دسته‌بندی نشده

کدام کفش برای زانو درد مناسب است ؟

زانو درد

کفش مناسب زانو درد موضوع مورد بحث ماست. هر جا که دو یا چند استخوان به هم می رسد مفصل تشکیل می شود و الزاما به این معنی نیست که حرکت داشته باشد ولی مفصل زانو جزء مفاصل متحرک است که از به هم رسیدن استخوان ران و استخوان درشت نی به وجود می آید و به وسیله رباط ها (لیگامان ها) به همدیگر مفصل می شوند.

مفصل زانو مفصلی لولائی است که از کندیل های استخوان ران و درشت نی و سطح پشتی کشکک درست شده است. این مفصل دارای حرکات تا شدن (فلکسیون) باز شدن (اکستانسیون) و به هنگام خم بودن زانو کمی هم حرکات پهلویی یا جانبی دارد.

این مفصل بزرگترین مفصل بدن است که از اهمیت زیادی برخوردار است و به خاطر حرکات زیاد و تحمل وزن بدن در معرض آسیب دیدگی قرار دارد. مفصل زانو توسط یک کپسول مفصلی بزرگ و به کمک رباط ها، مینیسک ها و عضلات آن منطقه تقویت و محافظت می شود.

حال هر چه این عضلات قوی تر باشد احتمال آسیب دیدگی کمتر می شود. غضروف های مفصلی از تماس مستقیم استخوان ها با هم جلو گیری می کند و در نتیجه مفصل از آسیب دیدگی محافظت می شود.

باید گفت که علت اصلی بروز این بیماری به روشنی معلوم نیست گاهی بعد از وارد آمدن ضربه ای به زانو یا راه رفتن در فواصل طولانی خصوصا در سر پایینی ها مثل پایین آمدن از کوه یا در ورزش هایی که فشار زیادی به زانو وارد می کند مثل فوتبال، بسکتبال، اسکی و … ظاهر می شود.

در پیدایش این بیماری تغییرات بیوشیمیایی غضروف مفصل از جمله علل شناخته شده است که در نتیجه آن غضروف مفصل شفافیت خود را از دست می دهد و به رنگ زرد تیره در می آید.

در این حالت استخوان ها با یکدیگر در هنگام حرکت تماس مستقیم دارند و در اثر اصطکاک استخوان ها، سطح مفصلی، ریشه ریشه و ناهموار می شود و غضروف کشکک در بعضی نقاط به کلی از بین می رود و استخوان زیر آن نمایان میشود.

در این حالت به علت تماس مستقیم استخوان ها درد زیادی در ناحیه زانو احساس می شود. علت های پزشکی دیگری از جمله کیست بیکر، آرتریت روماتوئید یا استئو آرتریت (آرتروز ) و … نیز موجب زانو درد می شود.

بهترین کفش برای زانو درد

برای افراد مبتلا به زانو درد، انتخاب کفش و سایز مناسب، مهم تر از انتخاب رنگ یا مدل آن است. این به دلیل آن است که کفش می تواند سلامت زانو را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر استیون استوچین مدیر جراحی ارتوپدی بیمارستان نیویورک می گوید: نشان داده شده است که نوع کفشی که شما می پوشید، می تواند بر فشار و وزن وارده بر روی مفاصل زانو اثر بگذارد و درد زانوی شما را بهتر یا بدتر سازد. برای به حداقل رساندن درد زانو و خرید کفش مناسب، نکات زیر را بخاطر بسپارید:

1. کفش مناسب زانو درد: به دنبال کفش های راحت باشید

این کفش ها از وارد شدن ضربه به زانوها جلوگیری می کنند. دکتر استوچین می گوید: این کمی مانند راه رفتن روی بالش است. کفشی با کفی مناسب می تواند تاثیر ضربه پا به زمین را جذب کند و از آسیب بیشتر به زانو جلوگیری کند. کفش هایی که کفی نرم دارند نیز، باعث کاهش تاثیر راه رفتن روی سطوح سخت مانند پیاده روهای بتونی می شود.

2. کفش مناسب زانو درد: کف پا را بررسی کنید

شرکت هایی وجود دارند که قوس کف پا را بررسی می کنند. (برای افرادی که قوس کف پا را از دست داده و کف پای صاف داشته و یا برعکس دارای قوس بیش از حد پا هستند).

دکتر الیزابت کورتز متخصص درمان و حفاظت پا در شیکاگو و سخنگوی انجمن متخصصین درمان و حفاظت پا در امریکا می گوید: قوس بیش از حد باعث می شود که هربار که پا به زمین می رسد، پا و زانو به سمت داخل چرخانده شوند.

این چرخش به درون می تواند باعث فشار و درد در زانو شود. اگر کفش های قدیمی شما در طرف داخلی و پاشنه ها به سمت داخل سائیدگی بیش از حد دارند، می تواند نشانه ای باشد که شما قوس کف پای بیش از حد دارید.

3. کفش مناسب زانو درد: کفش های ورزشی را در نظر بگیرید

علاوه بر انعطاف پذیری اضافی، کفش طراحی شده برای دویدن و تناسب اندام، اغلب ویژگی هایی برای کنترل حرکت و ثبات دارد.

نمونه هایی از این ویژگی های کفش مناسب زانو درد شامل کفش هایی است که پاشنه پا را کاملا در حفاظ خود قرار می دهد، کناره های جانبی آن برای حمایت جانبی است، و کفی های مناسبی برای کمک به نگهداری پا در موقعیت درست در زمان راه رفتن، ساخته و در درون آن قرار دارد.

4. کفش مناسب زانو درد: از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید

این کفش ها ممکن است شیک به نظر بیایند، اما به سلامت زانو آسیب می رسانند. دکتر استوچین می گوید: مطالعات نشان می دهد که پاشنه های بلند به کاسه زانو فشار زیادی وارد می کند و باعث آسیب زدن به زانو و ایجاد درد شدید در آن خواهد شد.

در حقیقت در مطالعه ای از هاروارد از مصرف کنندگان کفش های پاشنه بلند، نشان داده شد که نیروی وارده بر زانوی زنانی که کفش های پاشنه بلند می پوشند، نسبت به زنانی که کفش صاف یا تخت می پوشند، 23 درصد بیشتر بود.

5. کفش مناسب زانو درد: با اعتدال و میانه روی از کفش های با پاشنه متوسط و مطابق مد استفاده کنید

البته به خاطر داشته باشید که حتی کفش هایی با پاشنه متوسط نیز می توانند باعث فشار بر روی زانو شوند. محققان دانشگاه ویرجینیا یک تحقیق تصادفی کنترل شده را با زنانی که کفش های پاشنه 3 سانت در مقایسه با زنانی که کفش های پاشنه تخت می پوشیدند، انجام دادند.

نتایج نشان داد که فشار بر روی زانو در مصرف کنندگان کفش های پاشنه 3 سانت 14 درصد بیشتر بود.

6. کفش مناسب زانو درد: یک کفی داخل کفش بگذارید

کفش های ارتوتیک Orthotics (دارای قالب و کفی) به وسیله گذاشتن یک کفی نرم می توانند به کاهش درد زانو کمک کنند. دکتر کورتز می گوید: انواع خاصی از کفش های ارتوتیک می توانند همچنین، پا را در موقعیت مناسب ثابت نگه داشته و موجب کاهش چرخش به سمت داخل می شوند.

بررسی اخیر دانشکده پزشکی دانشگاه کلمبیا در مورد این موضوع به این نتیجه رسیده است که برآمدگی چپ این گونه کفش ها (قسمت بیرونی کفی) باعث بهبود نشانه های بیمارانی که مبتلا به استئو آرتریت دردناک و ناتوان کننده زانو هستند، خواهد شد.

این کفش ها در بسیاری از فروشگاه ها فروخته می شوند. همچنین این کفش ها می توانند توسط متخصصین درمان و حفاظت از پا ها، برای افرادی که دچار مشکل زانو هستند، طراحی و ساخته شود.

اگر بتوانید پا را به درستی بچرخانید، زانوی شما نیز سود خواهد برد. انتخاب کفش مناسب زانو درد، می تواند به شما در فعالیت های روزانه کمک کند تا با پاهایی راحت و درد کمر کمتر، اوقات آرامی داشته باشید.

آیا کفش مناسب می‌ تواند درد زانو را تسکین دهد ؟

این کفش‌ها زیره سفت‌ تری دارند و کفی آن‌ها اندکی به یک طرف شیب دارد تا وضعیت پا درون کفش تغییر یابد، با این هدف که فشار کمتری بر زانو وارد شود.

اما یک بررسی اخیر که نتایج آن در سالنامه‌های پزشکی داخلی منتشر شده است، نشان می‌دهد، این نوع کفش‌ها نسبت به کفش‌های خوب پیاده‌ روی تأثیر بیشتری در کاهش درد یا بهبود کارکرد ندارند اما در پیشگیری از مشکلات زانو موثرند.

پژوهشگران در این بررسی ۶۴ نفر مبتلا به آرتروز زانو (با سن ۵۰ یا بیشتر) را به طور اتفاقی به دو گروه که از کفش‌های جدید کاهنده فشار یا کفش‌ های پیاده‌ روی جدید هر روز برای شش ماه استفاده می‌کردند، تقسیم کردند.

در پایان دوره بررسی، به نظر می‌رسید هر دو نوع کفش به طور یکسانی در کاهش درد و بهبود کارکرد مؤثر بوده‌اند، به طوری که درد حدود ۲۵ درصد کاهش یافت و کارکرد حدود ۲۲ درصد بهبود پیدا کرد.

اگر می‌خواهید کفش‌های پیاده‌ روی شما دردتان را کاهش دهند، به دنبال یک کفش ورزشی از نوع پایدارکننده (stability-type) باشید که کفی جذب‌ کننده ضربه و زیره سفت اندکی قوس دار داشته باشد تا به این ترتیب وزن بدنتان به طور یکسان‌ تری هنگام پیاده‌روی در پا توزیع شود.

ضمناً کفشی را بخرید که به طور حرفه‌ای برای پایتان اندازه شده باشد نه اینکه صرفاً کفشی را از قفسه فروشگاه انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

آیا کفش طبی می‌تواند به زانو درد کمک کند؟

زانو درد: ۲۲ روش معجزه آسا خانگی برای درمان زانو درد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا