دسته‌بندی نشده

کانی چیست و چگونه تشکیل می‌شود ؟ (علوم هشتم)

کانی چیست ؟

کانی یا ماده معدنی ماده‌ای طبیعی و جامدی است که ترکیب شیمیایی نسبتاً ثابتی دارد و در ترکیب سنگ‌های پوسته زمین یافت می‌شود و دارای فرمول شیمیایی و ساختمان اتمی مشخص است و در صنایع مختلف مانند خمیردندان‌سازی، ساعت‌سازی و… کاربرد دارد.

کانی‌ها از یک عنصر خالص و بسیاری از آن‌ها از دو یا چند عنصر ساخته شده‌اند. به کانی سنگ معدن نیز می‌گویند.

بنابراین، کانی ماده‌ای است که به‌ طور طبیعی از معدن استخراج می‌شود. معدن نیز بخشی از پوسته یا سنگ کره زمین است که در آن به میزان فراوان کانی یافت می‌شود.

نوشته های مشابه

منظور از سختی کانی چیست علوم هشتم

کانی‌ها در آغاز به همان صورت که از پوسته زمین به دست می‌آمدند، به کار می‌رفتند. برخی از این کانی‌ها که بلورهای ظریف و پایدار در برابر فرسایش داشتند، پس از صیقل کاری و تراش خوردن، به عنوان آرایش به کار می‌رفتند. به این کانی‌ها، سنگ‌های قیمتی یا جواهر می‌گوییم. الماس، فیروزه، یاقوت کبود، زمرد، زبرجد، لعل، چشم گربه، عقیق، مروارید و دُرّ کوهی از مهم‌ترین کانی‌های گران‌بها هستند.

کانی، ماده‌ایی است طبیعی، جامد و غیر آلی که در ترکیب سنگ‌های پوسته زمین یافت می‌شود و دارای فرمول شیمیایی و ساختمان اتمی مشخص است. برخی کانی‌ها از یک عنصر خالص و بسیاری از آن‌ها از دو یا چند عنصر درست‌شده‌اند. واژه کانی از واژه فارسی کان گرفته شده است که به آن سنگ معدن نیز گفته می‌شود.

کانی چیست علوم هشتم

کاربرد کانی چیست علوم هشتم

کانی به ماده‌ای می گویند که به طور طبیعی از معدن (کان) به دست می‌آید و معدن بخشی از پوسته زمین است که در آن به اندازه چشم‌گیری، کانی یافت می‌شود. موادی مانند شیشه، چینی، آلیاژهای گوناگون که انسان آن‌ها را ساخته است و موادی مانند مروارید، صدف، استخوان، عاج و بسیاری دیگر که جانداران می‌سازند، کانی نیستند. کانی‌ها از نظر فیزیکی و شیمیایی اجسام طبیعی و همگن هستند که تقریباً منحصراً به صورت بلور و یا لااقل توده بلورین حاوی ذرات ظریف و ریز تا درشت تشکیل می‌گردند.

با توجه به همگن بودن شیمیایی کانی‌ها، ترکیب آن‌ها را می‌توان به وسیله فرمول نشان داد. برای معرفی کانی‌ها علاوه بر فرمول آن‌ها، تمام خواص فیزیکی مانند خواص نورانی، الکتریکی، مقاومت، سختی و بالاخره خاصیت بلورشناسی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. اساس مطالعه این خواص موضوع کانی‌شناسی عمومی را تشکیل می‌دهد.

کدام کانی سیلیکاتی است علوم هشتم

کدام کانی سیلیکاتی است؟

1) هماتیت

3) فیروزه

4) هالیت

ویژگی کانی چیست ؟

  • کانی‌ها موادی همگن هستند و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی برای تمام ذارت سازنده آن‌ها یکسان است.
  • کانی‌ها از عناصر مختلف تشکیل شده‌اند. برخی از کانی‌ها مانند طلا از یک عنصر ساخته شده است.
  • کانی‌ها جامد و بلوری شکل هستند.
  • کانی‌ها ترکیبات شیمیایی ثابت دارند.

ویژگی های کانی

کانی‌ها چگونه تشکیل می‌شوند ؟

هر کانی ترکیب شیمیایی ثابت دارد. کانی‌های مختلف از نظر ترکیب شیمیایی، شکل ظاهری، رنگ، اندازه و فراوانی در طبیعت نیز با هم تفاوت دارند. این تفاوت‌ها به چگونگی شکل‌گیری آن‌ها برمی‌گردد.

  1. برخی از کانی‌ها از سرد شدن ماده مذاب به دست می‌آیند، کانی‌های قیمتی عموما از این دسته هستند.
  2. برخی دیگر از کانی‌ها از سرد شدن بخار در سطح سنگ‌ها یا شکاف‌های موجود در آن‌ها به وجود می‌آیند.
  3. کانی‌های دیگری از بخار شدن محلول‌هایی به وجود می‌آیند که به اندازه اشباع رسیده‌اند.
  4. برخی کانی‌ها از واکنش‌های شیمیایی یون‌ها در آب به وجود می‌آیند.
  5. برخی کانی‌ها نیز پیامد تخریب و تجزیه شیمیایی کانی‌های دیگر هستند.
  6. گروهی دیگر از کانی‌ها حاصل از تحمل فشار و گرمای شدید هستند.

در تقسیم بندی کانی‌ها اصلی ترین معیار برای کانی‌ها ترکیب شیمیایی ساختارشان است و به دو بخش معرفی شدند: بخش اول سیلیکات‌ها، این کانی‌ها عنصری اساسی را در خود دارند که به نام سیلیسیم نامگذاری شده است، بخش دوم غیر سیلیکات‌ها هستند، اینها عنصر سیلیسیم را در خود ندارند، مثل فیروزه

10 انشا در مورد ماه رجب مناسب پایه های سوم تا هشتم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا