دسته‌بندی نشده

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم؟ راه کارهایی برای افزایش اعتماد به نفس

نفس بخشی از وجود یک انسان است، ما نمی توانیم آن را به صورت فیزیکی ببینیم اما می توانیم آن را حس کنیم. اعتماد داشتن به خود در گفت گو کردن با افراد، گرفتن تصمیمات مهم در زندگی و … را به داشتن اعتماد به نفس اطلاق می کنند. وقتی شما اعتماد به نفس بالایی داشته باشید می توانید در هر بحثی شرکت کنید و در آن پیروز شوید. یا تصمیماتی که اشخاص فاقد خودباوری نمی توانند بگیرند شما راحت بگیرید.

اما گاهی داشتن خودباوری (اعتماد به نفس) زیاد می تواند منجر به مشکلاتی نیز بشود. این مشکلات می توانید اتخاذ تصمیمات نادرست در مواقع حساس باشد. یا حتی اشتباهات کوچک در بحث ها و صحبت کردن با دیگر افراد، از این رو باید در مراقب بود تا این خود باوری تبدیل به احساسی غالب و غیر واقعی نگردد.

اعتماد به نفس بالا به ما کمک می کند تا تصمیمات درستی در زندگی بگیریم و این امر موجب این می شود که ما عاشق خودمان باشیم .

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم؟ راه کارهایی برای افزایش اعتماد به نفس

مهارت خود را بالا ببرید

وقتی نتوانید به درستی کاری را انجام دهید طبیعی است در انجام آن کار خودباوری کافی نداشته باشید. فرق نمی کند که این کار چه باشد، ممکن است صحبت کردن و ارتباط با دیگران باشد. و یا حتی انجام کاری مانند تعمیر وسایل، کاشتن درخت، رانندگی و … باشد.

برای این که بتوانید اعتماد به نفس بالایی در انجام کاری که می کنید داشته باشید باید مهارت خود را بالا ببرید. به طور مثال اگر در بحث کردن و صحبت کردن با اشخاص توان کافی ندارید باید سعی کنید با تمرین کردن و رفتن به کلاس مهارت خود را افزایش دهید. البته بخشی از موضوع عدم توانایی در بحث کردن به گوشه گیری فرد مربوط است. پس سعی کنید هرچه بیشتر با دیگران ارتباط داشته باشید و هم صحبت آن ها شوید.

شما می توانید با افرادی که به آن ها نزدیک هستید شروع کنید. با این کار آرام آرام خودباوری شما در برابر غریبه ها نیز افزایش پیدا می کند.

برای افزایش اعتماد به نفس از گوشه گیری بپرهیزید

گوشه گیری یکی از مواردی است که باعث می شود خودباوری در فرد پایین بیاید. شما با رفتن به کنج خلوت خود ناخواسته افکار منفی را پرورش می دهید. این افکار شما را در موقعیتی قرار می دهند که حتی کاهی به خود بد بین می شوید.

علاوه بر این گوشه گیری و عدم ارتباط با دیگران باعث می شود شما تجربه کمتری نسبت به سایرین داشته باشید. این تجربه می توانید شامل صحبت کردن، انجام کار هایی که نیاز به مهارت آموزی دارند و … شود. در این صورت شما از دنیای واقعی دور هستید و تجربه کمتری نسبت به دیگران کسب می کنید.

برای پرهیز از گوشه گیری …

  1. وقتی را برای پیاده روی و ورزش در نظر بگیرید، و سعی کنید این پیاده روی در محیطی باشد که شما را در کنار سایر افراد قرار دهد
  2. با دوستانتان قرار ملاقات بگذارید و با آن ها به پارک یا بازار بروید
  3. به خانواده در انجام کار های روزمره کمک کنید
  4. کار کنید! حتی اگر در سنی هستید که نیاز به کار کردن ندارید. چراکه این موضوع نیز از گوشه گیری بهتر است. و باعث می شود با دیگران هم صحبت شوید. و حتی به صورت مستقیم روی افزایش اعتماد به نفس موثر است.
  5. گاهی به گیم نت بروید! امروزه با پیشرفت تکنولوژی تلفن های همراه می توانند جای گیم نت را پر کنند. اما رفتن به گیم نت باعث می شود با دوستان جدیدی آشنا شوید.
  6. و …

به طبع کار های زیادی برای انجام دادن وجود دارد. اما برای انتخاب هر کاری باید با احتیاط عمل کرد تا مسیر به درستی پیموده شود.

فراموش کنید!

فراموش کردن گاهی اوقات بسیار بد است، زمانی که قرار بوده کار مهمی را انجام دهید اما فراموش کرده اید. و یا قراری با کسی را فراموش کردید و … اما برخی اتفاقات و خاطرات زندگی که باعث می شوند یادآوری آن شما را مایوس کند، بهتر است فراموش شوند.

این موضوع تنها به خاطرات ختم نمی شوند، شما ممکن است افرادی را در زندگی بشناسید که تاثیر منفی بر شما داشته باشند. پس بهتر است این انسان ها را فراموش کرده و دیگر با آن ها برخوردی نداشته باشید.

چگونه اعتماد به نفس خود را با یاد آوری بالا ببریم؟

چگونه اعتماد به نفس خود را با یاد آوری بالا ببریم؟

قبل از این بخش درباره فراموش کردن صحبت کردیم، اما فراموش کردن همه چیز درست نیست. پس یادآوری کردن برخی اتفاقات زندگی می تواند به شما برای افزایش اعتماد به نفس کمک کند. بنابراین به انتفاقات خوبی که در زندگی برای شما اتفاق افتاده فکر کرده و آن را مرور کنید. شاید عجیب باشد ولی این کار به بهبود روحیه کمک می کند و حتی باعث می شود شما خودتان را دوست نیز داشته باشید.

اما یاد آوری چه چیزی؟ به طور مثال شما می توانید به دوران مدرسه خود فکر کنید، زنگ ورزشی که با موفقیت پشت سر گذاشتید را در ذهن خود تداعی کنید. یا اتفاقات خوب سفری که اخیرا یا عید سال گذشته داشتید را مرور کنید و … تمام این موارد می تواند روحیه شما را بهبود بخشد و باعث شود شما خودباوری بیشتری داشته باشید.

کمی شوخ طبعی داشته باشید

افراد شوخ طبع همیشه شاد و سر زنده به نظر می رسند. اما شاید آن ها به اندازه ای که به چشم می آید خوشحال و خندان نباشند. و این یک واقعیت است چرا که همه انسان ها با مشکلاتی در زندگی مواجه خواهند شد. اما …

اما این شوخ طبعی باعث می شود تا فرد بتواند در هر شرایطی جوابی برای دیدگاه های مختلف داشته باشد. حتی اگر مهارت حرف زدن شما فعلا تکمیل نشده باشد که البته باید روی آن کار کنید کمی شوخی در صحبت کردن می تواند به شما کمک کند.

نتیجه گیری

به طبع انجام کاهایی ساده که از آن خوشحال می شویم می تواند رضایتی در وجودمان ایجاد کند. این رضایت همان چیزی است که به ما برای افزایش اعتماد به نفس مان کمک می کند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و از شما می خواهیم تا تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا