دسته‌بندی نشده

معرفی آثار باستانی و بنای تاریخی قزوین

توضیحات آثار باستانی و بنای تاریخی قزوین : هنگامی که نام کاخ چهلستون به میان می آید، فکرها به سمت کاخ چهلستون اصفهان می رود. شاید کمتر کسی بداند که کاخ چهلستون دیگری نیز در شهر قزوین وجود دارد که بنا به دستور شاه تهماسب، دومین پادشاه سلسله صفویه، بنا شد و از بهترین جاذبه های تاریخی قزوین است. این کاخ که در قلب بخش تاریخی شهر قزوین و در میان باغی مربع شکل به نام باغ سعادت قرار دارد، به عمارت کلاه فرنگی نیز مشهور است. کاخ چهلستون در زمانه ای که شهر قزوین پایتخت ایران بوده، عمارت شاهی شاه تهماسب صفوی، پادشاه وقت به شمار می رفته است.

هر چند اکثر نقل قول های تاریخی بیان می کنند که این بنا و باغ به دستور شاه تهماسب صفوی ساخته شده؛ اما در برخی منابع آمده که این بنا در زمان شاه عباس کبیر احداث یا اینکه به شکل امروزی خود درآمده است. نقل شده کاخ هشت بهشت اصفهان با الهام از این بنا ساخته شده است.

امروزه کاخ چهلستون به موزه خوشنویسی تبدیل شده و آثار برخی از خوشنویسان و خطاطان هنرمند و به نام ایرانی مانند مالک دیلمی، میرعماد قزوینی، درویش عبدالمجید، محمد حسین عماد کتاب؛ به همراه آثار و اشیایی تاریخی که از کاخ به دست آمده در آن نمایش داده می شود.

کهن ترین اثر خوشنویسی موجود در این موزه متعلق به دوره سلجوقی است که سوره مبارکه حمد به خط کوفی را به تصویر کشیده است.در مورد بنای موزه نیز می گویند شاه طهماسب در طی انتقال پایتخت از تبریز به شهر قزوین دستور ساخت این مجموعه با شکوه را داده است و بنای آن را از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته که دارای پنجره‌های چوبی بسیار ظریف و زیبا است تا جایی که برخی معتقدند بنای هشت بهشت اصفهان با نسخه برداری از این اثر ساخته شده است. این عمارت در سال ۱۳۳۴ به شماره ۳۸۹ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا