دسته‌بندی نشده

کد شهاب چیست و چگونه کد شهاب بگیریم ؟

کد شهاب چیست ؟

«شهاب» مخفف «شناسه هویت الکترونیک بانکی» است و کد شناسایی افرادی است که حساب بانکی دارند. هر فردی که در بانک حساب دارد، یک کد شهاب منحصر‌ به‌ فرد دارد که 16 رقمی است و برای خوانش راحت‌ تر، هر چهار شماره آن از چهار شماره بعدی جدا شده‌ اند (مانند شماره کارت بانکی).

کد شهاب نشان‌ دهنده هویت فرد در بانک است.

کاربرد کد شهاب چیست؟

کد شهاب که توسط بانک مرکزی داده می‌ شود، در حقیقت کدی است که افراد مختلف را در نظام بانکی شناسایی می‌ کند. با این کد بانک مرکزی متوجه می‌ شود که فرد مورد نظر در چه بانک هایی حساب دارد و از چند شماره حساب و یا کارت استفاده می‌ کند. با داشتن این کد دیگر پیگیری تراکنش‌ ها برای بانک مرکزی سخت نیست و هر تراکنشی به جای ثبت در بانک‌ های مختلف و با شماره حساب‌ های مختلف با یک کد شهاب ثبت می‌ شود.

نکته مهم در مورد کد شهاب این است که افرادی که اطلاعات هویتی آنها کامل نیست، کد شهاب دریافت نمی‌ کنند و وقتی شناسه شهاب نداشته باشند، تراکنش‌ های آنها از نظر بانک مرکزی غیر‌ قانونی است و نباید انجام شود. این سبب می‌ شود که افراد مجبور شوند، اطلاعات هویتی خود را کامل کنند.

کد شهاب چیست و چگونه کد شهاب بگیریم ؟

نحوه دریافت کد شهاب

کد شهاب چیزی نیست که لازم باشد آن را دریافت کنید. اگر در بانک حساب دارید و شماره ملی خود را در بانک ثبت کرده‌ اید، بانک مرکزی یک شماره شهاب به شما اختصاص داده است و از طریق آن فعالیت‌ های شما را پیگیری می‌ کند. این شماره چیزی نیست که مثل شماره ملی لازم باشد آن را برای ارائه خدمات به مراکز مختلف ارائه دهید. هر جا که لازم باشد، بانک از طریق شماره شهاب شما، اطلاعات مختلفی را که نیاز دارد استعلام می‌ کند.

استعلام کد شهاب

گرفتن کد شهاب با استعلام آن فرق می‌ کند. اگر می‌ خواهید به هر دلیل کد شهاب خود را استعلام کنید، می‌ توانید به دو طریق عمل کنید:

مراجعه به بانک: برای این کار لازم است همراه با کارت ملی خود به بانک مراجعه کرده و کد شهاب خود را بگیرید.

کد شهاب چیست و چگونه کد شهاب بگیریم ؟

کد شهاب را از کجا بگیریم؟

حتما به این نکته توجه کنید. کد شهاب شما برای تمام بانک‌ها ثابت است و کافی است یکبار این کد را از یکی از بانک‌هایی که در آن حساب دارید، بگیرید. کد شهاب شما در تمام بانک‌ها ثابت است و دیگر نیازی به مراجعه به بانک‌های دیگر نیست. اما برای گرفتن کد 16رقمی شهاب، دو راه دارید؛ اول اینکه همراه مدارک لازم هویتی به یکی از شعب بانکی که در آن حساب دارید، مراجعه کنید و از کارمند بانک درخواست گرفتن آن را کنید. اما روش دوم مراجعه به اینترنت بانک یا سامانه‌های اینترنتی بانکی است. برخی از بانک ها مانند بانک ملی، بانک ملت، بانک کشاورزی و بانک مسکن امکان گرفتن کد شهاب را به صورت غیرحضوری از سامانه‌های بانکی فراهم کرده‌اند و نیازی به مراجعه تا شعبه هم نیست.

نحوه دریافت کد شهاب

دریافت کد شهاب

مدارک لازم برای دریافت کد شهاب

نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و…. از جمله اطلاعاتی هستند که برای دریافت شناسه شهاب لازم هستند. وقتی به بانک مراجعه می‌ کنید، لازم است برای افتتاح حساب یک فرم کامل که شامل اطلاعات ذکر‌ شده و اطلاعات دیگری است را پر کنید تا پس از تایید آنها به وسیله بانک مرکزی، حساب شما افتتاح شود. افراد حقیقی باید حتما شماره ملی ارائه دهند. در مورد افراد حقوقی شناسه ملی لازم است. حتی اتباع هم باید برای افتتاح حساب و استفاده از خدمات بانکی باید کد فراگیر داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا