دسته‌بندی نشده

اختلاف ساعت ایران و گرجستان چقدر است؟

گرجستان جزء کشورهایی است که در همسایگی ایران قرار دارد. به همین علت این کشور جزء مقاصد پرطرف ‌دار به منظور تفریح به ‌شمار می‌ رود. در هنگام سفر به هر کشوری یکی از نکاتی که ممکن است مورد توجه بسیاری از افراد قرار بگیرد، اختلاف ساعت کشور مبدا و کشور مقصد است. به طور کلی اختلاف ساعت بین دو کشور در هنگام سفر از لحاظ ‌های مختلف دارای اهمیت است. به این ترتیب ممکن است در بسیاری از موارد در هنگام سفر بین دو کشور با اختلاف ساعات طولانی افراد با مشکلات فیزیکی و روانی متعددی مواجه شوند. از اصلی ‌ترین و مهم‌ ترین مشکلاتی که ممکن است در این هنگام برای افراد به‌ وجود بیاید، می‌ توان به مشکلات اعصاب و گوارشی اشاره کرد. به مشکلات و معضلات ناشی از اختلاف ساعت در هنگام سفر بین دو کشور، به اصطلاح پرواز زدگی یا Jet laf می‌ گویند. البته اختلاف ساعت ایران و گرجستان به علت فاصله بسیار کم آن‌ ها، چیزی در حدود ۳۰ دقیقه و یا کمتر است. بنابراین جایی برای نگرانی در هنگام سفر از ایران به گرجستان وجود ندارد.

فاصله ایران و گرجستان

به ‌منظور دریافت اطلاعات در خصوص اختلاف ساعت ایران و گرجستان دانستن فاصله مکانی این دو کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به‌ طوری که فاصله مکانی دو کشور تعیین کننده میزان اختلاف ساعت آن ‌ها است. به ‌همین ترتیب با‌توجه به این‌که دو کشور ایران و گرجستان دارای فاصله نسبتاً کمی از یکدیگر هستند، اختلاف ساعت بین این دو کشور نیز به نسبت کمتر خواهد بود. همچنین بر‌مبنای تحقیقات جغرافیایی، گرجستان دارای مرز مشترکی با کشورهای ارمنستان، ترکیه و آذربایجان است. به همین علت گرجستان نیز از جمله کشور‌های همسایه ایران به شمار می ‌رود.

فاصله ایران و گرجستان

اختلاف دقیق ساعت ایران و گرجستان

علت اصلی اختلاف ساعت بین کشورهای مختلف، تفاوت موقعیت ‌های جغرافیایی آن دو کشور است. موقعیت جغرافیایی کشورها که متشکل از یک عرض جغرافیایی و یک طول جغرافیایی است، تعیین کننده ساعت رسمی کشور خواهد بود. نکته قابل توجه این بوده که ممکن است دو نقطه از یک کشور نسبتا وسیع، دارای ساعات رسمی مختلفی باشند. به همین ترتیب، علت اصلی اختلاف ساعت ایران و گرجستان نیز تفاوت عرض جغرافیایی این دو کشور است.

بر‌اساس استاندارد‌های بین ‌المللی اختلاف ساعت ایران و گرجستان معادل اختلاف ساعت پایتخت کشور اول و ساعت پایتخت کشور دوم است. بر همین مبنا اختلاف ساعت تهران و شهر تفلیس حدوداً، ۳۰ دقیقه بوده و این امر برای بسیاری از افراد در هنگام سفر از ایران به گرجستان اهمیت بسیار بالایی دارد. این اختلاف ساعتِ بسیار کوتاه باعث شده است کشور گرجستان از جمله مقاصد پرطرفدار برای سفرهای تفریحی به شمار رود. به‌ علاوه مناطق تاریخی و گردشگری کشور زیبای گرجستان نیز از جمله علل دیگر پرطرفدار بودن این کشور به منظور سفر در فصول مختلف است. به طوری که تعداد بسیار زیادی از گردشگران به واسطه تور گرجستان سالانه به این کشور سفر می کنند.

جاذبه ‌های پر طرفدار کشور گرجستان

همان طور که کمی قبل تر ذکر شد، کشور گرجستان از جمله پر طرفدار ترین مقاصد به منظور سفر در فصول مختلف سال به شمار می رود. از‌ جمله اصلی ‌ترین مناطق گردشگری این کشور می ‌توان به صومعه گلاتی، شهر غاری واردزیا، سوانتی، کلیسای جامع سوتیتسخولی، کلیسای جواری، خیابان روستاولی، قطار کابلی تفلیس، قلعه ناریکالا، شهر قدیم تفلیس، سالن تئاتر گابریادزه، محله متخی، بازار دزرتیربی، مجسمه مادر گرجستان، کلیسای جامع تثلیث تفلیس، بازار میدان تفلیس، خیابان پکینی اشاره‌کرد.

در این بین صومعه گلاتی یکی از تاریخی ‌ترین و مهم ‌ترین مناطق گردشگری کشور گرجستان به‌حساب می‌آید. این صومعه تاریخی که در ‌نزدیکی شهر کوتائیسی قرار دارد در برنامه گردشگری تمامی تورهای گرجستان مخصوصا تور تفلیس لحظه آخر وجود دارد. به علاوه، یکی دیگر از نقاط زیبا و دیدنی این کشور، شهر غاری واردزیا است. این شهر که دارای سازه بسیار قدیمی و شبیه به غار است، مورد توجه تعداد بسیار زیادی از گردشگران و توریستان قرار دارد. محل قرارگیری این شهر به ‌طور حدودی در منطقه جنوبی گرجستان، در دامنه کو‌های اروشتی است. همچنین فضای داخلی این شهر غاری، کنده‌ کاری ‌های داخلی یک کوه بوده که به صورت خانه ‌های کوچک در‌آمده ‌اند. به همین علت این منطقه از ‌جمله مشهورترین مناطق دیدنی کشور گرجستان است.

علاوه ‌بر موارد ذکر شده یکی دیگر از مناطق تاریخی و گردشگری کشور گرجستان کلیسای جامع سوتیتسخولی است.این منطقه گردشگری منحصر ‌به ‌فرد به علت جذابیت ‌های تاریخی بسیار در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این کلیسای بسیار قدیمی در قسمت شمال غربی شهر تفلیس قرار دارد که قدمت آن به اوایل قرن چهارم میلادی باز‌ می ‌گردد.خیابان روستاولی که در گذشته به نام globinشناخته می ‌شد در بخش مرکزی شهر تفلیس قرار دارد و دارای اهمیت بسیار بالایی است. علت اهمیت بسیار بالای این خیابان دارا بودن تعداد بسیار زیادی بنای فرهنگی، هنری، دولتی، تجاری و… محسوب می شود. بسیار زیادی سالن تئاتر، موزه، کلیسا و بناهای تاریخی دیگر به ‌صورت منحصر ‌به‌ فرد در این خیابان قرار گرفته ‌اند.

صومعه گلاتی تفلیس

سخن پایانی

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که در هنگام سفر به یک کشور بایستی مورد توجه قرار بگیرد اختلاف ساعت بین کشور مبدا و کشور مقصد است. بنابراین در هنگام سفر به کشور گرجستان اختلاف ساعت گرجستان و ایران از جمله مواردی است که بایستی مورد توجه افراد قرار بگیرد. همان‌طور که در متن ذکر شد اختلاف ساعت بین کشور‌ها به علت اختلاف عرض جغرافیایی آن‌ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا