دسته‌بندی نشده

کدام عرقیات دارای طبع سرد هستند ؟

عرقیات دارای طبیعت سرد و معتدل

عرقیات یکی از بهترین و پرفایده ترین موادی است که می توانید مصرف کنید و بسیاری از مشکلات و بیماری هایتان را برطرف کنید. عرقیات از گیاهان دارویی گرفته می شوند و به همین دلیل می توانند موثر واقع شوند.

اما ممکن است طبیعت برخی از این عرقیات به گونه ای باشد که برای فرد مشکلاتی ایجاد کند. به همین دلیل باید هر فرد عرقیات متناسب با طبع خود را مصرف کند تا دچار مشکل نشود. در ادامه شما را با عرقیات دارای طبع سرد آشنا خواهیم کرد.

عرقیات با طبع سرد

1. عرق برگ چنار دارای طبیعت سرد

عرق برگ چنار یکی از عرقیاتی است که دارای طبیعت سرد می باشد. این عرق برای تنگی نفس بسیار مفید بوده و برای کسانی که می خواهند چاق شوند مناسب است. از جمله فواید عرق برگ چنار عبارتند از:

رفع تنگی نفس، درمان آسم، سینه درد، اختلالات حنجره، چاق کننده، تب بر، مفید برای رعشه و امراض عصبی، مناسب برای ضعف اعصاب، براق کننده پوست، تسکین درد و ورم ناشی از گرمی مزاج.

طریقه ی مصرف عرق برگ چنار:

  1. یک فنجان به صورت غلیظ مصرف شود.
  2. روزی دو فنجان میل شود.
  3. برای براق شدن پوست، به صورت موضعی استعمال شود.

عرقیات با طبع سرد

چه عرقیاتی طبع سرد دارند ؟

2. عرق برگ زیتون طبیعت سرد دارد

عرق برگ زیتون یکی دیگر از عرقیات دارای طبع سرد است. این عرق نیز بسیار مفید بوده و بسیاری از مشکلات و بیماری ها را رفع می کند. از جمله فواید آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پایین آورنده ی فشار خون، کاهش دهنده ی قند خون، تنظیم ضربان قند، مقوی، تب بر، مفید برای کبد، رفع سردرد، تقویت حافظه، مدر، تسکین دهنده درد دندان، قابض معده و ملین.

طریقه ی مصرف عرق برگ زیتون:

  1. یک فنجان در یک لیوان آب سرد میل شود.
  2. روزی دو فنجان میل شود.

دمنوش با طبع سرد

عرقیات با طبع سرد

3. عرقیات دارای طبع سرد: عرق برگ مورد

گیاه مورد یکی از گیاهان پرخاصیت است که از روغن آن نیز استفاده های زیادی می شود. اما معمولا آن را به صورت عرق استفاده می کنند. عرق برگ مورد باعث تقویت رویش مو می شود و می تواند التهاب مخاط بینی را درمان کند.

همچنین این عرق آنتی سپتیک است و برای درمان اسهال نیز بسیار مناسب است.

طریقه ی مصرف عرق برگ مورد:

2 فنجان در روز میل فرمایید.

عرقیات دارای طبع سرد

عرقیات دارای طبع سرد

4. عرق بید دارای طبیعت سرد و خشک

عرق بید یکی از عرقیات دارای طبیعت سرد است که می تواند برای درمان بسیاری از بیماری ها معجزه گر باشد. این عرق تب بر است. البته تاثیر کندی بر درمان تب دارد اما اثر آن قطعی است.

می تواند بی خوابی هایی که منشأ آن ها ضعف اعصاب است را درمان کند همچنین دارای خواصی مثل رفع قاعدگی های دردناک، مقوی معده، اشتهاآور و درمان کننده یرقان، تسکین دهنده ی دردهای دستگاه تناسلی، رفع کننده ی سردرد، خنک، رفع زخم دهان، دفع آفت دهان، ضد آبله مرغان، آرام بخش، مدر قوی، ضد تشنج و رماتیسم نیز می باشد.

این عرق معجزه ای برای تقویت قلب، تصفیه خون، رفع شوره سر، لطیف کننده مو (باید مو را با آن شستشو داد)، تسکین دهنده ی دردهای مفصلی و… می باشد.

طریقه ی مصرف عرق بید:

  1. روزانه نصف لیوان به صورت غلیظ مصرف شود. به صورت شربت همه وقت قابل استفاده است.
  2. روزی دو فنجان میل شود.

احتیاط: در بیمارانی که آسپیرین استفاده می نمایند و در افراد مبتلا به دیابت مصرف نشود.

عرق های با طبع سرد

عرقیجات دارای طبیعت سرد

5. چهار عرق سرد دارای طبیعت سرد

این عرق دارای خواص تقویت کننده ی معده، کاهنده ی چربی و قند، ضدعفونی کننده، تصفیه کننده ی خون، تب بر، شتشوی کلیه و کبد و خنک برای کسانی که طبیعت گرم دارند، می باشد.

طریقه ی مصرف چهار عرق سرد:

یک فنجان در یک لیوان آب سرد بعد از غذا میل شود.

عرقیات خنک

عرقیات طبع سرد و تر

6. عرق خارشتر با طبع سرد

عرق خارشتر دارای طبع سرد است و به عنوان یک ضدعفونی کننده به شمار می رود. این عرق می تواند عفونت های مجاری ادرار را رفع نموده و به درمان سوزش مجاری ادرار کمک کند.

همچنین این عرق ضد سیاه سرفه، برطرف کننده ی سنگ کلیه و مثانه، تقویت کننده ی اعمال کلیه و شتشو دهنده ی کلیه ها، تقویت کننده ی کبد، تصفیه ی خون، مدر قوی و ضد تب و لرز بودن می باشد.

طریقه ی مصرف عرق خارشتر:

  1. یک فنجان در یک لیوان آب سرد به صورت شربت بعد از غذا میل شود.
  2. روزانه یک فنجان به صورت غلیظ مصرف شود

عرقیات دارای طبع سرد

طبع کدام عرقیات سرد است ؟

7. عرق ختمی با طبیعت سرد

عرق ختمی به طور کلی می تواند موجب بهبود تنفس و اعضایی که به آن مربوط هستند شود. این عرق نرم کننده مخاط ها و دوای بیماری های ریوی، سینه، سرفه و گلو و رافع تحریکات جلدی می باشد.

همچنین می تواند باعث افزایش هورمون جنسی مردان، ورم کلیه، جوش صورت، بواسیر، سوزش رحم، عفونت روده، تنظیم عادت ماهانه شود.

طریقه ی مصرف عرق ختمی:

روزی یک استکان (140 گرم).

عرقیات مناسب طبع سرد

عرقیات طبیعت سرد

8. عرقیات با طبع سرد: عرق خیار

همانطور که می دانید خیار یکی از سبزیجاتی است که طبیعت سرد دارد و عرق آن نیز از چنین خصوصیتی برخوردار است. این عرق خنک کننده و مقوی است و می تواند به کسانی که از سنگ کلیه و مثانه رنج می برند، کمک کند.

در واقع افراد مبتلا به سنگ کلیه و مثانه می توانند با مصرف عرق خیار به دفع سنگ ها بپردازند. همچنین این عرق برای رفع ورم کبد مفید است و پایین آورنده ی قند خون و فشار خون نیز می باشد.

طریقه ی مصرف عرق خیار:

قبل از هر وعده غذا نصف لیوان میل شود.

عرقیات با طبیعت سرد

لیست عرقیات دارای طبع سرد

9. عرق ریواس با طبیعت سرد

ریواس گیاهی است که در کوهستان ها می روید. این گیاه را می تواند به صورت پخته شده و یا در طبخ غذاها بکار برد و از خواص آن بهره مند شد. اما یکی دیگر از روش های استفاده از ریواس، عرق آن است که بسیار مقوی است.

این عرق برای معده مفید است و می تواند انگل را از بین ببرد. همچنین برای محافظت از دندان ها نیز کاربرد دارد. یکی دیگر از خواص عرق ریواس برای بدن این است که این عرق برای بدن خون سازی می کند و می تواند به بهبود اشتها کمک کند.

در مواقعی که یبوست و دل درد دارید، می توانید از این عرق استفاده کنید و معجزه ی آن را ببینید.

طریقه ی مصرف عرق ریواس:

بعد از هر وعده غذا یک استکان میل شود.

عرقیات با طبعیت سرد

لیست عرقیات دارای طبیعت سرد

10. عرق شاتره با طبیعت سرد

عرق شاتره یکی دیگر از عرقیات با طبیعت سرد است که رابطه ی نزدیکی با پوست دارد. به عبارت دیگر برای درمان کلیه ی مشکلات پوستی می توانید از عرق شاتره استفاده کنید.

این عرق دارای خواصی همچون: ضد خارش های پوستی، رفع کننده ی بیماری های پوستی، شفادهنده ی عفونت های پوستی و قارچ های جلدی و تقویت کننده ی پوست، ضد حساسیت ها، صفرابُر، تقویت کبد، نشاط آور، ضد نفخ و اشتهاآور، معتدل، تصفیه کننده ی خون، ادرارآور،

ضد یرقان، تقویت لثه، هضم کننده ی غذا، معرق و سرشار از ویتامین c همچنین نارسایی های کبدی، کم کننده ی غلظت و چسبندگی خون، آرام بخش، جلوگیری از خونریزی داخلی، مسهل اخلاط ثلاثه، دافع صفرا و سودای گرم است.

در بیماری جذام و برخی غدد سرطانی (با منشاء اپی تلیوم) مؤثر است. مفید جهت زنبورزدگی و تقویت قوه ی بینائی، رفع دل درد و نیز در مداوای تصلب شریان ها مؤثر است.
از مهم ترین مواد شیمیایی شناخته شده در گیاه می توان پتاسیم، سدیم و کلسیم را نام برد.

طریقه ی مصرف عرق شاتره:

  1. یک فنجان در یک لیوان آب سرد بعد از غذا میل شود.
  2. روزانه نصف لیوان به صورت غلیظ مصرف شود.

عرقیات دارای طبیعت سرد و معتدل

عرقیات با طبیعت سرد و معتدل

11. عرق کاسنی دارای طبیعت سرد

عرق کاسنی یکی از عرقیات با طبع سرد است که می تواند موجب سفیدی و زیبایی صورت شود. اگر از بوی بد عرق خود رنج می برید می توانید عرق کاسنی میل کنید تا از آن بکاهید.

همچنین این عرق می تواند موجب تقویت معده انسان شود و کلسترول خون را تنظیم کند. خواص موجود در عرق کاسنی باعث می شود کسانی که در فصل تابستان تحمل گرما را ندارند، تحملشان بیشتر شود.

عرق کاسنی دارای خواص دیگری همچون ادرارآور، برطرف کننده ی یبوست، درمان بیماری های کبد و پاکسازی آن از سموم، ضد خارش، تصفیه کننده ی خون، کاهنده ی چربی، درمان کننده ی کم خونی، مسکن اعصاب، درمان کننده ی بیماری های مزمن پوستی، رفع کننده ی ورم التهابی لثه و رفع کننده ی رسوبات ادراری نیز است.

از جمله خواص دیگر این عرق می توان به ضد حساسیت، درمان قاطع جوش و لک صورت، جلوگیری از غلظت خون، تب بر، درمان ورم مفاصل و طحال، درمان یرقان، ملین و تسکین حرارت خون نیز اشاره کرد.

طبیعت آن سرد و تر است و برطرف کننده ی تشنگی مفرط، مدر صفرا، درمانگر دیفتری و نیز مفید برای بیماری های اعصاب و وجود خون در ادرار می باشد. ریشه کاسنی مدر بوده و به عنوان اشتهاآور و صفراآور مورد مصرف قرار می گیرد. گل کاسنی به عنوان ملین و افزاینده صفرا مورد استفاده قرار می گیرد.

طریقه ی مصرف عرق کاسنی:

  1. دو فنجان هر روز صبح مصرف شود
  2. روزانه نصف لیوان به صورت غلیظ مصرف شود.

عرقیات سرد

عرقیات با طبع سرد و تر

12. عرق کیالک (سرخ ولیک یا زالزالک) با طبیعت سرد

عرق کیالک یکی از عرقیات با طبع سرد است. این عرق تصفیه کننده ی خون، جلوگیری از افزایش کلسترول خون، جلوگیری از تنگ و سخت شدن رگ ها، درمان تپش قلب، تنظیم فشار خون، مفید جهت بیماری های قلبی، بازکننده ی انسداد عروقی، تنظیم گردش خون،

تب بر، معالجه سستی اعصاب، تصلب شرائین، ضد تشنج، ورم آئورت، آنژین دوپواترین، ضد چاقی، اضطراب، استرس، برطرف کننده ی ناراحتی های قوای تناسلی زن و مرد و ناراحتی گوش می باشد.

طریقه ی مصرف عرق کیالک:

  1. یک تا یک و نیم فنجان در روز میل شود.
  2. قبل از غذا با یک لیوان آب سرد میل شود.

عرقیات طبع سرد

عرقیات مناسب برای طبع سرد

13. عرقیات طبع سرد: عرق گشنیز

همانطور که می دانید گشنیز یکی از گیاهان پرخاصیت است. برای بهره مندی از خواص آن می توانید از عرق گشنیز استفاده کنید. افرادی که انرژی روزانه کمی دارند و نمی توانند به انجام فعالیت های خود بپردازند، می توانند این عرق را مصرف کنند تا نیروی آن ها افزایش یابد.

همچنین این عرق ضد تشنج، ضد کرم و باکتری و بیماری های روده ای، ضد صرع، بادشکن، طعم دهنده، ضد اسپاسم و ضد نفخ می باشد.

طریقه ی مصرف عرق گشنیز:

بعد از هر غذا یک استکان میل شود.

تذکر: از مصرف زیاد آن خودداری شود.

عرقیات سرد

عرقیات سرد

14. عرق نیلوفر: (طبیعت سرد دارد)

مقوی قلب و اعصاب، مسکن سردردهایی که علت آنها گرمی مزاج است، خواب آور بوده و تشنگی و حرارت را تسکین می دهد. عرق نیلوفر برای شادابی پوست و سرماخوردگی مفید است.

طریقه ی مصرف عرق نیلوفر:

افرادی که پوست بدن شان خارش دارد یا جوش های صفراوی می زنند می توانند آب طبخ شده عناب را با عرق نیلوفر به مدت چند روز ناشتا میل کنند.

کدام عرقیات سرد هستند

عرقیات سرد و معتدل

15. عرق همیشه بهار دارای طبیعت سرد و خشک

نام دیگر عرق همیشه بهار، رزگل است که می توانید آن را از مغازه های عطاری خریداری کنید. این عرق می تواند خون را تصفیه کند و به کاهش فشارخون کمک کند. همچنین باعث رفع زردی می شود و معرق است.

طریقه ی مصرف عرق همیشه بهار:

بطور معمول روزی سه فنجان میل شود، لکن برای بیماری های مختلف نحوه مصرف متفاوت است.

عرقیات سرد

عرقیات با طبع سرد و خشک

امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید و بتوانید از اطلاعاتی که داده شد، کمال بهره را ببرید.

گردآوری توسط مجله اینترنتی دلگرم

نیلوفر گلی فروشانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا