دسته‌بندی نشده

۱۶ مزیت معجزه آسای دمنوش رازیانه

مجله دلگرم | دمنوش رازیانه یکی از شفابخش ترین دمنوش های گیاهی است. این دمنوش سرشار از مواد معدنی ضروری بدن بوده و فواید فراوانی برای سلامت جسمانی، زیبایی پوست و مو و همچنین لاغری و کاهش وزن دارد. در ادامه این مقاله با مهم ترین خواص دمنوش رازیانه آشنا خواهید شد.

فواید دارویی و درمان دمنوش رازیانه چیست؟

divider

سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن

رازیانه سوخت و ساز و متابولیسم بدن را تقویت و روند آن را تسریع می‌کند، در نتیجه کالری از طریق سلول‌ها سریع‌تر مصرف می‌شود و انرژی حاصل از آن به چربی سوزی کمک می‌کند.

کاهش اشتها

مصرف عرق و دمنوش رازیانه، گرسنگی را کاهش می‌دهد.

تصفیه خون

مصرف رازیانه باعث تصفیه خون شده و پاکسازی کبد شده و مانع از تراکم چربی اضافه در کبد می‌شود.

پاکسازی سموم

آب رازیانه به دفع سموم از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند.

مدر بودن

رازیانه خاصیت ادرارآوری دارد، در مواقعی که چاقی و اضافه وزن فرد، به آب میان بافتی او باز می‌گردد، مصرف رازیانه که گیاهی ادرارآور است، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

تولید ملاتونین

ملاتونین هورمون مسئول چرخه خواب است. یک خواب خوب بین ۶ تا ۹ ساعت است. خوردن آب رازیانه کمک می‌کند تا میزان ملاتونین تنظیم شود، البته این موضوع به معنای آن نیست که این مصرف رازیانه خواب‌آور است بلکه با مصرف آن در طی روز احساس می‌کنید که انرژی اضافه دارید اما هنگام شب راحت‌تر به خواب می‌روید.

غنی بودن از املاح و ویتامین‌ها

رازیانه منبع غنی از املاحی چون پتاسیم، منگنز و کلسیم و همچنین ویتامین‌های B و C است. ویتامین B-6 موجود در رازیانه سوخت و ساز بدن به ویژه کربوهیدرات‌های پیچیده و پروتئین را افزایش و باعث کاهش کالری می‌شود.

خواص دمنوش رازیانه برای لاغری

یکی از شایع ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند، اضافه وزن است. مصرف فست فود، کم تحرکی، پرخوری، ورزش نکردن و یا داشتن سبک زندگی ناسالم، باعث بروز این مشکل می شود. مصرف دمنوش رازیانه موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده، اشتها را تاحد زیادی کاهش داده و شما را سیر نگه می دارد. همچنین این دمنوش ادرارآور بوده و به این ترتیب، احتباس آب را از بین برده و موجب لاغری و کاهش وزن می گردد.

دمنوش رازیانه

سلامت پوست

این گیاه معجزه آسا، سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و خاصیت ضد عفونی کننده دارد. از این رو موجب کاهش چین و چروک پوست شده و از بروز جوش و آکنه جلوگیری می کند. همچنین خاصیت خنک کنندگی این دمنوش، باعث کاهش التهابات پوستی می گردد. کلسیم، آهن و سلنیوم موجود در دمنوش رازیانه باعث می شود تا پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

دمنوش رازیانه برای مو

خواص فراوان دمنوش رازیانه و مواد طبیعی موجود در آن باعث شده تا این گیاه برای درمان شوره سر، خارش کف سر، شکستگی و ریزش مو موثر باشد. همچنین موجب از بین رفتن موهای زائد نیز می گردد. برای گرفتن بهترین نتیجه می توانید دمنوش رازیانه را به برنامه غذایی روزانه تان اضافه کنید. همچنین می توانید آن را به صورت موضعی برروی موهایتان استفاده کنید. برای این منظور، پس از شست و شوی موها با شامپو و نرم کننده، موهایتان را با دمنوش رازیانه آبکشی کنید.

سلامت قلب

وجود مقادیر فراوان فیبر موجود در دمنوش رازیانه، باعث شده تا مصرف این دمنوش بتواند سطح کلسترول را در بدن کنترل کند. همچنین مصرف دمنوش رازیانه باعث حفظ سلامت قلب گشته و خطر ابتلا به سکته های قلبی و مغزی را تا حد چشمگیری کاهش می دهد. توصیه می شود تا مصرف این دمنوش را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

بهبود عملکرد مغز

مقدایر فراوان پتاسیم موجود در دمنوش رازیانه عملکرد مغز، فعالیت های عصبی و توانایی های مغز را بهبود می بخشد. همچنین مصرف مداوم این دمنوش حافظه و تمرکز را نیز افزایش می دهد. از این رو مصرف دمنوش رازیانه برای تمام افراد، خصوصا کودکان و خردسالان توصیه می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

رازیانه یک منبع غنی از ویتامین C می باشد. ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان نسبتا قوی است که با اثرات منفی رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از این رو، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد. به همین جهت مصرف روزانه یک لیوان از دمنوش رازیانه مقدار زیادی از نیاز بدن به ویتامین C را تامین کرده و به این ترتیب موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

تقویت بینایی

از دیگر خواص دمنوش رازیانه می توان به تقویت بینایی اشاره کرد. این دمنوش سرشاراز ویتامین C و فلاونوئیدهاست که تاثیر مستقیمی بر سلامت چشم، تقویت بینایی و درمان برخی از بیماری های چشمی دارد. همچنین خطر ابتلا به آب مروارید را تا حد زیادی کاهش می دهد.

خواص دمنوش رازیانه برای خانم ها

در ترکیب دمنوش رازیانه، مقادیر فراوانی استروژن یافت می شود. وجود این هورمون برای خانم های شیرده موجب افزایش شیر می گردد. همچنین به طور کلی موجب قطع قاعدگی و کاهش خون ریزی نیز شده و روند قاعدگی را منظم می کند. مصرف دمنوش رازیانه برای خانم هایی که در شرف یائسگی هستند نیز توصیه می شود؛ چراکه می تواند التهابات واژن و گرگرفتگی را کاهش دهد. علاوه بر این موارد، مصرف این دمنوش موجب درمان کیست تخمدان می گردد.

پیشگیری سرطان

دمنوش رازیانه سرشار از مواد مفیدی مثل فنول ها، آلکالوئیدها و فلاونوئیدهاست. همگی این مواد موجب جلوگیری از بروز سرطان می گردند. همچنین مصرف دمنوش رازیانه به افرادی که دچار سرطان سینه و یا سرطان کبد هستند نیز توصیه می شود.

بیشتر بخوانید:

خاصیت معجزه آسای دمنوش گل همیشه بهار + طرز تهیه این دمنوش

خواص دمنوش زیره سیاه برای کاهش وزن + طرز تهیه دمنوش زیره

خواص دارویی و درمانی گلپر و دمنوش گلپر + طرز تهیه دمنوش گلپر

۱۵ مورد از فواید دمنوش به لیمو و خواص دارویی و درمانی چای به لیمو

فواید بی نظیر و معجزه آسای دمنوش پونه

خواص معجزه آسا دمنوش علف لیمو


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا