دسته‌بندی نشده

کپسول ژری لاکت چیست و چه کاربردی دارد ؟

ژری لاکت چیست ؟

کپسول ژری لاکت موضوع مورد بحث ماست. ژری لاکت یک ترکیب پروبیوتیک و پری بیوتیک (سین بیوتیک) به صورت کپسول خوراکی بوده که سویه ­های به کار رفته در آن از مفیدترین و شناخته شده ترین پروبیوتیک­ ها برای سالمندان هستند.

ژری لاکت حاوی مقادیر بالایی از 7 سویه باکتری سودمند (لاکتوباسیل، بیفیدوباکترها و استرپتوکوکوس) به همراه پری­ بیوتیک فروکتوالیگوساکارید (کمک کننده به رشد و فعالیت پروبیوتیک ها) می باشد. کانت این محصول CFU 109 است و سویه ­ها و پری­بیوتیک به کار رفته شامل موارد زیر می ­باشد:

Lactobacillus casei

Lactobacillus acidophilus

Lactobacillus rhamnosus

Lactobacillus bulgaricus

Bifidobacterium breve

Bifidobacterium longum

Streptococcus thermophilus

+Fructooligosaccharides (FOS)

مشخصات کپسول ژری لاکت

کپسول ژری لاکت زیست تخمـیر یک ترکیب پروبیوتیک و پری بیوتیک (سین بیوتیک) بـه صورت کپسول خوراکی هست که سویـه ¬های بـه کار رفته درون آن از مفیدترین و شناخته شده ترین پروبیوتیک¬ها به منظور سالمندان هستند.

باکتری های سودمندی در ژری لاکت به کار رفته که موجب رفع مشکلات گوارشی و تقویت سیستم ایمنی درون سالمندان مـی شود.

پروبیوتیک چیست ؟

پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمرهایی هستند کـه برای سلامتی بدن بـه ویژه به منظور سیستم گوارش مفیدند. پروبیوتیک‌ها درون بدن ما بـه طور طبیعی یـافت مـی‌شوند. برخی غذاها و مکمل‌ها هم دارای مواد پروبیوتیک هستند.

پزشکان پروبیوتیک‌ ها را به منظور رفع مشکلات گوارشی توصیـه مـی‌کنند. این مواد موجب تقویت سیستم ایمنی افراد نیز مـی شوند.

پروبیوتیک‌ ها و پیشگیری از بیماری‌ ها

پروبیوتیک‌ ها در پیشگیری و درمان بیماری‌ ها تاثیرات بسیـاری دارند؛ از جمله بهبود انواع اسهال (ویروسی، مسافرتی، ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک، مزمن) و یبوست و نفخ؛ کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)؛ کاهش علائم بیماری‌ های التهابی روده (کولیت و کرون)؛

کاهش مـیزان کلونیزاسیون هلیکوباکترپیلوری درون معده و در نتیجه کاهش احتمال زخم‌ های گوارشی؛ کمک بـه هضم و جذب مواد غذایی؛ بهبود بیماری‌ های کبدی؛ کاهش جذب کلسترول؛ تولید ویتامـین‌های گروه B و ویتامـین K؛ تقویت سیستم ایمنی درون برابر باکتری‌های بیماری‌ زا؛

کاهش دوره نقاهت بیماری‌های عفونی؛ کاهش عفونت‌های دستگاهی؛ کاهش احتمال عفونت مجدد؛ بهبود علائم آلرژی‌های تنفسی و پوستی بـه خصوص درون کودکان و پیشگیری و مـهار بیماری‌ های سرطانی.

اثرات باکتری‌های پروبیوتیک بر بدن از اولین زمان مصرف و اولین دوز درمانی مشاهده مـی‌شود. مسلما به منظور رسیدن بـه حداکثر اثرگذاری حتما در روده بـه یک تعداد مشخص و مناسبی برسند.

بنابراین ممکن است از این بابت چند روز طول بکشد. درکل سرعت اثرگذاری این محصولات با توجه بـه هدفی کـه برای آن مصرف مـی شوند، مـی‌تواند متفاوت باشد؛ بعضی از اثرات پروبیوتیک‌ها قائم بـه مصرف خود سلول است. یعنی خود سلول پروبیوتیک بدون نیـاز بـه واسطه شروع بـه اثرگذاری درون بدن مـی‌کند.

به منظور مثال درون موارد پیشگیری از اسهال، نفخ و کولیت اطفال این اثر خیلی سریع مشاهده مـی‌شود، چون خود سلول پروبیوتیک موادی را داخل بدن ترشح مـی‌کند و سریع بر دیواره روده اثر مـی‌گذارد.

اما برخی موارد مثل تقویت سیستم ایمنی بدن یـا مشکلات روده‌ای مزمن نیـاز بـه زمان بیشتری دارند که تا با کمک پروبیوتیک‌ها برطرف شوند. درون این موارد سلول پروبیوتیک یکسری واسطه‌هایی را داخل بدن ایجاد مـی‌کند و از طریق آن ها اثر مـی‌گذارد.

سلول‌های پروبیوتیک فلورگذرا هستند یعنی بعد از ورود بـه بدن و تاثیرگذاری، بـه مرور زمان توسط مدفوع خارج مـی‌شوند. حال اگر فرد بخواهد درون تمام طول حیـاتش از اثرات مفید این باکتری‌ها استفاده کند بالطبع حتما یک دوز نگهدارنده را همـیشـه مصرف کند.

اگرچه مشکل بالینی کـه فرد بـه آن منظور پروبیوتیک‌ ها را مصرف کرده هست پس از یک مدت زمان مشخص درمان مـی‌شود.

موارد مصرف ژری لاکت

موارد مصرف کپسول ژری لاکت عبارت است از:

  1. برطرف کردن علائم گاستروآنتریت و بازگرداندن تعادل فلور طبیعی دستگاه گوارش
  2. یبوست های مزمن در سالمندان
  3. بیماری­ های قلبی عروقی از جمله کلسترول و فشار خون بالا
  4. کمک به کنترل کبد چرب
  5. سوء تغذیه از جمله کمبود ویتامین ­ها و املاح ضروری (آهن، کلسیم، منیزیم و …) و پوکی استخوان در بیماری­ های متابولیک از جمله دیابت با کاهش مقاومت به انسولین
  6. بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ” از جمله نفخ، دردهای شکمی و یبوست”
  7. کاهش علائم بیماری های التهابی روده (کولیت و کرون)

مقدار و روش مصرف ژری لاکت

روزانه 1 تا 2 کپسول توصیه می شود. بهترین زمان مصرف این فرآورده بعد از غذا می باشد.

شکل دارویی ژری لاکت

کپسول 500 میلی گرم

عوارض جانبی ژری لاکت

کپسول ژری لاکت ممکن است دارای عوارض جانبی باشد. عوارض کپسول ژری لاکت عبارتند از:

همه پروبیوتیک ها به طور طبیعی در بدن وجود دارند و همگی به عنوان عوامل *GRAS یعنی ایمن، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA ثبت شده و تاکنون عارضه جانبی خاص و مورد سمیت برای پروبیوتیک ها گزارش نشده است.

مصرف پروبیوتیک ها در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد نفخ گردد که با ادامه مصرف برطرف می گردد. در صورت ادامه این عارضه و یا بروز عوارضی مانند راش پوستی، خارش و سرفه حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

احتیاط و منع مصرف کپسول ژری لاکت

هیچ مورد منع مصرفی برای این فرآورده وجود ندارد.

در مواردی مانند نقص سیستم ایمنی، قبل از جراحی های شکم، سندروم روده کوتاه و ریسک ایسکمی مزانتر تجویز پروبیوتیک ها باید با احتیاط بیشتری صورت گیرد.

مصرف ژری لاکت در بارداری و شیردهی

طبق مطالعات اخیر در تمام دوران بارداری و شیردهی ایمنی پروبیوتیک­ ها کاملاً اثبات شده است.

تداخل دارویی ژری لاکت

آنتی بیوتیک ها: به دلیل اینکه مصرف همزمان با آنتی بیوتیک ها می تواند تا حدی باعث کاهش اثر پروبیوتیک ها گردد، بهتر است در حدود 2 الی 4 ساعت بین مصرف خوراکی آنتی بیوتیک و پروبیوتیک فاصله زمانی رعایت گردد.

شرایط نگهداری کپسول ژری لاکت

با توجه به نتایج تست های پایداری، محصولات پروبیوتیکی زیست تخمیر را می توان به مدت 2 الی 3 هفته در دمای اتاق نگهداری نمود اما بهترین شرایط نگهداری این فرآورده داخل یخچال و در دمای 8-2 درجه می باشد.

بیشتر بخوانید:

فواید بی نظیر کپسول فمی لاکت برای همه افراد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا