دسته‌بندی نشده

آیا شیرخشک باعث فقر آهن و کم خونی نوزاد می شود ؟

شیرخشک باعث بروز کم‌خونی نوزادان نارس می‌شود

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد نوزادانی که زودتر از زمان مشخص شده به دنیا می‌آیند و شیر خشک مصرف می‌کنند احتمالا دچار کم‌خونی و فقر آهن می‌شوند.

شیرخشک احتمال کم خونی را در نوزاد نارس افزایش می دهد

گروهی از محققان کانادایی به منظور بررسی تاثیر شیر خشک بر سلامتی نوزادان نارس، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، سوابق سلامتی ۳۹۲ نوزاد متولد شده قبل از هفته ۳۱ بارداری را از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ تجزیه و تحلیل کردند. محققان داده‌های مربوط به شیوه‌های تغذیه، دریافت آهن از شیر خشک و مکمل‌های آهن و سطح آهن خون گرفته شده در چهار و شش ماهگی را جمع‌آوری کردند.

حدود چهار نوزادان در این مطالعه به صورت انحصاری از شیر خشک تغذیه می‌کردند. یک چهارم دیگر به صورت جزئی یا انحصاری با شیر مادر تغذیه شدند. محققان متوجه شدند نوزادانی که به صورت انحصاری از شیر خشک تغذیه می‌کردند نسبت به نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کردند، به میزان قابل‌توجهی آهن بیشتری دریافت کردند.

شیر خشک کم خونی

با این وجود، بیش از ۳۶ درصد نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شدند و کمی بیش از ۲۰ درصد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‏‌شوند، کمبود آهن داشتند.

حتماً بخوانید:

خاصیت و مضرات شیر خشک برای نوزادان

خاصیت و مضرات شیر خشک برای نوزادان

هر آنچه درباره شیر خشک باید بدانید بهترین تغذیه برای بچه شیر مادر است و شکی در آن نیست؛ این موضوعی است که ما همیشه روی آن تاکید می‌کنیم. شیر مادر از…

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف بیشتر آهن از طریق شیر خشک همیشه به ذخیره آهن بالاتر در خون تبدیل نمی‌شود. ممکن است اجزای شیر مادر مانند هورمون‌ها که در شیر خشک یافت نمی‌شوند به افزایش جذب آهن در جریان خون نوزاد کمک کنند. به گفته متخصصان، مصرف ترکیبی از شیر مادر و شیر خشک به جای شیر خشک، میزان حفاظت‌کنندگی بیشتری دارد.

منبع : ایمنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا