دسته‌بندی نشده

کیست مویی: ۱۵ روش خانگی درمان کیست پیلونیدال (کیست مقعد)

مجله دلگرم | کیست مویی یا کیست پیلونیدال به کیست دمپایی نیز معروف است به شکل یک تو رفتگی در قسمت انتهایی کمر و بین باسن بوجود میاید. این کیست بدلیل یک (یا چند) تار مویی که رشد نکرده اند پدید آمده و اگر درمان نشود تبدیل به آبسه گشته و جوشی بزرگ و پر از چرک بوجود میاورد.

کیست مویی با جراحی قابل درمان است اما با توجه به محلی که قرار دارد، دوره نقاهت پس از جراحی بسیار طولانی است. روش دیگری که میتوانید برای درمان کیست مویی استفاده کنید، راهکار های خانگی میباشد. (البته راهکار های خانگی برای شرایط وخیم مناسب نیست) این راهکار های خانگی که در ادامه به شما معرفی میکنیم میتواند حتی آبسه را نیز درمان کرده و از بازگشت این بیماری پیشگیری کند.

علل ایجاد کیست مویی (کیست پیلونیدال) چیست؟

بیماری پیلونیدال توسط یک تار مو رشد نکرده در یک شکاف نابالغ پوستی در قسمت بالایی بین دو باسن بوجود میاید.

با گذر زمان این تار مو رشد بیشتری پیدا کرده و زیر پوست جمع میشود.

در چنین شرایطی سیستم ایمنی بدن نسبت به این تار مو واکنشی نشان میدهد که همچون پاسخی به عوامل خارجی بیماری زا است.

در فاز بعدی یک آبسه مو دار زیر پوست تشکیل میشود. دندانه های ریز ریشه مو از جلوگیری آن از سطح پوست پیشگیری میکند.

با گذر زمان در محل آبسه کراتین تشکیل شده و فولیکول مو نیز رشد میکند. در این شرایط یک تیوب اپیتلیالیزه شده زیر پوست تشکیل میشود، یعنی سلول های پوستی که وظیفه آن ها ترمیم بافت آسیب دیده پوست است، برای محافظت فولیکول مو، یک لایه پوست جدید تشکیل میدهند.

این تیوب برخی اوقات ممکن است در لایه چربی زیر پوست پاره شده و یک آبسه پیلونیدال را بوجود آورد.

علائم کیست پیلونیدال چیست؟

در مراحل ابتدایی، کیست پیلونیدال همچون یک تو رفتگی بنظر میرسد. در این مرحله رشد داخلی فولیکول مو آغاز شده است.

زمانیکه کیست عفونی میشود، ترشحات و عفونت ها شدت پیدا کرده و زیر پوست آبسه پیلونیدال تشکیل میدهد. پس از این فاز است که کیست مویی به شکل یک جوش ملتهب بزرگ بنظر میرسد.

درد کیست مویی در مرحله شروع عفونت ها به اوج خود میرسد. در ادامه علائم کیست مویی که معمولا در انتهای ستون فقرات و بین باسن تشکیل میشود را برای تان آورده ایم.

  • درد شدید؛ مخصوصا هنگام استفاده از سرویس بهداشتی
  • بی حسی در قسمت بالایی باسن
  • قرمز شدن و ملتهب شدن پوست
  • خروج ترشحات از آبسه
  • احساس بوی نامطبوع (که ناشی از ترشحات میباشد)

اگر عفونت شدید شده و آبسه در چربی زیر جلدی پاره شود، عوارض جانبی همچون ضعف، تب و حالت تهوع بوجود میاید.

چگونه از کیست مویی (کیست پیلونیدال) پیشگیری کنیم؟

اگر بدنبال روش های پیشگیری از کیست مویی هستید، احتمالا به تازگی دچار یکی از این کیست های شده اید و دوست دارید از ایجاد دوباره آن جلوگیری کنید.

اولین و یکی از مهم ترین اقدامات در راستای پیشگیری از کیست مویی، رعایت بهداشت میباشد. باید نواحی جنسی و علی الخصوص بین باسن همیشه تمیز و خشک باشد. رطوبت و اصطکاک زیاد بین باسن مهم ترین علت عدم رشد مو در این ناحیه و تشکیل کیست مویی میباشد.

همیشه مو های باسن و بین باسن خود را اصلاح کنید و یا از کرم های موبر (و یا کرم هایی که رشد مو را کاهش میدهند) استفاده کنید. همچنین هنگام حمام رفتن، از مواد طبیعی که خاصیت ضد میکروبی دارند استفاده کرده و آن را درون وان بریزید. (مواردی همچون روغن های طبیعی که خواص آنتی باکتریال قوی دارند)

هنگام نشستن از انداختن وزن خود روی قسمت انتهایی باسن پرهیز کنید.

چاقی یکی از عوامل اصلی ایجاد کیست پیلونیدال میباشد چراکه باعث افزایش فشار به باسن و بیشتر شدن اصطکاک در این ناحیه میگردد.

در ادامه 15 روش خانگی درمان کیست مویی را آموزش خواهیم داد. همراه ما باشید.

کیست مویی ، کیست پیلونیدال

کیست مویی ، کیست پیلونیدال

1. کمپرس آب گرم

برای رفع کیست پیلونیدال و از بین بردن درد حاصل از آن میتوانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید. کمپرس آب گرم به تخلیه ترشحات کیست نیز بسیار موثر است.

یک تکه پارچه نخی برداشته و آن را درون آب داغ قوطه ور کنید. سپس پارچه را خارج کرده و آب اضافی آن را بگیرید. پارچه را روی ناحیه متاثر قرار داده اجازه دهید که مدتی بماند. اینکار را تا زمانیکه ترشحات کیست خارج شود باید روزی 4 مرتبه تکرار کنید.
همچنین میتوانید از لگن آب گرم نیز استفاده کرده و باسن خود را درون آن قرار دهید. روش دیگر استفاده از آب گرم است. میتواند هنگام استحمام آب گرم روی کیست بریزید. همه ی این کار ها به نرم شدن پوست کیست کمک کرده و باعث میشود که ترشحات ان سریع تر تخلیه گردد.

توجه داشته باشید که کمپرس آب گرم میتواند به تسریع خروج ترشحات کمک کند اما نمیتواند از رشد کیست جلوگیری کند.

2. روغن درخت چای

روغن چای یک مرهم بسیار قوی است چراکه دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی بسیار قوی میباشد. روغن درخت چای یکی از بهترین روش های خانگی درمان کیست مویی میباشد چراکه میتواند از عفونی شدن ان پیشگیری کنید.

روغن چای براحتی میتواند به پوست نفوذ کرده و با خواص ضد میکروبی که دارد به جلوگیری از رشد کیست کمک کند.

کمی روغن درخت چای تهیه کرده و در نسبت 1 به 10 آب به آن اضافه کنید (1 قسمت روغن و 10 قسمت آب) این مخلوط را روی کیست قرار داده و اجازه دهید که به مدت 10 دقیقه باقی بماند. در نهایت محل را با آب ولرم شسته و بطور کامل خشک کنید.
تا زمانیکه شاهد بهبود وضعیت خود باشید، باید این روش درمانی را روزانه 3 مرتبه تکرار کنید.

3. سرکه سیب

خواص ضد التهابی سرکه سیب میتواند به کاهش ورم کیست مویی کمک کند.

سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی میباشد و به همین دلیل میتواند از رشد باکتری ها و عفونی شدن کیست جلوگیری کند.

جهت استفاده از سرکه سیب برای درمان کیست پیلونیدال 2 قاشق چایخوری سرکه را در یک نصفه فنجان آب مخلوط کنید. یک تکه پنبه و یا پارچه نخی برداشته و آن را درون محلول بگذارید. سپس محلول آغشته به سرکه و آب را برداشته و روی کیست و اطراف آن قرار دهید. پنبه یا پارچه باید به مدت یک دقیقه روی کیست بماند و پس از این مدت باید آن را بردارید.

تا زمانی که وضعیت تان بهبود پیدا کند باید اینکار را روزانه 3 مرتبه انجام دهید.

از سرکه سیب بصورت خوراکی نیز میتوانید استفاده کنید. برای اینکار 1 قاشق چایخوری سرکه را درون یک لیوان آب ریخته و بنوشید. برای اثرگذاری مناسب باید 2 مرتبه در روز اینکار را تکرار کنید.

4. نمک (منیزیم سولفات)

به جرات میتوان گفت که بهترین آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان کیست مویی منیزیم سولفات که نوعی نمک است میباشد.

منیزیم سولفات میتواند به سرعت زیادی وضعیت تان را بهبود دهد چراکه این ترکیب شیمیایی باعث میشود کیست خیلی سریع محتویات خود را ترشح کند.

از دیگر فواید نمک منیزیم سولفات میتوان به توانایی آن در کاهش تورم و درد ناشی از کیست اشاره کرد.

یک قاشق از این نمک را در دو فنجان آب حل کرده و درست مثل روشی که در مورد قبلی اشاره کردیم و با استفاده از یک تکه پنبه و پارچه نخی محلول را به مدت 30 دقیقه روی کیست خود قرار دهید.

اینکار را باید روزانه یک مرتبه انجام دهید.

یکی دیگر از راه های استفاده از نمک منیزیم سولفات برای درمان کیست مویی این میباشد که ان را درون آب وان حمام بریزید. به ازای هر 3 سانتی متر ارتفاع آب در وان باید یک فنجان نمک ریخته و به مدت 20 دقیقه در آن بمانید.

5. روغن کرچک

یکی از راحت ترین روش های درمان کیست پیلونیدال استفاده از روغن کرچک میباشد.

روغن کرچک دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و به همین دلیل میتواند تورم و درد ناشی از کیست مویی را درمان کند. با بهبود درد و تورم سرعت درمان بیماری نیز افزایش پیدا میکند.

کمی روغن کرچک تهیه کرده و به آن حرارت دهید. یک تکه پارچه نخی و یا یک تکه پنبه را درون روغن قوطه ور کرده، روی کیست قرار داده و با یک بانداژ آن را بسته و در محل خود محکم کنید.

اینکار را باید سه بار در روز انجام دهید اما بیاد داشته باشید که هر دفعه میبایست بانداژ و پنبه را عوض کنید.

استفاده از روغن کرچک را تا زمانی که کیست پیلونیدال بطور کامل درمان شود باید ادامه دهید.

6. سیر

سیر احتمالا بهترین آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان کیست مویی میباشد چراکه دارای عوامل آنتی باکتریال بسیار قوی بوده که سیستم ایمنی را تقویت کرده و روند بهبود بیماری را تسریع میکند.

برای استفاده از سیر جهت درمان کیست پیلونیدال باید ابتدا برگ سیر را برداشته با استفاده از چاقو آن را خرد و له کنید. سپس سیر له شده را روی کیست قرار داده و روی ان را با گاز پانسمان ببندید. به مدت چند روز باید اینکار را انجام دهید. (یکبار در روز)
به عنوان یک روش جایگزین میتوانید دو برگ سیر خام و تازه بخورید و پشت آن هم یک لیوان آب بنوشید.

7. آلوئه ورا

آلوئه ورا نه تنها نمیتواند مشکلات پوستی را درمان میکند بلکه درد و تورم ناشی از کیست مویی را نیز بهبود میدهد. خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آلوئه ورا میتواند سرعت بهبود بیماری را افزایش دهد.

جهت استفاده از آلوئه ورا برای درمان کیست پیلونیدال باید چند برگ از این گیاه دارویی شگفت انگیز را تهیه کرده و ژل آن را تخلیه کرده و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی کیست به آرامی ماساژ دهید. در انتها نیز با آب ولرم بشویید. اینکار را باید 3 مرتبه در روز انجام دهید.

8. زردچوبه

زردچوبه سرشار از ماده ای به نام کورکومین میباشد. کورکومین خواص ضد التهابی بسیار قوی داشته و میتواند تورم و درد ناشی از کیست مویی را بخوبی درمان کند.

از دیگر فواید زردچوبه میتوان به ویژگیهای ضد عفونی کننده ان اشاره کرد. این خصوصیت زردچوبه در درمان کیست های عفونی بسیار موثر است.

کمی پودر زردچوبه را با آب مخلوط کنید تا یک مایع خمیری شکل ایجاد شود. این خمیر را باید روی کیست گذاشته و اجازه دهید که خشک شود. در انتها خمیر خشک شده را با آب ولرم بشویید. این کار را باید سه مرتبه در هفته انجام دهید تا اثرگذار باشد.

9. چای کیسه ای (چای سیاه)

چای سیاه خاصیت اسیدی دارد و به همین دلیل از وخیم شدن کیست جلوگیری میکند. چای سیاه از تشدید شدن عفونت کیست نیز پیشگیری میکند.

خواص ضد التهابی چای نیز در کاهش تورم و درد کیست موثر است.

جهت استفاده از چای کیسه ای برای درمان کیست پیلونیدال یک تی بگ برداشته و به مدت 5 دقیقه در آب جوش آن را دم کنید. سپس چای کیسه ای را از درون آب خارج کرده و آب اضافی آن را بطور کامل بگیرید. حالا باید چای کیسه ای را روی کیست قرار داده و آن را پس از 10 دقیقه بردارید.

برای چند روز اینکار را باید تکرار کنید. (چند مرتبه در روز)

10. چریش

چریش دارای خواص آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده بسیار قوی است و به همین دلیل میتواند از عفونی شدن کیست مویی جلوگیری کند.

چند عدد برگ چریش را آسیاب کنید تا خمیری بشود. سپس این خمیر را روی کیست قرار داده و پس از 20 دقیقه با آب داغ بشویید.

11. جوش شیرین

جوش شیرین یک عامل ضد میکروبی قوی است که میتواند با هرگونه عفونتی مبارزه کند. جوش شیرین همچنین میتواند تورم و التهابات ناشی از کیست پیلونیدال را نیز برطرف کند.

یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با همین مقدار سرکه سیب مخلوط کرده تا حالت خمیری پیدا کند. این خمیر را باید روی کیست قرار داده و پس از 20 دقیقه نیز آن را بشویید

برای تاثیرگذاری هرچه بهتر باید هر روز از این روش استفاده کنید.

12. پیاز

همه میدانیم که پیاز یک ضد عفونی کننده و ضد میکروب بسیار قوی میباشد و حتی هنگام سرماخوردگی هم توصیه میشود که چند برش از آن را در اتاق محل کار و یا اتاق خواب قرار دهیم.

پیاز نه تنها میتواند کیست را درمان کند بلکه از عفونی شدن آن نیز پیشگیری میکند.

یک برش ضخیم پیاز روی کیست قرار داده و بوسیله بانداژ آن را در جای خود ثابت کنید. هر 2 یا 3 ساعت یکبار باید پیاز را تعویض کنید.

13. عسل و دارچین

زمانی که صحبت از مواد طبیعی که قدرت ضد میکروبی قوی دارند میشود، عسل حرف های زیادی برای گفتن دارد چراکه دارای خواص ضد میکروبی بسیار قوی بوده و میتواند کیست پیلونیدال را بخوبی درمان کند.

دارچین نیز یک عامل ضد میکروبی بسیار قوی است که میتواند بخوبی با عفونت ها مبارزه کند. دارچین همچنین به افزایش سرعت بهبود بیماری نیز کمک میکند.

کمی عسل و دارچین روی کیست قرار دهید. پس از 15 دقیقه آن را شسته و اینکار را روزانه 1 الی 2 مرتبه انجام دهید تا موثر واقع شود.

14. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک ضد قارچ و ضد میکروب بسیار قدرتمند است و استفاده از آن برای درمان کیست مویی یکی از روش های خانگی محبوب میباشد.

چربی های مفید موجود در روغن نارگیل میتواند التهابات را کاهش داده و به بهبود پوست کمک کند.

انگشت خود را به روغن نارگیل آغشته کرده و روی کیست بمالید. روغن نارگیل باید به مدت چند ساعت روی پوست بماند تا اثر گذار باشد.

از این روش باید روزانه 2 مرتبه استفاده کنید.

15. بابا آدم

گیاه بابا آدم یکی از گیاهان دارویی برای درمان کیست مویی میباشد. مدت های زیادی است که از این گیاه برای درمان اگزما استفاده میشود. بابا آدم میتواند سموم را از بدن و مخصوصا از بافت بیمار (کیست) خارج کند و به همین دلیل است که میتواند در درمان کیست پیلونیدال موثر باشد.

یک قاشق چایخوری پودر بابا آدم را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید، آن را روی کیست قرار داده و پس از 15 دقیقه با آب بشویید.

باید روزانه 2 مرتبه از این روش درمانی استفاده کنید.

در ادامه باید و نباید هایی که جهت درمان کیست مویی باید رعایت کنید را آورده ایم.

برای درمان کیست مویی باید چکار هایی انجام دهیم؟

  • خط باسن (بین باسن) خود را تمیز و خشک نگه دارید.
  • منطقه ای که کیست در آن رشد کرده را در طول روز چند مرتبه با آب گرم و ضد عفونی کننده بشویید.
  • تا زمان بهبود کیست سعی کنید که به پهلو بخوابید.
  • در رژیم خود غذا های ضد عفونی کننده بیشتری قرار دهید.

از انجام چه کار هایی باید پرهیز کرد؟

  • با اشیا نوک تیز با کیست بازی نکنید.
  • هرگز کیست را با دست های کثیف و آلوده لمس نکنید.
  • روی کیست کرم و یا ژل نزنید چراکه میتواند باعث التهاب شود (مگر اینکه با دستور پزشک باشد)
  • از نشستن به مدت طولانی پرهیز کنید.

چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا