دسته‌بندی نشده

۵ راه سفید نگه داشتن کامپوزیت دندان

می دانیم که روکش کامپوزیت نیز می‌تواند زیبایی دندان ها را بسیار افزایش داده و همچنین عیوب دندانی را هم تا جای ممکن برطرف سازد، حال مهم است که روکش و کامپوزیت به خوبی محافظت نمود چرا که اگر روکش کامپوزیتی دچار زردی و لک گردد نیاز به ترمیم و نصب مجدد روکش می باشد.

به همین سبب قصد داریم به چندین راه سفید نگه داشتن کامپوزیت اشاره کنیم چون یکی از ابهامات متقاضیان نصب روکش کامپوزیت ونیر این است که چگونه کامپوزیت ونیر را مثل روز اول سفید نگه داریم؟!

چگونه از زرد شدن کامپوزیت دندان جلوگیری کنیم؟

می‌دانیم که میزان هزینه نصب کامپوزیت ونیر نسبت به سایر روش های دندانپزشکی جهت سفید کردن دندان ها بسیار مقرون به صرفه می باشد لذا بدید جهت می توان برای مشاهده میزان هزینه کامپوزیت سال ۱۴۰۲ بر روی لینک کلیک نمود،..

چه بسا با وجود به صرفه بودن میزان هزینه روکش کامپوزیتی مهم است که از آن به خوبی مراقبت نموده و از زرد شدن و بروز لک بر دندان های کامپوزیتی جلوگیری کرد..

در ادامه نیز قصد داریم به توضیحات بیشتری درباره زردی کامپوزیت دندان بپردازیم.

5 راه جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان

چرا روکش کامپوزیتی زرد می شود؟

باید بیان دارین علل مختلفی می توانند سبب بروز زردی و لک بر روی دندان های کامپوزیتی شود که اکثر عوامل موثر در زردی کامپوزیت دندان نیز عدم مراقبت صحیح از روکش کامپوزیت ای توسط افراد می باشد…

1.عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از مهمترین دلایل زردی روکش کامپوزیتی نیز عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پس از نصب روکش می باشد.

بسیار مهم است که پس از نصب روکش کامپوزیتی به رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی داد لذا پس از مصرف هر وعده غذایی نیاز است که به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پرداخت.

به طور کل حائز اهمیت است که در طی روز چندین بار به بهداشت دهان و دندان رسیدگی شود..متاسفانه برخی افراد پس از نصب روکش و کامپوزیت ونیر تصور می کند که دیگر نیازی به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ندارد

چون به خودی خود دندان هایشان سفید و زیباست اما اگر به بهداشت و تمیزی دندان ها پس از نصب روکش کامپوزیت توجه نداشت این زیبایی به مرور کاهش یافته و جای سفیدی و برق زدن دندان ها را لکه ها و زردی فرا میگیرد..

پس توصیه می گردد حتماً بهداشت دهان و دندان را جدی گرفت.

2.عدم مراجعه به دندانپزشک متخصص و مجرب

بسیار مهم است که جهت نصب روکش کامپوزیت ونیر به دندانپزشکی مجرد و متخصص مراجعه نمود چراکه هرچه کیفیت مواد کامپوزیت و نصب روکش بالا تر و پیشرفته تر باشد میزان دوام و مقاومت روکش کامپوزیتی بیشتر می‌گردد و بالعکس..

اگر جهت نصب روکش کامپوزیت به دندان پزشکی کم تجربه مراجعه نمود نیاز است که دقت بیشتری جهت حفظ دوام ماندگاری این روکش به خرج داد چرا که ممکن است در مدت زمان کوتاهی زیبایی و سفیدی دندان های کامپوزیتی از بین رفته و نیاز به ترمیم مجدد باشد.

هرچه تجربه و تخصص دندانپزشک در نصب روکش کامپوزیتی بالاتر باشد خیال آدمی از بابت دوام و ماندگاری و همچنین کیفیت و مقاومت روکش کامپوزیتی جمع تر می باشد..

دندانپزشکی متخصص میزان هزینه بیشتری نسبت به سایر دندانپزشکان جهت نصب روکش کامپوزیت کسی دریافت می کند با این حال نصب روکش کامپوزیت توسط ایشان بسیار بهتر، مطمئن تر و به صرفه تر از نصب روکش توسط دندانپزشکی کم تجربه می باشد.

3.عدم معاینه دندان‌ها پیش از نصب روکش

مهم است که پیش از نصب روکش کامپوزیتی سلامت دندان ها بررسی گردد چرا که اگر دندان ها از سلامت کافی برخوردار نباشند پس از نصب روکش کامپوزیت ونیر سلامت دندان ها به خطر می افتد و حتی دندان ها زردی بیشتری پیدا می کنند.

فرضا:

یکی از مواردی که پیش از نصب روکش به هنگام معاینه دندان‌ها بررسی می‌شود، عدم پوسیدگی دندان ها است..

چه بسا اگر دندان ها دچار پوسیدگی باشند و با این وجود روکش کامپوزیتی بر روی دندانها نصب گردد به مرور در مدت زمان کوتاهی پوسیدگی دندان ها بیشتر شده و تبدیل به عفونت می گردد و باعث بروز بوی نامطبوع دهان و درد دندان ها و بد رنگی آن ها می شود به همین سبب نیاز می گردد که روکش کامپوزیتی ترمیم می شود.

از دیگر موارد مورد بررسی پیش از نصب روکش کامپوزیت ونیر عبارتند از:

جرم دندان ها

مهم است که پیش از نصب روکش کامپوزیت در صورت نیاز به جرم گیری دندان ها پرداخت چرا که اگر بر روی دندانها جرم وجود داشته باشد پس از نصب روکش کامپوزیتی این جرم ها باعث پوسیدگی دندان ها می گردد و نیاز است که مجدد جهت درمان پوسیدگی دهان برداشته شده و ترمیم گردد.

مینای دندان

گاهی اوقات جهت نصب روکش کامپوزیت ونیر نیاز است که میزان کمی از سطح دندان ها تراشیده شود مهم است که متقاضی نصب دارای مینای دندان ضعیفی نباشد چرا که اگر مینای دندان ضعیف باشد نمی توان روکش کامپوزیتی را نصب نمود..

از مهمترین نشانه های مینای دندان ضعیف این است که فرد با وجود مسواک زدن در طی روز همچنان دندان های زردی دارد و همچنین مقاومت دندان هایش به حدی ضعیف بوده که دچار شکستگی می‌شوند..بنابراین اگر با این وجود روکش کامپوزیتی نصب گردد علاوه بر احتمال آسیب به دندان ها، میزان احتمال زردی روکش دندان ها افزایش می یابد.

مهم است که مینای دندان ضعیف نبوده تا بتوان آن را نمود.. با این وجود توصیه می گردد در صورت داشتن مینای دندان ضعیف پیش از نصب روکش کامپوزیت با دندان پزشک متخصص مشورت گردد.

دندان قروچه

منظور از دندان قروچه این است که فرد عادت دارد دندانهای خود را به یکدیگر می ساید و ساییدگی دندان هایش مکرر به طور ناخودآگاه تکرار می گردد‌‌..

مهم است که دندان قروچه درمان گردد و سپس به نصب روکش کامپوزیتی پرداخته شود چرا که با ساییدگی دندان ها روکش کامپوزیتی ساییده شده و ممکن است سلامت دندان‌ها به خطر بیفتد و جهت اصلاح ساییدگی نیازمند به ترمیم کامپوزیت بود.

میزان وضعیت دندان ها

گاهی اوقات افراد علاوه بر سفید شدن دندان های شان جهت برطرف نمودن عیوب دندانی خود تصمیم به روکش کامپوزیتی میگیرند با این وجود مهم است که دندانپزشک متخصص به معاینه و بررسی وضعیت دندان ها بپردازد تا از آسیب و زردی دندان ها در آینده جلوگیری کند..

چرا که گاهی میزان عیوب دندانی به حدی بالا است که با کامپوزیت کردن دندان ها این عیوب برطرف نمی‌شود مثلاً نیاز است که فرد یا از ارتودنسی استفاده نموده یا بهترین راهکار جهت برطرف نمودن عیوب دندانی و زردی دندان ها نیز لمینت سرامیکی باشد.

از جمله عیوبی که میتوان با کامپوزیت ونیر آنها را برطرف نمود عبارتند از:

  • فاصله بین دندان ها
  • یکدست نبودن دندان ها
  • کوتاه و بلند بودن دندان
  • برجستگی و بیرون زدگی دندان ها
  • لبخند لثه ای

و..

اگر این عیوب به حدی باشند که بتوان با کامپوزیت آنها را رفع نمود بهترین گزینه نصب روکش کامپوزیتی می باشد ولیکن اگر بیش از حد باشند مناسب ترین راهکار از جانب متخصص ارائه می گردد.

4.تغذیه نامناسب

تغذیه پس از نصب روکش کامپوزیتی بسیار مهم است مثلاً پس از نصب روکش کامپوزیت ونیر نیاز است که میزان مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی و گازدار مثل نوشابه و یا نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه کنترل گردد و تا حد ممکن کاهش یابد..

زمانی که فرد این مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی را مصرف کند و بلافاصله پس از مصرف دندان هایش را مسواک نزند به مرور لک و زردی روکش کامپوزیت ای را درگیر میکند همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکلی نیز بسیار می توانند بر کاهش دوام روکش کامپوزیتی و بروز لک بر روی آن تاثیرگذار باشد..

اگر افراد نوشیدنی های الکلی مصرف میکنند توصیه می گردد حتماً با دندانپزشک متخصص در این باره صحبت نمایند تا میزان بروز مشکلات احتمالی کاهش یابد‌.

5.سوء مصرف مواد مخدر

مهم است که اشخاص پس از نصب روکش کامپوزیت ونیر تا جای ممکن از استعمال دخانیات مثل مصرف سیگار و قلیان و و همچنین مصرف مواد مخدر دوری کنند چرا که سوء مصرف مواد مخدر و استعمال دخانیات علاوه بر کاهش دوام و مقاومت روکش کامپوزیتی سبب می گردد که سلامت دندان ها به خطر بیفتد و همچنین دندان های کامپوزیتی زرد شوند..

با رعایت این نکات و چندین راه سفید نگه داشتن کامپوزیت که ارائه گردید، می توان زیبایی روکش کامپوزیتی را افزایش داده و همچنین طول دوام آن را حفظ نمود.

و..

5 راه جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان

چگونه دوام کامپوزیت ونیر را حفظ کنیم؟

در راستای اشاره به چندین راه جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان نیاز است و یا نداریم اگر افراد علاوه بر زرد نشدن روکش کامپوزیت ای به حفظ ماندگاری و مقاومت آن هم اهمیت می دهند مهم است که در بازه های زمانی مختلف با تاکید بر تشخیص دندانپزشک به ایشان مراجعه نموده و روکش کامپوزیتی بررسی شود‌‌.‌..

در این زمان ممکن است افراد جهت حفظ دوام و جلوگیری از زرد شدن روکش کامپوزیت ایشان از توصیه‌هایی اصولی از جانب دندانپزشک متخصص بهره مند گردند به همین سبب نیاز است که افراد حتماً در این بازه های زمانی معین به دندانپزشک خود مراجعه کنند و این جلسه را نادیده نگیرند.

بدین جهت افراد می توانند از بابت سلامت و حفظ سفیدی و دوام روکش کامپوزیتی شان خاطر جمع باشند.بنابراین اگر بخواهیم راه های جلوگیری از زرد شدن کامپوزیت دندان را به طور خلاصه بیان داریم باید به موارد ذیل اشاره نماییم که نیاز است حتما به آن ها توجه گردد.

راه های جلوگیری از زردی روکش کامپوزیتی

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عدم مصرف نوشیدنی های الکلی
  • عدم استعمال دخانیات و سوء مصرف مواد مخدر
  • کاهش میزان مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی رنگی
  • مراجعه به دکتر دندانپزشک در بازه های زمانی معین
  • و..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا