دسته‌بندی نشده

چشمه باباگرگر از جاذبه های مهم استان کردستان

چشمه باباگرگر از جاذبه های مهم استان کردستان

در روستای باباگرگر، در حدود ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه، چشمه ای جوشان همیشه می خروشد که به آن “دنگز” می گویند. این چشمه پر آب دارای آبی است که رنگ آن مایل به سرخ است و در بعضی مواقع به رنگ زرد مایل به لیمویی در می آید. آب این چشمه به علت وجود املاح معدنی به ویژه گوگرد رنگین است. ظاهرا این آب برای امراض سودایی و پوستی مناسب است .

چشمه باباگرگر از جاذبه های مهم استان کردستان

این‌ چشمه‌ که از دل زمین می جوشد ،‌ در استخری عمیق و مدور به محیط 200 متر جمع می شود و منظره جالبی ایجاد می کند .این نوع آب ها از دسته آب های کلرو بیکربناته مخلوط گازدار و دارای طعم مخصوصی اند و در ترکیب خود انیدرید کربنیک داشته و آرام بخش هستند و در درمان سوء هاضمه و دیگر بیماری های دستگاه گوارش و نیز راشیتیسم و درمان تورم مؤثر می افتد . علاوه بر اینها چشمه آب تلخ پیر صالح در محدوده شهرستان بیجار ( بایجار ) برای درمان بیماری های رماتیسمی مفید است .

چشمه ای جوشان با خواص درمان بیماری های پوستی . بین روستا های باباگرگر و قزلجه کند می باشد مسیر رفتن به آن از طریق قروه – دلبران – طوغان می باشد .

چشمه باباگرگر از جاذبه های مهم استان کردستان

” تنگیز ” لغتی در ترکی باستان به معنای رودخانه بزرگ ، دریاچه و دریا بوده ، معادل آن در ترکی نو ، ” دنیز ” ( در ترکی چوواشی ، ” تنگیر ” ) می باشد .

این چشمه مورد توجه اهالی محل و مسافران است و همه ساله افراد زیادی از سایر شهرستان ها و استان های هم جوار برای درمان بیماری های پوستی و گوارشی به این چشمه مراجعه می کنند . چشمه‌ دنگیز و امامزاده‌ باباگرگر و برجستگی مربوط به اژدها در کنار آن ‌، از مکان ‌های‌ طبیعی‌ و تاریخی‌ و از قابلیت ‌های جهانگردی و زیارتی مناسب این بخش از آذربایجان و فعلا یکی از جاذبه ها و تفرجگاه های مهم استان کردستان محسوب می شود .

گرداوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا