دسته‌بندی نشده

۱۰ مهارت ضروری برای کار گروهی + آموزش کاری تیمی موفق

۱۰ مورد از مهارت های لازم برای کار تیمی

1. گوش دادن فعال

هنر خوب گوش کردن : زمانی که در یک تیم فعالیت می‌کنید، باید بدانید که باید به نظرات دیگران گوش فرا دهید و به آنها احترام بگذارید. البته این را فراموش نکنید که هیچ فردی بدون نقص نیست.
فارغ از این که چقدر نظرات افراد، بزرگ و فوق العاده به نظر می رسد، با این حال نمی توانند تماما درست و بدون اشکال باشند. از مهارت های لازم برای کار تیمی این است که شنوندگان باید برای بهتر شدن ایده ها، به نقاط ضعف آنها اشاره کنند.

گوش دادن فعال، مهارتی است که به یک فرد اجازه می دهد که به طور کامل بر روی ارتباطات کلامی و غیر کلامی افراد دیگر تمرکز کند. برای این کار فرد باید بتواند فرآیند تفکر را تا زمان به پایان رسیدن حرف طرف مقابل به تاخیر بیاندازد.
از طریق این فرآیند، شما می توانید اعضای گروه خود را بهتر بشناسید و در کنار هم به دنبال راه هایی برای بهبود نقاط ضعف تان باشید. برای تمرین کردن این مهارت بهتر است که جملات طرف مقابل را در ذهن خود تکرار کنید و برای مطمئن شدن از درست فهمیدن مطلب از آنها سوالاتی با جملات خودشان بپرسید.

2. مهارت های سازماندهی

مهارت سازماندهی در حقیقت مسئولیت رهبر گروه است. رهبر گروه باید توانایی و مهارت تخصیص وظایف و حل مشکلاتی که در گروه پیش می آیند را داشته باشد و بتواند با رعایت انصاف در میان اعضا مانع از توقف کارها در هر شرایطی شود.
از طرف دیگر، سازماندهی به عنوان یکی از مهارت های لازم برای کار تیمی به این معنی است که افراد بتوانند وظایف را در کنار هم و به صورت علمی پیش ببرند و مطمئن شوند کار به موقع و با نرخ پیشرفت مناسب به اتمام خواهد رسید.

دوره آموزشی کیفیت یک تیم خوب و موثر را بدانید و نقش خودتان به عنوان یک عضو در ایجاد این تیم موثر را یاد بگیرید. علاوه بر اینکه دانستن نقاط قوت و ضعف تان از اهمیت بالایی برخوردار است.
در دوره ی ویدیویی اصول کار تیمی مدرس کریس کرافت از اهمیت برآورده کردن توقعات، گوش دادن به همه اعضای گروه، ارتباط واضح و موثر داشتن، فراتر از وظیفه ی کاری مایه گذاشتن و حامی بودن صحبت می کند.

مهارت های مهم کار تیمی

سرفصل های دوره آموزشی اصول کار تیمی (ترجمه و زیرنویس شده توسط تیم بلدشو):

  • معرفی دوره
  • اهمیت تیم
  • یک تیم عالی چطور ساخته می شود؟
  • مسئولیت شما در قبال اعضای تیم
  • عضو بهتری باشید
  • نتیجه گیری

3. کمک رسانی و احترام

در یک گروه، افراد باید به یکدیگر یاری برسانند. اگر فردی از گروه دچار مشکلی شده است، شما باید برای کمک کردن به او مشتاق باشید. این مسئله باعث می شود ارتباط میان اعضا به خوبی برقرار شود. از مهارت های لازم برای کار تیمی، کمک کردن به اشکال مختلف نظیر به اشتراک گذاشتن اطلاعات، حمایت عاطفی، ارائه راه حل و یا دست به کار شدن به صورت عملی است.

همین امر در مورد احترام گذاشتن نیز صادق است. نشان دادن احترام یعنی آگاهی به ارزش انسانی هم گروهی شما و عقب کشیدن از فهم خود از مسائل و به رسمیت شناختن چشم انداز منحصر به فرد دیگری.
البته این مسئله به این معنا نخواهد بود که اجازه دهید هم گروهی شما به دلیل رفتار و عملکرد نامناسبش مؤاخذه نشود.

بلکه احترام گذاشتن در مقام یکی از مهارت های لازم برای کار تیمی به این معنی است که با آنها متناسب با اساس انسانی آنها رفتار کنید و در این مسیر از آنها حمایت کنید. پس نباید دیگران را دست کم گرفته و یا خود را بالاتر بدانید. کمک رسانی و احترام بزرگ ترین انگیزه برای پیگیری اهداف تا انتها هستند.

آموزش مهارت کار گروهی

4. مسئولیت پذیری

مهم نیست کار شما فردی است یا به همراه دیگر اعضای گروه، در هر صورت مسئولیت پذیری از مهم ترین مهارت های لازم برای کار تیمی است.
انجام یک فعالیت به صورت فردی یعنی مسئولیت تمام اتفاقات ناگواری که در طول فرایند ممکن است رخ دهد بر دوش شما است، اما کار کردن به صورت گروهی متفاوت است.
اگر تنها به دیگران تکیه کنید و وظایف خود را انجام ندهید، باعث آسیب رسیدن به گروه می شوید. در واقع شما اعتبار تمام کارهای انجام شده را نیز زیر سوال می برید؛ زیرا این تنها کار نهایی است که مورد قضاوت قرار می گیرد.

حتماً بخوانید:

5. تشویق و حمایت از افراد

این مورد از مهارت های لازم برای کار تیمی بیش از همه مناسب رهبران گروه است که باید بتوانند روحیه رقابت و شایسته سالاری را در بین اعضای گروه خود به وجود آورند، انگیزش ایجاد کنند و شرایط لازم برای پیشرفت تمام افراد درون گروه را فراهم کنند.
این کار باعث می شود که افراد تلاش بیشتری برای انجام وظایف شان بکنند و متوجه شوند که به موازات این کار، ارزش شخصی آنها نیز افزایش پیدا می کند.

6. برقراری ارتباط

هر فردی در درون گروه باید بداند که چگونه با دیگر اعضا ارتباط برقرار کند. زیرا در غیر این صورت احساس تنهایی خواهد کرد و به این نتیجه خواهد رسید که برای گروه و دیگر اعضای آن ارزشمند نیست.
اما این تنها تصور شما است و ممکن است با واقعیت مطابقت نداشته باشد.

توانایی شما در برقراری ارتباط با دیگران یکی از مهارت های لازم برای کار تیمی است که باید به خوبی فرا بگیرید. تنها ارتباط برقرار کردن است که باعث تشکیل شدن یک تیم فوق العاده می شود.
زیرا در راستای این برقراری ارتباط، تمام افراد آمادگی این را پیدا می کنند که به یکدیگر کمک کرده و فضای دلپذیر‌تر و اجتماعی تری را بسازند.

اهمیت کار تیمی

7. سازش داشتن

اگر مهارت های لازم برای کار تیمی را نداشته باشید، به راحتی باعث شکل گرفتن تضادها و مخالفت های متنوعی می شوید زیرا نظرات افراد گروه با یکدیگر تفاوت دارند.
بنابراین برقراری و ایجاد سازش بین اعضای گروه برای پیش بردن اهداف آن بسیار مهم است.

این مهارت ساده ای نیست؛ زیرا برای ایجاد سازش، نه تنها تمام اعضا باید نظرات خود را بیان کنند بلکه باید به نظرات دیگران گوش فرا دهند و به آنها احترام بگذارند.
نیاز است که افراد بدانند چطور بدون توجه به درست و غلط بودن آنها را تحلیل کنند و همچنین توانایی کنار گذاشتن نظرات خود را نیز داشته باشند.

حتماً بخوانید:

بررسی ۶ عامل موثر در موفقیت کار تیمی

بررسی ۶ عامل موثر در موفقیت کار تیمی

از جمله عوامل موثر در موفقیت کار تیمی انسجام تیم، ارتباطات موثر، همگنی اعضا گروه، نقش‌های متناسب با هر فرد، ثبات گروه و اعضا و همچنین ارزیابی مناسب…

8. رک و بدون تعصب رفتار کردن

این مورد شاید از مهم ترین مهارت های لازم برای کار تیمی باشد. زمانی که با یک گروه کار می کنید، باید از خودخواهی چشم بپوشید، از اتفاقات کوچک آزرده نشوید، حسادت به هم گروهی های خود را کنار بگذارید و از مخالفت ها و منازعات پرهیز کنید.
اگر فکر می کنید شرایطی منطقی و معقول نیست، بهتر است فورا پیشنهادات خود را ارائه کنید.

اگر چنین کاری را انجام دهید، باعث می شوید که دیگر اعضا شما را تحسین کنند و اعتمادشان به شما افزایش پیدا کند. در همین زمان، باید برای ایجاد توافق نظر و سازش نیز تلاش کنید تا انگیزه افراد بیشتر شود و کار گروهی شما همواره در حال پیشرفت باشد.
وقتی افراد زیادی در مورد یک موضوع اتفاق نظر دارند و با یکدیگر کار می کنند، نتیجه کار قطعا از تلاش فردی بهتر خواهد بود. بهتر است همیشه عضوی فعال و در خدمت تیم باشید که با مسئولیت پذیری، گروه را به سمت بیشترین توان خود سوق می دهد.

با دلخوری از چیزهای کوچک باعث دوری خودتان و دیگران نشوید. کنار هم بودن و به اشتراک گذاشتن از مهارت های لازم برای کار تیمی است که حتما باید از آن آگاه باشید و به آن عمل کنید.

9. سوال پرسیدن

توانایی بیان درست سوالات به طور مداوم به شما و گروه تان کمک می کند که دانش ذهنی خود در مورد نوع دیدگاه تان را یکپارچه سازید. سوال پرسیدن ساده است، اما از اساسی ترین مهارت های لازم برای کار تیمی به حساب می آید.
اما نباید فراموش کرد که سوال خوب و مفید پرسیدن نیز خیلی کار راحتی نیست. باید کلمات و لحن مناسبی را به کار ببرید تا موجب ناراحتی افراد نشوید. برای مثال پرسیدن “چرا آن کار را انجام دادی؟” افراد را در حالتی دفاعی قرار می دهد و باعث می شود فرض کنند که شما آنها را مقصر می دانید . در صورتی که پرسیدن به شکل “من متوجه دلیلی که این کار را انجام دادی نمی شوم، میتوانی لطفا آن را برایم توضیح دهی؟” شیوه ای بسیار ملایم تر برای دست یابی به همان اطلاعات خواهد بود.

10. استدلال منطقی

زمانی که ایده یا شرایطی را توضیح می دهید، مهم است که بتوانید از لحاظ منطقی، اهمیت و درستی آن را نشان بدهید.
این می تواند شامل توانایی شما در بیان مفروضات و اصول استدلال تان باشد و یا روند منطقی که استدلال تان بر پایه آن بنا شده است.
بنابراین یکی دیگر از مهارت های لازم برای کار تیمی، ‌توانایی شما در پرهیز از روش های غلط و سفسطه آمیز استدلال است.

نتیجه گیری انجام دادن کار تیمی به هیچ عنوان ساده نیست و علاوه بر مدیریت درست توسط رهبر، نیازمند مهارت های لازم برای کار تیمی در سطح اعضای گروه نیز می باشد. اما این مسئله نباید باعث این شود که شما تمایل خود به کار تیمی را از دست بدهید. زیرا کاری که به درستی به صورت تیمی انجام بگیرد، بسیار سریع تر، راحت تر، مطمئن تر و در نهایت با ارزش تر خواهد بود. همواره باید توجه داشته باشید که کار تیمی تنها ابزار رسیدن به هدف ها نخواهد بود، بلکه انجام دادن یک فرآیند به صورت تیمی می تواند خود، بزرگترین هدف باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا