دسته‌بندی نشده

کفاره نزدیکی با زن حایض چگونه محاسبه می شود؟

کفاره نزدیکی در زمان حیض

چنانچه در ایام عادت ماهانه نزدیکی صورت بگیرد علاوه بر این‌که زن و مرد مرتکب گناه شده‌اند، بهتر است مرد کفاره بدهد (اختصاص به مرد دارد) و کفّاره آن، در ثلث اوّل روزهاى حیض، یک مثقال طلاى سکه‌دار، یا قیمت آن است (مثقال شرعى 18 نخود مى‏باشد) و اگر در ثلث دوم باشد نیم مثقال و اگر در ثلث سوم باشد یک‌چهارم مثقال است. بنابر این، اگر ایّام عادتش روز باشد دو روز اوّل یک مثقال، دو روز وسط نیم مثقال و دو روز آخر یک‌چهارم مثقال شرعی کفّاره دارد.

اگر شماره روزهای حیض زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد در قسمت اول آن، با زن خود در قُبُل جماع کند، بنا بر احتیاط واجب باید هیجده نخود طلا کفّاره به فقیر بدهد و اگر در قسمت دوم جماع کند، نه نخود و اگر در قسمت سوم جماع کند، باید چهار نخود و نیم بدهد. مثلًا زنی که شش روز خون حیض می‌بیند، اگر شوهرش در شب یا روز اوّل و دوم با او جماع کند باید هیجده نخود طلا بدهد و در شب یا روز سوم و چهارم نه نخود و در شب یا روز پنجم و ششم باید چهار نخود و نیم بدهد.

(گلپایگانی، صافی:) مستحب ّ بلکه أحوط است. (نوری:) بنا بر احتیاط مستحب باید. (فاضل:) اگر با هم سر حائض خود جماع در «قُبُل» کند، بنا بر احتیاط واجب باید کفاره بدهد و مقدار آن به ترتیب زیر می‌باشد: شماره روزهای حیض زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد اگر در قسمت اوّل آن جماع کند، هیجده نخود طلا کفّاره به فقیر بدهد.(گلپایگانی، صافی:) مستحب بلکه أحوط است.

کفاره نزدیکی در زمان حیض

(سیستانی:) مسأله اگر مرد با زن خود در حال حیض نزدیکی کند لازم است استغفار کند، و کفاره واجب نیست گر چه بهتر است، و کفاره آن در اوّل حیض یک مثقال طلای سکه دار و در وسط آن نصف مثقال و در آخر آن یک چهارم مثقال است و مثقال شرعی (۱۸) نخود است.

احکام نزدیکی در زمان استحاضه

سایر استمتاعات در دوران پریودی جایز است یعنی زوجین می توانند رابطه عاشقانه بدون دخول داشته باشند. و اگر منی خارج شود باید احکام شخص جنب را رعایت نمایند و غسل جنابت کنند. بنابراین ملاعبه و تحریک کردن با دست و ماساژ اعضای تناسلی همسر به قصد خروج منی و ارگاسم اشکالی ندارند. البته کامیابی از ناف تا زانوی زن کراهت دارد، مگر آنکه از روی لباس باشد. (آیت الله مهدی هادوی تهرانی)

اگر خانم از حیض پاک شد اما هنوز غسل حیض نکرده آیا می تواند نزدیکی کند، اکثر مراجع فرموده اند می تواند هر چند بهتر است غسل کند.

کفاره نزدیکی در زمان حیض

هرگاه مرد در حال حیض با همسر خود نزدیکى کند مستحبّ است کفّاره دهد و کفّاره آن، در ثلث اوّل روزهاى حیض، یک مثقال طلاى سکّه دار، یا قیمت آن است (مثقال شرعى 18 نخود مى باشد) و اگر در ثلث دوم باشد نیم مثقال و اگر در ثلث سوم باشد یک چهارم مثقال است، بنابر این اگر ایّام عادت شش روز است دو روز اوّل یک مثقال، دو روز وسط نیم مثقال و دو روز آخر یک چهارم مثقال کفّاره دارد.

هرگاه بخواهد قیمت طلا را بپردازد باید به قیمت روزى که مى پردازد حساب کند.

  • بازى کردن با همسر در حال حیض، حرام نیست و کفّاره هم ندارد.
  • هرگاه نزدیکى را تکرار کند مستحبّ است کفّاره را نیز تکرار کند.
  • اگر مرد در حال نزدیکى بفهمد زن حائض شده، باید فوراً از او جدا شود و اگر جدانشود، گناه کرده و بنابر احتیاط مستحب باید کفّاره نیز بپردازد. (حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی)

احکام نزدیکی در زمان استحاضه

سوال: حکم نزدیکی کردن انسان با همسرش در حال حیض چیست؟ و آیا نیاز به پرداخت کفاره می باشد؟

پاسخ: این کار حرام است و احتیاط آن است کفاره آن را بپردازید. (حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی)

چگونگی محاسبه طلا در کفاره ی نزدیکی در حیض

پرسش :چنانچه مرد بخواهد کفاره ی نزدیکی در حیض را به قیمت طلا بدهد، چگونه قیمت آن را محاسبه نماید؟

پاسخ :هرگاه بخواهد قیمت طلا را بپردازد باید به قیمت روزى که مى‏ پردازد حساب کند. برای اطلاع از قیمت دقیق آن می توانید به زرگرها مراجعه نمایید.

حتماً بخوانید:

وظیفه مرد در صورت علم به حائض بودن همسر در حین نزدیکی چیست؟

پرسش :اگر مرد در حین نزدیکی متوجه شود زن حائض شده است، تکلیف او چیست؟
پاسخ :اگر مرد در حال نزدیکى بفهمد زن حائض شده، باید فوراً از او جدا شود و اگر جدانشود، گناه کرده و بنابر احتیاط مستحب باید کفّاره نیز بپردازد، البته اگر خود زن نیز متوجه شد باید اطلاع بدهد تا او جدا شود.

وظیفه مرد در صورت عدم توانایی در پرداخت کفاره حیض

پرسش :چنانچه بر مردی کفاره ی نزدیکی در حیض واجب شده باشد اما توانایی پرداخت ندارد، وظیفه ی او چیست؟

پاسخ :کسى که نمى ‏تواند کفّاره بدهد بهتر آن است که صدقه‏ اى بدهد و اگر نمى ‏تواند، باید از گناه خود استغفار کند.

حکم کفاره در صورت زنا یا وطی به شبهه با زن حائض

پرسش :اگر مردی با زن حائض، زنا یا وطی به شبهه نماید باید کفاره بدهد؟
پاسخ :اگر مرد با زن حائض زنا کند، یا با زن حائض بیگانه ‏اى به گمان این که همسر خود اوست نزدیکى نماید، احتیاط مستحب آن است که کفّاره دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا