دسته‌بندی نشده

چگونه در منزل بادکنک هلیومی درست کنیم ؟

بالا بردن بادکنک بدون گاز هلیوم موضوع مورد بحث ماست. تا به حال بارها و بارها بادکنک هایی را دیده اید که روی زمین نمی مانند و اگر رهایشان بکنید مستقیم بالا می روند.

معمولا این بادکنک ها را با کپسول هایی مخصوص باد می کنند، اما آیا می دانستید خودتان هم می توانید این کار را در خانه انجام دهید ؟

برای معرفی جایگزین گاز هلیوم برای بادکنک ابتدا باید بفهمیم که بادکنک ها چگونه در هوا شناور می شوند ؟ قانون پایه برای شناوری این است که گاز سبک تر درون گاز سنگین تر شناور می شود.

این در حالی است که زندگی ما حول محور هوا، که مخلوطی از گازهای مختلف با وزن ها و نسبت های مختلف است در جریان است. در نتیجه به منظور پیدا کردن جایگزینی برای گاز هلیوم در پر کردن بادکنک ها باید به دنبال عاملی بود که بتواند در هوا شناور شود.

بالا رفتن بادکنک بدون گاز هلیوم

به پرواز درآوردن بادکنک بدون گاز هلیوم

جایگزین هلیوم برای بادکنک: باد کردن بادکنک با مایع لوله بازکن

وسایل لازم برای بادکردن بادکنک بدون گاز هلیوم:

  • یک بطری (مانند بطری نوشابه شیشه ای)
  • فویل آلومینیوم
  • یک بادکنک
  • مقداری مایع لوله باز کن

نحوه باد کردن بادکنک با مایع لوله باز کن:

ابتدا مقداری از مایع لوله باز کن را داخل شیشه می ریزید، سپس چند فویل را به صورت توپ های کوچک گرد در می آورید و داخل شیشه می اندازید.

سپس مدخل بادکنک را روی شیشه می کشید. فقط باید بسیار مواظب باشید چون گازی که از آلومینیوم و مایع لوله باز کن متساعد می شود بسیار آتش زا است.

این گازی که تولید می شود موجب باد شدن بادکنک می شود. در آخر می توانید بادکنک را از روی شیشه خارج کرده و آن را با نخ ببندید.

جایگزین گاز هلیوم برای بادکنک

چسباندن بادکنک به سقف بدون گاز هلیوم

جایگزین گاز هلیوم برای بادکنک: باد کردن بادکنک با گاز هیدروژن

مواد لازم برای باد کردن بادکنک با گاز هیدروژن:

  • یک عدد بطری
  • یک تکه آلومینیوم
  • سدیم هیدروکسید
  • مقداری آب
  • یک عدد بادکنک

نحوه باد کردن بادکنک با گاز هیدروژن:

یک بطری را از مخلوط آلومینیوم و سدیم هیدروکسید پر کنید. سپس درون آن آب بریزید. حالا زمان آن رسیده است که یک بادکنک را روی بطری متصل کنید.

مخلوط موجود در بطری به طور خودکار گاز هیدروژن تولید می کند و این گاز بادکنک را پر خواهد کرد. وقتی بادکنک به طور کامل پر شد می توانید انتهای آن را محکم ببندید و از شناوری بادکنک خود لذت ببرید.

توجه: هیدروژن جایگزین گاز هلیوم برای بادکنک محسوب می شود اما بی خطر نیست و دقت کنید در مجاورت جرقه و آتش قرار نگیرد.

ساخت گاز هلیوم با جوش شیرین و سرکه

نحوه باد کردن بادکنک برای بالا رفتن

ساخت گاز هلیوم با استفاده از جوش شیرین و سرکه برای بادکنک

مواد لازم برای باد کردن بادکنک با جوش شیرین و سرکه:

  • اسید استیک (جوهر سرکه) که در هر آشپزخانه ای یافت می شود (انواع مختلفی سرکه وجود دارد اما هر کدامشان این کار را انجام می دهند)
  • جوش شیرین آشپزی
  • بطری 1.5 لیتری خالی یا فلاسک
  • دستکش
  • بادکنک لاتکسی

نحوه باد کردن بادکنک با جوش شیرین و سرکه:

انجام دادن این حقه در منزل بسیار ساده می باشد حتی کودکان می توانند اینکار را انجام دهند. اما فقط یک شرط دارد: دستکش لاستیکی بپوشید، بخاطر اینکه سرکه مخصوصا انواع غلیظ آن اثرات نامطلوبی بر روی پوست دارند و مخصوصا ممکن است سبب سوختگی یا سوزش شوند.

اگر این اتفاق افتاد باید بدانید که جوش شیرین یا صابون اسید را خنثی می کنند. پس کودکان باید همه آزمایشات دارای مواد شیمیایی خطرناک را تحت نظارت بزرگسالان انجام دهند.

جوش شیرین را به داخل بادکنک بریزید (دو قاشق چایخوری برای هر بادکنک) و نصف لیوان اسید استیک را داخل بطری بریزید. توجه کنید مقدار زیادی جوش شیرین اضافه نکنید.

بادکنک را بر روی دهانه شیشه قرار دهید. جوش شیرین از درون بادکنک به داخل بطری می ریزد و واکنش شدید با رها شدن دی اکسید کربن شروع می شود و بادکنک ها را باد می کند.

اگر واکنش ضعیف بود, و بادکنک باد نشد می بایست سرکه بیشتر و نمک اضافه کنید اما محلول را تکان ندهید. همچنین اگر باد کردن بادکنک برایتان سخت است، این روش راه حل راحت و مناسبی است.

نحوه باد کردن بادکنک

بالا رفتن بادکنک با جوش شیرین و سرکه

توجه داشته باشید که روش های ذکر شده خطرناک است و باید حتما در فضای باز انجام شود. همچنین اگر مهارت کافی در این مورد ندارید، از انجام آن پرهیز کنید.

آموزش ساخت لیوان بادکنکی کاردستی جذاب برای کودکان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا