دسته‌بندی نشده

آشنایی با گیاه مورد،با خواص مورد آشنایی دارید؟

آشنایی با گیاه مورد و خواص مورد:مورد با نام علمی Myrtus communis نام لاتین Myrtle متعلق به خانواده Myrtaceae می باشد،گیاهی همیشه سبز و درخت چه ای تا درختی با ارتفاع 1 تا 3 می باشد و تکثیر آن بوسیله قلمه و کشت بذر در بهار می باشد،و به طور کلی از قدیم به آن توجه زیادی می شده،در بین یونانیان و ملل مختلف نماد جوانی ، زیبایی و بکارت بوده،و برای نوعروسان تاجی از درخت مورد تهیه می شده و برگ های پایای این درخت را نماد عشق می دانستند.

آشنایی با گیاه مورد و خواص مورد

آشنایی با گیاه مورد و خواص مورد

اندام دارویی مورد:

برگ،میوه و برجستگی هایی که گال نامیده می شوند،

ترکیبات شیمیایی برگ مورد:

تانن،مواد رزینی تلخ،کامفن و 0.3 درصد اسانس می باشد.

ترکیبات برجستگی های روی ساقه مورد :

دارای ماده ی به نام Myrtidana می باشد که بدلیل تانن بالا اثر قابض دارد.

ترکیبات میوه مورد :

این گیاه دارای مقادیری تانن،اسانس،مواد رزینی،قند های آلی و اسید های مختل مانند اسید مالیک و اسید سیتریک می باشد.

ترکیبات دانه مورد:

دارای نوعی ماده روغنی می باشد که از اولئین،لینولئین،پالمیتین و Myristicine تشکیل می شود.

ترکیبات اسانس مورد:

بازده اسانس 0.3 درصد ماده برگ خشک می باشد که شامل ترکیبات دیپانتن،ترپن و سینئول می باشد.که در اثر تقطیر اسانس در دمای 180 درجه دو ماده Myrtol و Myrtenol از آن بدست می آید.

آشنایی با گیاه مورد و خواص مورد

خواص درمانی مورد:

کلا اثر ضدعفونی کننده دارد و برای مصرف داخلی و استعمال خارجی از آن استفاده می شود،میوه آن نیز قابض می باشد.مورد در مصارف داخلی بیشتر جهت رفع بیماری های تنفسی و مجاری ادرار به کار می رود،مصرف مورد در برونشیت های عفن و آسم نزله ای و فراخ شدن ناحیه ای یا عمومی برونش ها موجبات خروج اخلاط را فرآهم می سازد،

اما باید توجه داشت که استفاده از مورد در مرحله حاد برونشیت که بیمار تب دارد اثر مضر و زیان بار و منفی دارد و به محض قطع شدن تب بیمار و طی شدن مراحل اولیه بیماری و زمانی که خلط به صورت چرکین و چسبنده از ریه خارج شد استفاده از فرآورده های مورد اثر مفید خواهد داشت.

در موارد سرفه بعد از مصرف سرفه افزایش یافته اما سپس بتریج کاهش می یابد و تحریک کمتری به بیمار برای سرفه کردن دست می دهد.باید توجه کرد که از مورد نباید به مقدار زیاد و دفعات زیاد استفاده کرد.

اسانس مورد اثر ضدعفونی کننده،بندآورنده خون و آرام کننده دارد.از اسانس مورد جهت تهیه شیاف برای درمان بواسیر و از برگ بو جهت تهیه محلول های شست و شوی زخم های چرکین به صورت کمپرس استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا