دسته‌بندی نشده

آشنایی با مناطق دیدنی طبیعت قزوین

جاهای دیدنی طبیعت قزوین

قزوین به‌ عنوان یک منزلگاه بین‌راهی است که مسافران اغلب از آن عبور می‌کنند، این در حالی است که قزوین دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی فراوانی است. استان قزوین علاوه بر دارا بودن بیش از ۱۲۰۰ آثار تاریخی دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی است که در یک سفر یک ‌روزه می‌توان از این جاذبه‌های طبیعی بهره برد و اوقات خوشی را گذراند.

منطقه ییلاقی پیچ بن قزوین

منطقه ییلاقی پیچ بن با ارتفاع حدود ۲۵۰۰ متر منطقه‌ای نسبتاً مرتفع است که در شمال شرقی الموت و در مسیر منطقه «سه هزار» قرار دارد و یکی از زیباترین مسیرهای راهپیمایی قزوین به شمال ایران است. چمنزارهای زیبای این منطقه خوش آب و هوا به گردنه مشهور سلج انبار می‌پیوندد. این گردنه حدوداً ۳۰۰۰ متر ارتفاع داشته و بخشی از رشته کوه البرز غربی به شمار می‌رود. این منطقه حدّ طبیعی میان دو استان‌ قزوین و مازندران می‌باشد. در شمال شرقی الموت و در جاده معروف ” سه هزار” قرار دارد و یکی از زیباترین مسیرهای راهپیمایی قزوین به شمال ایران است . چمنزارهای زیبای این منطقه ییلاقی خوش آب و هوا ، به گردنه مشهور ” سلج انبار” با ارتفاع تقریبی سه هزار متر می رسد که بخشی از رشته کوه البرز غربی است و مرز طبیعی استان های قزوین و مازندران محسوب می شود .

قزوین

ایوان سنگی نیاق قزوین

روستای نیاق در هفده کیلو متری شمال قزوین قرار دارد و یکی از مراکز مهم کشت انگور در استان است.ایوان سنگی نیاق صخره ای است نسبتا مرتفع که دو فرو رفتگی به مانند ایوان در دو طرف آن به طور طبیعی ایجاد شده است. در هر یک از این فرو رفتگی ها حوضی مستطیل شکل با ابعادی حدود ٢×٤متر حفر شده عمق آنها به دلیل ریخته شدن سنگ و شن و… در آن نامشخص است این حوض ها با آب باران پر می شوند در بالای ایوان آثار قابل توجهی از زندگی پیشینیان از جمله انواع سفال شکسته به دست آمده است.در سمت غربی این روستا کوهی سنگی به چشم می خورد که بر روی آن دیواره سنگی نسبتا بلندی شکل گرفته که به سمت شرق امتداد پیدا کرده و نیم طاق طبیعی زیبایی را به وجود آورده است. این دیواره به بلندای ۱۰ متر جذابیت خاصی را به این منطقه داده است.

اما چرا این صخره یک همچین ظاهری دارد و چرا حفره هایی بر روی آن شکل گرفته است؟ علت پیدایش این ایوان یک پدیده طبیعی در دوره دوم زمین شناسی است که باعث شده اینجا به شکل یک قلعه طبیعی شود و مورد توجه حاکمیت ها و راهزن های مختلفی قرار بگیرد. این موضوع را آثار کشف شده بر روی صخره هم تایید می کنند در اینجا آثاری مثل سفال های شکسته پیدا شده که نشان می دهد روزگاری افرادی در این محل زندگی می کردند.

دره نینه رود قزوین

دره نینه رود در میان کوه‌های خرمدشت و گونه گول و در نزدیکی روستاهای هیر و ویار واقع شده است و با عبور رود پرآبی که در آن جریان دارد، یکی از مناطق ییلاقی و زیبای رودبار شهرستان از توابع شهرستان قزوین، محسوب می‌شود. این منطقه مملو از فندق‌زارهای سرسبز بوده و قسمت‌های شمالی و مرتفع آن دارای مراتع خوش آب و هوا است. در گذشته یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای آمد و رفت بین گیلان و قزوین از این دره می‌گذشته است که بخش‌هایی از راه سنگفرش آن همچنان سالم باقی مانده است.

یکی از جاهای دیدنی روستای هیر « دره نینه رود » است، دره نینه رود در میان کوه‌های خرمدشت و گونه گول و در نزدیکی روستاهای هیر و ویار واقع‌شده است، درگذشته یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای رفت‌وآمد بین گیلان و قزوین از این دره می‌گذشته که بخش‌هایی از راه سنگفرش آن همچنان سالم باقی‌مانده است.«دره نینه‌رود» با عبور رود پرآبی که در آن جریان دارد، یکی از مناطق ییلاقی و زیبای رودبار شهرستان از توابع شهرستان قزوین، محسوب می‌شود، رودخانه «نینه رود» از بزرگ‌ترین سرچشمه در استان قزوین به نام وگل جاری می‌شود و به شاهرود و ازآنجا به دریاچه خزر می‌ریزد.

دره

آبگرم یله گنبد قزوین

آبگرم یله گنبد یکی از جاهای دیدنی اطراف قزوین است .امروزه یکى از منابع مهم جذب گردشگر، استفاده و بهره بردارى بهینه از آب هاى گرم و معدنى است. تجربه کشورهایى مانند ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن در زمینه بهره بردارى از آب هاى معدنى نشان داده است که اگر این منابع طبیعى با برنامه ریزى درست و به طور بهینه مورد بهره بردارى قرار گیرند، علاوه بر ارزش هاى اقتصادى مى توانند بخشى از هزینه درمان بیماران را نیز کاهش دهند.استان قزوین علاوه بر داشتن ۱۲درصد از آثار تاریخى شناخته شده ایران، از تنوع اقلیمى و جاذبه هاى طبیعى گوناگونى برخوردار است که عرضه آنها در عرصه ملى و بین المللى گامى اساسى در توسعه صنعت گردشگرى خواهد بود.روستای یله گنبد به دلیل دارا بودن چشمه آب گرم، در میان سایر روستاهاى استان قزوین از اعتبار بیشترى برخوردار است.«یله گنبد» یکى از دهات دهستان «قاقازان» در بخش «ضیاءآباد» شهرستان قزوین است. چشمه یله گنبد در پانزده کیلومترى شمال این ده قرار دارد و راه دسترسى به آن سخت و کوهستانى است. این چشمه در کف دره اى که از آن رودخانه کوچکى عبور مى کند و به رودخانه شاهرود مى ریزد، از دل زمین بیرون مى آیدآب چشمه معدنى یله گنبد از دسته آب هاى معدنى بیکربناته کلسیک آهن و گازدار خیلى گرم است. استحمام در این آب به دلیل وجود گاز کربنیک و گرماى آن، تسکین دهنده و ضد درد است.

آبشار اوان قزوین

آبشاری بنام آبشار اوان در جنوب غربی دریاچه اوان در معلم کلایه ۷۵ کیلومتری استان قزوین، نیمه شمالی الموت قرار دارد که دارای ارتفاعی نسبتاً بلند می‌باشد و به رودخانه‌ای که در دره جاری است، سرازیر می‌شود.مسیر آبشار از کنار پرورش ماهی روستای اوان شروع‌شده و بعد از حدود پنج ساعت به چشمه گلپر می‌رسد که با گذر از این چشمه، آبشارهای چهارگانه اوان نمایان می‌شوند.در بعضی مکان‌ها مسیر بسیار صعب‌العبور است که به علت وجود برف سخت‌تر شده اما در روزهای آفتابی رنگین‌کمان هم دیده می‌شود.از بلندترین نقطه آبشار تا ژرفای دره که رودخانه‌ای در آن جاری می‌باشد ارتفاع آبشار به بیش از ۳۰۰ متر تخمین زده‌شده است.

دریاچه اوان دریاچه‌ای زیبا و بی‌نظیر در استان قزوین است که در حلقه چهار روستای «اوان»، «ورین»، «زواردشت» و «زرآباد» واقع شده است. این دریاچه بیش از ۷۰ هزار متر مربع مساحت داردو عمق دریاچه در عمیق‌ترین قسمت به حدود ۶ متر می‌رسد. این دریاچه از محیط خارج خود آبی را به طور مستقیم دریافت نمی‌کند و تنها منبع آن از آب نزولات جوی و چشمه‌های موجود در کف دریاچه هستند. همچنین، از سرریز آب دریاچه رود کوچکی تشکیل می شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

دریاچه

منطقه شکار ممنوع الموت قزوین

منطقه شکار ممنوع رودبار الموت در موقعیت جغرافیایی N3629 E5030 در استان قزوین واقع است. منطقه الموت با مساحت ۱۱۸ هزار هکتار جزو مناطق شکار و تیراندازی ممنوع استان قزوین است. وجود مراتع مناسب، زیستگاه های صخره ای و پوشش جنگلی در برخی از نقاط به حضور گونه های حیات وحش متنوع در این منطقه کمک قابل توجهی کرده است. الموت در منطقه کوهستانی بین استان های مازندران، تهران، بخش مرکزی قزوین و رودبار شهرستان واقع شده است. راه های ارتباطی منطقه، جاده آسفالته قزوین- الموت، جاده خاکی اکبرآباد و جاده بهرام آباد است که عمده ترین تردد از مسیر جاده آسفالته قزوین – الموت صورت می گیرد.

دره گرماگلو قزوین

دره گرما گلو در استان قزوین واقع است. این دره در مسیر دسترسی به قلعه الموت قرار گرفته است و پل فلزی از روی آن عبور میکند. دره گرماگلو در ارتفاع ۱۷۷۰ متری از سطح دریا واقع است و جهتی شمال شرقی- جنوب غربی دارد. دره از ۲ بخش با عرض بسیار کم و بخشی با عرض وسیع در وسط این دو بخش تشکیل شده است. طول دره در حدود ۶۰۰ متر است. در کف دره رودخانه ای جاری است. آب شرب مردم روستا از چشمه های اطراف تامین شده و رودخانه‌های فصلی از کوههای هودکان و شاتان سرچشمه می گیرد از دره های زیبای اغوزبن، خرازرو و دومکی می گذرد و از گرماگلو به طرف مزارع گزادشت سرازیر می شود. دسترسی به درون دره از طریق پایین دست روستای گازرخان و از طریق مسیر رودخانه امکانپذیر است.

دره اندِج‌ رود قزوین

دره اندج رود یکی از زیباترین و سرسبزترین مناطق در بخش رودبار الموت شهرستان قزوین است که از ارتفاعات کوه خرم‌ور شروع و به روستای شهرک ختم می‌شود. این منطقه با توجه به قابلیت‌های زیست محیطی، وجود غارهای طبیعی و نوع بافت کوه‌های آن، همیشه در طول تاریخ برای استقرار و سکونت انسان‌ مناسب بوده است که البته وجود حیوانات وحشی قابل شکار از جمله کل، بز و خوک‌های وحشی، احتمال زیست انسان را در این منطقه بیشتر می‌کند.

نام این دره و رود آن برگرفته از عنوان روستایی بزرگ به نام «اندج» در انتهای دره است. روستای اندج از توابع بخش رودبار الموت شهرستان قزوین، در ۱۵ کیلومتری شهر معلم کلایه و در ۸۰ کیلومتری قزوین قرار دارد.

غار

کوه شاه البرز قزوین

شاه البرز رشته کوه و قله‌ای در البرز بوده که ارتفاع آن نزدیک به ۴۲۰۰ متر می‌باشد. این رشته کوه مرز طبیعی استان‌های تهران و قزوین را تشکیل می‌دهد و دامنه جنوبی آن به دره طالقان از استان تهران و دامنه شمالی آن به دره الموت از استان قزوین مشرف است.

آبشار ایل چوپان قزوین

این آبشار زیبا و گمنام در نزدیکی روستای ایل چوپان در ۶۲ کیلومتری شمال غرب شهرستان قزوین واقع شده است و جلوه بسیار زیبا و جذابی دارد. روستای ایل چوپان یکی از مناطق بسیار زیبا و ناشناخته استان قزوین می‌باشد که مسیر دسترسی به آن از ضلع غربی جاده قزوین به رشت (در نزدیکی سقزچین و بعد از پل رودخانه ملاعلی) جدا شده و با عبور از روستاهای اسطلک، شاهخانی و زه‌آباد، به این منطقه دیدنی خواهد رسید. رودخانه پاچی یکی از عوامل مؤثر بر اقلیم این منطقه است که پس از گذر از میان طبیعتی بکر و دست نخورده، سرانجام به دریاچه سد سفیدرود ملحق می‌شود.

غار عباس آباد قزوین

این غار در ۸۴ کیلومتری قزوین به همدان (بخش آوج) و در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این غار ۱۸۰ متر طول و یک تالار بزرگ دارد که به پرتگاه‌ها، چاه‌ها و دهلیزهای متعددی منتهی می‌شود. این غار در گذشته‌ مکانی برای زندگی انسان‌های اولیه بوده است.

دشت

غار قلعه کرد قزوین

غار قلعه کرد در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر قزوین در روستای «قلعه کرد» در ارتفاع ۲۰۶۴ متری از سطح دریا قرار دارد. دهانه این غار به شکل نیم دایره و به سمت جنوب شرقی است و ارتفاع آن حدود ۸ متر و عرض آن ۹ متر است. این غار با یک راهرو به دهانه چاهی که عمود بر دهلیز اصلی است، منتهی می‌شود و پس از عبور از ورودی این چاه، به فضایی که دارای ستون‌های قطور استالاکتیت و استالاگمیت در رنگ‌های مختلف است، می‌رسد. تالار اصلی غار به دهلیزها و شاخه‌های فرعی منتهی می‌شود که خود شاهکاری از طبیعت است و آویزه‌های آهکی بعضی از قسمت‌های آن از سقف تا کف غار کشیده شده است. در کف غار نیز حوضچه‌های کوچک آب تشکیل شده که سنگ‌های سفید آهکی زیبای آن، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. بر روی دیواره‌های این غار نقاشی‌های دیواری دیده می‌شود که نشان‌دهنده این مطلب است که این غار در گذشته محل زندگی انسان‌های اولیه بوده است.

آبشار گرمارود قزوین

آبشار گرمارود یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه الموت می‌باشد که در ۴۰ کیلومتری شرق معلم کلایه واقع شده است. آبشار زیبای گرمارود یکی از جلوه‌های منحصر به فرد این منطقه است که با ارتفاع حدود ۱۵۰ متر در فصل بهار جریان می‌یابد.

بخشی از این آبشار که به آن آبشار زنگلان نیز می‌گویند پله مانند بوده و خود آبشارهای دیگری را تشکیل می‌دهد. اطراف این آبشار را دو صخره سخت و بزرگ احاطه کرده است. مسیر دسترسی به این آبشار که بسیار ناهموار و سنگلاخی می‌باشد، در انتهای روستای گرمارود و در کنار دره عظیمی قرار دارد که می‌توان آن را از فاصله دور دید. به گفته اهالی محل، زیبایی این آبشار در فصل زمستان دوچندان می‌شود و ستونی بلند از یخ بر روی صخره‌های آن جلوه‌گری می‌کند.

تپه

تپه زاغه قزوین

تپه زاغه با وسعت حدود ۲۰ هزار مترمربع در ۸ کیلومتری شمال شرق دهستان سگزآباد از توابع شهرستان بوئین زهرا قرار دارد. این تپه تقریباً به شکل مدور و رأس آن کمتر از یک متر از سطح زمین‌های اطراف بالاتر است.

در بررسی‌های اولیه این تپه، بقایای یکی از اولین اجتماعات کشاورزی به دست آمده که معرِّف یکی از مکان‌های اولیه استقرار در ایران است. تاریخ تقریبی استقرار در زاغه به اواخر هزاره ۶ قبل از میلاد باز می‌گردد که با مهاجرت اهالی این مکان به نقطه‌ای دیگر، این محل به کلی متروک شد. به نظر می‌رسد تپه زاغه قدیمی‌ترین بقایای باستانی را دربر دارد و پس از متروکه شدن آن، استقرار در تپه باستانی قبرستان آغاز شده است. معماری بناهای زاغه اکثراً با چینه و خشت بوده و برای پوشش سقف آن‌ها از تیرهای چوبی استفاده شده است. برای پخت و پز نیز از انواع اجاق در اتاق‌ها بهره می‌جستند. سفال‌های تپه زاغه به رنگ قرمز یا نخودی با سطحی صیقل یافته است که اکثراً توسط سفالگران محلی در خارج از روستا پخته می‌شده است. برخی از سفال‌های این تپه، منقوش و عمدتاً دارای اشکال هندسی می‌باشند.

آبشار آسیاب رود قزوین

آبشار آسیاب رود در موقعیت جغرافیایی E5003 N3638 در استان قزوین واقع است. این آبشار در روستای نوده فاراب واقع در شهرستان رودبار ، لوشان منطقه جیرنده بعد از روستای انبوه قرار دارد. روستای نوده از توابع دهستان کلیشم در نیمه شرقی شهرستان رودبار در بخش عمارلو، ۴۵ کیلومتری جهت شرقی جیرنده، در طول جغرافیایی ۳۶ درجه و ۳۸ دقیقه و عرض ۵۰ درجه و ۳ دقیقه در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریای آزاد در جنوب استان گیلان واقع شده است. روستا دارای ۶۰ خانوار و جمعیتی در حدود ۲۴۰ نفر است. گویش روستا تاتی بوده و پوشاک زنانه محلی شامل مندیل، جلیقه، تومان و پیراهن بلند است.

آبشار ورچر قزوین

آبشار ورچر با ارتفاع بیش از ۳۰ متر در ۶ کیلومتری شرق روستای رزجرد قرار دارد، محصور شدن این آبشار در بین صخره‌های عظیم، زیبایی خاصی به این آبشار بخشیده است، در پایین دره و کنار آبشار، گونه‌های گیاهی متنوعی مانند بید، سرو کوهی، تمشک، گون، خاکشیر، سرخس، پونه و بادام وحشی یافت می‌شوند.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و تاریخی کرمان

آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی رامیان

مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری فریدونکنار

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا