دسته‌بندی نشده

تمیز کردن گاز شیشه ای صفحه تخت با مواد طبیعی و ارزان قیمت

چگونگی تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای با چند روش آسان در خانه

با خرید اجاق گاز رومیزی و با دیدن قیمت اجاق گاز شیشه ای تا حدودی ضرورت تمیز کردن و یادگیری بهترین روش نگه داری اجاق گاز های شیشه ای اهمیت چند برابری خواهد داشت. اجاق گازها به ویژه مدل‌های شیشه‌ای، بیشترین آسیب را از لکه‌ ها، نشت آب و چربی‌ها از ظروف پخت غذا، می‌بینند.

در واقع این موارد رایج‌ ترین دشمن تمیزی و عمر اجاق گازهاست. حتی اگر فقط چند بار در هفته آشپزی کنید، باز هم اجاق گاز می‌تواند برای هر وعده غذایی که تهیه می‌کنید، کثیف شود. برای تمیز کردن گاز شیشه ای به شکل اصولی باید در هر هفته یک بار و به میزان کافی وقت اختصاص دهید.

البته قبل از تمیزکاری عمیق هفتگی، هربار که کار پخت و پز خود تمام کردید، روغن و مواد غذای ریخته شده روی گاز را با دستمال مرطوب را پاک کنید. با این کارها علاوه بر این که از ظاهر تمیز اجاق گاز خود لذت می‌برید از ریخته لکه‌ ها و پسماند مواد غذایی روی گاز، ایجاد بوی نامطبوع هنگام روشن کردن مجدد گاز و مواردی از این دست جلوگیری می‌شود.

بهترین شیوه برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای به دلیل جنسی که دارد کمی سخت تر از سایر گازها می باشد. برای تمیز کردن این نوع گازها با کمک مواد خانگی به تجهیزات خاصی نیاز نیست تنها با داشتن مقداری آب گرم و صابون، مقداری جوش شیرین، پارچه تمیز و دستکش برای محافظت از پوست دست، می توان اقدام به تمیز کردن گاز کرد.

چگونگی تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

ابتدا مقداری جوش شیرین و سرکه را با هم مخلوط کنید سپس به کمک یک برس یا مسواک آن را به سطح اجاق گاز بزنید یک حوله بزرگ را در آب داغ خیس کرده و روی سطح پودر شده قرار دهید. اجازه دهید حدود 15 دقیقه بماند. سپس با یک حوله تمیز این محلول را پاک کنید.

روی اجاق گاز شیشه ای خود از چدن استفاده نکنید زیرا سطوح شیشه ای به خط و خش حساس هستند تا حد امکان از تابه های چدنی و سرامیکی کمتر استفاده کنید.

اگر بعد از تمیز کردن آن با جوش شیرین و سرکه متوجه شدید که هنوز لکه ها و غذای چسبیده روی اجاق شیشه ای شما وجود دارد، سعی کنید از یک تیغ تیغه تخت استفاده کنید (تیغ های تخت در اکثر فروشگاه های سخت افزار یا صنایع دستی پیدا کنید). سپس به آرامی لکه را پاک کنید.

جوش شیرین را روی کل شیشه اجاق گاز خود بپاشید. یک لیمو را به نصف برش دهید و از آن برای تمیز کردن اجاق گاز با جوش شیرین استفاده کنید. بعد از این که کل سطح را مالیدید، از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن آب میوه و پودر استفاده کنید.

تمیز کردن اجاق گاز با آب لیمو و جوش شیرین

اگر به طور تصادفی مشعل خود را خیلی طولانی روشن گذاشته اید و یک لکه سیاه بزرگ دارید، می توانید با این ترفند ساده از شر آن خلاص شوید. یک اسپاتول سیلیکونی را با حرکات دایره ای کوچک روی لکه بمالید تا رنگ لکه محو شود. در مرحله بعد، خمیر از جوش شیرین و آب تهیه کنید و لکه را با خمیر بپوشانید. اجازه دهید این خمیر حداقل 30 دقیقه خشک شود و پاک کنید.

بهترین شیوه برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

اگر لکه به طور کامل از بین نرفته است ، با جوش شیرین و سرکه خمیری ایجاد کنید و بگذارید یک یا دو دقیقه قبل از شستشو بماند. برای جلوگیری از خراشیدن سطح شیشه اجاق گاز خود ، باید از یک تمیز کننده نرم مانند یک اسفنج یا پارچه استفاده کنید. اگر اجاق گاز های شیشه ای را دوست دارید باید در تمیز کردن آن دقت کافی داشته باشید و می توانید هر یک از روش های بالا که برای شما ذکر شد از آن ها استفاده کنید.

برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای و براق کردن آن به شکلی که مثل روز اول برق بزند باید مراحل زیر را انجام دهید.

  • ابتدا بوسیله ی یک پنبه آغشته به الکل صفحه شیشه ای را تمیز نمایید سپس به کمک دستمال نانو یا جادویی و شیشه پاک کن صفحه گاز شیشه ای را براق کنید.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای که روی آن شیر سر ریز شده باشد:

هنگامی که شیر روی اجاق گاز سر می رود و روی صفحه اجاق حالت سوخته ای به خود می گیرد برای تمیز کردن آن باید شعله اجاق را خاموش و بر روی آن یک پارچه حوله ای خیس بگذارید سپس آن را تمیز کنید، مشاهده خواهید کرد که اثر سوختگی شیر با دستمال مرطوب کاملا از بین می رود.

چند نکته برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

هیچ گاه نگذارید اثر چربی ها و لکه ها روی اجاق گاز ماندگار شود، برای تمیز کردن آنها هر چه سریع تر اقدام کنید. استفاده از مواد خانگی بهترین ترفند برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای می باشد. استفاده از الکل برای براق کردن مناسب است ولی اگر دسترسی نداشتید یا به دلایلی نمی توانید از الکل استفاده کنید از پاک کننده های چند منظوره استفاده کنید.

چند نکته برای تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

سخن پایانی:

اجاق گازهای شیشه‌ای یا همان صفحه‌ای در طول این سال‌ها به گزینه مورد علاقه مردم برای خرید تبدیل شده‌اند. یکی از ویژگی‌های مهم این محصولات، ایمنی بسیار بالای آنهاست. همانگونه که اشاره شد این ویژگی برای افرادی که در خانه کودک خردسال دارند، اهمیت بسیار بالایی دارد. نکته دیگر اینکه تقریباً از روی پیشخوان آشپزخانه قابل مشاهده نیستند، زیرا سطح صافی داشته و به همین دلیل به اجاق گاز صفحه‌ای شهرت دارند.

همین امر باعث می‌شود تا فضای آشپزخانه خلوت‌ تر و مرتب‌ تر به چشم بیاید اما فارغ از تمام این موارد، نکته قابل توجه در مورد اجاق گاز شیشه‌ای، تمیز کردن آسان آن به کمک چند ماده ارزان و در دسترس است. برای این که تمیز کردن گاز شیشه ای شما که به صورت هفتگی برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید به کار سختی تبدیل نشود، توصیه می‌شود که بعد از پخت هر وعده غذایی، سطح گاز را پاک کنید.

این‌ کار مانع سخت شدن لکه‌ ها و طولانی شدن فرآیند تمیزکاری هفتگی خواهد شد. طول عمر هر وسیله‌ای در گرو نگهداری درست از آن است. تمیز کردن اصولی نیز یکی از نکات مهم برای نگهداری از لوازم خانگی از جمله اجاق گاز است.

منبع : کالا 118

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا