دسته‌بندی نشده

ضرورت انجام پالیش دندان پس از کامپوزیت چقدر است؟

پالیش کامپوزیت (پولیش کامپوزیت) چیست و هزینه آن چقدر است؟

پالیش کامپوزیت صاف و براق کردن مینای دندان استفاده می شود. افرادی که دندان های خود را کامپوزیت کرده اند. بایستی در نگهداری و مراقبت از آن وسواس خاصی را به خرج بدهند. با رعایت نکردن مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان، فرد مجبور به قبول هزینه پالیش کامپوزیت (هزینه پولیش کامپوزیت) خواهد شد.
پالیش (پولیش) همان جرمگیری دندان می باشد که با انجام آن به صورت دوره ای جرم دندان از بین رفته و حفاظت دندان را تضمین می کند.

ابزارهای مورد استفاده برای پالیش کامپوزیت

برای انجام پولیش ونیرهای کامپوزیت ابتدا از یک سیستم پولیشینگ مبنی بر دیسک جهت ترمیم کمک گرفته که بسیار مقرون به صرفه و آسان است. اما ابزارهای مورد استفاده شامل موارد زیر است:

تیغ کارباید (carbide burs) کانتورینگ: برای انجام کانتورینگ و فینیشینگ کامپوزیت دندان از انواع تیغ های کارباید استفاده می شود.این تیغ دارای یک تیغه با فلوا 8 تا 30 بوده که برای حاشیه لثه کاربرد دارد. قسمت هایی از لثه که دارای بافت نرم می باشند بایستی از تیغ کارباید استفاده شود.

پالیش کامپوزیت

الماس های فینیشینگ: بعد از انجام کامپوزیت دندان باید کانتورینگ را انجام داد به همین دلیل از الماس های فینیشینگ کمک گرفته شود. این الماس ها در اندازه و شکل های مختلف و با مواد ساینده متفاوت طراحی شده اند. اندازه معمول مواد ساینده در اندازه های 8 تا 50 میکرون می باشد. روش کار به این صورت می باشد که از این الماسها باید با اسپری آب و سرعت کمتر از 50000 دور در دقیقه جهت پالیش کامپوزیت دندان استفاده شود.

سنگ های فینیشینگ: برای حداکثر سایش پس از کامپوزیت نیاز به سنگ های فینیشینگ می باشد.

پونیت ها، سری های لاستیکی و چرخ ها: به طور معمول از این ابزار در پولیشینگ استفاده می کنند اما در برخی موارد برای انجام کانتورینگ نیز از آن کمک گرفته می شود. پوینت ها در انواع اندازه ها، شکل ها و تیغ ها وجود دارد. جنس این ابزار جهت ساینده ها از کاربید سیلیکون، اکسید آلومینیوم یا حتی الماس انتخاب می شود.

خمیرها: خمیر پولیشینگ کامپوزیت اکثر مواقع از اکسید آلومینیوم و الماس ساخته شده و هر دو خمیر با تیغ های مختلف وجود دارد. این خمیرها را با کمک نمد یا برس های مخصوص برای پولیش دندان بعد از کامپوزیت به کار می برند.

دیسک ها و نوارها: با کمک دیسک ها می توان ناصافی، کانتورینگ، فینیشینگ و پولیشینگ را مرتفع ساخت.

ضرورت پولیش دندان پس از کامپوزیت

از راههای ایجاد سطح صاف و بسیار براق جهت زیبایی و سلامت دهان و دندان پس از کامپوزیت، پالیش کامپوزیت (پولیش کامپوزیت) است. پالیش کامپوزیت بایستی به طور روتین وار انجام شود تا مشکلات کامپوزیت دندان همانند سوزش لثه، سایش بیشتر، پوسیدگی مکرر، تجمع پلاک و نقص های کامپوزیت به وجود نیاید.
فراموش نکنید کانتورینگ، پولیشینگ، فینیشینگ یا عملیات اتمام ترمیم دندان از مهمترین مراحل کاشت ونیر دندان بوده که در افزایش طول عمر کامپوزیت دندان تاثیر مستقیم دارد. از این رو برای انجام فینیشینگ و پالیش دندان پس از کامپوزیت دندان از تکنولوژی های پیشرفته استفاده شود.
فراموش نکنید که برای انجام پالیش کامپوزیت حتما دندانپزشکی در کرج از تخصص لازم برخوردار باشد و سلامتی دهان و دندان را به خطر نیاندازد. موفقیت کامپوزیت دندان جهت زیبایی و طول عمر طولانی به کیفیت بالای پولیشینیگ و فینیشینگ بستگی دارد.

فواید پولیش دندان

مراحل پالیش کامپوزیت دندان

پالیش کامپوزیت دندان در کرج پس از چسباندن خمیر کامپوزیت بر روی دندان به دو صورت تک مرحله ای و یا چند مرحله ای انجام می شود. در پالیش تک مرحله ای از پالیشرهای الماس استفاده شده و مدت زمان لازم جهت انجام کامپوزیت دندان به حداقل می رسد.در پالیش دندان چند مرحله ای تمام روند کانتورینگ، فینیشینگ، پولیشینگ به صورت جداگانه و با ابزارهای مخصوص به خود انجام می شود. این را در نظر بگیرید که پالیش کامپوزیت دندان چند مرحله نسبت به تک مرحله ای زیبایی و ماندگاری بیشتری را برای فرد دارد.نتایج پالیش کامپوزیت زمانی ناپایدار خواهد شد که در طول انجام مراحل آن از ابزارهای چرخشی مکرر استفاده شود.

هزینه پالیش کامپوزیت

به جرات می توان گفت که هزینه کامپوزیت دندان علی الخصوص پالیش نسبت به هزینه خدمات دندانپزشکی دیگر بسیار کمتر می باشد. هزینه عصب کشی، هزینه جراحی لثه با لیزر، هزینه کامپوزیت دندان، هزینه لمینت دندان و دیگر خدمات بدون بیمه قطعا هزینه زیادی را برای شخص دربرخواهد داشت.
در مقابل هزینه کم پولیش کامپوزیت ونیر سرامیکی ، شما دارای دندان های صاف، درخشان و زیبا خواهید شد. همین هزینه اندک جزو مزایای پالیش کامپوزیت شده است. اما با این وجود هزینه پالیش به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله مطب، تخصص دندانپزشک و مواد مورد استفاده.
به صورت کلی هزینه مربوط به پالیش دندان برای هر فک تقریبا در حدود 250 هزار تومان است که البته امکان افزایش و یا کاهش این هزینه در شرایط مختلف وجود دارد.

به عنوان مثال: مسائلی به شرح زیر می توانند در هزینه پالیش کامپوزیت دندان تاثیر گذار باشند:
یکی از مسائل تاثیر گذار در هزینه پالیش کامپوزیت، کلینیک های دندانپزشکی هستند که این کلینیک ها بر اساس خدمات و تجهیزات و متدهایی که برای درمان بیماران استفاده می کنند، هزینه متفاوتی را از بیمار دریافت می نمایند.

شهر و استانی که در آن برای انجام امور دندانپزشکی اقدام می کنید، در هزینه تاثیر گذار است و معمولا هزینه پالیش دندان و یا سایر خدمات دندانپزشکی در شهر های بزرگ تر بیشتر است. به عنوان مثال: هزینه ای که برای پالیش دندان در شهر تهران باید پرداخت شود، معمولا از هزینه ای که برای پالیش دندان در شهر زاهدان پرداخت می شود، بیشتر می باشد.لازم به ذکر است که علاوه بر شهر و استان، موقعیت جغرافیایی نیز در هزینه پالیش کامپوزیت تاثیر می گذارد و در صورتی که برای انجام پالیش دندان در مناطق ثروتمند نشین اقدام کنید، هزینه بیشتری را باید بپردازید.

پولیش دندان بعد از کامپوزیت

تخصص دندانپزشک

هر دندانپزشک از تخصص و مهارت مختص به خود برخوردار است و از این رو دندانپزشکان دارای میزان مهارت و تجربه متفاوتی هستند. از این رو دستمزد برخی از دندانپزشکان با مهارت و با تجربه از سایر دندانپزشکان بیشتر است که مراجعه به آنها برای انجام پالیش کامپوزیت شما را متحمل پرداخت هزینه بیشتری می کند اما در مقابل نتیجه موفقیت آمیز تری از پالیش دندان دریافت خواهید کرد.

حتماً بخوانید:

استفاده از بیمه

از زمانی که امکان استفاده از بیمه برای خدمات دندانپزشکی در کشور محیا شده است، با استفاده از انواع بیمه درمانی می توان هزینه های مربوط به دندانپزشکی مانند: هزینه پالیش دندان را کاهش داد که میزان کاهش هزینه توسط بیمه، بستگی به نوع بیمه ای دارد که شما استفاده می کنید.

استفاده از کارت تخفیف

اشخاصی که فاقد بیمه درمانی هستند، می توانند از کارت تخفیف برای دریافت تخفیف استفاده کنند که این کارت های تخفیف توسط برخی از شرکت ها به کارمندان انها اهدا می شود و یا می توان آنها را از شرکت های ارائه دهنده کارت تخفیف خریداری کرد.با دریافت کارت تخفیف می توان از میزان 20 الی 90 درصد تخفیف در امور مختلف دریافت کرد.

مراقبت پس از کامپوزیت

اهمیت مراقبت های کامپوزیت دندان تا حدی بوده که عدم مراقبت صحیح آن باعث تغییر رنگ و حتی لب پریدگی آن می شود. از این رو رعایت کردن نکات زیر می تواند طول عمر کامپوزیت را بالا برده و همچنین هزینه های مازاد بعدی را را به حد زیادی پایین بیاورد.

  • اجتناب از جویدن خوراکی های سفت مانند آجیل، پسته، فندوق و …
  • استفاده از مسواک نرم و مناسب جهت پیشگیری از تغییر رنگ و خراشیدگی
  • عدم استفاده از مواد غذایی رنگی مانند قهوه و سیگار بعد از کامپوزیت دندان
  • جرمگیری دوره ای دندان ها جهت جلوگیری از تجمع رسوبات و رنگ ها در اطراف پلاک های دندان
  • ترک عادت به دندان قروچه کردن

ویژگی های خمیر پالیش کامپوزیت

از خمیرهای پالیش کامپوزیت جهت بازسازی سمان استفاده می شود. علاوه براین دارای ویژگی های زیر است:

  • هندلینگ ساده
  • ویسکوزیته ی متوسط
  • قابل استفاده برای پالیش پرسلن، انامل، رزین و دیگر مواد ترمیمی
  • ایجاد سطحی صاف و شفاف

خمیر پالیش کامپوزیت دندان در خصوص موارد زیر استفاده می شود:

  • چاله ها و سیلانت های فشرده
  • پرکنهای مستقیم پرکننده
  • پرکردن کلاس VوIII
  • تعمیرات نقص مینای دندان
  • ترمیم دندانهای اولیه
  • کلاژهای دندانی
  • تعمیر کامپوزیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا