دسته‌بندی نشده

آثار نامطلوب و عوارض خواب نامنظم برای بدن

عوارض خواب نامنظم برای بدن

مهم است تا تاثیر کیفیت و کمیت خوابیدن بر سلامت بدن به درستی درک شود.

زیرا بروز خیلی از بیماری ها می تواند ناشی از خواب نامنظم شبانه باشد از جمله سرطان ها، چاقی و لاغری بیش از حد.

زمان و چگونگی خوابیدن همچون نوع مواد خوراکی و انجام فعالیت‌های بدنی حائز اهمیت هستند.

داشتن یک برنامه خواب منظم می‌تواند به پیشگیری از بروز مشکلات متابولیک (کلسترول بالا، چاقی، فشار خون بالا، قند خون بالا و سایر اختلالات متابولیکی ) افراد کمک کند.

ساعت خواب ، بیولوژیک بدن و متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در طرف مقابل کسانی هستند که دیرتر می‌خوابند و معمولا در نیمه شب یک وعده غذایی می‌خورند ، یا خواب آنها منظم نیست و گاهی زود می خوابند و گاهی دیر. این گونه افراد در معرض آثار نامطلوب آن قرار میگیرند :

اختلال متابولیک بر اثر خواب نامنظم

اختلال متابولیک بر اثر خواب نامنظم / عوارض خواب نامنظم

اختلال متابولیک (Metabolic disorder) زمانی رخ می‌دهد که واکنش‌های شیمیایی غیرطبیعی، فرایند متابولیک طبیعی بدن را به هم بزند.

همچنین می‌توان آن را به صورت یک ناهنجاری تک‌ژنی مادرزادی تعریف کرد که در بیشتر موارد، اتوزومال مغلوب هستند.

یکی از دلایل اختلال متابولیک، اختلالات متابولیک ژنتیکی هستند و زمانی رخ می‌دهند که یک ژن معیوب باعث بروز نقص آنزیمی شود.

این بیماری‌ها که انواع گوناگونی دارند، با نام خطاهای مادرزادی متابولیسم هم شناخته می‌شوند.

بیماری‌های متابولیک همچنین ممکن است زمانی بروز کنند که کبد یا لوزالمعده قادر نیستند عملکرد طبیعی و درست خود را داشته باشند.

طی مطالعه که در مجله “Diabetes Care” منتشر شد پژوهشگران یافتن که هر ساعت تأخیر در به خواب رفتن باعث بهم خوردن برنامه منظم خواب می‌شود و خطر ابتلاء به بیماری‌های متابولیک را تا ۲۷ درصد افزایش می‌دهد.

پژوهشگران در انتها افزودند ما به افراد توصیه می‌کنیم یک برنامه خواب منظم داشته باشند و خواب شبانه آنها کمتر از ۷ تا ۸ ساعت نباشد تا بتوانند در طول روز به بهترین نحو به فعالیت بپردازند.

اثرات نامطلوب خواب نامنظم بر روی پوست

تاثیرات خواب نامنظم روی پوست / عوارض خواب نامنظم

زمان خواب شبانه حتی تاثیر زیادی در حفظ سلامتی و شادابی پوست دارد، در مواردی که زمان شروع خواب شبانه ۲ یا ۳ ساعت تغییر کند حتی اگر مدت زمان خواب کافی باشد، سلامت پوست تضمین نمی‌شود.

افرادی که از ساعت ۳ نیمه شب تا ۱۱ صبح یا ۸ شب تا ۴ صبح می‌خوابند یعنی شب‌ها دیرتر یا زودتر از ۱۱ شب خوابیده و صبح‌ها نیز ساعت ۷ صبح بیدار نمی‌شوند، دچار افتادگی و پیری زودرس پوست می‌شوند.

خوابیدن در ساعت ۱۱شب تا ۶ یا ۷ صبح، بهترین زمان برای حفظ شادابی پوست است.

خواب نامنظم و سرطان

کسانی که خواب آنها نامنظم است بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به انواع سرطان نظیر سرطان سینه و سرطان روده بزرگ قرار دارند.

محققان می‌گویند کاهش هورمون ملاتونین که دارای خواص آنتی اکسیدانی است در این افراد، خطر ابتلای آنها را بالا می برد.

خواب نامنظم و پایین آمدن آستانه درد

نداشتن خواب عمیق و منظم ، آستانه درد را پایین می‌آورد.

بدن حدود ساعت ۴ صبح مولکول‌های ضد التهاب آزاد می‌کند و این مولکول باعث تسکین درد می‌شود و در صورتی که فرد دیر به خواب رفته باشد این مرحله آزادسازی را نخواهد داشت و در نتیجه درد بیشتری احساس می‌کند.

خواب نامنظم و بیماری های مزمن

افراد کم‌خواب بیشتر به بیماری‌های قلبی، سکته،‌ دیابت چاقی و اختلالات روانی مبتلا می‌شوند و این شرایط برای افراد پرخواب نیز صادق است‌.

به دلیل وجود این رابطه پزشکان باید در هنگام معاینه افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن بر سلامت خواب آنان نیز توجه داشته باشند و اهمیت خواب منظم در حفظ سلامتی را به بیماران خود یادآوری کنند.

تأثیرات منفی نامنظم بودن خواب کودک

تاثیرات نامطلوب خواب نامنظم برای کودکان / عوارض خواب نامنظم

خواب مناسب و کافی از جمله نیازمندی های انسان ها است و توصیه می شود که آنان بطور متوسط هشت ساعت در شبانه روز بخوابند.

به گفته دکتر حامد پورآرام :
خواب کودکان حداقل هشت ساعت و نوجوانان حداقل هفت ساعت در طول شبانه روز توصیه می شود و خوابیدن یک ساعت اضافه در طول روز به دلیل خستگی و یا جبران کمبود خواب، اشکال ندارد.

طول خواب در شبانه روز برای کودکان بیش از ۱۰ ساعت و برای نوجوانان بیش از ۹ ساعت نباید باشد. زیادی خواب هم به بدن آسیب می رساند و می تواند عامل چاقی در افراد باشد.

افراد ساعاتی را که در خواب هستند، فعالیت بدنی ندارند و انرژی ذخیره می کنند و این کار می تواند زمینه بروز چاقی را فراهم کند.

افرادی که شرایط خاص دارند باید با مشاوره متخصصان مدت خواب خود را تنظیم کنند تا مشکل جسمی برای آنان بوجود نیاید.

شب‌ها ناوقت خوابیدن به رشد مغز کودک آسیب می‌رساند.

رشد ذهنی مغز نوزاد خیلی انرژی می‌گیرد. مغز کودک می‌تواند تا پنجاه درصد از کل گلوکز خود را صرف این کار کند.

به‌همین دلیل است که آنها پس از شادی و بازی که به نوبه خود باعث رشد مغزشان است، به خواب عمیق می‌روند، زیرا ذهن‌شان هم مانند جسم‌شان خسته و بی‌انرژی است.

از آنجایی که مغز آنها با چنین میزان رشدی ایجاد می‌شود و از آنجایی که آنها بیش از نیمی از وقت خود را صرف خواب می‌کنند، چندان غیرمنتظره نیست که کیفیت خواب کودک بتواند بر رشد مغز تاثیر زیادی بگذارد.

اما این تاثیر چگونه است؟ خوب، تصور می‌شود که دیر خوابیدن کودک، می‌تواند بر رشد مناسب مناطق پسین مغز و ناحیه‌های میلین، قسمت‌هایی از مغز که چگونگی دریافت اطلاعات اطراف‌شان را کنترل می‌کنند، تاثیر منفی بگذارد.

در واقع، خاصیت اسفنجی آنها، در این شرایط کم‌تر می‌شود.

یک مطالعه طولانی مدت که به نام «هزاره سومی‌ها» شناخته می‌شود، یازده‌هزار نوزاد را که در انگلستان و در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ میلادی متولد شده بودند، رصد کرد.

محققان با مطالعه داده‌ها دریافتند کودکانی که پیش از سن سه سالگی کم‌تر از بقیه خواب منظم داشتند، تا سن هفت سالگی افت آموزشی محسوسی نسبت به هم‌سالان‌شان که روال منظم خواب را پشت سر گذاشته بودند، داشتند.

بعدها نشان داده شد که کم خوابی‌ها در خواندن، ریاضی و حتی آگاهی‌های میدانی نیز کارآیی کم‌تری دارند.

آماندا اسلکر استاد دانشگاه لندن که داده‌های هزاره سومی‌ها را مطالعه کرده است، این مشکل را این‌گونه توضیح داده و به این شکل بیان می‌کند:
«اگر یک کودک در سن کودکی دارای خواب نامنظم باشد، نمی‌تواند اطلاعات دریافتی از محیط اطراف خود را درست تحلیل و پردازش کند و زمانی که آنها بزرگ‌تر می‌شوند، مجبور به انجام مشاغل سخت‌تر بوده و در یک مسیر سخت‌تر قرار می‌گیرند.»

یافته‌های مطالعات موسوم به هزاره سومی‌ها بعدها توسط یک مطالعه مشابه در کانادا که توسط مجلهSleep منتشر شد، تایید شدند.

این تحقیق تأثیر منفی مشابهی بر توانایی خواندن و گویش در کودکان را نشان می‌دهد.

این گزارش هم‌چنین نشان داد که نوزادانی که کمتر از ۱۰ ساعت در شب خواب بودند احتمال بیشتری برای ایجاد اختلالات مرتبط با بیماری‌های ذهنی‌ای مانند ADHD داشتند.

بله، درست است! پس مشکل ناوقت یا دیر خوابیدن کودک را باید جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید :

خواب عمیق و راه حل هایی برای عمیق خوابیدن

کم خوابی،ضررهای کم خوابی برای بدن را میدانید؟بلایای ناشی از کم …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا