دسته‌بندی نشده

طریقه شستن نوزاد با بند ناف

شستن نوزاد با بند ناف اشکال ندارد بلکه فایده هم دارد از زمان تولد نوزاد باید حداقل یک روز درمیان حمام شود و تمام بدن نوزاد را با آب و صابون و شامپوی مناسب شستشو داده شود.

اهمیت شستن نوزاد با بند ناف

در دوره بارداری اکسیژن، خون و مواد غذایی جنین از راه جفت موجود در دیواره رحم فراهم می‌شود جفت رحم از راه بند ناف به شکم جنین متصل است با متولد شدن، نوزاد بند ناف به وسیله یک گیره بسته می شود و در نزدیکی بدن نوزاد قطع می شود لذا تیکه ای کوچک از بند ناف در ناف نوزاد باقی می ماند و به تدریج از بدن نوزاد جدا می‌شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که بند ناف برای جدا شدن از بدن به ۱۰ الی ۲۱ روز زمان احتیاج دارد.

به صورت کلی بند ناف نوزاد در روزهای ابتدایی تولد در معرض ابتلا به عفونت قرار دارد به همین ترتیب برای پیشگیری از عفونت لازم است از آغشته شدن بند ناف به آب پیشگیری کنید. این در حالی است که نوزادان در بازه زمانی دو الی سه روز به حمام احتیاج دارند.
حمام در حفظ سلامت و رشد کودک اهمیت بالایی دارد و زمینه را برای شکل گیری یک خواب راحت تامین می کند. افزون بر این میکروب های سطحی پوست زمینه‌ساز شکل‌گیری عفونت در بند ناف هستند.

شستن نوزاد با بند ناف

بهترین شیوه حمام کردن نوزاد با بند ناف حمام اسفنجی می باشد متخصصان اطفال همواره به مادران توصیه می کند تا زمانی که بند ناف نوزاد نیفتاده از از قرار دادن او در در وان یا لگن دارای آب پرهیز کنند.
یکی از نشانه های خشک شدن ریشه بند ناف تغییر رنگ آن می باشد در بیشتر موارد حدود یک هفته بعد از تولد بند ناف خشک می‌شود و به رنگ سیاه تبدیل می‌شود.

لوازم مورد نیاز برای استحمام نوزاد با بند ناف

توپک های پنبه ای
دو عدد دستمال برای شست و شو
پاک کننده فاقد بو
لباس
پوشک بچه
دو دست حوله ضخیم
کرم جوش های پوستی محل پوشک بچه

نحوه استحمام نوزاد با بند ناف

هم اکنون ما نحوه شستن نوزاد با بند ناف را برای شما توضیح می دهیم و بیان می کنیم در آغاز کدام قسمت های بدن را شستشو دهید و بعد کدام قسمت ها را حمام استحمام کنید.

روش شستن نوزاد با بند ناف

شستشوی سر و صورت نوزاد

اولین مولفه در شستن نوزاد با بند ناف رعایت ترتیب شستشو می باشد مناسب ترین محل برای آغاز شستشو سر است به بیان دیگر بهتر است برای شستن بدن نوزاد از بالا به پایین حرکت کنید. پس از پایان یافتن شستشوی قسمتی از بدن نوزاد به وسیله حوله نرم محل شستشو را خشک کنید. طبق ترتیب شستشو بهتر می باشد درآغاز صورت نوزاد را پاکسازی کنید مناسب ترین شیوه در خصوص شستشوی چشم و گوش نوزاد به وسیله دستمال استریل و آب گرم میسر است.

لذا برای پاکسازی چشم های کودک یک دستمال استریل را به آب گرم آغشته نمایید و با تمیز کردن نوک بینی به سمت گوشه های چشم حرکت کنید. پیشنهاد می شود برای تمیز کردن گوش نوزاد از شستشوی کانال گوش با لیف اجتناب کنید و تنها قسمت بیرونی گوش را به وسیله دستمال خیس پاکسازی کنید.

سپس برای شستشوی سر نوزاد بدن او را عریان کنید و در یک پارچه نرم بپیچانید. با یک دست سر نوزاد را بگیرید و به وسیله دست دیگر به وسیله شامپو مو و سر او را بشویید. پیشنهاد می شود برای استحمام نوزاد از اطرافیان کمک بگیرید شما قادر هستید به منظور پیشگیری از ورود شامپو و آب در چشم کودک در طول شستشوی سر دست خود را بر روی پیشانی نوزاد قرار دهید.

شست و شوی بدن و قسمت های چین خورده پوست

به صورت کلی قسمتهای چین خورده پوست اعم از رانها، گردن، پشت گوش، زیر بغل و کشاله های ران نوزاد در معرض عرق سوزی قرار دارند. پس از خشک کردن سر، پارچه نرم دور بدن نوزاد را باز کنید و نوزاد را در حالت طاق باز قرار دهید سپس یک لیف یا اسفنج نرم را به صابون آغشته کنید و به قسمت های چین خورده پوست بمالید. از این به بعد به وسیله پارچه مرطوب و لطیف صابون موجود بر روی بدن نوزاد را پاک کنید.

نحوه حمام کردن نوزاد با بند ناف

در مرحله بعدی کودک را در حالت دمر یا به روی شکم قرار دهید و به مثابه روش بالا کمر و قسمت های پوستی نوزاد را پاک کنید. بهتر است در زمان استحمام نوزاد به قسمتهای چین خورده پوست توجه ویژه ای داشته باشید.

شست و شوی پایین تنه نوزاد

هنگامی که پروسه شستشوی بخش های چین خورده را پوست به اتمام رسید پوشک کودک را باز کنید و به وسیله آب باسن او را شستشو دهید. سپس دست های خود را به صابون آغشته کنید و به ساق پا ران و پاهای نوزاد صابون بزنید. من بعد با یک پارچه مرطوب بدن کف های بدن کودک را پاک کنید و به وسیله حوله بدن را خشک کنید.

مشخصه های دارای اهمیت در استحمام نوزاد

هم اکنون چیز های مهم و اساسی که در شستن نوزاد با بند ناف از اهمیت بالایی برخوردار است را برای شما بیان می کنیم.

موقعیت قرار گیری نوزاد

یکی از مشخصه های دارای اهمیت در خصوص استحمام نوزاد با بند ناف موقعیت قرارگیری نوزاد می باشد. بهتر است برای حمام کردن نوزاد در آغاز یک حوله ضخیم و نرم را در نزدیکی وان حمام پهن کنید سپس نوزاد را به پشت بر روی حوله قرار دهید.

نحوه استحمام نوزاد

دمای محیط

بدون تردید بدن نوزاد نسبت به بدن یک انسان بالغ واکنش شدیدترین به اختلاف دما می دهد. به همین دلیل برای استحمام یک نوزاد تازه به دنیا آمده از تعدیل دمای محیط اطمینان داشته باشید. افزون بر این برای پیشگیری از سرماخوردگی نوزاد فقط قسمتی از بدن او را که خواستار شستشو می باشد، عریان کنید.

محدود نمودن دفعات حمام

بدون تردید عدم رعایت حد اعتدال در استحمام نوزاد عواقبی را به دنبال دارد. احتمالاً پوست نازک نوزاد به سبب خشک کردن فراوان صدمه ببیند. بهترین تعداد دفعات شستن نوزاد در بازه زمانی ۷ روز حداکثر ۲ الی ۳ مرتبه می باشد. شما قادر هستید به منظور پیشگیری از خشک شدن پوست بدن نوزاد بعد از هر مرتبه حمام بدن او را به وسیله روغن بچه و روغن های مایع گیاهی خوراکی اعم از آفتابگردان، بادام شیرین و زیتون چرب کنید.

حتماً بخوانید:

نحوه شستن موهای نوزاد

نحوه شستن موهای نوزاد

شستن موهای نوزاد با موهای افراد بزرگسال متفاوت است و معمولا سخت ترین کار حمام کردن کودک به حساب می رود . برای شستن موهای نوزاد می توانید از شامپو بچه…

کیفیت وسایل مورد احتیاج حمام نوزاد با بند ناف

انتخاب شامپو و صابون برای شستشوی نوزاد از اهمیت بالایی برخوردار است و از آنجا که پوست نوزاد نازک است احتمال عدم کیفیت مواد باعث سوزش نوزاد می‌شود. افزون بر این لازم است حوله مورد استفاده برای خشک کردن بدن نوزاد نرم باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا