جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آشنایی با خواص فوق العاده صمغ درخت کاج_657a6dc00326c.jpeg
آشنایی با خواص فوق العاده صمغ درخت کاج_657a6dc00326c.jpeg

آشنایی با خواص فوق العاده صمغ درخت کاج

سرفصل های این مقاله

فواید و عوارض مصرف صمغ درخت کاج

صمغ درخت کاج یا راتیناج شیره ای است که در همه بخش های درخت کاج وجود دارد. صمغ درخت کاج نیمه مایع و شفاف است مصرف دارویی و صنعتی زیادی دارد.

صمغ درخت کاج در تنه و شاخه‌های درخت بیشتر از سایر قسمت‌ها است و معمولا لزج، نیمه مایع، شفاف و به رنگهای زرد مایل به سبز یا قرمز عقیقی است. طعم این صمغ تلخ و بوی آن تند و نافذ است و طبیعت آن سرد و خشک می‌باشد.

به عقیده باستان‌شناسان، اجداد ما از صمغ درختان- به‌خصوص درخت کاج – برای جویدن (لذت بردن)، تمیز، خوشبو و خنک کردن دهان و دندان استفاده می‌کردند. اولین آدامس تجاری هم با همین الگو در دهه 1840 ساخته شد.

صمغ کاج با بهبود وضعیت گردش خون، می‌تواند بسیاری از عوارض دیابت را هم کاهش دهد. درضمن آنتی اکسیدان خاصی در این ماده وجود دارد که می‌تواند از سلول‌های رگ‌های خونی- به خصوص رگ‌های کره چشم – در برابر آسیب‌ها محافظت کند.

«رتینوپاتی» یکی از عوارض دیابت است که به این رگ‌ها آسیب می‌رساند و باعث ضعف بینایی می‌شود. دانشمندان معتقدند که یک رژیم غذایی حاوی صمغ کاج می‌تواند این عارضه را تا حد زیادی بهبود دهد.

ولی لطفاً شما سرخود، صمغ کاج را به خورد دیابتی‌های عزیز ندهید و صبر کنید تا پژوهشگران بعد از کامل شدن تحقیقاتشان، این ماده را به شکل مناسبی برای این بیماران تجویز کنند!

صمغ

صمغ درخت کاج چیست؟

زنگبارى نام فارسی صمغ درخت کاج است و در زبان عربی به آن قلقونیا و در کتب مختلف قدیمی به آن راتیناج ، راتیج و راطیانا گفته می شود، این اسامى یونان بوده و با کلمه رزین هم ریشه است.

در کشورهای غربی به این ماده تربانتین مى گویند و از تقطیر آن اسانس ‍ تربانتین به دست مى آید و به باقیمانده آن کلوفان مى گویند و این همان صمغى است که روى آرشه ویلون مى کشند تا صداى آن صاف شود. از رقیق شده اسانس تربانتین براى پانسمان زخمهاى غانغاریا و زخمهاى سیاه شده و خوره اى به کار می رود.

خواص درخت کاج بی شمار است و از اجزای آن استفاده های متفاوتی می شود. برخی عقیده دارند درختانى که خزان نمى کنند، داراى ماده اى هستند که مقاومت انسان را زیاد مى کند و از این رو، صمغ درخت کاج از گذشته تاکنون برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است و البته ناگفته نماند که این ماده جایگاه خوبی نیز در صنعت دارد.

مصرف دارویی صمغ درختان کاج

از صمغ درخت کاج یا زنگباری در تهیه مرهم‌هایی که دردهای رماتیسمی، کوفتگی، سرمازدگی و ضرب دیدگی را التیام می‌دهند، استفاده می شود.

صمغ کاج با بهبود وضعیت گردش خون، می‌تواند بسیاری از عوارض دیابت را هم کاهش دهد. این صمغ یکی از ترکیبات مفیدی است که به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های خاص و فراوان مانع از وارد شدن آسیب به سلول های عروق خونی شده و بخصوص از عروق موجود در انتهای کره چشم محافظت می کند.

به عقیده باستان‌شناسان، در گذشته از صمغ درخت کاج برای جویدن (مثل آدامس)، تمیزکردن، خوشبو و خنک کردن دهان و دندان استفاده می‌شده است. اولین آدامس تجاری هم با همین الگو در دهه 1840 ساخته شد.

صمغ کاج

مصرف صمغ درخت کاج در طب سنتی

  • مصرف 5/2 گرم صمغ درخت کاج با زرده تخم مرغ و همچنین با سوپ سبوس ‍ گندم ، جهت سرفه مزمن و تنگ نفس و معالجه سل و جراحات ریه مفید است.
  • مکیدن این ماده جهت از بین بردن خلط سینه و جذب فضولات بینى سودمند است.
  • اگر مقدارى از صمغ درخت کاج را در سر قلیان گذاشته ، و دود آن را بکشید، جهت تنگ نفس و جراحات سینهنتایج عالى دارد و براى این کار بهتر است که روز اول یک مرتبه ، روز دوم دو مرتبه ، روز سوم سه مرتبه آن را بکشید.
  • صمغ کاج را با خرفه مخلوط کرده و در آفتاب خشک کنید، این مخلوط برای براى زکام ، و معالجه تب راجعه سودمند است.
  • ضماد صمغ درخت کاج جهت التیام جراحات و از بین بردن خارش، جرب، سختى پوست، فتق و بواسیر و گل مژه مفید است.
  • اگر این صمغ را با روغن کتان مخلوط کرده روى زگیل گوشتى و پنبه بگذارید و آن را از بین مى برد و مالیدن این روغن در روى شقاق و بواسیر مفید مى باشد و براى معالجه کجى ناخن تجویز مى شود.
  • صمغ درخت کاج را با فلفل ذوب کنید که این مخلوط مرهم خوبى براى بواسیر مى باشد.

مصرف صنعتی صمغ درختان کاج

  1. صمغ درخت کاج در صنعت کاربردهای مختلفی دارد مثلاً برای تهیه فیلم عکاسی، استون، الکل، مواد اولیه صابون و لاستیک از آن استفاده می‌شود.
  2. صمغ کاج به عنوان مواد کاربردی در صنعت چرم سازى ، گونى سازى ، واکس سازى و رنگ سازى مصرف مى شود.
  3. همچنین براى جلوگیرى از خطر انفجار کمى از این صمغ را با هیدروژن مایع مخلوط می کنند.

عوارض جانبی صمغ درخت کاج

افراط در خوردن راتیناج تولید سنگ مثانه می کند و همچنین باعث ضعیف شدن نیروی جنسی می شود.

رزین

روشهای پاک کردن صمغ درخت کاج

ممکن است شما نیز در حالی که در حال گردش در طبیعت یا پرسه زدن بین درختان بوده اید تجربه چسبیدن صمغ به لباس یا پوست را داشته باشید. تمیز کردن آن کار سخت و پر زحمتی است که برخی افراد را از پاک شدن آن ناامید میکند.

با این حال روشهایی برای پاک کردن صمغ درخت وجود دارد که به راحتی باز کردن در کابینت است. بسیاری از محصولات شوینده متداول در خانه ها را میتوان برای پاک کردن صمغ درخت کاج استفاده کرد. برای مثال یکی از متداولترین مواد پاک کننده مورد استفاده در خانه ها الکل صنعتی است که صمغ را تمیز میکند. الکل به عنوان حلال عمل کرده و به راحتی صمغ را حل کرده و از لباس جدا مینماید.

پاک کردن صمغ درخت کاج از پوست و مو

یک روش بسیار خوب برای پاک کردن صمغ از پوست استفاده از شوینده های بر پایه الکل یا لاک پاک کن است. تنها کافیست این مواد را بر روی ناحیه صمغی بمالید و سپس با آب و صابون این ناحیه را شستشو دهید. استفاده از مایع ظرفشویی نیز موثر است.

هیچ چیزی بدتر از چسبیدن صمغ به موها نیست. برای پاک کردن آن میتوانید از کره بادام زمینی استفاده کنید. چربی کره بادام زمینی به تجزیه صمغ و جدا شدن آن کمک میکند و میتوانید به راحتی موها را شانه کرده و صمغ را خارج کنید. برای این کار نواحی ضمغی شده را با کره بادام زمینی بپوشانید و با استفاده از سشوار گرم، صمغ را نرم کنید. سپس موها را شانه کنید و طبق روال همیشه آنها را بشویید. سس مایونز نیز همین تاثیر را دارد. بگذارید مایونز چند دقیقه بر روی موها بماند، سپس موها را شسته و شانه کنید.

پاک کردن صمغ درخت از لباس

پاک کردن صمغ درخت از لباس کار آسان‌تری است و می‌توانید از الکل صنعتی برای این منظور استفاده کنید. برای این کار خیلی راحت تنها کافی است ناحیه صمغی را به الکل آغشته کنید تا از لباس جدا شود. سپس لباس را در ماشین لباس‌شویی قرار داده و طبق روال و با شوینده و آب گرم آنها را بشویید. توجه داشته باشید نباید لباس‌های دیگر را با این لباس‌ها قاتی کنید. مواد شوینده دست نیز همین تاثیر را دارد.

نکته جالب دیگر این است که می‌توانید صمغ چسبیده بر روی لباس را به راحتی با مواد دفع ‌کننده حشرات پاک کنید. مقداری از مواد دفع‌ کننده حشرات از چوب را بر روی لباس اسپری کنید و سپس لباس را بشویید.

صمغ درخت کاج

پاک کردن صمغ درخت از ماشین

چند روش خانگی برای پاک کردن صمغ درخت از ماشین وجود دارد. لاک پاک کن و پولیش ناخن نیز می‌تواند صمغ درخت کاج را پاک کند. با این حال باید توجه داشته باشید ممکن است این مواد پاک ‌کننده رنگ ماشین را نیز از بین ببرند. یک تکه پنبه را به لاک پاک کن آغشته کنید و آن را با حرکات دایره ای به ناحیه صمغی بمالید. با محلول جوش شیرین و آب داغ ناحیه صمغی را تمیز کنید. برای درست کردن محلول جوش شیرین از نسبت سه (آب) به یک (جوش شیرین) استفاده کنید. سپس ماشین را طبق روال همیشگی بشویید.

الکل معدنی یک حلال بر پایه چربی است که برای رقیق کردن رنگ از آن استفاده می‌شود و معمولاً در برخی خانه ‌ها یافت می‌شود. الکل معدنی برای تمیز کردن صمغ درخت از ماشین مؤثر است. برای این منظور پارچه ‌ای را به آن آغشته نموده و بر روی ناحیه صمغی ماشین بچکانید. این کار را تکرار کنید تا زمانی که صمغ پاک شود و سپس ماشین را بشویید.

پاک کردن صمغ درخت از وسایل و لوازم چوبی

در صورتی‌ که صمغ درخت بر روی لوازم چوبی یا پارکت ریخته است باز هم می‌توانید آن را تمیز کنید. به جای این که از مواد شوینده بسیار قوی و یا ساییدن پارکت برای پاک کردن صمغ استفاده کنید، می‌توانید از صابون‌ روغنی مورفی رفیق نشده استفاده کنید. محلول‌های بر پایه چربی بقایای صمغ را نرم میکنند و باعث میشوند لکه آسان‌تر تمیز شود. توجه داشته باشید پاک کردن صمغ درخت از روی هر سطحی کار سختی است به خصوص در صورتی که سفت شده باشد. بنابراین پیش ‌از این که وضعیت بدتر شود با روش‌های گفته شده صمغ را پاک کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

میوه کاج : ۱۴ خاصیت درمانی میوه درخت کاج

۱۰ خاصیت شگفت انگیز عصاره گیاهی کاسیا

فواید باورنکردنی عصاره چای سبز که نمی دانستید!

separator line

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: