دسته‌بندی نشده

کاربرد بی نظیر اجاق القایی در آشپزی

درحالی‌که شاید فکر کنید تنها یک راه برای گرم کردن ماهی‌تابه یا قابلمه وجود دارد، اما واقعیت نشان داده است که برخی از دیگر روش‌های گرم کردن، کارآمدتر هستند؛ مشخصاً استفاده از اجاق القایی در آشپزی، یکی از این روش‌ها است. اجاق القایی روش مورد علاقه‌ی بسیاری است؛ زیرا انتقال گرما ۲۵ تا ۵۰ درصد سریع‌تر رخ می‌دهد، گرما نسبت به شعله‌های تابشی اجاق‌های معمولی یکنواخت‌تر بر روی سطح ظرف پخش می‌شود و درنهایت، قابلیت تنظیم دقیق و سریع دما در این روش فراهم شده است.

در این روش از الکتریسیته و مغناطیس برای گرم کردن غذا استفاده می‌شود که درنتیجه، باعث تبدیل‌شدن ظرف آشپزی، مانند ماهی‌تابه یا قابلمه، به یک منبع گرمای یکنواخت در سطح ظرف می‌شود. در نقطه‌ی مقابل این روش، در آشپزی‌های معمولی، ظرف آشپزی بر روی شعله یا نوعی دیگر از منبع گرمایی گذاشته می‌شود که ممکن است منجر به توزیع نامتعادل گرما بر سطح ماهی‌تابه یا قابلمه شود. این امر، برداشتن مواد غذایی موجود در این ظروف را سخت می‌کند.

نحوه‌ی کارکرد اجاق القایی

همانند وسایلِ آشپزی با برق و گاز، اجاق‌های القایی نیز می‌توانند در مدل‌های توکار، کِشویی و یا پایه‌دار عرضه شوند؛ اما از آن گذشته، واقعاً دلیل این همه تعریف و تمجید کردن این روش آشپزی چیست؟ شاید درک اصول آشپزی با اجاق‌های القایی، به فهم بهتر از نحوه‌ی کارکرد مؤثرتر این محصولات کمک کند.

نحوه‌ی کارکرد اجاق القایی

در زیر سطوح اجاق‌های القایی سیم‌پیچ‌هایی تعبیه شده‌اند که حامل بار الکتریکی هستند و جریان مغناطیسی متناوبی را ایجاد می‌کنند. هنگامی‌که ماهی‌تابه یا قابلمه‌ای بر روی این اجاق‌ها گذاشته می‌شود، جریان محدودی در خود این ظروف جاری می‌شود. سپس، ترکیبی از میدان مغناطیسی و جریان، باعث حرکت نامنظم و تند مولکول‌ها می‌شود. در آخر، قطعات درون دستگاه نیز، مانند ترانسفورماتور، یکسوکننده و اینورتر (inverter – وارون‌ساز)، اندازه‌ی جریان اولیه را افزایش می‌دهند و در نتیجه حرارت ایجاد می‌شود.

آیا می‌توان از آشپزی با اجاق‌های القایی سود بُرد؟

علاوه بر ایجاد سطح یکنواخت آشپزی که قابلیت کنترل دقیق درجه حرارت را دارد، شعله‌ای آتشی که روغن را بسوزاند وجود ندارد. اجاق‌های القایی به نسبت همتایان تابشی خود (مایکروفر یا اجاق برقی)، ایمن‌تر هستند و راحت‌تر تمیز می‌شوند که درنتیجه، استفاده از آنها را برای خانوارهای دارای کودک ایده‌آل کرده است.

در آشپزخانه‌هایی که باید نیازهای خاصی از افراد ساکن را، مانند دسترسی صندلی چرخ‌دار به آشپزخانه، محیا شود، هیچ روشی از لحاظ ایمنی و راحتی به‌اندازه‌ی استفاده از اجاق‌های القایی مناسب نیست. با این‌حال، اجاق‌های القایی مقدار کمی اشعه‌ی مضر (امواج مغناطیسی) منتشر می‌کنند، بنابراین، بهتر است افرادی که دارای دستگاه‌های ضربان‌ساز یا مشابه هستند، قبل از استفاده از این نوع اجاق‌ها، با پزشک خود این موضوع را در میان بگذارند.

حتماً بخوانید:

همچنین لازم به ذکر است که در صورت آمادگی نداشتن، برخی عوامل ممکن است باعث سخت شدن آشپزی با اجاق‌های القایی شود. برای نمونه، هنگام آشپزی با اجاق‌های القایی، استفاده از ظروف آشپزخانه‌ی آهنی بسیار ضروری است؛ بنابراین، مس و یا هر فلز دیگری نباید استفاده شود.

آیا می‌توان از آشپزی با اجاق‌های القایی سود بُرد؟

بهتر است از قابلمه و تابه‌های مخصوص اجاق القایی استفاده شود. علاوه بر این، همیشه باید به یاد داشت که اجاق‌های القایی می‌توانند بسیار سریع گرم شوند؛ درنتیجه، باید چهارچشمی مراقب مواد غذایی قابل جوشیدن و سَررفتن بود. همچنین برای نصب برخی از لوازم که از روش القایی بهره می‌برند، به ولتاژ خاصی نیاز است؛ بنابراین، بهتر است قبل از خرید این لوازم، الزامات الکتریکی سنجیده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا