دسته‌بندی نشده

۳۲ خاصیت اسرارآمیز گریپ فروت برای درمان بیماری های سخت

دلگرم | خواص و فواید گریپ فروت بسیار زیاد است و کمتر میوه ای میتواند با آن رقابت کند. یک لیوان آب گریپ فروت مخصوصا در هوای گرم تابستان میتواند علاوه بر اینکه حسابی حالتان را جا می آورد، فواید بسیار زیادی هم برای شما داشته باشد.

گریپ فروت با خواص بسیاری که دارد میتواند بسیاری از بیماری ها و مشکلات را درمان کند. در ادامه 32 خاصیت باورنکردنی گریپ فروت را برای شما آورده ایم.

گریپ فروت ، خواص گریپ فروت ، فواید گریپ فروت ، خواص درمانی گریپ فروت ، فواید دارویی گریپ فروت

1. سرشار از مواد معدنی و ویتامین

گریپ فروت دارای مواد معدنی همچون: تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، ویتامین ب6، فولات، کولین، ویتامین سی، ویتامین ای، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی میباشد.

میزان و نسبت این مواد معدنی با توجه به نوع گریپ فروت میتواند اندکی متفاوت باشد اما همه انواع این میوه دارای این ترکیبات هستند.

2. گریپ فروت کم کالری است.

گریپ فروت جزو کم کالری ترین میوه ها است و مصرف آن برای افرادی که رژیم غذایی خاصی داشته و یا قصد کاهش وزن دارند مشکلی ایجاد نمیکند.

3. سرشار از لیکوپن

لیکوپن ماده است که در گریپ فروت قرمز یافت میشود. (درحالیکه گریپ فروت سفید دارای این ماده نمیباشد)

این آنتی اکسیدان با تشکیل تومور و رادیکال های آزاد مبارزه میکند. رادیکال های آزاد عامل اصلی آسیب زدن به سلول ها و ایجاد سرطان میباشد.

4. کمک به کاهش وزن

4.1 کاهش اشتها

حتی یک تکه کوچک گریپ فروت بدلیل فیبر بسیاری که دارد میتواند احساس گرسنگی را از بین ببرد.

4.2 جایگزین خوب برای میوه های دیگر

حتما تاکنون شنیده اید که میگویند بسیاری از میوه ها چاق کننده هستند. همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم گریپ فروت کالری بسیاری کمی دارد و محدودیت در مصرف آن وجود ندارد!

4.3 هضم گریپ فروت باعث سوزاندن کالری زیادی میشود.

از دیگر خواص گریپ فروت این است که برای هضم شدن آن، بدن باید کالری زیادی بسوزاند.

گریپ فروت همچنین سطح انسولین را پایین میاورد و همین امر از ذخیره سازی چربی در بدن جلوگیری کرده و اشتها را نیز کاهش میدهد.

5. تقویت سیستم ایمنی بدن

احتمالا میدانید که ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار موثری دارد و میتواند بخوبی با عوامل بیماری زا مبارزه کند.

گریپ فروت دارای بیوفلاونوئید هایی است که باعث بهبود جریان خون و پایداری ویتامین سی در بدن میشود.

بیوفلاونوئید ها و ویتامین سی در واقع نوعی آنتی اکسیدان نیز میباشند که خواص بسیاری زیادی برای سلامت بدن همچون جلوگیری از پیری زودرس و پیشگیری از سرطان دارد.

6. مبارزه با دیابت

تحقیقات علمی نشان داده است که افرادی که ویتامین سی زیادی مصرف میکنند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمتر آن ها را تهدید میکند. گریپ فروت همچنین به تنظیم سطح قند خون بدن میپردازد. این میوه شگفت انگیز همچنین دارای شاخص گلوکز پایینی میباشد که همین امر مصرف آن را برای بیماران دیابتی مجاز میکند.

7. بهبود سیستم گوارش

فیبر موجود در گریپ فروت میتواند بسیاری از مشکلات گوارشی را از بین ببرد. فیبر غذایی مهم ترین فاکتور برای پیشگیری و درمان بیماری هایی همچون یبوست که ناشی از فقر فیبر غذایی در سیستم گوارشی است میباشد.

8. به پاکسازی سموم بدن کمک میکند.

بسیاری از افراد گمان میکنند که مرکبات باعث افزایش سطح اسیدی بودن بدن میشود اما این مسئله باوری اشتباه است. سیتریک اسید موجود در میوه هایی همچون گریپ فروت و پرتقال به افزایش سطح آلکالاین بدن کمک میکند. همین امر موجب خارج شدن سموم از بدن گشته و تعادل میزان اسیدی بودن بدن را برقرار میکند.

9. پاکسازی کلیه و جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه

هرچقدر عدد شاخص pH بدن کمتر باشد به این معنی است که محیط بدن اسیدی تر است. مقدار بیش از حد مجاز اسید در بدن میتواند بیماری های بسیار زیادی را بوجود آورد.

برخی از بیماری هایی که بر اثر اسیدی بودن بیش از حد بدن بوجود میاید عبارتند از:

مصرف مداوم آب گریپ فروت میتواند سطح اسیدی بودن بدن را متعادل سازد. متعادل بودن میزان اسید در بدن یکی از مهم ترین فاکتور های سلامتی است که باید به آن توجه زیادی داشته باشید.

10. سرشار از لیموویید ها

در موارد قبلی به بیوفلاونوئید ها اشاره کردیم اما گریپ فروت حاوی مواد مفید بسیار زیادی دیگر نیز میباشد. لیموویید ماده است که میتواند با تقویت برخی از آنزیم های سم زدای بدن از رشد تومور ها جلوگیری کند.

این آنزیم ها باعث شروع فرایندی در کبد میشوند که منجر به افزایش میزان محلول پذیری سموم در آب میگردد.

در آزمایشات مشخص شده است که لیموویید ها توانسته اند با انواع سلول های سرطانی همچون سلول های آلوده شده پوست، دهان، سینه و معده مبارزه کنند.

11. افزایش تولید کلاژن

ویتامین سی یکی از موارد ضروری در تشکیل کلاژن است. کلاژن پروتئینی است که به قوی و ارتجاعی ماندن پوست کمک میکند. کلاژن راز زیبایی پوست است.

کلاژن تنها در زیبایی پوست موثر نیست و میتواند انواع آسیب های پوستی را نیز به سرعت بهبود دهد.

12. پیشگیری از سرطان معده و ریه

محققان اعلام کرده اند که مصرف روزانه 6 اونس آب گریپ فروت میتواند خطر ابتلا به سرطان ریه به اندازه قابل ملاحظه ای کاهش دهند. گریپ فروت تاثیر بسزایی در جلوگیری از انواع سرطان ها بخصوص سرطان ریه و معده دارد. شما با استفاده از این میوه خوشمزه میتوانید سلامت خود را تضمین کنید.

13. کاهش سطح کلسترول بد

افزایش کلسترول بد چیزی است که در افراد بالای 30 سال به وفور مشاهده میشود. گریپ فروت دارای مقادیر زیادی پستین است. پستین نوعی فیبر محلول در آب است که از تصلب شرایین جلوگیری کرده و مانع مسدود شدن رگ های خونی در اثر کلسترول بالا میشود.

14. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

کاهش سطح کلسترول بد بدن میتواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به اندازه قابل ملاحظه ای کاهش دهد. همچنین مقادیر بالای ویتامین سی موجود در گریپ فروت نیز میتواند خطر انواع بیماری های قلبی عروقی همچون حملات قلبی و سکته را کم کند.

15. بهبود مشکلات تنفسی

گریپ فروت در سلامتی ریه ها بسیار موثر است و برای افرادی که دارای مشکلات تنفسی همچون آسم هستند بسیار مفید است. ویتامین سی محتوی گریپ فروت نیز میتواند با آلرژی و علائم آن مبارزه کند.

16. مناسب برای دوران بارداری

گریپ فروت دارای موادی است که در دوران بارداری مصرف آن به مادران توصیه شده است. موادی همچون ویتامین سی، فولات و بیوتین. با مصرف گریپ فروت در این دوران میتوان بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز مادر و کودک را تامین کرد. (البته مصرف میوه نمیتواند جایگزین مکمل هایی که پزشک توصیه میکند باشد.)

17. کاهش فشار خون

برخی افراد ادعا کرده اند که حتی بوییدن رایحه گریپ فروت به آرامش آن ها کمک بسیاری کرده است. این امر بدلیل ریلکس شدن رگ های خونی بر اثر کاهش فشار خون است.

گریپ فروت با جلوگیری از رسوب کلسیم به رگ ها از افزایش فشار خون، استرس و دیگر بیماری های مرتبط جلوگیری میکند.

18. جلوگیری از دژنراسیون ماکولا

ویتامین سی موجود در گریپ فروت به سلامت بافت همبند در اطراف قرنیه کمک میکند. مصرف گریپ فروت میتواند ریسک ابتلا به بیماری هایی همچون آب مروارید و کوری که چشم های شما را تهدید میکند را کاهش دهد.

19. بازسازی دی ان ای

نایرینگینین یک فلاونوئید است که در گریپ فروت یافت میشود. این ماده به بازسازی سلول های سرطانی پروستات کمک بسیاری میکند.

سرطان پروستات دومین سرطانی است که بیشترین قربانی را گرفته. این سرطان معمولا تا زمانیکه به مراحل پیشرفته برسد قابل تشخیص نیست.

اولین واکنش بدن در برابر سلول های سرطانی بازسازی دی ان ای است و نایرینگینین با مهیا کردن دو نوع آنزیم لازم برای انجام این فرایند به بازسازی دی ان ای کمک میکند.

20. درمان آنفلونزا

گریپ فروت یک درمان خانگی فوق العاده در برابر بیماری آنفلونزا است چراکه همانطور که پیش تر اشاره شد مصرف این میتواند میزان اسیدی بودن بدن را کنترل کند. گریپ فروت بدلیل داشتن آنتی اکسیدان های بسیار قوی و همچنین ویتامین سی بسیاری که دارد با تقویت سیستم ایمنی با بسیاری از بیماری ها از جمله آنفلونزا مقابله میکند.

21. درمان مالاریا

گریپ فروت حاوی ماده است به نام کوینین. این ماده یکی از مهم ترین عوامل برای درمان مالاریا محسوب میشود. کوینین یک شبه قلیا است که برای مدت های طولانی از برای درمان بیماری هایی همچون لوپوس، مالاریا، آرتروز و انواع گرفتگی در پا ها استفاده شده است. کوینین بسیار کمیاب است و در میوه های بسیار اندکی یافت میشود.

22. درمان تب بالا

میوه و یا آب گریپ فروت میتواند به سرعت دمای بالای بدن و در نتیجه تب را کاهش دهد. مصرف آب گریپ فروت بخوبی میتواند از کم آبی بدن جلوگیری کرده و همچنین با رساندن ویتامین سی به بدن سیستم ایمنی را تقویت کرده و از شما در برابر انواع بیماری ها محافظت کند.

23. خستگی را کاهش میدهد.

گریپ فروت راهی عالی برای از بین بردن خستگی پس از یک روز کاری میباشد. مصرف آب گریپ فروت به سرعت میتواند انرژی شما را افزایش دهد. نوتکاتون یک ماده بسیار کمیاب در گریپ فروت است و یکی از عوامل بوی شگفت انگیز این میوه میباشد. نوتکاتون متابولیسم انرژی را در بدن افزایش میدهد و همین امر موجب افزایش انرژی، تسهیل کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت میشود.

24. کیفیت خواب را بهبود میدهد.

نوشیدن یک لیوان آب گریپ فروت قبل از خوابیدن میتواند به بهبود فرایند خواب و پیشگیری از بیخوابی کمک شایانی داشته باشد. این امر بدلیل وجود تریپتوفان در گریپ فروت است. تریپتوفان ماده شیمیایی است که پس از یک وعده غذای سنگین باعث احساس خواب آلودگی میشود. سطح بالای تریپتوفان موجود در گریپ فروت باعث میشود خوابی راحت و با آرامش داشته باشید.

25. کاهش نفخ شکم!

مصرف 10 تا 20 قطره آب گریپ فروت قبل از هر وعده غذایی میتواند به عنوان یک پروبیوتیک عمل کرده و با کمک آنزیم های هضم غذا و با خروج گاز های گوارشی از بدن میتواند با نفخ شکم و دل درد مبارزه کند.

26. بهبود اختلالات ادراری

گریپ فروت سرشار از پتاسیم و ویتامین سی میباشد و به همین دلیل یک درمان عالی برای مشکلات مربوط به ادرار کردن که ممکن است بدلیل وجود اختلالاتی در کبد، کلیه و یا قلب باشد بشمار میرود.

27. پاک کننده کبد

گریپ فروت به پاکسازی کبد کمک شایانی میکند. سلامت کبد در بهبود کلی بیماری های و مشکلات مزمن همچون افسردگی، گرفتگی عضلات و سردرد موثر است. با توجه به سبک زندگی که امروزه مردم دارند، محیط اطراف پر است از انواع و اقسام سموم مختلف و در چنین شرایطی سلامت کبد و افزایش توانایی آن در دفع سموم بدن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

28. جلوگیری از بیماری های دهانی

دانشمندان کشف کرده اند که مصرف روزانه 2 عدد گریپ فروت میتواند از بسیاری از بیماری های دهان و دندان جلوگیری کند. دلیل این امر آن است که با مصرف گریپ فروت از تشکیل رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری میشود.

اگر بیماری های دهان و دندان به موقع درمان نشوند میتواند به شرایط وخیم تر همچون انواع سرطان ها منجر بشود. از دیگر عوارض بیماری های دهان و دندان بوجود آمدن باکتری هایی است که میتواند به قلب آسیب جدی وارد کند.

29. افزایش سرعت بهبود زخم ها

ویتامین سی در تشکیل بافت ها و رگ های خونی جدید موثر است. یک عدد گریپ فروت میتواند بطور کامل نیاز روزانه بدن به ویتامین سی را برطرف کند. ویتامین سی سرعت بهبود زخم ها و بریدگی ها را افزایش میدهد.

جالب است بدانید پزشکان به بیمارانی که عمل جراحی دارند 500 میلی گرم ویتامین سی میدهند تا سرعت بهبود آن ها پس از عمل افزایش پیدا کند.

30. گریپ فروت ویتامین آ بیشتری نسبت به پرتقال دارد.

یک عدد گریپ فروت تقریبا 50 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین آ را تامین میکند. این موضوع درحالی است که یک عدد پرتقال تنها حدود 10 درصد از نیاز بدن به ویتامین آ را پوشش میدهد.

31. سلامت و زیبایی پوست

گریپ فروت بدلیل مقادیر زیادی ویتامین سی و ویتامین آ و همچنین آنتی اکسیدان هایی که دارد برای جوانسازی پوست بسیار مفید است. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد مصرف گریپ فروت تاثیر زیادی در تحریک تولید بیشتر کلاژن دارد.

پتاسیم موجود در گریپ فروت به کاهش خطوط پوست و لکه هایی که بر اثر بالا رفتن سن بجود میایند کمک شایانی دارد و از پوست در برابر اشعه UV نور خورشید محافظت میکند.

همچنین آمینو اسید های محتوی گریپ فروت نیز باعث تازگی و شاداب شدن پوست میشود.

32. سلامت و زیبایی مو

ویتامین سی برای رشد مو ها ضروری است. این ویتامین نقش بزرگی در محافظت از فولیکول های مو ایفا میکند. فولیکول های مو اغلب بدلیل شوره و یا خشکی پوست سر مسدود میشوند.

روغن هسته گریپ فروت میتواند با باکتری ها و عوامل بیماری زا موجود در پوست سر بخوبی مبارزه کند. این امر باعث بهبود شرایط برای فولیکول ها و رشد بهتر مو ها میشود.

از دیگر خواص گریپ فروت میتواند به افزایش جریان خون به جمجمه و ناحیه پوست سر اشاره کرد که همین تاثیر مثبت زیادی در سلامت مو ها دارد.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا