دسته‌بندی نشده

چگونه در باغچه خانه عدس بکاریم؟

آموزش کاشت عدس

عدس از نظر داشتن پروتئین بسیار غنی و سرشار است. داشتن این مواد پروتئینی موجب توجه به کاشت عدس و پرورش آن شده است. برای کاشت عدس نیاز به طی مراحل سختی نیست. فقط کافی است با انتخاب بذر مناسب برای کشت و فراهم آوردن شرایط مراقبت و نگه داری از آن، عدس را به صورت حرفه ای پرورش داد.

عدس از قدیمی ترین منابع غذایی گیاهی بشر است و عمر آن به قدمت تاریخ کشاورزی است. وجود بقایای دانه های عدس در مقابر مصری به ۲۳۰۰سال قبل از میلاد مسیح می رسد. کشت آن در مصر، جنوب اروپا و غرب آسیا در قدیم رواج داشته و از این مناطق بعداً به شمال اروپا، هندوستان، چین و بطرف غرب تا اتیوپی پراکنده گردیده است. کشورهای عمده تولید کننده عدس در دنیا عبارتند از هندوستان، ترکیه، سوریه، پاکستان، اسپانیا و بنگلادش. در ایران کشت عدس بیشتر به استانهای شمال غربی و غرب کشور اختصاص یافته است.

منشاء عدس به نظر می رسد از کشورهای شرق مدیترانه مثل آسیای صغیر، یونان و مصر باشد که از آنجا به طرف هند گسترش یافته است. کشت آن بعداً در اروپا، آفریقا و آمریکا رواج یافته است.عدس ونژادهای مختلف آن درایران پرورش می یابند. به حالت نیمه وحشی نیز در نواحی مختلف دیده می شوند. کرمانشاه، همدان، لرستان، خرم آباد، کرمان، بم، فارس، بوشهر و میناب مهمترین مراکز تولید و پرورش عدس در ایران می باشند.

پرورش و کاشت عدس

عدس را می توان در محوطه ای مانند باغ یا باغچه کاشت. برای پرورش عدس، انتخاب بذر مناسب یا همان عدس خشک شده کاری نسبتاً دشوار است. بهتر است در این مرحله که مهم ترین و نخستین مرحله می باشد، دقت لازم را به کار ببرید.

برای بذر مناسب باید فروشگاه های معتبر کشاورزی را انتخاب کرد. برای کاشت عدس از بذرهای سالم استفاده کنید. اگر از محصول مزرعه خود استفاده می کنید، باید ابتدا بذرها را بشویید و در آبکش بریزید تا آب آن ها کشیده شود. در این مرحله، باید عدس های خرد شده، نصفه و سوراخ جدا شوند.

چوانه عدس

بهترین زمان برای کاشت عدس

بهترین زمان برای پرورش عدس، ماه فروردین است. عدس ها فرآیند رشدی خود را در فصل بهار طی می کنند تا در تابستان بالغ و رسیده شوند. دمای مناسب خاک در زمان کشت، باید ۴ درجه سانتی گراد باشد. اگر دانه ها در این دما یخ زدند، نگران نباشید. چون دوباره جوانه خواهند زد و یخ زدگی تاثیری بر آن ها نخواهد داشت. کاشت عدس به شکل خانگی در زمستان با دمای ۲۰ درجه سانتی گراد امکان پذیر است.

روش کاشت و تکثیر عدس

برای تکثیر عدس باید از نور خورشید به قدر کافی بهره مند شوید. همچنین می توانید آن را در کنار گیاهان کوتاه قد بکارید. چون این گیاهان بر روی عدس های کاشته شده، سایه نمی افکنند. ضمن اینکه در این مواقع باید خاک، رطوبت کافی را برای رشد داشته باشد اما آب بر روی آن جمع نشده باشد.

برای کاشتن عدس در گلدان یا ظرف، باید ارتفاع ۲۰ سانتی متری را برای آن انتخاب کرد. برای میزان اسیدیته یا آلکالین خاک باید آزمایش ph بر روی آن ترتیب دهید. عدس در خاکی با اسیدیته ۵.۶ تا ۶ بهتر رشد خواهد کرد.

قبل از کشت بذر، باید ماده تلقیحی به خاک اضافه کنید. برخی از باکتری ها به عنوان ماده تلقیحی افزوده می شوند. این ماده را می توانید به صورت اسپری بر روی خاک بپاشید. این ماده به جوانه زدن دانه ها کمک خواهد کرد و مقاومت آن را در برابر شرایط جوی افزایش می دهد. ضمن اینکه محصول تولیدی با کیفیت خواهد بود.

بعد از اطمینان یافتن از رطوبت و کیفیت خاک، عدس ها را در عمق ۵.۲ سانتی متری بکارید. اگر قسمت بالای خاک خشک است، عدس را در ۶ سانتی متری بکارید. برای پرورش عدس، فاصله لازمه(۲ سانتی متر از یکدیگر) را رعایت کنید. عدس ها را در دسته های افقی با فاصله ۱۵ سانتی متری بکارید. با این فاصله بندی می توانید از هر ۳۵ متر مربع، ۴۵۰ گرم عدس به دست آورید.

ارتفاع عدس بالغ معادل ۷۵ سانتی متر است. بهتر است حصار لازم را برای آن به وسیله نخ به چوب بامبو یا چارچوب ایجاد کنید. به کمک نخ، چوب های بامبو را به هم متصل تا در مقابل باد مقاوم باشند.

عدس را باید دو بار در هفته آب دهید. عدس نسبت به خشکسالی و بی آبی از خود مقاومت نشان می دهد. در شرایط آبیاری بی موقع نیز قابلیت رشد خود را به خوبی حفظ می کند.

عدس

مراقبت از عدس

اطراف عدس را باید به خوبی تمیز کرده و علف های هرز آن را از بین برد. چون این گیاه به شدت به علف هرز حساس بوده و بنابراین باید زمانی را در هفته به از بین بردن علف و گیاهان هرز اطراف عدس اختصاص داد. در صورتی که شاخه های عدس بر روی یکدیگر قرار گرفته باشند، باید آن ها را هرس نمود.

آفات و بیماریهای عدس

از آفات عدس می توان شته ها، کنه ها، سرخوطومی ها و سوسکهای انباری را می توان نام برد که به عدس حمله می کنند در این بین کنه ها بیشترین خسارت را وارد می کنند و سوسکهای انباری تا 80 درصد بذرهای انبار شده را مورد حمله قرار می دهند.

آفات از شیره عدس می خورند و آن را کم کم از بین خواهند برد. برای از بین بردن آفات باید مقداری آب بر روی گیاه به شکل اسپری بپاشید. اگر رد پایی از شپش بر روی گیاه دیدید، باید آن قسمت از گیاه را جدا کرده و از بین ببرید.

زمان برداشت عدس

بعد از سپری شدن ۳ ماه می توانید عدس ها را از پوسته خارج سازید. در این زمان رنگ عدس به شکل قهوه ای و زرد می باشد. قبل از شست و شوی آن ها، باید عدس های جمع آوری شده را در مقابل خورشید خشک کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

اصول کاشت و نگهداری گل آگلونما در خانه

نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس

نگهداری صحیح گل حسن یوسف در آپارتمان

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا