دسته‌بندی نشده

آموزش درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند

آموزش کامل درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند

separator line

درس دوم ماده تغییر می کند در یک نگاه:

در این فصل دانش آموزان با کمک معلمان تغییرهای شیمیایی را بررسی می کنند.

البته در این بررسی انواع تغییرهای شیمیایی مورد توجه نیست

بلکه راه های استفاده از انرژی مواد مورد توجه است.

از همین روی سوختن به عنوان قدیمی ترین و معرو فترین روش بهره برداری از انرژی مواد مطرح می شود و در عین حال تغییر شیمیایی سوختن از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار می گیرد.

در ادامه تولید انرژی الکتریکی از انرژی ذخیره شده در مواد و هم چنین انجام کار با استفاده از یک تغییر شیمیایی مورد توجه قرار گرفته است.

ما در زندگی روزانه نیازهایی داریم و برای برطرف کردن این نیازها موادّ اطراف خود را تغییر می دهیم.

تکّه کردن نان، تا کردن لباس، حل کردن شکر در چای، خرد کردن میوه، روشن کردن کبریت، پختن غذا، تهیه ی ماست، بافتن دستکش،کلاه و شال گردن و دوختن لباس، بعضی از این تغییرها هستند.

شما نیز با توجّه به مثال های بالا، در گروه خود چند نمونه از تغییرهایی را که در اطرافتان می بینید، بیان کنید.

آموزش درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند

separator line

صفحه 7 علوم پنجم ابتدایی

این صفحه تصویر ورودی درس را نشان می دهد.
این تصویر در یک نگاه تغییر شیمیایی و فیزیکی را در نمونه ای از اتفاقات زندگی نشان می دهد.

از دانش آموزان بخواهید این تصویر را مشاهده و در گروه خود درباره موارد زیر گفت وگو کنند و نظر خود را بیان کنند:

تغییر شکل مواد
تغییر رنگ مواد
تغییر مزه مواد
تغییر بوی مواد
در هر مرحله ماده چه تغییری کرده است؟

نظر گروه ها را بشنوید اما پاسخ درست را بیان نکنید،

بلکه توضیح بدهید که در این درس بررسی خواهیم کرد که در زندگی مواد چه تغییرهایی می کنند.

همچنین توضیح دهید که جواب های خود را در دفتر خود بنویسند و یه علامت سؤال در کنار آن قرار دهند.
سپس درس را تا آخر بررسی کنند زیرا در پایان درس جواب این پرسش ها را خودشان می توانند پیدا کنند. دوباره برگردند و جواب هایشان را اصلاح کنند.

separator line

صفحه 8 علوم پنجم ابتدایی

از دانش آموزان بخواهید پس از روخوانی این صفحه به پرسش آخر صفحه به زبان خودشان و با کلمات خودشان پاسخ دهند.

همچنین از تغییراتی که در طول یک روز در زندگی روی مواد می آورند، فهرستی تهیه و درباره آنها گفت و گو کنند و با زبان خودشان توضیح بدهند که در هر مورد چه تغییری روی مواد ایجاد می کنند.

separator line

صفحه 9 علوم پنجم ابتدایی

خودتان از پیش، یک بادبادک زیبا ، خوشرنگ و بزرگ درست کنید و با آن وارد کلاس شوید و درباره آن کمی صحبت کنید.
سپس از گروه ها بخواهید که بادبادک بسازند.ممکن است از گروه ها خواسته باشید قبلاً در خانه ساخته و با خودشان به کلاس بیاورند
برای ارزشیابی هم می توانید یک کلاه، دستکش، شال یا وسیله ای که خودتان ساخته اید را به همراه مواد اولیه آنها به کلاس ببرید و از دانش آموزان بخواهید تغییرات انجام شده را توضیح دهند. پس از انجام کاوشگری از بچه ها بخواهید تغییر فیزیکی را در یک سطر توضیح دهند.

separator line

صفحه 10 علوم پنجم ابتدایی

پس از گفت وگو درخصوص تغییر فیزیکی، به فکر کنید پاسخ دهید و فعالیت طراحی شده را مطابق مراحل کتاب انجام دهید و بخواهید جدول بالا را برای این فعالیت پر کنند.

separator line

صفحه 11 علوم پنجم ابتدایی

پیشنهاد می شود فعالیت صفحه 11 را به عنوان ارزشیابی در نظر بگیرید و برای فعالیت گروه ها سیاهه ارزشیابی را کامل و امتیاز بدهید.
برای ارزشیابی می توانید سیب زمینی خام و پخته، خلال شده و نگینی و… ،نان پخته و خمیر یا تصویر آنها را به کلاس بیاورید و از گروه ها بخواهید که نوع تغییر ایجاد شده را تشخیص دهند.

separator line

صفحه 12 علوم پنجم ابتدایی

پاسخ فکر کنید

چوب کبریت در اثر سوختن، دچار تغییر شیمیایی می شود زیرا به ماده جدیدی تبدیل می شود و رنگ و بوی آن تغییر می کند.

پاسخ فعالیت

تغییر فیزیکی :بریدن پارچه، شکستن لیوان، تراشیدن مداد، آرد کردن گندم
تغییر شیمیایی: پختن تخم مرغ، تبدیل انگور به سرکه، درست کردن مربا، پوسیدن پارچه، زنگ زدن وسایل آهنی

separator line

صفحه 13 علوم پنجم ابتدایی

برای انجام این فعالیت بهتر است از یک هفته پیش اقدام کنید.
از دانش آموزان بخواهید فعالیت را در منزل انجام دهند و بطری را بدون بازکردن در آن به کلاس بیاورند.
سپس گروه ها کار خود را توضیح دهند و در بطری را باز کنند و مشاهدات خود را بیان کنند.
تبدیل ماست به دوغ ترش شده یک تغییر شیمیایی است.
درباره «گفت وگو »بهتر است تصویرها یا فیلم هایی درباره تغییرات شیمیایی چند ماده به کلاس بیاورید
و به دانش آموزان نشان داده و از آنها بخواهید درباره سرعت تغییرات گفت وگو کنند.
سپس تغییرات را در دو گروه تند و کند دسته بندی کنند. ممکن است آنها در این تغییرات به تغییرات خیلی کند یا خیلی تند هم اشاره کنند.

separator line

صفحه 14 ، 15 و 16 علوم پنجم ابتدایی

گفت وگو: تغییر رنگ برگ درختان و تغییر مواد در اثر تغییر فصل و رسیدن میوه ها جز تغییرهایی استکه انسان در آنها دخالت ندارد.
اما تغییراتی مانند کنده کاری روی سنگ ها، کندن زمین و صاف کردن آن با دخالت انسان انجام می شود.
دانستنی های درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند
بادکنک بسازید

آیا در ساختن بادبادک جنس موادّی را هم که به کار بردید، تغییر کرد؟
موادّ اطراف ما تغییر می کنند. در تغییرهایی مانند تا کردن لباس، بافتن شال گردن، تکّه کردن نان، حل شدن قند در چای، دوختن لباس، بریدن کاغذ و خرد کردن چوب، شکل و اندازه ی مادّه تغییر می کند ولی جنس مادّه تغییری نمی کند؛ یعنی مادّه ی جدیدی به وجود نمی آید. این نوع تغییر ها تغییر فیزیکی هستند.

separator line

تغییر شیمیایی

در برخی از تغییرها مانند سوختن حبّه ی قند، مادّه ی اوّلیه به مادّه ی جدیدی تبدیل می شود. پختن نان و غذا، فاسد شدن میوه، و ترش شدن شیر تغییرهایی هستند که در نتیجه ی آنها موادّ جدیدی به وجود می آیند. این تغییرها را تغییر شیمیایی می گویند. در بیشتر این تغییرها یک مادّه به مادّه ی دیگری تبدیل می شود و رنگ، بو و مزه ی آن تغییر می کند

نشانه های تغییر شیمیایی درس دوم علوم پنجم ابتدایی

separator line

تشکیل رسوب

تشکیل سفیدک روی لباس ها پس از شتشو با صابون نیز نشان از یک تغییر شیمیایی است.

separator line

تغییر رنگ

شکر در اثر گرما تجزیه می شود و رنگ آن تغییر می کند.
ید با نشاسته دچار یک تغییر شیمیایی می شود و رنگ آن تغییر می کند.

separator line

آزاد شدن نور، گرما و صدا

سوختن متان

separator line

تغییر شیمیایی سدیم با آب

بوی کباب نشان دهنده یک تغییر شیمیایی است.

separator line

خروج گاز

آمونیوم دی کرومات در اثر گرما تجزیه می شود و ضمن آزاد کردن نور و گرما، گاز تولید می کند.
توجه داشته باشید خروج گاز همواره نشان دهنده یک تغییر شیمیایی نیست، برای مثال وقتی به آب گرما بدهیم، تغییر حالت می دهد و به بخار آب تبدیل می شود.

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا