دسته‌بندی نشده

۸ خاصیت شفابخش روغن مار + طرز تهیه

روغن مار کاربرد های زیادی دارد. با توجه به تاریخ بحث برانگیز و شهرت این روغن، تهیه ی روغن مار از یک منبع معتبر و ایمن مهم است تا اطمینان یابید که از یک روغن باکیفیت و بیخطر استفاده می کنید.

روغن مار چیست ؟

روغن مار همانطور که از نامش پیداست از مار تهیه می شود و یکی از گران قیمت ترین روغن های دنیاست.این روغن اگر به صورت کاملا اصولی و با درجه خلوص بسیار بالا تهیه شود می تواندخواص درمانی بی شماری داشته باشد . روغن مار از چربی مارماهی چینی به دست می آید اگرچه روغن های مار دیگری هم وجود دارند که از مار بوآ، مار دریا و گونه های دیگر به دست می آیند. چربی مارها را به یک روغن غلیظ پردازش و پالایش می کنند که دارای امگا 3 سطح بالایی به نام اکزواپنتائوئیک اسید(EPA) می باشد که به طور مستقیم مزایای بسیاری برای سلامت بشر دارد.

اصطلاح روغن مار قرن ها برای تعریف درمان های جعلی پزشکی به کار می رفت. در گذشته این اصطلاح ممکن بود دقیق باشد اما اکنون به نظر می رسد که اگر از یک محصول قانونی و روغنی که واقعا از مارها حاصل شده باشد استفاده کنید، روغن مار تاثیرات شگرفی بر سلامت شما خواهد داشت. محتوای اسید چرب در روغن مار واقعی می تواند به طور موضعی برای درمان برخی بیماری ها استفاده شود .

روغن مار برای چی خوبه ؟

افرادی که از درد های مفصلی و تورم مفصل، التهاب موضعی، سیستم ایمنی ضعیف، مشکلات قلبی عروقی، جنون، مشکلات روانشناختی، اضطراب، افسردگی، شوره سر، کم پشتی مو و دردهای مزمن رنج می برند، از روغن مار استفاده می کنند.

کاهش التهاب

به طور سنتی، روغن مار به عنوان دارویی موضعی برای شرایط التهابی همچون درد مفصلی ، آرتروز، نقرس، درد عضلانی و … مورد استفاده قرار می گرفته است. مطالعات نشان می دهد که اسیدهای چرم امگا3 موجود در روغن مار می تواند باعث بهبودی التهاب شدید در مفاصل و قسمتهای مختلف بدن بشود.

کاهش درد با روغن مار

روغن مار علاوه بر از بین بردن التهاب همچنین دارای خواص ضد درد است که موجب می شود که درمانی محبوب برای پس از جراحت یا جراحی و یا در طول بیماری های مزمن با دردهای مداوم و دائمی باشد. علاوه بر این در استفاده موضعی، این روغن می تواند به بهبود زخم و آسیب های دردناک کمک کند.

روغن مار برای قلب

روغن مار
روغن مار

بر خلاف باور عمومی مردم، همه چربی ها برای شما مضر نیست، همانگونه که اسید چرب امگا 3 موجود در روغن مار یا ایکوزاپنتانوئیک اسید مضر نیست. این چربی های غیر اشباع با سطوح پایین فشار خون مرتبط است که می تواند فشار بر سیستم قلبی عروقی را کاهش دهد و باعث کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته شود.

فواید روغن مار برای سلامت پوست و مو

روغن مار برای پوست

وقتی صحبت از مراقبت از پوست است، استفاده از روغن مار یکی از موثرترین روش هاست زیرا می تواند پوست را به شیوه های مختلف مرطوب نگه داردو از پوست محافظت نماید. اگر پوستتان لکه دار، خشک ، ملتهب و یا به علت عفونت تحریک شده است، مقدار کمی از این روغن ، معمولا در ترکیب با روغن های دیگر، می تواند باعث تسکین التهاب شود و پوستتان را سالم و جوان تر کند.

روغن مار برای مو

اگر چه تحقیقات محدودی در مورد این اثر انجام شده است، استفاده سنتی از روغن مکار به صورت ماساژ دادن پوست سر با مقدار کمی از آن موجب جلوگیری از ریزش مو می شود. اعتقاد بر این است که اسیدهای چرب امگا 3 و سایر ترکیبات فعال این روغن می توانند پوست را تقویت نمایند و سلامت پیاز های مو را بهبود ببخشند و بنابراین برای جلوگیری از ریزش زودرس مو مناسب است.

تقویت سیستم ایمنی

خواص روغن مار
مار

ترکیبات محافظ موجود در روغن مار به طور کلی به عنوان آنتی باکتریال یا ضد ویروس شناخته نمی شوند اما آنها به عنوان آنتی اکسیدان ها و مواد ضد التهابی عمل می کنند که می توانند باعث کاهش فشار بر سیستم ایمنی بد شوند، به این معنی که آنها می توانند همچون یک تقویت کننده برای سلامتی کلی بدن عمل کنند.

بهبود عملکرد روانشناختی

ذرات فعال در روغن مار ، اکزواپنتائوئیک اسید، به طورمستقیم با بهبود توانایی های عقلی و کاهش اختلالات نورژونیک و عصبی ارتباط دارد. این اختلالات شامل اسکیزوفرنی، افسردگی، زوال عقل و آلزامیر می شود. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است که با این حال نتایج اولیه بسیار دلگرم کننده بوده است.

بهبود خلق و خو

طبیعت ضد التهابی و آرامش بخش این روغن موجب تعادل هورمونی ، اضطراب و خلق و خو می شود . اظر شما بدون دلیل قانع کننده نگران یا عصبی باشید، مقدار کمی روغن مار را بر روی شقیقه هایتان بمالید یا آن را بر سینه خود بمالید و احساس خواهید کرد که خلق و خویتان بهتر شده است.

یک نمونه بطری روغن مار

روغن مار در ایران

به ندرت محصولاتی که در ایران با عنوان روغن مار ارائه می شوند می توانند روغن مار اصل و واقعی باشند، چراکه بطور مثال تهیه 100 گرم روغن مار با تهیه 100 گرم روغن کنجد بسیار متفاوت و پر دردسرتر است ، به همین سبب شما برای خرید مقدار 100 گرم روغن مار اصلی باید چندین ملیون هزینه کنید. مگر آنکه خودتان روغن مار را تهیه و استفاده کنید یا از نزدیک شاهد تهیه آن باشید !

روش تهیه و گرفتن روغن مار

بهترین روغن مار معمولا از مارهایی با جثه بزرگ تهیه می‌شود که در زیر پوست و انتهای دم آنها میزان روغن بیشتری وجود دارد. برای تهیه روغن مار، پس از کشتن و جدا کردن پوست حیوان با حرارت غیر مستقیم روغن را از گوشت و پوست استخراج می‌کنند، به این منظور در یک ظرف سفالین به میزان 2 کیلوگرم روغن کنجد بریزید و به آن 5 الی 10 مار سیاه متوسط اضافه کنید. درب ظرف را ببندید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا آرام بجوشد و گوشت مار متلاشی شود.

سپس ظرف را از روی حرارت برداشته و اجاز دهید تا سرد شود. بعد از سرد شدن، روغن را از صافی بگذرانید و در ظرف تیره و دور از تابش مستقیم نور نگهداری کنید.

عوارض روغن مار

چند عارضه جانبی مانند التهاب پوست ، واکنش های آلرژیک، به همریختن دستگاه گوارش برای روغن مار وجود دارد که عمدتا ناشی از مصرف نامناسب روغن و یا استفاده از روغن با کیفیت پایین است. علیرغم باور تاریخی “روغن مار” بسیاری از اشکال درست از روغن مار وجود دارد که می تواند به سلامتی کمک کند. اگر شما این روغن موثر باشد، باید در مورد ترکیبات خاص و منشا این روغن تحقیق کنید.

واکنش های آلرژیک- بعضی از افراد به روغن مار حساسیت دارند، و استفاده آن موجب ناراحتی معده، تهوع، استفراغ و گرفتگی آنها می شود. اگر با این واکنشها یا هرگونه واکنش آلرژیک دیگری از جمله تورم گلو یا لبها، تنگی نفس یا قفسه سینه مواجه شدید سریعا مصرف آنن را متوقف نمایید.

ترکیبات- فروش روغن مار معتبر یک کسب و کار موفق در نقاط مختلف جهان است که اغلب موجب تقلب در آن می شود که این ماده را بدون عیج ماده فعالی از مارهای واقعی تقلید می کنند. این مواد شیمیای یا ترکیبات اضافی ممکن است سبب بی اثر شدن روغن یا منجر به عوارض جانبی غیر قابل پیشبینی شود.

التهاب پوست- هنگام استفاده موضعی از این روغن قوی احتمال التهاب پوست، قرمزی ، خارش یا تورم وجود دارد ، قبل از استفاده از مقدار زیاد رو غن مار بر روی پوستتان، ابتدا چند قطره کم از آن را روی قسمتی از پوستتان قرار دهید و ببینید آیا پس از چند ساعت واکنش منفی دارد یا خیر.


امیدوارم از خواص روغن مار اطلاعات کافی پیدا کرده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همچنان همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا