دسته‌بندی نشده

۱۷ عارضه جبران ناپذیر مصرف بیش از حد چای

عوارض چای

مردم در سراسر جهان چای را به طور روزانه مصرف می کنند. برخی چای پررنگ می نوشند و برخی کم رنگ؛ کافئین موجود در چای باعث آرامش عضلات و سیستم عصبی می شود.اما باید دانست که مصرف زیاد این نوشیدنی مضراتی دارد. مصرف روزانه چای، سموم بدن را افزایش می دهد. علت ریشه ای آن وجود آلومینیوم در برگ های بعضی از انواع چای است.

شکی نیست که چای خواص زیادی برای بدن دارد و آنتی اکسیدان موجود در آن برای سلامتی قلب مفید است.
اما عدم توجه به نحوه صحیح مصرف آن می‌تواند این نوشیدنی را به تهدیدی برای بدن تبدیل کند.
نوشیدن چای با دمای بالا احتمال سرطان مری را افزایش می‌دهد. این خطر برای افراد سیگاری و مصرف کنندگان مشروبات الکلی چندین برابر است.
هم چنین خوردن چای داغ در روند پاکسازی کلیه ها اختلال ایجاد می‌کند و در بلند مدت می‌تواند تهدیدی جدی برای سیستم گوارشی بدن باشد.
دمای بالای این نوشیدنی می‌تواند به دندان ها و بافت معده نیز آسیب برساند و فشار خون بالا و مشکلات قلبی را به دنبال داشته باشد.
برای دوری از این تهدیدها و بهره بردن از خواص این نوشیدنی توصیه می‌شود چای کم رنگ، حداکثر چهار مرتبه در روز، در استکان های کوچک و با دمای مناسب میل شود.

بیشتر بخوانید: چای سیاه حاوی چه میزان کالری است

اما با توجه به “طبع سرد و خشک” چای سیاه، مصرف هر روزه، مداوم و زیاد چای حتماً می‌تواند عوارض و ضایعات مختلفی را برای سلامتی به همراه داشته باشد به‌ویژه اینکه باید درنظر داشته باشیم مضراتی که برای چای سیاه برشمرده می‌شود در مورد چای خالص و بدون افزودنی‌های مختلف مرسوم است اما متاسفانه بخش عمده‌ای از چای سیاهی که هر روزه در کشورمان مصرف می‌شود، چای وارداتی است که تمام این چای‌ها، حاوی مقدار زیادی اسانس‌های شیمیایی، رنگ‌های غیر طبیعی افزودنی حتی مواد افزودنی غیرمجاز در مورد چای‌های قاچاق وارداتی به کشور هستند؛ پس مضرات و عوارض مصرف چای‌های سیاهی که اکثر ما ایرانی‌ها هر روز به نوشیدن آن عادت کرده‌ایم، بسیار‌بسیار گسترده‌تر از چای‌های ایرانی فاقد افزودنی و اسانس است.

عوارض مصرف چای

  1. عفونت و ایجاد زخم معده و اثنی عشر
  2. خار پاشنه پا در زنان
  3. کم‌خونی فقر آهن
  4. پروستاتیت مزمن در مردان
  5. ریزش موها
  6. خرابی دندانها
  7. “بهق” و لکهای قهوه‌ای روی صورت
  8. اگزما و خشکی پوست
  9. یبوست
  10. چین و چروک و ترکهای پوست پیشانی
  11. بواسیر یا هموریید

دیگر عوارض مصرف بیش از حد چای سیاه

12. مصرف بالای چای که حاوی آلومینیوم است، می تواند یکی از علت های بروز آلزایمر باشد.

13. مصرف زیاد چای، مانع از دفع فلوراید می شود. یکی از تاثیرات سوء افزایش فلوراید، افزایش شکستگی استخوان است. فلورین باعث ضعیف شدن استخوان می شود و در نتیجه احتمال شکستگی استخوان در فرد افزایش می یابد.

14. یکی دیگر از مضرات چای، بروز لکه های قهوه ای روی دندان و آسیب دیدگی لثه است.

15. اختلال در سیستم ادراری از دیگر مضرات مصرف زیاد چای است. در این شرایط مثانه سنگین می شود و فرد مرتب نیاز به تخلیه مثانه پیدا می کند.

16. یکی از مهم ترین عوارض جانبی این نوشیدنی، کندی در لخته شدن خون است.

17. خطر بروز سرطان مری با مصرف زیاد چای افزایش می یابد. کانالی که معده را به دهان ربط می دهد به تغییر ناگهانی دما حساس است.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا