکت، آرام و صمیمی باشند. خرگوش های مینیاتوری برای خانواده ها و همچنین کودکان مناسب هستند. این خرگوش های کوچک بسیار زیبا و دوست داشتنی بوده و اغلب اوقات رفتارهای سرگرم کننده ای از خود نشان می دهند.

اندازه کوچک خرگوش های مینیاتوری از دیگر مزایای نگه داری آن ها در خانه است. علاوه بر اینکه خرگوش های مینیاتوری از همه جذابیت ها و لطافت نژادهای بزرگ خرگوش برخوردار هستند، رسیدگی و مراقبت از آن ها آسان تر است. همچنین برای افرادی که برای اولین بار حیوان خانگی می خرند، خرگوش های مینیاتوری به دلیل داشتن جثه کوچک می توانند بسیار مناسب باشند.

ویژگی های منفی خرگوش مینیاتوری

خرگوش های مینیاتوری مستعد ابتلا به بیماری های خاصی هستند که اغلب درمان آن ها بسیار دشوار است. یکی از این بیماری ها، مشکلات روده ای است که به دلیل تشکیل گلوله های مو در لوله گوارشی ایجاد می شود. خرگوش مینیاتوری نمی تواند استفراغ کند و از این رو توده های مو در معده آنها باقی مانده و باعث ایجاد ناراحتی شدید در روده می شود. پیشگیری از این اختلال مستلزم مراقبت و نظارت بر رژیم غذایی آنها است.

تصویر خرگوش مینیاتوری

میکسوماتوز یک بیماری ویروسی شایع در خرگوش ها است. این بیماری می تواند باعث مرگ سریع حیوان خانگی شود. خرگوش های خانگی که در فضای باز زندگی کرده و با خرگوشهای وحشی، سایر خرگوشهای خانگی یا حیوانات دیگر تماس پیدا می کنند. بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

با این حال، این بدان معنا نیست که خرگوش هایی که در داخل خانه نگهداری می شوند کاملاً نسبت به این بیماری ایمن هستند. زیرا این بیماری حتی توسط مگس خانگی نیز قابل انتقال است. به منظور پیشگیری از ابتلا خرگوش به این بیماری، به صورت سالانه واکسیناسیون خرگوش تان را انجام دهید.

عمر متوسط ​​یک خرگوش مینیاتوری خانگی ۷ تا ۱۰ سال است. اما گاهی اوقات می تواند به ۱۳ سال هم برسد. طول عمر خرگوش بیش از هر چیزی به عملکرد و میزان مراقبت های صاحب حیوان خانگی بستگی دارد.

خرگوش های خانگی اهلی، به ویژه هنگامی که در قفس نباشند، می توانند رفتار های تخریبی از خود نشان دهند. به دلیل تمایل خرگوش ها به حفاری و جویدن اشیا، اگر می خواهید حیوان خانگی تان را در خانه آزاد بگذارید، دیوارها، مبلمان، سیم تلفن و رایانه شما در معرض خطر آسیب خواهند بود.

انتخاب قفس خوب برای خرگوش مینیاتوری

یکی از نکات اصلی در مراقبت از خرگوش مینیاتوری، ایجاد خانه ای راحت و مطمئن برای خرگوش است. به دلیل رعایت نکات ایمنی، توصیه نمی شود که خرگوش خانگی شما آزادانه در خانه زندگی کند. عرض قفس باید حداقل چهار فوت، طول آن دو پا و ارتفاع قفس دو پا بوده و کف آن محکم باشد.

مراقبت از خرگوش مینیاتوری

کف قفس را با پوششی کاه، یونجه یا خاکستر بپوشانید. قفس هایی که کف آن ها سیمی است، می توانند باعث زخمی شدن پای خرگوش شوند. اگر چنین قفسی دارید، کف آن را با یک تکه چوب یا مقوا بپوشانید. قفس حیوان خانگی تان را در خانه و در یک محیط بدون استرس و آرام قرار دهید. گاهی اوقات خرگوش ها حتی با مشاهده یک شکارچی، دچار استرس و حمله قلبی شده و نهایتا می میرند.

حتماً بخوانید:

فواید و مضرات هویج برای خرگوش

فواید و مضرات هویج برای خرگوش

آیا هویج برای خرگوش بهترین غذا است؟ آیا هویج برای خرگوش مفید است؟ آیا هویج برای خرگوش ضرر دارد؟ برای رسیدن به پاسخ سوالات با ما همراه شوید.

نظافت قفس خرگوش مینیاتوری

ابتدا باید یک جعبه بستر خوب برای قفس تهیه کنید. باید به صورت روزانه جعبه بستر خرگوش تان را عوض کنید تا از ایجاد بیماری های مختلف پیشگیری شود. همچنین باید اسباب بازی های مناسب و مکانی برای مخفی شدن خرگوش تان تهیه کنید. یکی دیگر از عادت های غریزی خرگوش های مینیاتوری، حفر و جویدن اشیا است، بنابراین اسباب بازی های جویدنی، جعبه مخصوص حفاری، تکه های مقوا، دفترهای قدیمی و … را در اختیار آنها قرار دهید.

منبع : دام و پت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا