دسته‌بندی نشده

۱۳راهکار فوق العاده برای درمان خانگی سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه

شاید باورش سخت باشد که چیزی به اندازه ذرات شن و ماسه ریز می تواند مشکلات زیادی برای کلیه ایجاد کند، که حتی ممکن است در اثر بی توجهی به اندازه مروارید و یا بزرگ تر رشد کند. کوچک ترین حرکت و جابجایی سنگ ها در مجاری ادراری با درد شدیدی همراه است که می تواند برای بیمار بسیار دردناک باشد. برای پیشگیری از سنگ کلیه روش های مختلفی وجود دارد از جمله ورزش، تحرک، مصرف فراوان مایعات که برای درمان سنگ کلیه موثر است. در این مقاله برای درمان سنگ کلیه 12 درمان خانگی سنگ کلیه ارائه می دهیم، با مجله دلگرم همراه باشید.

سنگ کلیه چیست؟

مواد موجود در ادرار می توانند قطعات جامدی را در کلیه ایجاد کنند و سنگ کلیه را تشکیل دهند. اکثر سنگ های کلیه بدون نیاز به درمان از بدن خارج می شوند. با این حال، در برخی از موارد سنگی تولید می شود که مدت زمان بیشتری را در کلیه می ماند. درد شدید زمانی ایجاد می شود که سنگ کلیه در مجاری ادراری گیر کرده و جریان ادرار را متوقف کند. تعیین نوع سنگ کلیه برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه در آینده، و همچنین برای شناسایی بهترین روش درمان خانگی سنگ کلیه مفید است.

انواع سنگ کلیه

  • سنگ های کلسیم: حدود چهار مورد از هر پنج مورد سنگ کلیه، مربوط به سنگ کلیه کلسیم است که از اگزالات کلسیم تشکیل شده است.
  • سنگ های اسید اوریک: فراورده های متابولیسم پروتئین باعث ایجاد سنگ های اسید اوریک می شوند. نقرس و ژنتیک در تشکیل این نوع سنگ کلیه تاثیر گذراند.
  • سنگ های استرویتی : زنان مستعد تولید سنگ کلیه استرویتی هستند که که اغلب ناشی از عفونت ادراری می باشد.
  • سنگ های سيستين: يک درصد کوچک از سنگ های کلیه ناشی از اختلال ارثی است. این نوع سنگ کلیه مادرزادی است که باعث انباشتگی بیش اندازه آمینو اسید سیستین در کلیه و مثانه می شود.

علل سنگ کلیه

بروز سنگ کلیه بدون دلیل مشخص، چیزی غیر معمول نیست. بعضی از افراد نسبت به تشکیل سنگ کلیه بیشتر آسیب پذیرند. مواظب رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا، سدیم بالا و کلسیم کم باشید. تحرک محدود روزانه باعث افزایش خطر سنگ کلیه می شود. شاخص توده بدنی بالا (BMI)، افزایش دور کمر و افزایش وزن نیز در ایجاد سنگ کلیه موثر هستند. علل دیگر سنگ کلیه عبارتند از: اختلالات متابولیک ارثی، داروهای تجویزی و بیماری کلیوی.

معمولا بیماران از سنگ کلیه بی اطلاع هستند تا زمانی که نشانه های آن با درد بروز کند، بخصوص زمانی که سنگ در حال دفع شدن باشد و وارد لوله میزنای(حالب) شود، لوله باریکی که مثانه و کلیه را متصل می کند.

علائم سنگ کلیه

  1. درد در پهلوها و پشت، درست زیر دنده ها
  2. وجود خون در ادرار، ادرار مه آلود یا ادرار با بوی نامطبوع
  3. ادرار كردن همراه با درد
  4. تکرر ادرار
  5. تهوع و استفراغ

divider

درمان خانگی سنگ کلیه

1- نوشیدن آب و مایعات کافی

عدم نوشیدن مایعات کافی (به ویژه آب) باعث می شود که غلظت بالایی از مواد تشکیل دهنده سنگ کلیه در ادرار دیده شود. گرمای شدید هوا موجب از دست رفتن مقدار زیادی از آب بدن می شود. این وضعیت به این معنی است که کلیه باید ادرار غلیظ تری تولید کند. بنابراین احتمال آنکه کلسیم و دیگر مواد معدنی بیشتر در کلیه رسوب کرده و سنگ کلیه تشکیل شود، افزایش می یابد به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که در آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنند دچار سنگ کلیه می شوند، جایی که جایگزین مناسب مایعات از دست رفته را نادیده می گیرند. سعی کنید روزانه شش تا هشت لیوان آب مصرف کنید.

2- ریحان

ریحان توانایی تقویت کلیه های شما را دارد. یک قاشق چای خوری عصاره ریحان و عسل را ترکیب کنید و هر روز به مدت شش ماه مصرف کنید. با کمک این روش سنگ کلیه برخی از بیماران از مجاری ادراری شان دفع شده است.

3- سیب

برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، روزانه آب سیب کاملا طبیعی مصرف کنید.

4- ویتامین C

غذاهایی با ویتامین C بالا می تواند سطح اگزالات را در بدن افزایش دهد. از آنجایی که بدن ویتامین C را به اگزالات تبدیل می کند، مصرف دوز بالا (بیش از 3000 میلی گرم در روز) ویتامین C در افراد مبتلا به سنگ کلیه مشکل ساز خواهد شد. مکمل های ویتامین C را از برنامه روتین روزانه تان حذف کنید و تصمیم بگیرید که دوز روزانه تان را از غذا دریافت کنید.

5- کاهش مصرف گوشت

برای کاهش تشکیل سنگ اسید اوریک، مقدار پروتئین حیوانی موجود در رژیم غذایی روزانه تان را کاهش دهید. گوشت و برخی از ماهی ها می توانند تشکیل اسید اوریک و کلسیم را در ادرار تشدید کنند، که می تواند منجر به تشکیل سنگ شود.

6- انگور

انگور حاوی ترکیبات دیورتیک با محتوای آب زیاد و مقدار قابل توجهی از نمک پتاسیم است، انگور برای درمان سنگ کلیه مناسب است. این میوه حاوی محتوای آلبومین و کلرید سدیم اندک است که به درمان این بیماری کمک می کند.

7- مصرف ویتامین A

با مصرف غذاهای غنی از ویتامین A کلیه و دستگاه ادراری در وضعیت سالم باقی می ماند. همچنین از تشکیل سنگ های کلیه در آینده جلوگیری خواهد شد. صرف نظر از نوع سنگ کلیه ، مصرف ویتامین A جهت حفظ شکل مسیر های عبور ادرار و جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ ضروری است .

مصرف روزانه 5000 واحد (برحسب واحد بین المللی) ویتامین A الزامی است. مصرف این مقدار ویتامین A به هیچ وجه دشوار نیست. به عنوان مثال ½ پیمانه سیب زمینی شیرین کنسرو شده حاوی 7982 واحد ویتامین A است. شما باید برای پیشگیری از سنگ کلیه ویتامین A را حتما در لیست مصرف روزانه خود قرار دهید. سایر غذاهایی که دارای ویتامین A بالا هستند شامل کلم بروکلی، گرمک، اسکواش زمستانی، هویج، زردآلو، کدو تنبل و جگر گاو می باشد.

8- محدود کردن میزان مصرف غذاهای حاوی اگزالات

شاید خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات برای افراد سالم مشکلی نداشته باشد، اما بیماران مبتلا به سنگ کلیه و یا افراد در معرض خطر به سنگ کلیه باید از مصرف زیاد غذاهایی که حاوی اگزالات هستند، هشیار باشند، زیرا مصرف بیش از حد اگزالات می تواند به سنگ کلیه منجر شود و یا شرایط را بدتر کند. علت آن ایجاد سنگهای کلسیم-اگزالات می باشد. اگر شما مستعد این نوع سنگ کلیوی هستید، بهتر است که مصرف مواد غذایی زیر را محدود کنید و یا پرهیز کنید: جعفری، توت فرنگی، اسفناج، بادام زمینی، ریواس، آجیل، چغندر، شکلات، کاکائو ، سبوس و جوانه گندم. شما همچنین باید مصرف چای ، قهوه و نوشیدنی های گاز دار را محدود کنید

9- کاهش مصرف نمک

برای مبارزه با سنگ های کلسیم، مصرف نمک(سدیم) را کاهش دهید. از پاشیدن نمک اضافی نمک بر روی سیب زمینی سرخ کرده خودداری کنید، از مصرف ترشی پرهیز کرده و چیپس سیب زمینی را با میزان سدیم کم مصرف کنید. شما باید مصرف نمک را به تنها دو تا سه گرم در روز برسانید.

10- لیموناد

یک لیوان لیموناد مقدار سیترات موجود در ادرار را افزایش می دهد، سیترات به پیشگیری یا کاهش تشکیل سنگ کلیه کمک می کند. پس به جای مصرف نوشیدنی های شیرین می توانید نوشیدنی هایی سرشار از سیترات مثلا لیموناد را مصرف کنید. مصرف نوشیدنی لیموناد تازه و خنک توصیه می شود، اما مصرف ترکیبات حاوی پودر لیموناد توصیه نمی شود.

11- هندوانه

از میان تمام میوه های پیشنهاد شده برای درمان سنگ کلیه، هندوانه بهترین و مطمئن ترین میوه محسوب می شود، زیرا دارای بیشترین میزان آب و حاوی میزان قابل توجهی از نمک پتاسیم است.

12- تمرین منظم

ورزش منظم، باعث می شود کلسیم درخون جریان یافته و جذب استخوان ها شود. در اثر ورزش منظم، بیمار مبتلا به سنگ کلیه به علت جذب کلسیم استخوان های قوی تر خواهد داشت و احتمال پیشروی سنگ کلیه کاهش خواهد یافت.

13- کرفس

اگر شما مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، با خوردن مقدار زیادی کرفس و آب کرفس احتمال سنگ کلیه در آینده را کاهش دهید.

ترجمه و تولید مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا