دسته‌بندی نشده

گیاه برگ انجیری مینیاتوری مکزیکی را بشناسید !

نکات طلایی پرورش و نگهداری برگ انجیری مینیاتوری

برگ انجیری مینیاتوری یک گیاه بسیار مقاوم است که این قدرت را دارد تا خود را با تغییرات آب و هوایی نیز به دهد. این گیاه به دلیل برگهای زیبای درشتی که دارد مناسب اداره ها و اتاقهای بزرگ نور گیر است که بتواند زیبایی خود را نمایان کند. مدل چوبدار آن مناسب کریدورهای نورگیر هتل ها و ساختمان ها می باشد.

آیا برگ انجیری مینیاتوری برای حیوانات خانگی سمی است؟

این گیاه برای حیوانات خانگی سمی نمیباشد. ولی میوه کال آن می توانند حاوی اسید oxalic باشد خوردن آن توصیه نمی شود، چرا که اگر خورده شود ممکن است باعث تحریک فوری و دردناک ، تورم ، تاول و گرفتگی صدا شود.

گیاه فیلودندرون مینیاتوری یا برگ انجیری مینیاتوری، دارای برگ هایی رونده می باشد که می تواند با سرعت بالا رشد کند مواد غذایی و هر چیز مورد نیاز خود را از طریق ریشه های خاص هوایی خود جذب می کند.

روی برگهای این گیاه سوراخ های وجود دارد که به جذابیت آن افزوده است این گیاه در محیط آپارتمانی به ندرت گل میدهد ولی در محیط های باز و جنگلی به سرعت رشد کرده و گل هم میدهد.

پرورش و نگهداری برگ انجیری مینیاتوری

روش کوددهی برگ انجیری مینیاتوری

نحوه کوددهی گیاه با کود آوری به شرح زیر میباشد :
کود آوری را چند سانتی متر از ساقه گیاه فاصله داده و زیر سطح خاک پخش نمایید. روی آن را با خاک بپوشانید. توجه داشته باشید که در زمان برداشتن سطح خاک به ریشه و ساقه گیاه آسیب وارد نشود.

لازم است که در فصل بهار و تابستان ۸۰ گرم از کود آلی غنی شده کاملا طبیعی آوری را یک بار در ماه استفاده کنید. به این روش که کمی از سطح خاک را بدون آسیب رسانیدن به ساقه و ریشه آن برداشته و کود آلی غنی شده کاملا طبیعی آوری را با فاصله از ساقه گل پخش نمایید و مجدد روی آن را با خاک بپوشانید.

نیازهای گیاه برگ انجیری مینیاتوری

دما: ۱۷ الی ۲۴ درجه
دمای مورد نیاز برای گیاه شما ۱۷ الی ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد. فیلودندرون مینیاتوری دمای بسیار پایین و یا بالا را به هیچ وجه دوست ندارد. هر چند که سرما را تا حدی تحمل می کند اما به هیچ وجه توان مقابله با یخ زدگی را ندارد.

نور: نور بدون تابش مستقیم
از نور مستقیم آفتاب بیزار است و نور مستقیم باعث از بین رفتن برگ ها و ساقه آن می شود. این گیاه در نیم سایه رشد خوبی دارد و برگ های آن نیز آسیب نمی بیند در کل کنار پنجره جای مناسب برای گیاه می باشد.

نیازهای گیاه برگ انجیری مینیاتوری

آبیاری: متوسط
هرچه دمای محیط بیشتر باشد، نیاز برگ انجیری مینیاتوری به آب و رطوبت بیشتر می‌شود. هر زمان که نیمه بالایی خاک خشک شد، آن را به خوبی آبیاری کنید. آبیاری را تا زمانی که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود ادامه داده و سپس زیر گلدانی را از هرگونه آب خالی کنید و در تابستان هم میتوانید گیاه را غبار پاشی کنید. آبیاری بیش از اندازه و زیاد باعث از بین رفتن ساقه و برگ های آن می شود اجازه دهید تا بین دو آبیاری سطح آن کاملا خشک شود.

خاک: سبک با زهکشی مناسب
نکته‌ی کلیدی در پرورش صحیح فیلودندرون مینیاتوری، استفاده از خاک سبک و زهکش است که آب را درون خودش نگه ندارد. به‌ عبارت‌ دیگر خاکی که تهویه خوبی داشته باشد و رطوبت لازم را برای گل برگ انجیری حفظ کند اما غرقابی و غوطه‌ور در آب نباشد. می‌توانید از ترکیب یک بخش پیت ماس و یک بخش شن یا پرلیت استفاده کنید.

خاک سبک و غنی از مواد مغذی تهیه‌ شده در گلخانه ملک نیز برای نگهداری گل برگ انجیری مینیاتوری گزینه‌ی بسیار مطلوبی است که با قیمت رقابتی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

گلدان مجدد: در صورت نیاز
بهتر است هر سال گلدانی که گیاه برگ انجیری را در آن نگه می دارید تعویض کنید چون باعث می‌شود که گیاه رشد بیشتری داشته باشد. همچنین با تعویض گلدان باعث می‌شوید که گیاه در جذب نور خورشید نیز راحت تر باشد به این دلیل که با تعویض گلدان و همچنین تمیز کردن خود گیاه غبار بر روی سطح برگ های آن از بین برود.

رطوبت: زیاد
رطوبت مورد نیاز برای گیاه برگ انجیری در آپارتمان همان رطوبت عادی موجود در خانه می باشد. از آنجایی‌که این گیاه عاشق رطوبت است، غبار پاشی یا استفاده از دستگاه بخور سرد را برای حفظ رطوبت محیط فراموش نکنید.

می‌توانید زیرگلدانی حاوی سنگریزه و آب نیز زیر گلدان بگذارید تا با تبخیر آب زیرگلدانی در اثر گرما، رطوبت مورد نیاز گل برگ انجیری مینیاتوری تأمین شود. البته احتیاط کنید که کف گلدان به‌طور مستقیم با آب درون زیرگلدانی تماس نداشته باشد زیرا موجب پوسیدگی ریشه می‌شود.

مشکلات و بیماری های برگ انجیری مینیاتوری

کاشت بذر و قلمه یکی از متداول ترین روش ها برای تکثیر گیاه برگ انجیری گرفتن قلمه در بهار است پس از اینکه از یا قلم گرفتی آن را در خاک مناسب و در دمای بین ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتیگراد بکارید.

مشکلات و بیماری های برگ انجیری مینیاتوری

در این قسمت متداول ترین مشکلات و بیماری های گیاه مینیاتوری را برای شما جمع آوری کرده ایم :

علت عدم رشد گیاه برگ انجیری مینیاتوری چیست؟
اگر گل مینیاتوری به میزان کافی نور دریافت نکند، به‌ مرور رشد گیاه کم شده و سپس متوقف می‌شود. گل را به محلی پرنور منتقل کنید.

علت چروک شدن برگ گل برگ انجیری مینیاتوری چیست؟
رطوبت ناکافی و آبیاری کم موجب می‌شود برگ‌های گل برگ انجیری مینیاتوری آب خود را از دست داده و چروک شوند.

برای جبران این مسئله آبیاری را بیشتر کنید و با استفاده از زیر گلدانی حاوی سنگریزه و آب و غبار پاشی رطوبت مورد نیاز گیاه برگ انجیری مینیاتوری را تأمین کنید.

علت قهوه ای شدن نوک برگ های گل برگ انجیری مینیاتوری چیست؟
علت قهوه ای شدن گیاه برگ انجیری تشنه بودن و یا رطوبت کم می‌باشد؛ برای رفع این مشکل، فورا گیاه را آبیاری و غبار پاشی کنید. همچنین در صورتی که املاح آب زیاد است، باید از آب جوشیده ای که به دمای محیط رسیده ، استفاده کنید.

کوددهی برگ انجیری مینیاتوری

چرا لکه های سیاه و زخم مانند روی برگ های این گیاه ایجاد می شوند؟
در صورت ایجاد لکه بر روی گیاه برگ انجیری احتمالا محیط نگهداری از گیاه شما سرد بوده است و برای جلوگیری از این اتفاق باید گیاهتان را به مکانی گرم منتقل کنید.

علت زرد شدن برگ‌های گیاه برگ انجیری مینیاتوری چیست؟
آبیاری بیش از حد، خاک سنگین و بسته بودن سوراخ‌های زیر گلدان موجب می‌شوند آب در گلدان برگ انجیری مینیاتوری جمع شود و به‌ مرور برگ‌های زیرین گیاه زرد شوند. تنها راه درمان در این شرایط، کاهش آبیاری، استفاده از خاک زهکش و سبک و چک کردن سوراخ‌های زیر گلدان است.

منبع : کودآوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا