دسته‌بندی نشده

علائم و نشانه های مسمومیت با شیر خشک در نوزادان

علل مسمومیت ناشی از شیر خشک برای نوزادان

مسمومیت غذایی که به علل مختلفی ایجاد می شود در واقع یک نوع التهاب معده روده است که در اثر مصرف غذاهای فاسد و سمی و آلوده به باکتری به وجود می آید. مسمومیت ناشی از شیر خشک برای نوزادان مسمومیت شایعی بوده که کودکان زیادی را درگیر خود کرده است.

نوزاد در مدت زمان 3 الی ۲۴ ساعت بر اساس نوع سم دچار علائمی مثل گرفتگی شکم، تب، استفراغ، اسهال با شدت زیاد می شود. در غذا های آلوده به باکتری، باکتری ها از خودشان سمی را ترشح می کنند که روی پوشش داخلی روده اثرگذار است و باعث التهاب آن می گردد. همچنین انواع باکتری هایی که مسمومیت غذایی را به وجود می آورند بسیار فراوان اند.

آیا شیرخشک نوزاد فاسد می‌شود؟

بله، شیر خشک دارای تاریخ انقضا و بهترین زمان مصرف است که نشان می‌دهد عمر مفید محصول چقدر است. شیرخشک پس از باز شدن باید در مدت یک ماه استفاده شود. شیرخشک آماده شده اگر در محیط بیرون باشد باید در مدت یک ساعت مصرف شود. اگر آن را داخل یخچال قرار می‌دهید باید ظرف ۴۸ ساعت مصرف شود.

انقضا شیرخشک

علائم مسمومیت ناشی از شیر خشک برای نوزادان

علائمی مثل بیرون ریختن آب دهان در نوزادان کاملاً طبیعی است به ویژه اگر نوزاد شما زیر یک سال سن داشته باشد. استفراغ نیاز به تلاش زیادی دارد زیرا از عمق معده بیرون می آید.
یکی از نشانه هایی که متوجه خواهید شوید مسموم شده این است که فرزندتان پیش از پرتاب استفراغ زور زده و عقب نمی‌نشیند. این شرایط به خاطر این اتفاق می افتد که استفراغ کردن با فشرده سازی عضلات معده اتفاق می‌افتد. علاوه بر آن این احتمال وجود دارد که نوزاد شما در زمان استفراغ و بعد از آن ناراحت تر به نظر برسد.

علائم مسمومیت ناشی از شیر خشک برای نوزادان می‌توان به این اشاره کرد که استفراغ ظاهر و بوی متفاوتی دارد و این به خاطر این است که شیر خشک با شیره معده مخلوط شده و در نتیجه ظاهر و بوی آن هم متفاوت خواهد شد. اگر با وجود این علائم شما هنوز نمی توانید تشخیص دهید که کودکتان استفراغ کرده و یا توف کرده است می ‌توانید به علائم دیگر استفراغ مانند گریه کردن، نق زدن، قرمز شدن، قوس دادن به پشت و غیره توجه کنید.

علائم مسمومیت نوزاد

استفراغ شیر خشک ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر می شود.

  • تغذیه بیش از حد

زمانی که کودک شما از شیشه شیر تغذیه می کند راحت تر از زمانی که از سینه به او شیر داده می شود می تواند ببلعد در نتیجه بیش از حد غذا می خورد به علاوه اینکه سرعت خوردن شیر خشک از شیشه شیر به نسبت خوردن شیر از سینه مادر بیشتر است. با توجه به این نکته و اینکه شیرخشک همیشه در دسترس است این احتمال وجود خواهد داشت که به شکل تصادفی شما به فرزندتان شیر بیشتری نسبت به نیازش داده اید.

مسمومیت با شیرخشک

باید بدانید که نوزادان شکم کوچکی دارند و یک کودک چهار تا پنج هفته ای حداکثر هر بار می تواند ۱۱۸ سی سی در دفعات متعدد اما با حجم کم تغذیه کند. خوردن بیش از حد شیر خشک در یک نوبت شیر دهی می تواند معده فرزند را بیش از حد پر کرده و باعث شود که این شیر اضافی را از طریق استفراغ خارج کند.

  • بالا آوردن شیر خشک به خاطر آروغ نزدن

بسیاری از نوزادان بعد از هربار شیر خوردن نیاز دارند که آروغ بزنند چرا که در زمان شیر خوردن هوای زیادی را می بلند. فرقی نمی‌کند که نوزاد شما از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه کرده باشد در هر صورت هوا را به درون معده خود می بلعد. اجتماع بیش از حد هوا در معده ممکن است باعث این اتفاق شود که ناراحتی یا نفخ در فرزند شما رخ داده و در نهایت منجر به استفراغ کردن او شود.

حتماً بخوانید:

نوزاد شما امکان دارد که مثل بزرگسالان دچار رفلاکس اسید، سوء هاضمه یا حتی ابتلا به بیماری رفلاکس معده به مری شود چرا که معده و لوله های غذا هنوز به نگهداری شیر عادت نکردند. این اتفاق در نوزادان هنگامی رخ می‌دهد که شیر به سمت گلو و دهان نوزاد شما حرکت می کند. در برخی از مواقع شیردهی با حجم کمتر می‌تواند منجر به جلوگیری از رفلاکس نوزاد شود.

منبع : سلامت اول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا