دسته‌بندی نشده

کاشت مو برای افراد دیابتی نوع ۱ و دیابتی نوع ۲

کاشت مو برای افراد دیابتی

کاشت مو برای افراد دیابتی : گاهی اوقات ریزش مو به دلیل دیابت رخ می‌دهد و گاهی اوقات هم ربطی به دیابت ندارد و مستقلاً اتفاق می‌افتد. در هر دو صورت می‌توان کاشت مو را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام داد.

اما اول از همه باید سطح قند خون فرد باید تحت کنترل باشد. از آنجایی که سلامت شما نباید در طول درمان و پس از آن به خطر بیفتد بنابراین باید همه عوامل و عوارض درمان کاملاً تحت کنترل باشد.

رابطه ریزش مو و دیابت

ریزش مو در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به دو شکل مختلف رخ می‌دهد. یک نوع ریزش مو در افراد دیابتی به دلیل بد عمل کردن هورمون آندروژن اتفاق می‌افتد، بنابراین این ریزش مو بر پایه مشکلات هورمونی است.

نوشته های مشابه

انواع هورمون های موجود در بدن تحت کنترل سیستم اکدوکرین هستند. افزایش و کاهش کنترل نشده سطح قند خون در دیابت باعث اختلال در فرآیند هورمون‌های آندروژن می‌شود که این مستقیماً بر روی سلامت موها تاثیر می‌گذارد.

به همین دلیل است که اکثر افراد دیابتی دچار ریزش مو می‌شوند و سلامت موهایشان دچار مشکل می‌شود.

افزایش قند خون باعث می‌شود که رنگدانه هموگلوبین، گلیکوزیلاته شود.

دلیل دیگر ریزش مو در افراد مبتلا به دیابت به دلیل مشکلات گردش خون است. رنگدانه هموگلوبین موجود در سلول‌های قرمز خون که حاوی آهن است، اُکسیژن را با خود به همه نواحی بدن حمل می‌کند.

افزایش قند خون باعث می‌شود که رنگدانه هموگلوبین، گلیکوزیلاته شود. تغییر شکل رنگدانه باعث می‌شود که در مویرگ ها گیر بیفتد. زمانی که اُکسیژن حمل شده توسط هموگلوبین در رگ‌ها گیر می‌کند، هم سلول می‌میرد و هم بافتی که اُکسیژن به آن نرسیده است.

زمانی که این وضعیت در سلول‌های فولیکول مو اتفاق می‌افتد، مرگ فولیکول مو رخ می‌دهد و موها دچار ریزش می‌شوند.

فرآیند کاشت مو برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

افراد دیابتی که می‌خواهند کاشت مو را انجام دهند باید به خوبی تحت معاینه قرار بگیرند تا وضعیت سلامتی آن‌ها کاملاً مشخص شده و موانع درمان شناخته شود.

در جریان این معاینات مسائل مهمی مورد بررسی قرار می گیرد :

  1. تاثیر دیابت بر روی ریزش مو و مشخص شدن دلیل اصلی ریزش مو
  2. بررسی تمامی تحلیل‌ها و مشاهدات که باید کاملاً انجام شود (بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ باید پیش از عمل آزمایش خون “HbA1c” را انجام بدهند تا نرخ هموگلوبین گلیکوزیلات در خون مشخص شود. اگر کلینیکی از شما بخواهد که بدون انجام این آزمایش عمل کاشت مو را انجام دهید ممکن است با خطراتی جدی مواجه شوید.
  3. تاثیر دیابت بر روی سیستم ایمنی و گردش خون
  4. چقدر می‌توان قند خون را کنترل کرد
  5. هورمون‌ها و سطح قند خون فرد به چه اندازه در عمل کاشت مو که ۶ الی ۸ ساعت طول می‌کشد، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
  6. فرآیند بهبودی زخم‌هایی که در عمل کاشت مو ایجاد شده چگونه خواهد بود و دیابت چه تاثیری بر روی آن‌ها خواهد گذاشت.

مسائلی که داوطلب باید پیش از کاشت مو رعایت نماید

  1. حتماً همه آزمایشات و معاینه‌ها را به طور کامل انجام دهد
  2. اگر دکتر برای کنترل قند خون رژیم غذایی خاصی را برایتان تجویز کرد، حتماً از آن پیروی نمایید.
  3. اطلاع دادن به دکتر در مورد داروهایی که مصرف میکنید و توضیح دقیق الگوی مصرف
  4. اگر سطح قند خون‌تان ثابت نیست باید دکتر کاشت مو و دکتر دیابت شما پیش از عمل با هم در ارتباط باشند.

کاشت مو و دیابت

مهم ترین تاثیری که دیابت بر روی ساختار خون می‌گذارد این است که فرآیند بهبودی را طولانی‌تر می‌کند. برای کاشت مو در سر باید حفره‌هایی ایجاد شود که این حفره‌ها در واقع زخم‌هایی هستند که باید در طول دوره نقاهت بهبود یابند.

دکتر برای کوتاه‌تر کردن دوره نقاهت و بهبود بهتر و سریعتر زخم‌ها داروهایی را برایتان تجویز می‌کند و دستورالعمل‌های لازم را به شما می‌دهد.

افراد دیابتی پس از کاشت مو باید مراقبت‌های بیشتری را انجام دهند. یکی از عوامل مهم دیگر در کاشت مو سرعت انعقاد خون است.

به همین دلیل باید حداقل ۱۰ روز پیش از عمل از مصرف داروها، غذاها و نوشیدنی‌هایی که تاثیر ضد انعقاد خون دارند اجتناب کنید.

برخی افراد مبتلا به دیابت باید حتماً داروهای ضد انعقاد خون خود را مصرف کنند که عمل کاشت مو برای این دسته از افراد توصیه نمی‌شود، زیرا قطع مصرف این داروها می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامتی و یا زندگی فرد باشد.

کاشت مو برای بیماران قندخون نوع 1

کنترل سطح گلوکز در این نوع اندکی دشوارتر است از این رو بهبود زخم‌ها به یک مشکل تبدیل می‌شود.

نباید عمل کاشت مو را برای بیماران دیابتی نوع 1 که هر روز برای کنترل قند خون خود انسولین می‌زنند، انجام داد.

کاشت مو برای بیماران قندخون نوع 2

نوع 2 وضعیتی است که در آن بیمار می‌تواند سطح گلوکز را بدون وابستگی انسولین کنترل کند و کنترل عمدتاً به وسیله‌ی قرص یا رژیم صورت می‌گیرد.

چنین مشکلی برای بیماران نوع 2 وجود ندارد زیرا که جراحی کاشت مو برای آنها ایمن است. پزشکان ادعا می‌کنند که اگر سطح شکر تحت کنترل باشد در این صورت هیچ مشکلی برای جراحی وجود ندارد.

حتی فرایند بهبود مشابه باقی می‌ماند زیرا که سر به صورت عروقی است از این رو به ندرت منجر به عفونت می‌باشد و حتی فرای فرایند بهبود مشابه با کاشت برای بیماران نرمال باقی می‌ماند.

مزایای ترمیم مو برای افراد دیابتی

عمل ترمیم مو برای این افراد مزایای زیادی دارد چرا که دیگر نیازی به عمل جراحی نیست بنابراین هیچ گونه خونریزی اتفاق نمی افتد، نیازی به بانک مو نیست و تراکم موها کاملا طبیعی و مناسب خواهند بود.

مزیتی که بیماران دیابتی و قلبی به سوی ترمیم مو کشانده است بدون جراحی بودن آن نسبت به کاشت موی طبیعی است و تراکم طبیعی یکی از عوامل مهم در ترمیم مو به شمار می رود.

از بهترین مزیت های ترمیم مو می توان به بدون خونریزی آن نام برد. شما تا هر اندازه بلندی موی دلخواه خود را می توانید با کاشت مو ممکن سازید از دیگر ویژگی های ترمیم مو نسبت به کاشت موی طبیعی نیاز نداشتن به بانک موی فرد میباشد.

تاثیرات بالینی

عمل کاشت مو چیزی بین ۶ الی ۸ ساعت طول می‌کشد و به دلیل بی حسی و اضطرابی که فرد دارد معمولاً این عمل برایش بسیار طاقت‌فرسا است.

کاشت مو در کوتاه مدت باعث افزایش سطح کورتیزول، گلوکاگون و هورمون رشد می‌شود که نهایتاً همه این هورمون‌ها باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند، این در حالیست که سطح تولید انسولین کم است. به همین دلیل است که درخواست انسولین در طول عمل کاشت مو زیاد می‌شود.

در عین حال تزریق دوز مشخصی از انسولین پیش از عمل تاثیر چندانی نخواهد داشت.

این کار احتمالاً باعث کاهش قند خون نخواهد شد اما احتمالاً باعث ثبات نرخ طبیعی آن در ۴ الی ۵ ساعت می‌شود.

به همین دلیل جهت انجام عمل کاشت مو برای افراد دیابتی باید الزامات زیر را رعایت کرد :

  1. نظارت منظم بر روی نرخ قند خون که در این صورت نیازی نیست که نمونه خون از فرد گرفته شده و به آزمایشگاه برده شود.
  2. مدیریت انسولین. تزریق انسولین به سطح قند خون بستگی دارد و بر اساس نظارتی که صورت می‌گیرد انجام می‌شود. این تزریق انسولین در طی عمل به غیر از تزریق اولیه آن می‌باشد.
  3. در صورت نیاز برای تثبیت قند خون باید تزریق گلوکز انجام شود.

دکتر به عنوان یک مسئولیت اخلاقی باید در تمامی مراحل بهبودی و دوره نقاهت بر روی بیمار نظارت داشته باشد و تا بهبودی کامل او جلسات پیگیری درمان را برایش برگزار نماید.

عوارض کاشت مو برای بیماران دیابتی

  • قند اسید کتواسیدوز
  • کاهش قند خون
  • افزایش قند خون

این علائم و عوارض معمولاً در کاشت مو به روش FUT اتفاق می‌افتد، این در حالیست که کاشت مو به روش FUE زمان کمتری می‌گیرد.

با توجه به روش‌های کاشت مو مدرن بسیار مهم است که دکتر پیش از انجام عمل برای عوارض، علائم و شرایط خاص کاملاً آمادگی داشته باشد.

قند خون بالا

افرادی که دیابت خود را با ورزش کردن، رژیم غذایی، دارو یا انسولین کنترل می‌کنند، پس از انجام کاشت مو به روش FUE تا ۵ روز نمی‌توانند کنترلی بر روی سطح قند خون خود داشته باشند.

همچنین اضطراب و نگرانی می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد. به همین دلیل است که کاشت مو برای افراد دیابتی نیازمند رعایت استانداردهای بالاتری است.

افرادی که پیش از عمل کاشت مو نیازی به تزریق انسولین ندارند آن‌هایی هستند که در طول زندگی روزمره خود هم به تزریق انسولین نیاز ندارند.

همه بیماران دیابتی باید پیش از انجام عمل کاشت مو رضایت کامل خود را برای انجام این درمان ابراز کنند.

بیشتر بخوانید :

کاشت مو به روش Sut

بررسی تفاوت های دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا