دسته‌بندی نشده

چگونه یخچال را میزان و تراز کنیم؟

اهمیت تراز کردن یخچال

اگر به تازگی یخچال خریده باشید، و میخواهید از کار کردن بی صدای آن لذت ببرید. اما بعد از نصب متوجه صداهای عجیب و لرزش در آن می شوید. این امر تمام افکار شما را به هم زده و موجب اذیت افراد خانواده خواهد شد؛ اما نگران نباشید. این صدا و لرزش در اثر تراز نبودن یخچال است. به دلیل تراز نبودن یخچال کمپرسور هنگام راه اندازی ایجاد صدا می کند. قسمت های مختلف یخچال نیز امکان دارد در اثر همین امر دچار آسیب شوند.

چگونه یخچال را تراز کنیم ؟

با تراز کردن یخچال می خواهیم از اشکالاتی که در صورت انجام ندادن آن پیش می آید پیشگیری کنیم. بهتر است با تغییر دادن و بالانس نمودن پایه ها در زاویه ای درست نسبت به یکدیگر این کار را انجام دهیم. قسمتی به صورت محافظ در جلوی یخچال قرار دارد که با تعدادی پیچ به بدنه متصل است به دقت آن ها را دیده و باز کنید. چنانچه به جای دقیق پیچ ها آگاه نیستید بهتر است از دفترچه راهنمای یخچال کمک بگیرید.

چگونه یخچال را میزان و تراز کنیم؟

پشت محافط تنظیم کننده ای برای تغییر پایه ها به هر سمتی که نیاز باشد وجود دارد. گاهی در دستگاه هایی هم دیده شده که برای تنظیم از چرخهایی با پیج تنظیم در کنار آن ها به کار گرفته می شود. میتوانید برای تراز کردن یخچال در این نوع از پیچ گوشتی تخت استفاده کنید.

اکنون می خواهیم بلندی پایه های را تنظیم کنیم با چرخاندن هر یک از پایه های یخچال اندازه آنها هم تغییر می کند. برای آسان تر شدن این کار می توانید از کسی کمک بگیرید تا یخچال را به سوی انتهای پایه ای که می خواهید تنظیم کنید کج کند. برای تغییر پایه ها می توانید با قسمت آچار خور آنها انجام دهید.

چنانچه احتیاج به بلند کردن قسمت جلو یخچال نسبت به عقب آن دارید باید پایه های تنظیم را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. چنانچه بر روی سطحی که یخچال را می گذارید ناهمواری وجود دارد بهتر است آن محل را با کمک اشیایی صاف کنید. آنگاه به تنظیم تراز کردن یخچال بپردازید.

از کجا بفهمیم که یخچال ما تراز است؟

شما باید کارهایی که در قسمت بالا گفتیم را به خوبی انجام دهید و شاید مجبور باشید این کار را چند بار انجام دهید. ولی چنانچه می خواهید بدانید که چه وقتی یخچال شما تراز است باید چند کار انجام دهید

به طور مثال در مرحله اول و پیش از بلند تر کردن قسمت جلویی یخچال یک لیوان آب را بر روی یخچال بگذارید اگر آب در لیوان کج ایستاد یعنی اینکه کار خود را درست انجام نداده اید این کار را تا وقتی که آب صاف باشد انجام دهید کار دیگری که می توانید انجام دهید درب را قدری باز کنید چنانچه یخچال شما به درستی تراز باشد باید این درب به خود به خود و با استفاده از نیروی گرانش بسته شود.

عوارض تراز نبودن یخچال

چپ و راست و بالا و پایین یخچال باید به صورت دقیق تراز باشند و به طور کلی شرکت های تولید کننده توصیه می کنند که قسمت جلوی یخچال باید به اندازه 6 تا 13 میلی متر از قسمت عقبی یخچال بالاتر باشد. این اختلاف باعث خواهد شد که درب یخچال بدون اینکه نیرویی به آن وارد کنیم بسته شود و در عین حال به آرامی بسته شود.

بعضی از مدل های یخچال فریزر به خصوص مدل های جدید دارای قفل پایه هستند و شما باید آن را فعال کنید تا در صورت هر گونه شوکی مثل بسته شدن محکم درب یا زلزله این پایه ها از تنظیم خارج نشوند.

مشکلات عدم تراز یخچال به صورت درست

عدم تراز کردن یخچال ممکن است مشکلاتی را ایجاد نماید که در اینجا ان ها را نام می بریم. در این وضعیت امکان دارد یخچال اتومات نکند و پیوسته کار نماید که سبب ایجاد نواقص دیگر نیز می شوند مشکلاتی مانند لرزش و ایجاد سرو صدای بسیار موتور دستگاه خواهد شد. یخچال توسط سیالی سرد کننده عمل می کند که دارای چرخه معینی نیز می باشد.

در این چرخه هنگامی که حرارت داخل یخچال به وسیله لوله های عبوری ماخوذ شده از حالت گاز به مایع تغییر پیدا می کند. در بخش موتور این دستگاه این عمل برعکس رخ می دهد و گرما به بیرون فرستاده می شود.

مشکلات تراز نبودن یخچال

اگر می خواهید راندمان یخچال به صورت صحیحی انجام گیرد بایستی حتما دقت خاصی به تراز کردن یخچال داشته باشید، زیرا خم بودن این دستگاه به جهت خاص علتی بر جمع شدن سیال سرد کننده در لوله های عبوری می شود به این علت موتور برای دمش و دهش نیروی بسیاری را صرف نموده و عملکرد این وسیله کاهش می یابد.

این احتیاج به نیروی بسیار سبب افزایش آمپر و در نهایت افزایش برق مصرفی می شود. این حجم جبر به کمپرسور می تواند نواقصی را به دستگاه یخساز و یخ زدایی کردن وارد نماید.

آشنایی با نحوه تراز کردن یخچال در آشپزخانه شیب دار

برای تراز کردن یخچال افزون بر موارد ذکر شده در بالا بایستی موارد دیگر را مدنظر قرار داد که در این مبحث آنها را تشریح خواهیم کرد. اگر پس از رعایت موارد بیان شده باز هم احساس کردید یخچال هنوز تراز نشده است بایستی علل دیگر را مورد بررسی قرار داد: بهترین روش این است که آشپزخانه را وارسی نمایید ببینید که شیب دارد یا خیر؟

معمولا کف آشپزخانه ها را مقداری شیب دار درست می کنند تا راحت تر آن را بشویند. در این صورت حتی اگر تراز یخچال بدرستی انجام گرفته باشد باز هم به علت شیب دار بودن آشپزخانه تراز دقیقی ندارد. پس در این شرایط هم بهتر است یک قطعه مسطح را در زیر یکی از پایه ها یا هر دو قرار دهید تا بدین وسیله بتوان به تراز کردن یخچال کمک کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا