دسته‌بندی نشده

ادویه آش دوغ : در آش دوغ چه ادویه ای بریزیم ؟

بهترین ادویه برای آش دوغ

آش دوغ یکی از آش های سنتی است که از زمان های قدیم در ایران مرسوم بوده است. این نوع آش بیشتر در مناطق استان اردبیل و منطقه آذربایجان شرقی و غربی پخته می شود و طرفداران بسیاری دارد.

آش دوغ در مناسبت های مختلف نیز پخته می شود و در آن از حبوباتی مثل نخود و لوبیا، سبزی هایی مثل تره و سبزی های کوهی و محلی، ادویه و دوغ استفاده می شود. همچنین آش دوغ را هم می توان با سبزیجات و هم با گوشت قلقلی درست کرد.

ادویه آش دوغ چیست ؟

دوغ یکی از اصلی ترین اجزاء این نوع آش است. اما یکی از مهم ترین چیزهایی که می تواند در طعم و عطر آش اثر بگذارد، ادویه است. اگر شما آش دوغ را با ادویه مخصوص آش دوغ درست کنید، خواهید دید که تا چه اندازه طعم آش شما متفاوت خواهد بود.

در واقع ادویه آش دوغ به شما کمک می کند تا آش تان طعمی شبیه به آش های آماده بگیرد و بتوانید مانند آشپزهای حرفه ای، آش دوغ درست کنید. اما این ادویه ها شامل چه چیزهایی است ؟ در ادامه با ترکیبات ادویه آش دوغ آشنا خواهید شد.

ادویه آش دوغ

ادویه مخصوص آش دوغ

ترکیبات ادویه آش دوغ

قبل از اینکه شما را با ترکیبات ادویه آش دوغ آشنا نماییم لازم به ذکر است که در هر شهری با سبک متفاوتی آش دوغ پخته می شود و از ادویه های خاصی استفاده می شود اما یکی از رایج ترین ترکیباتی که برای ادویه این نوع آش استفاده می شود، ترکیبات زیر است.

زردچوبه برای ادویه آش دوغ

شاید کمتر غذایی را بتوان پیدا کرد که در آن زردچوبه نقشی نداشته باشد. معمولا در اکثر غذاها از زردچوبه به عنوان ادویه اصلی استفاده می شود. حتی در آش های مختلف نیز این ادویه خوش رنگ و بو، نقش پررنگی دارد.

یکی از انواع آش هایی که از زردچوبه به عنوان ادویه در آن استفاده می شود، آش دوغ است. آش دوغ به دلیل داشتن دوغ فراوان، رنگ سفیدی به خود می گیرد و به همین دلیل، نیاز به ادویه ای است که بتواند رنگی به این آش بدهد.

علاوه بر رنگ، زردچوبه می تواند به جا افتادن آش دوغ نیز کمک نموده و همچنین عطر خوبی به آن بدهد. پس حتما از زردچوبه به عنوان ادویه آش دوغ استفاده کنید.

فلفل سیاه در ادویه آش دوغ

فلفل سیاه به دلیل داشتن عطر مطبوع، به عنوان چاشنی برای آش و غذاهای دیگر استفاده می شود. اما یکی از استفاده های عمده ی آن، مصرف به عنوان ادویه است. فلفل سیاه برای کسانی که نمی توانند غذاهای تند بخورند، مناسب است چون تندی زیادی نداشته و مشکلی ایجاد نمی کند.

فلفل سیاه به عنوان ادویه آش دوغ مورد استفاده قرار می گیرد و عطر و طعم بینظیری به آش می دهد. شما عزیزان نیز می توانید بسته به ذائقه خود و سایر افراد خانواده مقدار فلفل سیاه را در آش تنظیم نمایید.

ادویه های لازم برای آش دوغ

بهترین ادویه برای آش دوغ چیست ؟

ادویه آش دوغ: فلفل قرمز

یکی دیگر از ادویه های آش دوغ، فلفل قرمز است. شاید با خود بگویید که وجود دو نوع فلفل در آش ممکن است باعث تند شدن آش شود. اما اینطور نیست و اگر شما هر کدام از فلفل ها را به مقدار کم در آش بریزید، غذای شما تند نمی شود.

البته در برخی از شهرها فقط از یک نوع فلفل استفاده می شود اما این موضوع نیز کاملا سلیقه ای است و اگر دوست داشته باشید می توانی از هر دو نوع فلفل در آش خود استفاده کنید.

ترکیب ادویه آش دوغ: تخم گشنیز

یکی از اجزای اصلی سبزی آش، گشنیز است. این گیاه بسیار مقوی بوده و خواص بسیاری برای سلامتی دارد. اما علاوه بر سبزی، از دانه های گشنیز به عنوان ادویه آش دوغ استفاده می شود.

تخم گشنیز بویی ندارد ولی اگر آن را آسیاب کنید عطر آن آزاد می شود و عطر فوق العاده ای به آش شما می دهد. پس بهتر است تخم گشنیز را به شکل تازه از عطاری خریداری کنید و آن را به مدت یک دقیقه در ماهیتابه تفت دهید و سپس آن را آسیاب کنید و در آش خود بریزید.

آش دوغ چه ادویه هایی لازم دارد

رازهای خوشمزه شدن آش دوغ

نمک در آش دوغ

نمک به عنوان پای ثابت غذاها، در آش دوغ نیز وجود دارد. البته مقدار نمک در آش دوغ بسیار مهم است. معمولا دوغ نمک زیادی دارد و به همین دلیل هنگام اضافه کردن نمک باید حواستان را بیشتر جمع کنید که آش شما شور نشود.

بهتر است مقدار کمی نمک بریزید و آن را بچشید در صورت نیاز دوباره نمک اضافه کنید. توجه داشته باشید که نمک زیاد موجب بروز بیماری های قلبی و فشار خون می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا