دسته‌بندی نشده

۳ حقیقت شگفت‌انگیز در مورد جراحی مغز

جراحی مغز جزو عمل‌های پیچیده و تا حدی پر ریسک در جهان به شمار می‌رود، تا حدی که برخی این کار را سخت‌تر از ساخت موشک برای پرتاب انسان به ماه در نظر می‌گیرند. اما در کنار سختی و پیچیدگی این کار، یکسری حقایق جذاب و کمتر گفته شده هم در این عمل وجود دارد. بنابراین در این مقاله 3 حقیقت شگفت‌انگیز در مورد جراحی مغز را بررسی می‌کنیم که مطمئنا تا به حال در مورد آن‌ها چیزی نشنیده‌اید.

۳ حقیقت شگفت‌انگیز در مورد جراحی مغز

در عمل جراحی مغز، بیمار بیدار جراحی می‌شود!

بله درست خوانده‌اید، در طول عمل جراحی مغز، جراح مغز و اعصاب مجبور است که بیمار را بدون بی‌هوشی جراحی کند، به ویژه در مواردی که بیماری فرد با مسائل مربوط به زبان در اتباط است. در چنین حالتی جراح از فرد بیمار می‌خواهد که لیوانی را بردارد، حرف بزند یا حتی سازی که می‌تواند بنوازد، را در اتاق عمل بنوازد. بنابراین بعید نیست، که گاهی از اتاق جراحی مغز و اعصاب صدای ویلون بشنوید. البته از آنجایی که بافت مغز گیرنده‌ی درد ندارد، بیمار از درد فریاد نخواهد زد.

در قدیم برای نگهداری از بخشی از جمجمه از شکم بیمار استفاده می‌کردند!

گاهی ممکن است در زمان جراحی، بیمار با ورم زیادی در مغز مواجه شود، در چنین حالتی جراح بخشی از جمجه را برش می‌دهد تا فضا برای مغز شود. در نهایت اگر جراح بخواهد آن بخش از جمجمه را پس از مدتی دوباره به جای اولیه‌اش برگردانند، نیاز است که استخوان در محیطی کاملا استریل نگهداری شود. زمانیکه دستگاه‌های استریل پیشرفته‌ای وجود نداشت، جراحان مغز و اعصاب، یک برش در شکم ایجاد می‌کردند و آن بخش از جمجمه را در آن قرار می‌دادند، چراکه بدن خود انسان استریل‌ترین مکان است.

۳ حقیقت شگفت‌انگیز در مورد جراحی مغز

با چاقوی گاما می‌توان بدون باز کردن جمجمه مغز را جراحی کرد.

جراحی با چاقوی گاما چیزی است که متخصصین مغز به آن رادیو جراحی استریوتاکتیک می‌گویند. با کمک این ابزار پرتوهای هدفمند تابشی‌ای روی بخش عمیقی از مغز متمرکز می‌شود. درواقع هرجایی که پرتودهی انجام شود، یک دوز درمانی از پرتو وجود دارد که می‌تواند به رفع مشکلاتی در حوزه‌ی برخی اختلالات عروقی ،تومورهای مغزی و برخی اختلالات عملکردی کمک کند.

۳ حقیقت شگفت‌انگیز در مورد جراحی مغز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا