دسته‌بندی نشده

از خواص دارویی وتغذیه ای میخک بیشتر بدانیم

میخک درختی است کوچک و مخروطی شکل که برگهای آنها هیچ وقت زرد نمی شود و در تمام طول سال سبز است.اسانس میخک دارای اوژنول ، کاربوفلین ، الکل ، بنزیلیک ، بنزوات دموتیل ، فورفوول و اتیلن میباشد

اوژونول که ماده اصلی میخک ، آرام کننده و ضد عفونی کننده است و از آن در دندان پزشکی برای آرام کردن درد دندان استفاده میشود.

خشک شده غنچه درخت از دو هزار سال بیش به عنوان ادویه به کار میرفته است و از نظر طب قدیم ایران میخک خیلی گرم و خشک است و دارای خواص بسیاری است.

برای رفع دندان درد و گوش درد یک قطره از اسانس میخک و یا روغن آن را روی دندان بمالید و یا در گوش بچکانید.میخک تقویت کننده مغز میباشد و کسانی که حافظه ضعیف دارند باید از دم کرده میخک استفاده کنند.

خواص دارویی وتغذیه ای میخک

میخک از سرطان جلوگیری کرده و حتی درمان کننده سرطان میباشد.

میخک حالت تهوع و استفراغ را برطرف میکند، بدین منظور می توان ۲ قطره از اسانس میخک را در یک لیوان ریخت و نوشید و یا از یک فنجان دم کرده میخک استفاده کرد.برای رفع سردرد مفید است ؛ ضعف اعصاب را درمان میکند و در برطرف کردن فلج و لقوه و همچنین برای رفع تنگی نفس مفید است.

از خواص دارویی وتغذیه ای میخک بیشتر بدانیم

جویدن میخک بوی بد دهان را برطرف میکند ولی مواظب باشید که با زبان تماس نگیرد زیرا باعث سوزش زبان میشود.کسانی که مبتلا به بیماری وسواس هستند برای درمان آن باید میخک بخورند.

مقوی معده و جهاز هاضمه است ؛ کبد و کلیه را تقویت میکند و سکسکه را برطرف مینماید ؛ کسانی که قطره قطره ادرار میکنند برای درمان آن باید چای میخک بنوشند.

خواص دارویی وتغذیه ای میخک

برای درمان غذایی و تقویت رحم باید از ۴ گرم میخک هر روز به طور مرتب استفاده نمود.میخک اشتها آور است و بدن را تقویت میکند ؛ میخک ضد عفونی کننده بسیار خوبی است و می توان از آن به عنوان کمپرس برای شستشوی زخم ها استفاده کرد.

برای آسان کردن زایمان خانم های حامله باید در ماه های آخر بارداری هر روز چای میخک استفاده کنند و حتی در اتاق های زایمان نوشیدن چای میخک، زایمان را تسهیل میکند.

میخک تب بر و کرم کش است و داروی کرم کش و ضد انگل های موجود در داروخانه ها نیز دارای میخک میباشند.

میخک برای گردش خون و قلب مفید است و اسهال و دل درد را درمان می کند.برای برطرف کردن دردهای رماتیسمی ۳ تا ۴ قطره روغن میخک را با ۵ گرم روغن بادام مخلوط کرده و روی قسمت های دردناک بمالید ؛ برای درمان کمر درد، چای میخک و یا ۲ قطر اسانس میخک را با آب گرم و یا چای مخلوط کرده و بنوشید.

استفاده از میخک گرفتگی عضله را از بین می برد ؛ نوشیدن یک فنجان چای میخک بعد از غذا، گاز و درد معده را از بین می برد.برای تهیه چایی یا دم کردن میخک مقدار ۱۰ گرم میخک را با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و به مدت ۵ دقیقه دم کنید

مضرات میخک همانطور که گفته شد میخک بسیار گرم است، بنابراین برای گرم مزاجان مناسب نیست و ممکن است باعث ناراحتی کلیه و روده ها شود و این گونه افراد باید میخک را با صمغ عربی مخلوط کرده و بخورند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا