دسته‌بندی نشده

گردش خون در بدن و توصيه هاي مهم راجب آن

گردش خون در بدن و توصیه های مهم راجب آن

گردش خون در بدن و توصيه هاي مهم راجب آن

اگر گردش خون در رگ‌ها با اختلال ایجاد می شود، اتفاقات نامطلوبي در بدن رخ مي‌دهند؛ مانند سردي دست و پا، تورم در پاها بخصوص قوزک پا، کرامپ‌هاي شبانه و… از همه مهم‌تر اين‌که جريان خون مناسب از بروز انسداد عروق ناشي از تجمع کلسترول يا فشار خون بالا پيشگيري مي‌کند. بي‌شک مي‌دانيد که تجمع کلسترول و فشار خون بالا باعث انسداد جزيي يا کامل يک يا چند رگ مي‌شود. خوشبختانه مي‌شود با تغذيه مناسب و رعايت اصولي ساده از اين مشکلات پيشگيري کرد و جريان خون را بهبود داد.

غذاهاي تند و پرادويه ميل کنيد

ادويه‌ها جزو منابع آنتي‌اکسيدان‌ها هستند و نقش موثري در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي دارند. اين طعم‌دهنده‌هاي پرخاصيت جايگزين مناسبي براي تمام چاشني‌هاي پرخاصيت و مهم‌تر از همه نمک است که يکي از عوامل افزايش‌دهنده فشار خون محسوب مي‌شود. به تمام غذاهايتان ادويه و بخصوص فلفل بزنيد. طرز تهيه چند غذاي هندي، مکزيکي يا تايلندي را ياد بگيريد و از طعم تند آنها براي بهبود جريان خونتان استفاده کنيد.

حبوبات در اولويت

حبوبات حاوي ميزان اندکي چربي‌هاي اشباع ‌شده‌اند و در عوض سرشار از فيبرهاي غذايي هستند. در نتيجه کمک زيادي به کاهش ميزان کلسترول و جلوگيري از رسوب پلاک‌هاي خون مي‌کنند.حتما مي‌دانيد که رسوب پلاک‌ها باعث انسداد و بسته ‌شدن عروق خوني مي‌شود. براي پيشگيري از اين مشکلات نخود، عدس، لوبياهاي قرمز، سياه و سفيد را در برنامه غذايي‌تان بگنجانيد. اگر دنبال راهي براي کاهش مصرف گوشت قرمز هستيد نيز مي‌توانيد به حبوبات اعتماد کنيد.

دانه‌ها و مغزهاي روغني به‌عنوان ميان‌وعده

چربي‌هاي اشباع‌ نشده موجود در آجيل‌ها برخلاف چربي‌هاي اشباع‌ شده براي کاهش کلسترول خون مفيد هستند. مصرف دانه‌ها و مغزهاي روغني به ‌صورت روغن، کره يا آجيل انتخاب خوبي براي ارتقاي سطح سلامت عمومي بدن است. اين دانه‌ها و مغزها جزو منابع خوب پروتئين‌هاي گياهي و سرشار از آنتي‌اکسيدان‌ها هستند که براي سلامت قلب فوق‌العاده‌اند. مي‌توانيد يک مشت کوچک آجيل را به‌عنوان ميان‌وعده ميل کنيد تا از خواص آن بهره‌مند شويد. البته حواستان باشد افراط نکنيد.

ماهي‌هاي چرب و امگا3

اسيدهاي چرب امگا3 که در غذاهاي دريايي وجود دارند، براي بهبود جريان خون، کاهش ميزان تري‌گليسيريد، کاهش فشار خون و ممانعت از تشکيل پلاکت‌هاي خوني موثرند. ماهي ساردين، ماهي آزاد، ماهي خال‌مخالي و… جزو منابع خوب امگا3ها هستند.

گردش خون در بدن و توصیه های مهم راجب آن

سير را دريابيد

نتايج پژوهش‌هاي متعدد نشان مي‌دهد پتانسيلي که سير به دليل داشتن آليسين براي کاهش فشار و کلسترول خون دارد و همچنين ميزان بالاي آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در آن، براي سلامت قلب فوق‌العاده است.تنها مشکل موجود، ميزان مصرف آن براي بهره‌مندي از تمام اين خواص است. به عقيده محققان آمريکايي مي‌شود با مصرف مکمل سير به جذب حداکثري خواص آن دست يافت. بهتر است براي خوش‌عطري و خوش‌طعمي غذاها و همچنين جلوگيري از مصرف نمک بيشتر به غذاهايتان سير بزنيد. اين کار به کاهش فشار خونتان کمک زيادي مي‌کند.

غلات کامل در اولويت

غلات کامل (نان و پاستاهاي تهيه ‌شده از آرد کامل و غلات صبحانه) حاوي فيبرهاي غذايي هستند که علاوه بر بهبود عملکرد روده‌ها باعث ايجاد احساس سيري سريع و طولاني‌مدت مي‌شوند. فيبرهاي موجود در اين مواد غذايي کمک زيادي به کاهش ميزان کلسترول و قند خون مي‌کنند.

ميوه‌ها و سبزيجات سرشار از پتاسيم

سيب‌زميني با پوست، گوجه‌‌فرنگي، کدو و موز جزو منابع فوق‌العاده پتاسيم هستند. اين ماده معدني به کاهش فشار خون شهرت دارد. از آنجايي که تغذيه بيشتر افراد حاوي سديم بيشتر و ميوه و سبزيجات کمتري است، در نتيجه فشار خون‌شان نيز بالاتر است. براي مقابله با اين مشکل بايد تعادلي بين نسبت سديم و پتاسيم بدن باشد. هرچه ميزان پتاسيم بدن را بالاتر ببريد فشار خون و در نتيجه جريان خونتان بيشتر کنترل‌ مي‌شود و قلب‌تان سالم‌تر مي‌ماند.

گردش خون در بدن و توصیه های مهم راجب آن

ورزش کنيد

زماني که ورزش مي‌کنيد جريان خون به‌طور قابل‌توجهي فعال‌تر و روان‌تر مي‌شود. علاوه بر اين ورزش‌ کردن باعث کاهش استرس، تنظيم فشار خون و کاهش کلسترول و قند خون مي‌شود. در نتيجه لازم است براي بهبود جريان خون و افزايش سلامت قلب و عروق‌تان از فعاليت‌هاي جسمي غافل نشويد.

سيگار را ترک کنيد

حرف‌ زدن از مضرات مصرف دخانيات تکرار مکررات است، اما بهتر است تاکيد کنيم که سيگار يکي از عوامل اصلي رسوب پلاک‌ها در رگ‌هاست و خطر ايجاد لخته‌هاي خوني را بالا مي‌برد. همچنين بايد بدانيد که مصرف دخانيات حمل اکسيژن از طريق خون به سلول‌هاي بدن را با اختلال جدي روبه‌رو مي‌کند. به عقيده متخصصان سيگار باعث افزايش فشار خون نيز مي‌شود. همين امروز پاکت سيگارتان را روانه سطل زباله بکنيد.گردش خون ھمه مھره داران به جز ماھي ھا گردش خون مضاعف دارند.بنابراين انسان دو نوع گردش خون دارد.

1- گردش خون عمومي : در گردش خون عمومي يا بزرگ، خون از بطن چپ خارج شده و پس از تبادل مواد با بافت ھا به دھليز راست مي ريزد.

2-گردش خون ششي: در اين گردش خون از بطن راست خارج و به شش ھا وارد مي شود و پس از تبادل گازھاي تنفسي به دھليز چپ مي ريزد.

فشار خون

جريان خون در اندام ھا و قسمت ھاي مختلف بدن به صورت پيوسته وجود دارد و مداوم است. كنترل مقدار جريان و فشار خون تحت كنترل اعصابي است كه از مغز با ديواره رگ ھا ارتباط دارد. تنظيم فشار خون از يک سو تحت كنترل اعصاب و مراكز عصبي و از سوي ديگر تحت تأثير كليه ھا و ھورمون ھا قرار دارد.گيرنده ھاي تنظيم فشار خون در قوس آئورت و سينوس ھاي سرخرگ و با مركز تنظيم فشار خون كه در بصل النخاع قرار دارد در ارتباطند. مقدار فشار خون در افراد مختلف متفاوت است و در سنين بالا به علت رسوب بعضي از مواد در ديواره ي سرخرگ ھا افزايش مي يابد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا