دسته‌بندی نشده

آشنایی با آبشار شاهان دشت و دیدنی های اطراف آن

آشنایی با آبشار شاهان دشت؛ بلندترین آبشار مازندران

از زیباترین دره‌ها تا بی‌نظیرترین دریاچه‌های رنگارنگ، می‌توان گفت جاذبه‌های طبیعی ایران نه تنها بی‌شمار هستند بلکه بسیار ناشناخته مانده‌اند. در میان این جاذبه‌های طبیعی یک جاذبه منحصر به فرد درست در استان مازندران قرار دارد. این جاذبه که آبشار شاهین دشت نام دارد، مرتفع‌ترین آبشار مازندران است.

آبشارها همیشه از عظمت و زیبایی خاصی برخوردار هستند و اکثراً این آبشارهای بی‌نظیر در بین طبیعت سرسبز شمال کشور پنهان‌شده‌اند و تنها تعداد معدودی از آن‌ها قابل‌رؤیت و بازدید هستند و این اتفاق بسیار خوشحال‌کننده است. کشف این آبشارهای بی‌نظیر در بین طبیعتی بکر قطعاً چشم‌اندازی خارق‌العاده خواهد داشت.

این آبشار در اصل در یک روستا به همین نام در استان مازندران قرار دارد و از جمله دیدنی‌های آمل به شمار می‌رود. این آبشار یک ویژگی بسیار خوب دارد و آن این است که فاصله چندانی با تهران ندارد و همین امر باعث شده است که برای یک سفر یک‌روزه بسیار مناسب باشد. کافی است وارد جاده هراز شوید و از مسیر لاریجان به مقصد موردنظر برسید. برای دسترسی به آبشار شاهان دشت که بزرگترین و بلندترین آبشار مازندران است باید به استان مازندران بروید.

این آبشار در روستای شاهان دشت واقع در ۶۵ کیلومتری شهر آمل، بخش امیری واقع شده و در ارتفاعات مشرف به روستای شاهان دشت قرار دارد. این آبشار در مجموع شامل ۳ آبشار با ارتفاع‌های متفاوت می‌شود که باید اشاره کرد ارتفاع آبشار اصلی ۵۱ متر بوده و در مجموعه سه آبشار با هم ۱۸۰ متر ارتفاع دارند. به همین دلیل بلندترین مجموعه آبشارهای ایران نیز نام گرفته‌اند.

آبشار شاهان دشت

آبشار شاهان‌دشت؛ آبشاری با نشان ثبت ملی

این منطقه از مناظر بسیار خاصی برخوردار است و نکته بسیار مهم این آبشار این است که ارتفاع بسیار چشمگیری دارد و به همین دلیل به ثبت ملی رسیده است. شما قطعاً در سفر به مازندران بهتر است برای از دست ندادن چنین طبیعتی بکری حتماً در برنامه سفر خود بازدید از این آبشار را قرار دهید.

در آبشار شاهان‌دشت چه چیزی انتظار شما را می‌کشد؟

این آبشار علاوه بر شگفتی‌هایی که چشم‌هایتان را نوازش خواهد کرد، هوایی دلپذیر و بسیار سالم دارد که می‌توانید ریه‌هایتان را با این هوای خوب پرکنید؛ اما این شگفتی‌ها تنها به اینجا ختم نمی‌شود بلکه وقتی از شهر تهران فاصله گرفته‌اید باید بدانید که ارزشش را داشته است مثلاً اگر کمی پیاده‌روی کنید می‌توانید به قلعه‌ای برسید که حیرت‌زده‌تان خواهد کرد.

این قلعه در اصل ملک بهمن نام دارد و چند هزار سال قدمت دارد و تجسم وجود چنین قلعه‌ای در ارتفاعات البرز شگفت‌انگیز است. در اصل این قلعه یک دژ مستحکم بوده است که مربوط به دوران صفویان می‌شود و یکی دیگر از کاربری‌های این قلعه این بوده است که در زمان حملات جنگی، مکانی مناسب برای حاکمان محلی بوده است.

بهترین زمان برای سفر به آبشار شاهان‌ دشت

تا جای ممکن در روزهای بارانی و در فصول پر بارش از رفتن به آبشار شاهان‌دشت خودداری کنید. بهترین زمان برای سفر به این آبشار بهار و تابستان است.

ویژگی بسیار زیبای آبشار شاهان‌دشت

یکی از ویژگی‌هایی که هر گردشگری را مشتاق می‌کند تا سختی راه را قبول و به سمت بالای آبشار بروند این است که نه‌تنها می‌تواند شاهد یک قلعه تاریخی باشید بلکه می‌تواند رخ سپید دماوند زیبا را نیز به‌راحتی مشاهده کند. پس خیلی‌ها برای ثبت چنین لحظه‌ای صبر نمی‌کنند و بی‌درنگ راهی این منطقه سرسبز و خوش آب‌وهوا می‌شوند.

امکانات آبشار شاهان‌دشت

این منطقه به دلیل بکر بودن و مکانی مشخص برای کوهنوردی زیاد دارای امکانات رفاهی و تفریحی نیست و همین امر باعث شده است که از آسیب‌های زیست‌محیطی در امان بماند و همچنین اهالی این منطقه به سالم ماندن محیط این آبشار بسیار اهمیت می‌دهند و اجازه نمی‌دهند کسی به این منطقه تاریخی آسیبی وارد کند. پس شما نیز در هنگام سفر به این منطقه حواستان به مراقبت از این مکان باشد.

آبشار شاهان دشت

جاذبه‌های مهم در نزدیکی آبشار شاهان‌دشت

در این منطقه شما می‌توانید علاوه بر خود آبشار از مناطق دیگری نیز دیدن کنید:

  • قلعه ملک بهمن
  • تکیه شاهان‌دشت (متعلق به شاهان قاجاری و ثبت‌شده در آثار ملی ایران)
  • برج سی شاهان‌دشت (قدمتی متعلق به‌پیش از اسلام، منطقه‌ای دارای اهمیت در زمان‌های قدیم و ثبت‌شده در آثار ملی ایران)
  • غار الیاس تنگه (غاری وهم‌انگیز، زیبا و مخصوص کسانی است که تجهیزات غارنوردی داشته باشند.)
  • پردیس شاهان‌دشت (اولین باغ گردوی پیوندی در ایران)
  • دشت شونا
  • امامزاده الیاس
  • دریاچه چشمه دیو آسیاب
  • چشمه خوزک
  • غار کبوتر

نکاتی که در سفر به آبشار شاهان‌دشت باید رعایت کنید!

اول ‌از همه اگر برای یک سفر یک‌روزه به این منطقه سفر می‌کنید، وسایلی بسیار سبک با خود بردارید تا راحت بتوانید کوهنوردی و پیاده‌روی کنید.
درون کوله خود وسایل ضروری و مواد غذایی قرار دهید زیرا در این منطقه امکانات رفاهی وجود ندارد.
کفش مناسب از همه‌چیز واجب‌تر است، اگر می‌دانید که قرار است پیاده‌روی داشته باشید به دلیل وجود شیب‌های کم‌وبیش این منطقه باید از کفش مناسب استفاده کنید.
اگر به آبشار رسیدید و دلتان خواست به زیرآب آبشار بروید و حالتان جا بیاید پس حتماً از قبل لباسی جایگزین و گرم همراه خودتان داشته باشید تا در اتمام سفر دچار سرماخوردگی نشوید.

منبع : وبلاگ علاءالدین تراول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا