دسته‌بندی نشده

آشنایی با قرص باکلوفن و موارد مصرف آن

معرفی قرص باکلوفن

باکلوفن (Baclofen) نوعی داروی شل کننده عضلانی است که در درمان دردهای عضلانی تجویز می‌شود. خواب آلودگی و گیجی از عوارض قرص باکلوفن می‌باشد.

باکلوفن در درمان دردهای عضلانی و کمردرد کاربرد داشته و با اثر بر اعصاب نخاعی می‌تواند مقدار و شدت گرفتگی‌های عضلانی را در بیماران ام اس و سایر بیماری‌های عصبی مربوط به نخاع کاهش دهد. این دارو همچنین می‌تواند گرفتگی‌ها و دردهای عضلانی را تسکین داده و فعالیت ماهیچه‌ها را بهبود بخشد.

باکلوفن به صورت قرص روکش دار ۱۰ میلی‌گرمی و ۲۵ میلی‌گرمی در دسترس است.

نام های تجاری دارو: Lioresal – Gablofen – Lioresal

موارد مصرف باکلوفن

  • درمان اسپاسم عضلانی
  • درمان سکسکه
  • رفع گرفتگی عضلات
  • درمان نوعی میگرن

باکلوفن

مکانیسم اثر باکلوفن

باکلوفن احتمالا در سطح نخاع عمل کرده و عبور بازتاب تک سیناپسی وچند سیناپسی را مهار می کند و به وسیله هیپرپولاریزه کردن انتهای رشته عصبی آوران مانع از آزاد شدن واسطه های محرک احتمالی (اسید گلوتامیک و اسید آسپارتیک ) می گردد. این دارو بر نواحی فوق نخاعی نیز ممکن است اثر بگذارد.

فارماکوکینتیک باکلوفن

جذب باکلوفن سریع و زیاد است . سرعت و میزان جذب با افزایش مقدار مصرف ممکن است کاهش یابد. متابولیسم آن کبدی است و فقط حدود 15درصد مقدار مصرف متابولیزه می شود. دفع آن کلیوی است . حدود 40 درصد مقدار مصرف معمولا طی 6 ساعت و کل دارو طی 3 روز از بدن دفع می گردد.

نحوه مصرف باکلوفن

این دارو را می‌توان همراه با غذا یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولاً سه بار در روز مصرف کرد. برای کاهش عوارض جانبی این دارو ممکن است پزشکتان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را افزایش دهد. مطابق تجویز دکتر عمل کنید. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و طولانی‌تر از مدتی که پزشک تجویز کرده از این دارو استفاده نکنید. قطع مصرف یک‌باره این دارو ممکن است عوارض جانبی مانند توهم و تشنج را به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از این عوارض ممکن است قطع دارو به صورت تدریجی و با کاهش دوز مصرفی در طول یک دوره انجام گیرد.

مصرف باکلوفن در زمان‌های منظم باعث می‌شود بیشترین بهره از آن را ببرید. برای کمک به یادآوری، این دارو را در ساعت معینی هر روز مصرف کنید و اگر بهبودی در شرایطتان حس نکردید با پزشک تماس بگیرید.

قرص باکلوفن

مقدار مصرف باکلوفن

  1. باکلوفن بصورت قرص های ۱۰ و ۲۰ میلی گرمی مصرف میشود. باکلوفن را سه بار در روز با یا بدون غذا مصرف میکنند. مقدار مصرف دارو از کم شروع شده و بتدریج آن را اضافه می کنند.
  2. در سه روز اول هر بار ۵ میلی گرم از دارو مصرف می شود. سپس در سه روز یعدی هر بار ۱۰ میلیگرم، در سه روز بعد از آن هر بار ۱۵ میلی گرم و بعد از آن هر بار ۲۰ میلی گرم از دارو مصرف می شود.
  3. دوز نگهدارنده قرص باکلوفن معمولا روزی ۸۰-۴۰ میلی گرم است. ممکن است برای بدست آوردن حداکثر تاثیر دارو نیاز به ۲-۱ ماه مصرف آن باشد.
  4. اگر دارو برای مدت زیادی مصرف شود نباید مصرف آن ناگهان قطع شود وگرنه ممکن است عوارضی مانند تشنج و توهم را بدنبال داشته باشد. در صورت نیاز به قطع دارو باید مقدار مصرفی آن بتدریج کم شود.

مصرف باکلوفن در دوران بارداری و شیردهی

مصرف دارو برای زنان حامله:مفید بودن یا مضر بودن دارو برای اینگونه افراد ثابت نشده است، پس بهتراست با پزشک مشورت شود.
مصرف دارو برای زنان شیرده:چون دارو در شیر مادر ترشح می شود، لذا بهتر است اینگونه زنان برای مصرف دارو با پزشک مشورت نمایند.

عوارض جانبی باکلوفن

  • در سلسله اعصاب مرکزی: خواب آلودگی، سردرد، سرگیجه، ضعف، خستگی، کنفوزیون، بی خوابی، عدم تعادل، افسردگی. باکلوفن ممکن است نیاز به خواب را در فرد افزایش دهد که این عارضه معمولاً در استفادهٔ کوتاه مدت ایجاد نمی‌شود.
  • در قلب و عروق: تپش قلب، تنگی نفس، هیپوتانسیون، درد قفسه سینه، سنکوپ.
  • در پوست: راش، خارش
  • در چشم و گوش و حلق و بینی: تاری دید، میوز، نیستاگموس، استرابیسم، میدریاز، دوبینی، احتقان بینی، وزوز گوش
  • در دستگاه گوارش: تهوع، یبوست، استفراغ، خشکی دهان، اسهال، بی اشتهایی، درد شکمی، مثبت شدن آزمایش خون منفی در مدفوع
  • در دستگاه ادراری تناسلی: تکرر ادرار، احتباس ادرار، شب ادراری، سوزش ادرار، ناکچوری، هماچوری، ناتوانی در انزال، ناتوانی جنسی
  • در دستگاه عضلانی اسکلتی: درد عضلانی، پاراستزی، ترمور، رژیدیتی، دیس تونی، آتاکسی
  • در سایر دستگاهها: ادم آرنج، افزایش وزن بدون خیز

baclofen

موارد احتیاط مصرف باکلوفن

اگر به داروی باکلوفن حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید، قبل از مصرف این دارو را پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. داروی باکلوفن ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. قبل از مصرف باکلوفن در مورد سوابق پزشکی خود مخصوصاْ مشکلات کلیوی، مشکلات روانی مانند اسکیزوفرنی، مشکلات مغزی مانند سکته مغزی و تشنج حتما با پزشک مشورت کنید.

داروی باکلوفن ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف باکلوفن از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود مشورت کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

قبل از انجام هر گونه عمل جراحی به پزشک خود در مورد مصرف این دارو و دیگر داروهای تجویز شده، تجویز نشده و محصولات گیاهی اطلاع دهید. سالمندان ممکن است نسبت به عوارض این دارو مخصوصا خواب‌آلودگی و اختلالات حواس مانند گیجی حساسیت بیشتری نشان بدهند. مصرف این دارو در زمان بارداری فقط باید با دستور پزشک باشد و در مورد خطرات و مزایای آن با پزشکتان مشورت کنید. همچنین باکلوفن از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود و لازم است این موضوع را به اطلاع پزشک برسانید.

در صورت مصرف بیش از حد باکلوفن

مصرف بیشتر از ۸۰ میلی گرم این دارو می تواند عوارض مسمومیت با آن را در برداشته باشد.در صورت مصرف بیش از حد درمانی، امکان مشکلات تنفسی شدید وجود دارد لذا حتماً با مرکز مسمومیت دارویی و یا مرکز اورژانس تماس بگیرید.

تداخلات دارویی باکلوفن

  • مصرف همزمان با داروهای مضعف CNS از جمله الکل، مخدرها، داروهای ضد سایکوتیک، ضد اضطراب، و بیهوش کننده عمومی ممکن است اثرات CNS دارو را تشدید کند.
  • مصرف همزمان با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای یا مهارکننده های مونوآمین اکسیداز ممکن است موجب تضعیف CNS، ضعف تنفسی و کمی فشار خون شود.
  • ممکن است غلظت گلوکز خون را افزایش دهد، در نتیجه تنظیم مقدار مصرف داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون و انسولین ضروری است.

اثر باکلوفن بر آزمایشهای تشخیصی

باکلوفن غلظت گلوکز خون، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) و آلکالین فسفاتاز را افزایش می دهد.

هشدار مصرف باکلوفن

در افراد دیابتی مصرف باکلوفن ممکن است منجر به افزایش قندخون شود.در افرادی که سابقه ی سکته ی مغزی و سایر بیماری های مغزی دارند،احتمال بروز عوارض دارویی باکلوفن بیشتر می باشد.

توصیه ها و مراقبت های پرستاری در رابطه با مصرف باکلوفن

  1. در بیماران مبتلا به صرع، احتمال افزایش حملات ناگهانی وجود دارد.
  2. افزایش غلظت گلوکز خون در بیماران دیابتی را باید در نظر داشت.
  3. در صورت عدم ظهور علائم بهبودی طی 2-1 ماه، ‌مصرف دارو قطع شود.
  4. در آغاز درمان کاهش اسپاستیسی ناشی از دارو ممکن است باعث اشکال در توانایی ایستادن و راه رفتن بیمار گردد.
  5. در خلال درمان فشارخون، وزن، قندخون و تست‌های عملکرد کبدی را کنترل نمایید.
  6. مصرف بیشتر از ۸۰ میلی‌گرم این دارو می‌تواند عوارض مسمومیت با آن را در برداشته باشد.

شرایط نگهداری باکلوفن

دارو را در دمای اتاق در محیط خشک و خنک نگهداری کنید و از قرار دادن آن در دسترس اطفال جدا خودداری کنید. هنگام مصرف حتما به تاریخ انقضای محصول دقت نمایید.داروهای تاریخ مصرف گذشته می توانند اثرات و عوارض نامشخصی در بدن داشته باشند.

separator line

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف قرص تاموکسیفن و عوارض جبران ناپذیر این دارو

موارد مصرف قرص پرفوران + فواید و عوارض این دارو

موارد مصرف داروی پلاکوئنیل و عوارض جانبی این دارو

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا