دسته‌بندی نشده

۱۳ راهکار طلایی برای نظم دادن به اتاق کودکان

نظم دادن به اتاق کودک

بیشتر آدم‌ها مادرزادی مرتب و منظم به دنیا نمی‌آیند و باید آموزش نظم دادن به اتاق کودک و ترتیب را از کودکی شروع کرد. در فرآیند آموزش مرتب کردن اتاق به کودکان باید توجه کرد که لازم است این مهارت را با همکاری شما یاد بگیرند.

شاید به تنهایی مرتب کردن اتاق کودکان سریع‌تر انجام شود اما در این صورت کودک چیزی نمی‌آموزد. همچنین اگر کودکان مرتب کردن اتاق‌ شان را بیاموزند می‌توانند در بقیه اتاق‌های خانه هم کمک کنند و از مهم‌تر نظم را عملی در زندگی وارد کنند.

بچه ها عاشق انجام کارهای مختلف هستن و خیلی سریع از یه کار خسته میشن و به سراغ یه کار دیگه میرن، بنابراین شما نیاز به طراحی مناطق مختلف فعالیت در اتاق بازی دارید تا اونها رو سرگرم کنید.

ایجاد مناطق جداگانه برای هر فعالیت به بچه ها کمک میکنه تا هر چیزی رو که نیاز دارن به راحتی در دسترسشون باشه و پیدا کنن. از مهمترین و پراهمیت ترین فضاها ایجاد مکانی برای مطالعه، جایی مخصوص به نقاشی و طراحی و فضایی برای بازیه که برای هر کودکی ضروریه.

اما شما میتونین فضاهای بسیار متنوعی رو با توجه به نیازها و علاقه ی بچه ها براشون به وجود بیارین.

راههای مناسب برای نظم دادن به اتاق کودک

1. از کودکی شروع کنید

حتی کودکان نوپا هم می‌توانند یاد بگیرند که اسباب‌بازی‌ها را از وسط اتاق جمع کنند، آشغال‌ها را دور بریزند و ظاهر تخت‌خواب را کمی مرتب کنند. در صورت امتناع کودکان از همکاری هم می‌توانید با راهکارهایی مثل منع از بازی با پلی‌استیشن تا زمان مرتب کردن کودک را به نظم وادارید.

نظم دادن به اتاق کودک

2. هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست

اگر کودکان‌تان نوپا نیستند و تا به حال نظم را به آن‌ها یاد نداده‌اید مهم نیست. همیشه زمان برای آموزش وجود دارد و می‌توانید با داشتن عملکرد مناسب و مشارکت دادن آن‌ها در مرتب کردن آموزش‌های لازم را بدهید.

نظم دادن به اتاق کودک

3. از چک لیست استفاده کنید

کودکان بالای ده سال باید بتوانند بدون حضور و همکاری شما اتاق‌شان را مرتب کنند. برای کمک می‌توانید چک لیستی درست کنید تا از آن تبعیت کنند. مثلا ابتدا به کدام قسمت بپردازند و انتهای فرآیند چه کنند.

نظم دادن به اتاق کودک

4. مبلمان و وسایل کودکانه راهگشا هستند

یکی از راه‌هایی که فرآیند مرتب کردن را ساده می‌کند خرید وسایل کودکانه است. صندلی، میز تحریر، کمد یا هر وسیله دیگری اگر برای بزرگسال باشند شاید بتوان مدت طولانی‌تری از آن استفاده کرد اما حس تعلق به کودک نمی‌دهند و از طرفی ابعاد بزرگ آن‌ها کودک را حین نظافت خسته می‌کند.

نظم دادن به اتاق کودک

5. مرتب کردن تخت را اجباری کنید

تخت‌خواب نامرتب باعث می‌شود اتاق نامنظم‌تر به چشم بیاید و نظم برای فرزندتان کم‌اهمیت‌تر از قبل شود. به فرزندتان مرتب کردن تخت‌خواب را آموزش دهید اما فرآیند را پیچیده و سخت نکنید. در حد درآوردن بالش به حالت اول و کشیدن روتختی کافی است.

نظم دادن به اتاق کودک

9. کمدها و جعبه‌ها را در دسترس بگذارید

اگر جعبه‌ها و کشوها جایی قرار بگیرند که دست کودک به آن‌ها نرسد هیچ‌وقت نمی‌توانید انتظار نظم و ترتیب داشته باشید. اگر رخت‌آویز یا گیره بلندتر از قد کودک شما باشد او نمی‌تواند لباس‌هایش را آویزان کند و نهایتا این کار را فراموش می‌کند.

درمورد کشوها و جعبه‌ها بهترین کار اولویت‌بندی است. جعبه‌هایی که بیشتر مورد استفاده هستند بهتر است در دسترس باشند و جعبه‌هایی که درون آن‌ها وسایلی است که کودک شما هرازچندگاه با آن‌ها استفاده می‌کند را در قفسه‌های بالایی بگذارید.

نظم دادن به اتاق کودک

10. برای لباس‌های کودک زمان‌بندی تعیین کنید

بچه‌ها معمولا موقع انتخاب لباس همه‌چیز را امتحان می‌کنند و نتیجه کار به انتقال تمام کمد روی زمین منتهی می‌شود. یکی از راهکارهای نظم دادن به اتاق کودک کمک کردن با تعیین برنامه زمان‌بندی برای لباس‌ها است.

اگر برای هرروز هفته لباسی مشخص باشد کودک از برنامه خاصی تبعیت می‌کند و تمام لباس‌ها را روی زمین نمی‌ریزد. در سنین بالاتر و برای حفظ استقلال هم می‌توان انتخاب لباس دلخواه را منوط به مرتب نگه داشتن لباس‌ها و جمع کردن لباس‌هایی کرد که انتخاب نشده‌اند.

نظم دادن به اتاق کودک

11. از فضای زیر تخت استفاده کنید

به دلیل کوچک‌تر شدن اتاق‌ها زیر بیشتر تخت‌های جدید کشویی تعبیه شده که بتوان بخشی از وسایل را بدون اینکه در دید باشند و خاکی شوند در آن گذاشت. داشتن کشو معایب و مزایای خود را دارد اما در صورت نداشتن کشو می‌توانید لوازم بزرگی که در کمد جای زیادی اشغال می‌کنند مثل توپ‌های فوتبال، بسکتبال و والیبال و راکت را زیر تخت بگذارید.

نظم دادن به اتاق کودک

12. با همراهی کودک اشیای قدیمی را دور بریزید

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تمیز و مرتب نگه داشتن و نظم دادن به اتاق کودک خلاص شدن از شر وسایل اضافی است. کودک را در این فرآیند با خود همراه کنید تا از کودکی بتواند تفاوت میان اشیای موردنیاز و اشیای اضافی را درک کند. ضمن اینکه این کار به کودک شما روحیه بخشش و نوع‌دوستی می‌دهد و با اهدای اسباب‌بازی‌های نو یاد می‌گیرد که می‌تواند کودک دیگری را خوشحال کند.

نظم دادن به اتاق کودک

13. انتهای کار عکس بگیرید

ابتدای کار که فرزندتان هنوز با مرتب کردن چندان آشنا نیست و ممکن است بعد از برداشتن تعدادی از لوازم فراموش کند جای هریک کجا بوده، عکس گرفتن راهکار بسیار خوبی است. بعد از نظم دادن به اتاق کودک از همه‌جا عکس بگیرید و عکس‌ها را روی در داخلی کمد یا پشت در اتاق بچسبانید تا اتاق شلوغ نشود. در این صورت فرزندتان می‌تواند با مراجعه به هر عکس جای لوازم را ببیند و آن را سرجای خودش قرار دهد

نکات مورد توجه :

  1. برای نظم دادن به اتاق کودک انواع ابزار هوشمندانه وجود دارد که خرجی ندارند اما استفاده از آن‌ها تاثیر فراوانی در نظم دادن به اتاق کودک دارد.
  2. چرخ دستی ترولی جزو مفیدترین انواع ابزار هوشمندانه است. از چرخ دستی ترولی می‌توان به عنوان جایی برای تعویض پوشک و نگه‌داری لباس استفاده کرد. پس از بزرگ شدن کودک و نبود نیاز به چرخ دستی ترولی در اتاق می‌توان چرخ‌دستی ترولی را به آشپزخانه منتقل کرد و از آن برای جابه‌جا کردن ظروف استفاده کرد.
  3. نگه‌دارنده کتاب جزو لوازم تزئینی است که این روزها بسیار مورد توجه است. بسیاری تصور می‌کنند نگه‌دارنده کتاب بیشتر خاصیت تزئینی دارد اما با نگه‌دارنده کتاب می‌توان به قفسه‌های کتاب نظم و ترتیب بخشید. ضمنا نگه‌دارنده کتاب مانع از پر کردن قفسه و دسترسی سخت کتاب برای کودک می‌شوند.

بیشتر بخوانید :

۱۰ ابزار هوشمندانه برای مرتب کردن اتاق کودکان

راهکارهای ایجاد نظم و انضباط در کودکان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا