دسته‌بندی نشده

آشنایی با انواع انگشتر طلا و کاربردهای آن

انواع انگشتر طلا را طرح آن تعیین می‌کند. چون ماهیت تمامی انگشترها یکی است و همه‌شان از یک بخش دایره‌ای برای ثابت ماندن در انگشتان دست تشکیل شده‌اند. اما طرح این انگشترها، پایه‌ی جواهرات و شکل نگینی که روی آنها کار شده یا حتی بخش‌های اضافه شده به رکاب انگشتر، می‌تواند تعیین‌کننده‌ی مدل آن باشد.

ما در این مقاله انگشترها را به 5 مدل کلی تقسیم‌بندی کرده‌ایم که هر کدام از آنها ممکن است زیرشاخه‌هایی هم داشته باشد. این مدل‌ها شامل مواردی که در ادامه هر کدام را به طور مجزا معرفی کرده‌ایم.

انگشتر بدون نگین

انگشترهای بدون نگین اصولاً رینگ یا رکاب‌های ساده یا طرح‌داری هستند که هیچ نوع سنگ قیمتی، نیمه‌قیمتی یا سنگ اتمی روی آنها کار نشده است. این انگشترها ممکن است فقط رینگ ساده باشند، یا ممکن است اشکال و طرح‌های مختلفی روی فلز طلای آنها کار شده باشد. گاهی هم ممکن است از چند حلقه درست شده باشند که به واسطه طراحی خاصشان وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، کناره‌هایشان مثل طرح‌های پازل یکدیگر را تکمیل می‌کند.

Familiarity with different types of gold rings

انگشتر نگین‌دار

انگشتر نگین‌دار به مدلی گفته می‌شود که دارای پایه‌ی جواهر است و حتماً یک یا چند نگین روی آن کار شده است. این انگشترها ممکن است رینگ‌های سراسر نگین‌دار، تک نگین، خوشه‌ای، انگشتر تنیس یا هر مدل دیگری باشند. به این معنی که تنوع انگشترهای نگین‌دار زیاد است چون سنگ‌هایی که روی آنها کار می‌شود تنوع و اشکال زیادی دارند. اما به طور کلی شاید بتوان این انگشترها را به زیرشاخه‌های زیر دسته‌بندی کرد:

انگشتر تک نگین (Solitaire)

انگشتر سولیتر، یکی از زیباترین انواع انگشتر طلا زنانه است که محبوبیت زیادی هم در سراسر جهان دارد. این انگشتر طلا از یک حلقه تشکیل شده که تنها یک تک نگین جواهر به آن جلوه و زیبایی بخشیده است. اگر جواهر کار شده روی حلقه، الماس باشد به آن مدل «تک الماس» هم می‌گویند. اما به طور کلی، حلقه‌های سولیتر ممکن است از جواهرات دیگر غیر از الماس هم ساخته شده باشد.

انگشتر با سه نگین

روی برخی از حلقه‌های طلا فقط سه نگین در کنار یکدیگر کار می‌شود که مفهوم خاصی دارد. این سه سنگ نماد زمان‌های گذشته، حال و آینده هستند. این سه سنگ در دین مسیحیان نیز به عنوان نمادی از مذهب شناخته می‌شوند که نمایانگر پدر، پسر و روح‌القدس است.

انگشتر سنگ ماه تولد

یکی از انواع انگشترهای نگین‌دار، مدل‌های سنگ ماه تولد است که ممکن است قیمتی یا نیمه قیمتی باشند. سنگ‌های ماه تولد بسیار متنوع هستند، رنگ‌های زیبایی دارند و اصولاً هم به صورت نگین روی مصنوعات طلا کار می‌شوند. یکی زیورآلاتی که برای استفاده از انرژی این سنگ‌ها بسیار کاربرد دارد، انگشتر طلاست. با چنین انگشترهایی می‌توان علاوه بر زیبایی از انرژی سنگ‌ها برای متولدین همان ماه بهره گرفت.

انگشتر خوشه‌ای

نوع دیگر از انواع انگشتر طلا دارای طرح یک پایه و تعدادی الماس ریز است که می‌توانند به صورت یک گل یا طرحی خیالی در کنار هم قرار گیرند. این پایه معمولاً در چند سطح با ارتفاعی قابل ملاحظه بالای دست قرار می‌گیرد که ممکن است بسیار باز و فضاگیر یا ممکن است فشرده‌ باشد. شکل انگشت در انتخاب هر کدام از این طرح‌ها موثر است.

انگشتر کوکتل

انگشتر کوکتیل یکی از مدل‌های انگشتر زنانه است که به نسبت سایر انگشترها سایز بزرگ‌تر و پهنای بیشتری دارد. این انگشتر عموماً دارای یک سطح بالا آمده و برجسته است که با جواهرات بزرگ یا نگین‌های ریز تزئین شده است. توجه داشته باشید که به دلیل سه بعدی بودن و برجسته بودن این انگشتر استفاده آن در انگشت کوچک چندان مناسب نیست.

انگشتر ازدواج و نامزدی

انواع انگشتر طلا ازدواج و نامزدی که از نامشان کاملاً مشخص است و برای پیوندهای عاطفی و زناشوئی استفاده می‌شوند. این حلقه‌ها عموماً دارای نگین هستند اما برخی از مدل‌های آن مثل رینگ‌های طلا می‌توانند کاملا ساده و بدون نگین یا طرح خاصی باشند. پس، انگشترهای ازدواج و نامزدی خودشان دارای زیرشاخه‌هایی هستند که ما در زیر معرفی کرده‌ایم:

حلقه نامزدی

حلقه‌های نامزدی اصولاً از طرف مرد به زن و به عنوان نشان تعهد به ازدواج هدیه داده می‌شود. این انگشترها که نماد عشق و تعهد هستند از جنس‌های مختلف مثل طلا، نقره یا پلاتین ساخته می‌شوند و ممکن است یک یا چند سنگ قیمتی هم روی آن کار شده باشد. اصولاً در حلقه‌ی نامزدی از سنگ‌های گرانبهایی همانند الماس استفاده نمی‌شود اما انتخاب جواهر به سلیقه و میزان بودجه‌ی فرد بستگی دارد. این در حالی است که در سال‌های اخیر، استفاده از سنگ‌های رنگی برای این مدل انگشتر طلا بیشتر مرسوم بوده است.

انگشتر طلا

حلقه ازدواج

حلقه‌ی ازدواج، حلقه‌ای فلزی از جنس طلا، نقره یا پلاتین و نشانگر متأهل بودن فرد است. این حلقه در فرهنگ ما در انگشت چهارم دست چپ استفاده می‌شود و هر دو زوج از این حلقه استفاده می‌کنند. یعنی برخلاف حلقه‌ی نامزدی که فقط خانم‌ها استفاده می‌کنند، حلقه‌ی ازدواج را مرد و زن به دست می‌کنند. حلقه‌های ازدواج معمولاً بر اساس سلیقه‌ی هر فرد انتخاب می‌شود و معمولاً هم حلقه‌ی داماد گران‌تر می‌شود چون سایز بزرگ‌تری دارد و در نتیجه فلز به‌کاررفته در آن نیز بیشتر است. خرید حلقه‌ی ازدواج داماد به‌عهده خانواده عروس و خرید حلقه ازدواج عروس به‌عهده خانواده داماد است. این انگشتر از یک حلقه تشکیل شده است که ضخامت آن در سرار حلقه یکسان است.

ست عروس

ست عروس شامل یک انگشتر نامزدی و یک حلقه ازدواج است که خانم‌ها بعد از ازدواج در انگشت حلقه‌ی دست چپ می‌پوشند. این ست همیشه شامل این دو انگشتر است که در کنار هم قرارمی‌گیرند و به همین خاطر به آن ست عروس می‌گویند.

حلقه سالگرد عروسی

حلقه‌ی سالگرد ازدواج انگشتری است که به عنوان هدیه‌ی سالگرد ازدواج از طرف مرد به زن داده می‌شود و به همین خاطر به آن حلقه سالگرد می‌گویند.

انگشتر کارتیه

کارتیه یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین طرح‌های طلاست که هیچ وقت کهنه و قدیمی نمی‌شود. دلیلش هم این است که در عین سادگی، زیبایی خاص خودش را دارد. انگشترهای کارتیه دقیقاً براساس طرح بافت‌مانند کارتیه ساخته می‌شوند و به همین خاطر یک انگشتر خاص به شمار می‌آیند.

انگشتر پینکی

به انگشتری که در کوچک‌ترین انگشت دست پوشیده می‌شود، Pinky ring یا انگشتر پینکی می‌گویند. البته به این انگشتر گاهی انگشت پنجم هم می‌گویند. این انگشتر از جنس‌های مختلف طلا، نقره، پلاتین و حتی گاهی از جنس آهن و استیل هم ساخته می‌شود. انگشترهای پینکی اولین بار در قرن هجدهم میلادی در انگلستان محبوبیت پیدا کردند. سپس در دوران ویکتوریا، زنان و مردان از انگشترهای پینکی برای نشان دادن عدم علاقه به ازدواج استفاده می کردند. اما به مرور از قرن بیستم به بعد، این انگشتر تنها به عنوان وسیله‌ای برای مد و زیبایی استفاده شد و تاکنون هم ادامه دارد.

کلام آخر

حالا که با انواع انگشتر طلا آشنا شده‌اید در صورت تمایل به خرید هر کدام از این مدل‌ها می‌توانید به فروشگاه اینترنتی گالری پرسته سر بزنید. در این فروشگاه آنلاین انواع انگشترهای معرفی شده در این مقاله از جنس طلای 18 عیار و در طرح‌های زنانه، مردانه و بچه‌گانه عرضه می‌شود. اگر ساکن تهران باشید، تا نهایتاً 24 ساعت پس از سفارش، خریدتان به دست شما خواهد رسید. اگر ساکن دیگر شهرهای کشور باشید، می‌توانید مطمئن باشید که در عرض 72 ساعت، انگشتر انتخابی شما در یک بسته‌بندی شیک و گارانتی بازگشت 7 روزه و تعویض 90 روزه به شما تحویل داده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا