دسته‌بندی نشده

چه عواملی باعث عفونت در زنان می شود؟

یکی از بیماری های شایع در بین خانم ها، عفونت واژن می باشد که می تواند به دلایل مختلفی به وجود آید. عفونت در زنان می تواند مشکلات دیگری نیز برای آن ها به وجود آورد به همین سبب باید به آن توجه شود و در صورت مشاهده ی ترشحات غیر طبیعی به پزشک زنان مراجعه کرد.

به طور کلی در حالت طبیعی ترشحاتی از واژن خارج می شوند که نگران کننده نیستند و به شکل بدون بو و شیری رنگ می باشند، اما در برخی از موارد ممکن است این ترشحات به صورت غیر عادی بروز پیدا کنند و دارای رنگ و بوی متفاوتی باشند. ترشحات غیر عادی خارج شده از بدن بوی بسیار بدی دارند و ممکن است زرد رنگ خاکستری یا سبز باشند که در این صورت باید به پزشک زنان مراجعه کرد. اگر احساس می کنید که دچار عفونت واژن شده اید، حتما باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا او با تشخیص ایجاد این مشکل، بهترین راه حل را برای شما تجویز کند.

مهم ترین علائم عفونت در زنان چیست؟

ایجاد هر مشکلی در بدن خود را با علائمی نشان می دهد که به وسیله ی آن ها می توان مشکل را به سرعت شناسایی کرد و به درمان آن پرداخت. از مهم ترین نشانه های ایجاد عفونت در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نوشته های مشابه
  • احساس خارش در ناحیه ی تناسلی
  • ایجاد حس درد و سوزش در زمان برقراری رابطه ی جنسی
  • ایجاد ترشحات غیر طبیعی و بد بو
  • ایجاد ترشحات سفید، خاکستری، سبز و زرد رنگ
  • افزایش میزان ترشحات
  • مشاهده ی لکه بینی و خونریزی در زمانی غیر از عادت ماهیانه

مهم ترین دلایل ایجاد عفونت در زنان

همانطور که بیان کردیم دلایل مختلفی برای ایجاد عفونت در زنان وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد و تا حد امکان از بروز آن ها جلوگیری کرد.

چه عواملی باعث عفونت در زنان می شود؟

گشاد بودن واژن

یکی از دلایل دیگر برای ایجاد عفونت در خانم ها، گشاد بودن واژن می باشد. ماهیچه های اطراف ناحیه ی تناسلی حالت ارتجاعی دارند اما ممکن است به دلایل مختلف این حالت ارتجاعی از بین برود. به طور مثال بسیاری از خانم ها بعد از زایمان و رابطه های جنسی طولانی و زیاد ،ممکن است دچار گشادی واژن شوند. این مورد می تواند باعث ایجاد عفونت در خانم ها شود. برای درمان این مشکل میتوان از جراحی تنگ کردن واژن استفاده کرد تا شاهد تغییرات باشید.

عفونت های مخمری

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد عفونت در زنان، عفونت های مخمری می باشند. زمانی که شما از آنتی بیوتیک های زیادی استفاده می کنید، باکتری های ضد قارچ درون واژن کاهش پیدا می کنند و باعث می شوند که قارچ های مختلفی در واژن رشد کنند. در نتیجه عفونت های مختلف در زنان به وجود می آید.

عفونت های باکتریایی

یکی دیگر از دلایل ایجاد عفونت در زنان، رشد بیش از اندازه باکتری در واژن می باشد. به طور نرمال و عادی در واژن باکتری هایی رشد می کنند که از ایجاد قارچ ها جلوگیری می کنند. زمانی که این باکتری ها بیش از اندازه تولید شوند، خود باعث ایجاد عفونت در واژن خواهند شد.

استفاده از مواد تحریک کننده

استفاده از برخی مواد مانند عطر، صابون، مواد واژینال ضد بارداری و … برای واژن تحریک کننده هستند و می توانند باعث بروز عفونت و التهاب در زنان شوند. در نتیجه تا حد امکان از این وسایل استفاده نکنید تا مشکلی برای بدن شما به وجود نیاید. لباس های تنگ نیز می تواند موجب تحریک ناحیه ی تناسلی خانم ها شود. بهترین گزینه برای خانم ها پوشیدن لباس های زیر گشاد و نخی می باشد.

عفونت انگلی

وجود انگل تک یاخته ای در واژن یکی از دلایل مهم برای ایجاد عفونت در زنان می باشد. این انگل بیشتر از طریق برقراری رابطه ی جنسی نامناسب به وجود می آید.

عدم رعایت مسائل بهداشتی

عفونت در برخی از موارد می تواند به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی ایجاد شود. خانم ها باید توجه ویژه ای به بهداشت و تمیزی ناحیه ی تناسلی خود داشته باشند زیرا این ناحیه بسیار حساس است و ممکن است مشکلات مختلفی برای این قسمت از بدن به وجود آید.

تورم و بزرگ بودن لابیا

بزرگ بودن لابیا می تواند یکی از دلایل ایجاد عفونت به حساب آید زیرا زمانی که اندازه ی لابیا بزرگ تر از حد معمول باشد، خانم ها نمی توانند به خوبی مسائل بهداشتی را رعایت کنند. علاوه بر این تورم و بزرگی لابیا شکل و ظاهر ناحیه ی تناسلی را نیز دچار مشکل می کند و به همین سبب اعتماد به نفس خانم ها کاهش پیدا می کند. برای درمان این مشکل خانم ها میتوانند از جراحی لابیاپلاستی کمک بگیرند و ظاهری زیبای را به اندام تناسلی خود هدیه دهند.

چه عواملی باعث عفونت در زنان می شود؟

مهم ترین روش های پیشگیری از عفونت

برای جلوگیری از بروز عفونت در زنان باید اقدامات مختلفی را انجام داد تا بتوان به وسیله ی آن ها احتمال بروز این مشکل را کاهش داد.

  • یکی از بهترین اقدامات برای جلوگیری از بروز عفونت، رعایت مسائل بهداشتی می باشد. سعی کنید همیشه ناحیه ی تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید و در زمان پریودی پد بهداشتی خود را به سرعت تعویض کنید.
  • در زمان برقراری رابطه ی جنسی سعی کنید از نرم کننده های مختلف استفاده کنید زیرا خشکی واژن ممکن است در قسمت ناحیه ی تناسلی زخم ایجاد کند و به مرور زمان عفونت در این قسمت به وجود آید.
  • برخی از عفونت ها در زمان برقراری رابطه ی جنسی به وجود می آیند که برای جلوگیری از آن ها باید از وسایل بهداشتی مانند کاندوم استفاده کرد.
  • یکی دیگر از راه های جلوگیری از عفونت در زنان، استفاده از لباس های نخی و گشاد می باشد.
  • از مواد تحریک کننده مانند صابون و عطر استفاده نکنید و سعی کنید برای خشک کردن ناحیه ی تناسلی خود از پد های بدون عطر و ساده استفاده کنید.
  • وجود رطوبت در ناحیه ی تناسلی یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد عفونت در خانم ها می شود به همین سبب باید سعی کنید همیشه این قسمت از بدن را خشک نگه دارید. در نتیجه پس از دستشویی رفتن و حمام رفتن ناحیه ی تناسلی را به خوبی خشک کنید.

اگر دلیل عفونت واژن شما به خاطر مسائلی مانند گشادی واژن و مسائل مربوط به شکل و ظاهر اندام تناسلی است باید به یک جراح زیبایی زنان خوب مراجعه کنید تا نتیجه ای مطلوب را کسب نمایید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت رسمی دکتر میترا بهمن پور جراح زیبایی زنان به آدرس www.drbahmanpour.com مطرح کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا