دسته‌بندی نشده

درمان گرفتگی عضلات بدن به کمک مواد غذایی

خوراکی برای درمان گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات زمانی رخ می دهد که عضلات شما سفت می شوند و نمی توانید آن ها را شل کنید.

اگرچه این گرفتگی درناک است، اما معمولا خودتان می توانید آن ها را درمان کنید. دلایل شایع بروز آن ورزش، کم آبی بدن و قاعدگی می باشد.

یک روش برای رفع گرفتگی، کشش یا ماساژ ماهیچه ها است و خوردن مقدار کافی این مواد غذایی ضروری است:
پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم. به این مواد الکترولیت گفته می شود، شما می توانید آن ها را در مواد غذایی زیر پیدا کنید.

علت گرفتگی عضلانی چیست ؟

در صورت به هم خوردن نسبت کلسیم، سدیم، پتاسیم و منیزیم یا افزایش مقدار کلسیم خون نسبت به سایر فاکتورها، گرفتگی عضلات اتفاق می‌افتد.

به علاوه موارد دیگری از قبیل مصرف برخی داروهای خاص نظیر داروهای ادرارآور، ورزش کردن به دلیل تجمع اسیدلاکتیک، در بارداری به علت اینکه نسبت مواد معدنی در خون به هم می‌خورد و مصرف زیاد از حد برخی مواد غذایی از قبیل لبنیات و موادغذایی که حاوی کلسیم، سدیم هستند یا مصرف کم میوه و سبزی می‌توانند در بروز گرفتگی عضلانی دخالت داشته باشند.»

درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی

درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی

اسپاسم عضلانی، همچنین به عنوان گرفتگی عضلانی هم شناخته می شود و هنگامی رخ می دهد که عضله به طور ناگهانی و اجباری درگیر می شود و قادر به استراحت نیست.

معمولا اسپاسم عضلانی شامل بخشی از عضله یا یک عضله است و در برخی موارد ممکن است عضلات متعددی را درگیر کند.

اسپاسم عضلانی معمولا از چند ثانیه تا 15 دقیقه و شاید حتی بیشتر طول بکشد و علاوه بر این، ممکن است چندین بار اتفاق بیافتد و برگردد تا در نهایت از بین برود.

درد ناشی از اسپاسم عضلانی می تواند از تحریکی خفیف تا دردی شدید متفاوت باشد. در حالی که برخی از گرفتگی عضلات ها، فعالیت بدنی را تحت تاثیر قرار نمی دهند، اما بعضی ها می تواند تحت تاثیر قرار بدهند.

1. درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی : موزها

احتمالا می دانید که موزها منبع خوبی از پتاسیم هستند. اما آن ها منیزیم و کلسیم هم دارند.3 مورد از 4 موادی که برای کاهش گرفتگی ماهیچه ها به آن نیاز دارید در این میوه زرد رنگ موجود است. تعجبی نیست که موزها انتخاب محبوب، آسان برای تسکین گرفتگی باشند.

 / خوراکی بزای درمان درد عضلات / درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی / درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی

بیشتر بخوانید :

۹ خاصیت شگفت انگیز برگ موز

2. درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی : سیب زمینی شیرین

سیب زمینی های شیرین هم مانند موزها برای شما پتاسیم، کلسیم و منیزیم را به همراه دارند. علت برتری این ماده به موز این است که 6 برابر کلسیم بیش تری دارد و این فقط در مورد سیب زمینی های شیرین نیست:

سیب زمینی های معمولی و حتی کدو تنبل ها هم منبع خوبی برای این سه ماده مغذی هستند. علاوه بر این، کدو تنبل و سیب زمینی هم به طور طبیعی آب زیادی دارند، بنابراین می توانند به حفظ آب بدن تان هم کمک کنند.

درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی با سیب زمینی شیرین

3. درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی : آووکادو

آووکادو یک توت سبزو خامه ای (بله واقعا یک توت است) است که دو برابر بیش تر از سیب زمینی شیرین یا موز پتاسیم دارد (حدود 975میلی گرم) . پتاسیم ماده مهمی است چون به فعالیت ماهیچه ها کمک می کند و قلب را سالم تر نگه می دارد.

بنابراین، به جای مایونز در ساندویچ از پوره آووکادو استفاده کنید یا یک تکه از آن را به سالاد تان اضافه کنید تا ماهیچه ها را از گرفتگی حفظ کند. این ماده خوراکی، چربی و کالری زیادی دارد، پس این نکته را هم به خاطر داشته باشید.

درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی با آووکادو

بیشتر بخوانید :

۱۲ خاصیت جادویی هسته آووکادو + نحوه مصرف هسته آووکادو

4. درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی : لوبیا و عدس

حبوباتی مانند لوبیا و عدس سرشار از منیزیم هستند. یک فنجان عدس پخته شده حدود 71 میلی گرم منیزیم دارد و یک فنجان لوبیای سیاه پخته تقریبا دو برابر آن یعنی 120 میلی گرم منیزیم دارد.

علاوه بر این آن ها سرشار از فیبر هستند و مطالعه نشان می دهد که غذاهای غنی از فیبر می توانند به تسکین گرفتگی عضلات و همان میزان به کنترل قند خون و سطوح پایین کلسترول “بد” LDL در شما کمک کنند.

درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی

5. درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی : ملون ها

(شامل هندوانه، خربزه، طالبی..)

این میوه ها همگی دارای پتاسیم، مقدار خوبی منیزیم، کلسیم و کمی سدیم هستند. سدیم و آب ماده اصلی هستند چون زمانی که ورزش می کنید بدن تان با عرق کردن سدیم بیش تری را دفع می کند.

اگر آب زیادی را از دست بدهید، بدن تان دچار کم آبی می شود و گرفتگی عضلات رخ می دهد. خوردن یک فنجان آب طالبی بعد از ورزش می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

 / خوراکی بزای درمان درد عضلات / درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی / درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی

بیشتر بخوانید :

آیا تفاوت گرمک، سمسوری، طالبی و ملون را می دانید ؟

6. درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی : هندوانه برای هیداراته کردن

90 درصد هندوانه از آب تشکیل شده، بنابراین زمانی که به خوردن غذایی برای پر آب کردن بدن تان نیاز دارید، یک فنجان آب هندوانه این کار را برای شما انجام می دهد. از آن جایی که هندوانه جز ملون ها است این میوه هم سرشار از پتاسیم می باشد، البته نه به اندازه میوه های دیگر این گروه.

درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی با هندوانه

بیشتر بخوانید :

۹ خاصیت استثنایی هنداونه زرد (هندوانه آناناسی)

7. درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی : شیر

شیر یک منبع طبیعی برای الکترولیت هایی مانند کلسیم، پتاسیم و سدیم است. این ماده هم برای پر آب کردن بدن تان خوب است.

شیر حاوی پروتئین است و به ترمیم بافت عضلات بعد از ورزش کمک می کند. همه مواد غذایی که در بالا گفته شد می توانند به محافظت از ماهیچه در مقابل گرفتگی کمک کنند.

درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی با شیر

بیشتر بخوانید :

شیر های گیاهی : طرز تهیه ۷ مدل شیر گیاهی و خواص آنها

8. درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی : آب خیار شور

برخی از ورزشکاران به مصرف آب خیار شور خیلی معتقدند. چون یک روش سریع برای رفع گرفتگی عضلات است.

آن ها معتقدند این ماده برای رفع گرفتگی موثر است، چون آب و سدیم زیادی در محتویات آن وجود دارد. اما ممکن است این طور نباشد.

در حالی که آب خیار شور به رفع سریع گرفتگی ماهیچه ها کمک می کند، اما این به خاطر دهیدراته بودن یا کاهش سدیم بدن تان نیست.

بر طبق تحقیقات اخیر، به احتمال زیاد چون آب خیارشور پاسخی به سیستم عصبی تان برای قطع گرفتگی برای شروع کار مجدد می فرستد، این اتفاق رخ می دهد.

 / خوراکی بزای درمان درد عضلات / درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی / درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی

بیشتر بخوانید :

آب خیارشور چه فوایدی دارد؟

9. درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی : گیاهان با برگ سبز و تیره

آن ها سرشار از کلسیم و منیزیم هستند بنابراین، کلم کیل، اسفناج یا بروکلی را به بشقاب غذای خود اضافی کنید تا به پیش گیری از گرفتگی عضلات کمک کنند. مصرف گیاهان با برگ سبز می تواند برای گرفتگی های قاعدگی هم مفید باشد، همان طور که مطالعات نشان می دهد مصرف غذاهایی با کلسیم بالا می تواند به تسکین دردهای ناشی از پریود کمک کند.

درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی با کاهو

10. درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی : آب پرتقال

یک فنجان آب پرتقال تازه آب زیادی برای هیدراته کردن بدن تان دارد. همچنین این آب میوه در هر فنجان 500 میلی گرم پتاسیم دارد که این میزان در میان آب میوهای دیگر برجسته است. آب پرتقال 27 میلی گرم کلسیم و منیزیم دارد. برای تقویت بیش تر از برندهای غنی شده با کلسیم استفاده کنید.پپ

 / خوراکی بزای درمان درد عضلات / درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی / درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی

بیشتر بخوانید :

با خواص حیرت انگیز آب پرتقال برای سلامتی آشنا شوید

11. درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی : خوراکی مقوی با مغزها و دانه ها

مانند موزها و عدس ها مغزها و دانه ها هم منبع خوبی از منیزیم محسوب می شوند. برای مثال، 1 اونس (تقریبا 28 گرم) مغز تخمه آفتاب گردان برشته حدود 37 میلی گرم منیزیم دارد. و 1 اونس بادام تفت داده دو برابر این مقدار منیزیم دارد. بسیاری از انواع مغزها و دانه ها حاوی کلسیم و به همان میزان منیزیم هستند.

درمان گرفتگی عضلات در با آجیل

12. درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی : گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ها سرشار از پتاسیم و آب هستند. بنابراین اگر یک فنجان آب گوجه فرنگی را بنوشید، حدود 15 درصد از ارزش روزانه پتاسیم تان را از آن ها دریافت خواهید کرد، همچنین بدن تان را نیز برای پیش گیری از گرفتگی عضلات پر آب نگه خواهید داشت.

 / خوراکی بزای درمان درد عضلات / درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی / درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی

بیشتر بخوانید :

با ارزش غذایی و خواص شگفت انگیز آب گوجه فرنگی آشنا شوید

13. برای رفع گرفتگی عضلات و هیدراسیون بالا آب بنوشید

به طور کلی، زنان به نوشیدن 11.5 فنجان آب و مردان به 15.5 فنجان در روز نیاز دارند. اما این به این معنی نیست که باید یک بشکه آب بنوشید. میزان آبی که از سایر نوشیدنی ها به علاوه میوه ها و سبزیجات درافت می کنید را هم باید در نظر بگیرید.

قبل از ورزش به مقدار کافی نوشیدنی بنوشید، اما بدانید اگر ورزش سختی را برای 1 ساعت یا بیش تر انجام می دهید نیاز به مصرف الکترولیت های شیرین دارید. اگر می خواهید از الکترولیت های بدون شکر استفاده کنید، آب نارگیل بنوشید.

درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی

14. گرفتگی‌های عضلانی و کلسیم

بین سلامت عضلات و دریافت کلسیم، ارتباط مستقمی وجود دارد. کلسیم، الکترولیتی است که در عملکرد عصب‌ها و انقباضات عضلانی و ریلکس کردن آنها نقش دارد. بنابراین کمبود کلسیم می‌تواند باعث شود عضلات شما بعد از انقباض، شل نشوند و اصطلاحا بگیرند.

ضمنا، کمبود کلسیم در بدن باعث می‌شود سلول‌های عصبی بینهایت حساس شده و گرفتگی و درد ناگهانی عضلات بوجود بیاید. برای دریافت کلسیم کافی، غذاهایی چون شیر کم چرب یا بدون چربی، محصولات لبنی، سبزیجات برگدار تیره، غلات غنی شده، مرکبات، شیره‌ی چغندر و محصولات سویا بیشتر مصرف کنید. اگر قصد دارید مکمل کلسیم مصرف کنید حتما با پزشک مصرف کنید تا او دوز مناسب شما را تجویز کند.

زمان مناسب برای خوردن قرص کلسیم

 / خوراکی بزای درمان درد عضلات / درمان گرفتگی عضلات در طب سنتی / درمان گرفتگی عضلات با مواد غذایی

15. گرفتگی عضله و ویتامین D

ویتامین D هم بری سلامت استخوان‌ها مهم است و هم برای سلامت عضلات. اگر سطح ویتامین D بدن‌تان پایین باشد، بیشتر مستعد اسپاسم‌های عضلانی هستید.

ویتامین D برای جذب مناسب کلسیم لازم است، ضمنا پایین بودن میزان ویتامین D در بدن موجب تعریق زیاد می‌شود که می‌تواند مواد معدنی مهمی چون پتاسیم و سدیم را در بدن تحلیل ببرد.

مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد تامین ویتامین D لازم در بدن می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت عضلات و استخوان‌ها داشته باشد.

می‌توانید با قراردادن پوست‌ بدن‌تان در معرض آفتاب صبحگاهی به مدت 10 تا 15 دقیقه، به بدن‌تان در ساختن ویتامین D کمک کنید.

همچنین برخی از منابع غذایی ویتامین D شامل شیر غنی شده، ماهی، روغن ماهی، زرده تخم مرغ و غلات غنی شده می‌شود. حتما قبل از مصرف مکمل ویتامین D با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید :

منابع ویتامین دی در طب سنتی : 14 خوراکی سرشار از ویتامین D

گرفتگی عضلات در خواب : علت و درمان گرفتگی عضلات پا در خواب

درمان درد و حس کشیدگی عضلات ران و بغل پا

علت و درمان دردهای عضلانی و ماهیچه ای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا